Citat:
Ursprungligen postat av
Kanavans
...
Lösningen för mig var att skapa en egen ljudkuliss i lägenheten. Jag hade alltid på musik (behövde inte vara speciellt hög volym), eller tv, eller något annat som gav ifrån sig ljud. Om det är helt knäpptyst i ens egen lägenhet krävs det inte mycket för att man ska börja störa sig. Efter ett tag slutade jag att störa mig på ljuden, och sedan var det inget jag tänkte på längre. ...
En bra ide som går att dra ännu längre om man är känslig. Finns det tillräckligt med takhöjd så bygg ännu ett rum inuti sovrummet och med 2-3 dm avstånd till alla innerväggar i det ursprungliga sovrummet. Lär bli knäpptyst. Allt som behövs är lite träreglar, skruv och gipsplattor samt färg.
En extra dörr av den typ som sitter som brandavgränsare på vind och i källargångar att sätta innanför lägenhetsdörren är inte att förakta heller. 2-3 dm luft mellan två dörrar spärrar allt ljud effektivt samt utgör ett bra skydd mot brand och inbrottsförsök samt erbjuder inte en enkel väg in i ditt hem via brevinkastet.
Något intressant om akustik är att ett rum med oregelbundna väggar är mycket trevligare att vistas i än ett med perfekta vinklar. Det harmoniserar avklingande ljud på något vis.