2013-11-27, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConsafesDeBar
Lisdexamfetamin saknar effekt innan det bryts ned.
Ungefär en tredjedel av lisdexamfetaminet bryts ned till amfetamin, eller?
En liten del blir lysin som saknar effekt.

När man behandlar med amfetamin/dexamfetamin så ligger högsta rekommenderade doserna runt 80 mg.

Varför är då lisdexamfetaminets högstados satt vid 70 mg (??), vilket motsvarar endast 20-30 mg dexamfetamin?

Det är något som inte stämmer....

Lisdexamfetamin-molekylen består ju av dexamf och lysin, då är det väl inte svårt att greppa att lysinet upptar en del av vikten?

Dessutom ska man inte blanda ihop äpplen och päron, dexamfetamin är inte lisdexamfetamin.
Citera
2013-11-27, 16:25
Medlem
ConsafesDeBars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fixin
Lisdexamfetamin-molekylen består ju av dexamf och lysin, då är det väl inte svårt att greppa att lysinet upptar en del av vikten?

Hur spelar det in? Menar du att 70mg lisdexamfetamin blir till 80 mg dexamfetamin i kroppen?

Lisdexamfetamin är i sig inte aktivt (påstås det).

Citat:
Dessutom ska man inte blanda ihop äpplen och päron, dexamfetamin är inte lisdexamfetamin.

Ungefär 1/3 av lisdexamfetaminet bryts ned till dexamfetamin, alltså: av 70 mg elvanse blir endast en 20-30 mg dexamfetamin.
Citera
2013-11-27, 17:57
Medlem
rz3rs avatar
Intressant tråd då jag själv blir aktuell för denna medicin om någon vecka. Har testat alla andra preparat förutom metamina och elvance, och inte på några små doser heller. Står för närvarande på 60x4 equasym och min läkare ansåg att jag skulle höjas upp till 60mg 5 tillfällen per dag och sedan öka själva doserna på tillfällena. Har haft i mångas ögon skyhöga doser på alla metylfenidat, men utan större framgång. Enda jag verkligen känner av är när medicinen går ut efter 1-2,5h och då mår man psykiskt sämre. Jag går på närpsykiatrin och hämtar min medicin då jag inte kan sköta den som tänkt. Läkaren vet att jag missbrukar och testar olika intagnings sätt för att uppnå någon sorts effekt så jag kan stilla mina impulser, kaoset i skallen och hyperaktiviten. Varför ? för att jag berättar det och dom tar ändå inte bort den. Den dos, och den medicin jag står på idag ger mig ingenting, ingen större skillnad åtminstone. Nu när jag får denna insatt (börjar på 50mg) så hoppas jag och håller tummarna att det blir en vändpunt i livet, där en medicin verkligen hjälper mig med mina problem. Och skulle denna inte hjälpa, ja då sa han att då blir metamina aktuellt, men bara efter jag prövat Elvance fullt ut.
Citera
2013-11-27, 18:16
Medlem
Citat:
Hur spelar det in? Menar du att 70mg lisdexamfetamin blir till 80 mg dexamfetamin i kroppen?

Tänk 70mg lisdexamfetamin bestående 30mg dexamfetamin som sammanfogats (kemiskt) med 40mg lysin. Det( lisdex) är ett ämne som inte är aktivt men som aktiverats när kroppens enzymer käkar lysinet, beroende på hur din kropp funkar ger det 20-30mg dexamfetamin i blodströmmen.

Citat:
Ungefär 1/3 av lisdexamfetaminet bryts ned till dexamfetamin, alltså: av 70 mg elvanse blir endast en 20-30 mg dexamfetamin.

Rekommendationerna du angav gäller för dexamfetamin i sin grundform (utan någon bulkig lysinmolekyl som påhäng) och har alltså inget att göra med hur mycket elvanse man får ta. En sådan (elvanse-dos) dos om 280mg som max borde motsvara den maxdosen du nämner om 80mg dexamfetamin.

Jag själv tycker detta är extremt självklart så hoppas du förstod min förklaring (är ju inte säkert man kan förmedla för en själv självklara sakér)
Citera
2013-11-27, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edric
Värdelöst, testade två dagar nu. Inte fått en blund på två dagar, ingen skillnad i koncentration.

Idag glömde jag koffeinet, men idag ville det helt magiskt fungera igen helt på egen hand.
Förstår mig inte på det här med upp och nedgångarna av funktionen. Äter väl, med extra tillskott, rör på mig tillräckligt.

Om du inte sovit på två dagar är det väl klart att du inte kommer få den effekt som avses.

Testa att dela kapseln och drick kaffe. Mindre dos kan ibland verka som man intuitivt tror att en större dos borde göra, speciellt med dex verkar det som. Less is more liksom.

För mig fungerar det riktigt bra nu i alla fall. Tog lång tid innan jag fick till det. Kör mycket kaffe och väldigt små doser, oftast doserar jag tre gånger om dagen.

Utöver detta så känns det som en grundförutsättning är att jag inte har sömnbrist (någon enstaka dag med 5 timmar kan funka men måste få bra djupsömn kontinuerligt för att det ska fungera), tränar och äter tillräckligt. Det allra viktigaste verkar alltid varit sömnen för min del, har en tendens att flippa ur annars.
Citera
2013-11-27, 21:33
Medlem
Edrics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hellsis666
Om du inte sovit på två dagar är det väl klart att du inte kommer få den effekt som avses.

