2013-11-27, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minimoi
Kanske för att det inte fungerar så nu?

http://www.expressen.se/nyheter/dokument/stopp-for-blodspar-i-polisens-mordarjakt/

Ja just det, men polisen får inte föra register över romer heller, osv. Bara för att poliser inte får göra saker brukar inte hindra dem från att göra som de vill när de anser det vara av vikt.
Citera
2013-11-27, 10:10
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xrad
Det har ingenting med att man är obildad eller så. Att säga han istället för honom är karakteristiskt för östra Sverige. Det har med dialekten att göra. Jag känner till folk från Södermalm, Södertälje, Upplands Väsby, o.s.v. som pratar på det där sättet.

Du kan jämföra meningarna "Han är större än mig" och "Han är större än jag". Det är samma sorts fel i den senare meningen. Det är karakteristiskt för östra Sverige.

Inlägger protest. Der är ett ganska nytt fenomen att säja "han" istället för "honom" i Stockholm.
Barn, tonår och övre tonår. Samt obildbara unga vuxna som inte blivit korrigerade i hem eller skola.
Mina kusinbarn i Dalarna säjer även dom "han" istället" för honom resp "hon" istället för "henne".
Dom förtjänar ett kok stryk men föräldrarna hindrar mej förmodligen.
En infödd stockholmare i generationen före mej säjer dessutom "hooooooonom" med "o" som i "skola" och betoningen på första stavelsen.
Åtminstone om man är uppvuxen på Södermalm. De andra nöjer sej med ett vanligt "honom".
Ja, kanske OT, vet inte vad det säjer om uppringaren?
'
Citera
2013-11-27, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stokson
Från svenskamord.se, 24 nov
Den häktade, RO, förekom tidigt i utredningen. Han och offret hade varit på samma fest innan, vill jag minnas.

Inget bevis men en "uppgift" så att säga

Finns det någon möjlighet att ta del av denna utredning? Är den offentlig, eller är detta fortfarande en del av FU?
Citera
2013-11-27, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Inlägger protest. Der är ett ganska nytt fenomen att säja "han" istället för "honom" i Stockholm.
Barn, tonår och övre tonår. Samt obildbara unga vuxna som inte blivit korrigerade i hem eller skola.
Mina kusinbarn i Dalarna säjer även dom "han" istället" för honom resp "hon" istället för "henne".
En infödd stockholmare i generationen före mej säjer dessutom "hooooooonom" med "o" som i "skola" och betoningen på första stavelsen.
Åtminstone om man är uppvuxen på Södermalm. De andra nöjer sej med ett vanligt "honom".
'

Håller med. För mig är "han" typiskt norrländskt. Därmed inte sagt att det inte förekommer annorstädes, men så säger man i de flesta norrländska städer. "Ja slog han på käft'n".
Citera
2013-11-27, 10:32
Medlem
Minimois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boney M
Ja just det, men polisen får inte föra register över romer heller, osv. Bara för att poliser inte får göra saker brukar inte hindra dem från att göra som de vill när de anser det vara av vikt.

Jag var seriös. Saknar tid att leta fram domar. Det är dessutom inte av vikt för detta fall.

Citat:
Karolinska universitetssjukhuset, kammarrätten och regeringsrätten har avslagit polisens begäran.

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/myndigheter-forsvarar-jakten_270961.svd
Citera
2013-11-27, 10:35
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomasx
Finns det någon möjlighet att ta del av denna utredning? Är den offentlig, eller är detta fortfarande en del av FU?
Så länge det inte har väckts åtal gäller förundersökningssekretess.
Citera
2013-11-27, 10:38
Medlem
SebbeStockholms avatar
Vet någon här när ridskolefallet första gången var med i Efterlyst?

Edit: Undrar om någon vet vid vilka datum mellan mordet och år 2000 som ridskolefallet visats på TV/efterlyst? (Har betydelse för en grej som jag håller på att gräva i.)
Senast redigerad av SebbeStockholm 2013-11-27 kl. 10:51.
Citera
2013-11-27, 11:12
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SebbeStockholm
Vet någon här när ridskolefallet första gången var med i Efterlyst?

Edit: Undrar om någon vet vid vilka datum mellan mordet och år 2000 som ridskolefallet visats på TV/efterlyst? (Har betydelse för en grej som jag håller på att gräva i.)

Att maila Efterlyst-redaktionen och fråga låter som en framkomlig väg.
Citera
2013-11-27, 11:14
Medlem
Citat:
Jag var seriös. Saknar tid att leta fram domar. Det är dessutom inte av vikt för detta fall.

Klart du är seriös. Jag med. Om nu MGM förekommit tidigt i utredningen såsom påstås ovan i tråden, kanske han har tagits in till förhör? Kanske har han då skrivit på ngt papper som han också hållit i?
Citera
2013-11-27, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
'
Bor i västra Sverige och känner många här som säger han istället för honom så det är snarare outbildning än dialekt
Citera
2013-11-27, 11:17
Medlem
Citat:
Det här att polisen skulle kolla DNA i smyg verkar inte vara en gängse teori här i tråden. Men man gick ju in PKU-registret i Anna Lindh-mordet, så varför inte göra ngt liknande? En enkel grej att göra, typ ett reklamblad från en konkurrerande Thaisalong fästes under ena vindrutetorkaren på hans bil. MGM kommer ut från en butik eller sitt hem till den parkerade bilen, upptäcker reklambladet, går fram och tar bort det och slänger det på marken eller i en papperskorg. Nu vet man om det är GM eller inte, återstår bara att skaffa godtagbara bevis som håller för att en åklagare ska gå med på att häkta honom.
Citat:
Ursprungligen postat av Brottsfall
Mannen är född 1974, dvs innan screeningen på nyfödda infördes 1975 (PKU-testerna).
Citat:
Det har vi redan etablerat, eller hur?

Min fråga var ju denna: kan polisen lurat till sig ett DNA-prov från MGM genom en provokation?
Jag missförstod din mening:
Citat:
Men man gick ju in PKU-registret i Anna Lindh-mordet, så varför inte göra ngt liknande?
Angående dina andra förslag så är jag tveksam till om den metoden används, bevisvärdet blir lågt och jag vet inte om det är tillåtet av t ex integritetsskäl. Någon annan som vet?

Citat:
Kanske för att det inte fungerar så nu?

http://www.expressen.se/nyheter/dokument/stopp-for-blodspar-i-polisens-mordarjakt/

Den lagen har väl inte röstats igenom ännu.
Citera
2013-11-27, 12:12
Medlem
Är det brottsligt för polisen att kolla DNA på ett papper som den MGM kan ha tagit i under ett förhör 1996 som de sedan matchat mot DNA på kniven/slidan?

Citat:
Ursprungligen postat av Brottsfall
Jag missförstod din mening:

Angående dina andra förslag så är jag tveksam till om den metoden används, bevisvärdet blir lågt och jag vet inte om det är tillåtet av t ex integritetsskäl. Någon annan som vet?

Den lagen har väl inte röstats igenom ännu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in