Testa att dela kapseln och drick kaffe. Mindre dos kan ibland verka som man intuitivt tror att en större dos borde göra, speciellt med dex verkar det som. Less is more liksom.

För mig fungerar det riktigt bra nu i alla fall. Tog lång tid innan jag fick till det. Kör mycket kaffe och väldigt små doser, oftast doserar jag tre gånger om dagen.

Utöver detta så känns det som en grundförutsättning är att jag inte har sömnbrist (någon enstaka dag med 5 timmar kan funka men måste få bra djupsömn kontinuerligt för att det ska fungera), tränar och äter tillräckligt. Det allra viktigaste verkar alltid varit sömnen för min del, har en tendens att flippa ur annars.
Söndag: Ingenting, sover bra
Måndag: Koffein + Lisdex, uppe i varv, ingen sömn
Tisdag: Koffein + Lisdex, uppe i varv, ingen sömn
Onsdag: Lisdex, normalt småtrött som vanligt vid halv tiosnåret
Det är kombinationen av dex och koffeinet som förstört hela sömnbalansen. Eftersom jag missade koffeinet idag så känner jag mig redigt och normalt trött vid det här laget och kommer sannolikt sova sött inatt. Antar att kombinationen tyvärr inte är något för mig. Möjligt att jag kan experimentera med doser och koffein vid ett senare tillfälle, men just nu går det inte. Då faller hela den bräckliga balansen av liv man försöker leva.

Möjligtvis om två veckor. När du delar kapseln, tar du en kapsel fördelat över en dag eller en halv per dag? För en hel kapsel på morgonen med ett glas cola fuckar bara upp mig resten av hela dygnet eller runt 20-21 timmar. Tror inte en kapsel fördelat på en dag och cola lär ta mig till något bättre ställe.
Kaffe kan du glömma att jag sätter i mig. Det är fruktansvärt vedervärdigt.

Sömnen gjorde varken till eller från för mig på metylfenidat, men det har varit för upp och ner med lisdex för att säga något alls även om jag sovit som en stock så länge inget koffein är med i bilden. Bättre sömn med lisdex än metylfenidat! Annars sover jag oftast som en kratta i perioder, bara jag får minst 3 timmar bra sömn per natt överlever jag i veckor.
Senast redigerad av Edric 2013-11-27 kl. 21:38.
Citera
2013-11-27, 22:44
Medlem
ConsafesDeBars avatar
Citat:
Tänk 70mg lisdexamfetamin bestående 30mg dexamfetamin som sammanfogats (kemiskt) med 40mg lysin. Det( lisdex) är ett ämne som inte är aktivt men som aktiverats när kroppens enzymer käkar lysinet, beroende på hur din kropp funkar ger det 20-30mg dexamfetamin i blodströmmen.

Rekommendationerna du angav gäller för dexamfetamin i sin grundform (utan någon bulkig lysinmolekyl som påhäng) och har alltså inget att göra med hur mycket elvanse man får ta. En sådan (elvanse-dos) dos om 280mg som max borde motsvara den maxdosen du nämner om 80mg dexamfetamin.

Jag själv tycker detta är extremt självklart så hoppas du förstod min förklaring (är ju inte säkert man kan förmedla för en själv självklara sakér)

Du får nog förklara igen.

Eftersom lisdexamfetaminets effekt enbart kommer från en av dess två primära metaboliter (dvs dexamfetamin) så undrar jag hur 20-30 mg dexamfetamin (spjälkat från lisdexamfetamin) kan ge samma effekt som 80 mg dexamfetamin?

Allt handlar ju enbart om hur mycket dexamfetamin som når blodströmmen.
Citera
2013-11-27, 23:06
Medlem
absynthes avatar
Skulle vara intressant att testa. Ritalin har irriterande biverkningar.
Citera
2013-11-28, 04:08
Medlem
Citat:
Du får nog förklara igen.

Eftersom lisdexamfetaminets effekt enbart kommer från en av dess två primära metaboliter (dvs dexamfetamin) så undrar jag hur 20-30 mg dexamfetamin (spjälkat från lisdexamfetamin) kan ge samma effekt som 80 mg dexamfetamin?

Allt handlar ju enbart om hur mycket dexamfetamin som når blodströmmen.

Det ger inte samma effekt. 280mg elvanse ger samma effekt som 80mg dexamfetamin. Pröva att läsa om texter du inte förstår, ett tips...
Citera
2013-11-28, 09:55
Medlem
Ska få om någon vecka då hoppas jag verkligen dosen blir 4 70 kapslar. Eqv 80 mg dex. Det är Endå rätt medium dos dex om dagen och det verkar ju bättre så frågan e om inte doserna kommer gå uppåt iaf min läkare
Citera
2013-11-28, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vajx
Ska få om någon vecka då hoppas jag verkligen dosen blir 4 70 kapslar. Eqv 80 mg dex. Det är Endå rätt medium dos dex om dagen och det verkar ju bättre så frågan e om inte doserna kommer gå uppåt iaf min läkare

Vad har du nu? Hade trott att läkare skulle vara försiktiga med att överskrida den rek. maxdosen a 1x70mg tills medicinen funnits ett tag och andra läkare tagit första steget. Ingen vill ju framstå som vårdslös tänker jag. Men förhoppningsvis inser de flesta läkarna att rek trots allt är för barn och att högre doser borde behövas för vuxna precis som för metylfenidat.
Citera
2013-11-28, 17:59
Medlem
4 ggr 70 tror jag jag får. Mettamina skulle han ge mig 300 mg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in