2013-11-26, 20:40
Medlem
Nytt-kontos avatar
Förstår inte varför dom väljer malmö om inte projektet är att se hur fel det kan gå om man röstar fel.. Men det beror nog på att jag skäms över hur Sverige "utvecklas" och hoppas slippa visa upp det för andra mer lyckade lände.

Finns ju andra bra mycket trevligare ställen som ligger inom rimlig restid.
Citera
2013-11-26, 20:46
Medlem
Green-manalishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiftpenna
Du verkar hålla med mig fast kallar mig samtidigt inskränkt människa som skriker "PK" på samma sätt som vänstern skriker "rasism". Va.
Sedan handlar det ju inte om att ungarna inte skulle kunna gå omkring i Malmö på ljusa dagen, som jag förstod det handlade det om att de skulle övernatta elev för elev, runt om i staden tillsammans med varsen värdelev. Har du inte förståelse för att några av föräldrarna kanske inte vill att deras barn skall övernatta i Rosengård (eftersom det nu är det mest tydliga exemplet)?

1 centralt rån per dygn. Får jag fråga var du har fått det här ifrån för det är ta mig fan inte Malmö du beskriver. Det du beskriver låter som en drömstad. I mitt Malmö blir man enkelt påhoppad tio mot en om man kollar på fel person på fel sätt och det kvittar var du än är och vilken tid på dygnet det är. I mitt Malmö sitter jag med en kompis dotter utanför centralen och en liten skitunge på sexton år försöker sälja hash till mig. I mitt Malmö stängde banken på torget mittemot min bostad efter att den blivit rånad två gånger på en vecka och det inte var hållbart längre, eftersom det absolut inte var de två första rånen. I mitt Malmö är misshandlar, personrån och våldtäkter snarare regel än undantag. I mitt Malmö undrar man varför det är så förbannat händelselöst eftersom man inte hört en bomb brisera på en vecka.

Kan berätta om en händelse jag såg utspelas om det roar dig. Mitt på ljusa dagen, på Gustav Adolfs torg (så centralt det kan bli. Du vet, precis där och vid den tidpunkten det inte händer något enligt dig). I somras stod exempelvis några Livets Ordare med israelisk flagga och pratade lite inavlat om judar och "araber" (palestinier) och hur konflikten måste sluta för att alla skall leva i fred med Gud och sådant mög. Ingen normal människa brydde sig. Fast det var det där med den israeliska flaggan... Det tog en halvtimme, sedan var en stor samling människor på plats och stämningen började bli ganska stökig. Till slut började folkmassan slita mikrofonkablar och flaggan slets ned, samt fortsattes slitas ned så fort någon livets ordare (eller vad det nu var för nötter) reste den. Stämningen var inte stökig längre, utan den började bli direkt hotfull. Nu var det inte heller en folkmassa på plats utan det började närma sig något som man benämner "lynchmobb". Det hade till och med börjat släpas dit en massa palestinska flaggor och folk vrålade och skrek så det var sjukt. En timme senare är torget fyllt av poliser som särat och skickat iväg mobben. Jag räknade nio piketbilar och sex vanliga bilar, samt en sådan där polislastbil.

Det där har du inte läst om i media, för ingen vill tala om hur sjuka problem staden har, särskilt inte när det är integrationsrelaterat. Malmö är ju den socialdemokratiska staden som skall vara helt jävla perfekt. Naturligtvis är just det där inte en vanlig dag i Malmö men saken är att ingen blir förvånad när sådant händer. Alla visste precis vad som skulle hända när de såg en israelisk flagga på torget, folk började vika av och ingen blev förvånad när det väl hände.

Så i mitt Malmö...ja, jag orkar fan inte fortsätta. Staden är rutten in i märgen och även om jag förstår att folk kan tycka det är överdrivet att inte skicka sina barn på klassresa hit så har jag förståelse för föräldrarna och jag har definitivt förståelse för att de inte vill att barnen skall övernatta här.

När det var som värst var det 900 personrån i Malmö per år. 3 per dygn. Många sker utanför centrum och definitivt inte på dagtid. Är väl ganska enkel matematik? Dina upplevelser är inte relevanta för antal anmälda personrån (såvida du inte har belägg för att de sker ytterligare 10 rån per dag i centrala staden som inte anmäls..).

Känner lite att jag sagt mitt. Danska skolan är ingen judisk skola vad jag vet och jag betvivlar att de kommer gå runt stan med en fanbärare som glatt viftar med den israeliska flaggan..

Nåväl, bo på Rosengård har du så klart rätt i att det vore mindre önskvärt. Men jag har hittills inte sett något som sagt att så var planen? Samtidigt har jag en känsla av att Rosengård är lugnt om du är där med folk som bor på området.
Citera
2013-11-26, 20:47
Medlem
Argus-eyeds avatar
Citat:
Det där har du inte läst om i media, för ingen vill tala om hur sjuka problem staden har, särskilt inte när det är integrationsrelaterat. Malmö är ju den socialdemokratiska staden som skall vara helt jävla perfekt. Naturligtvis är just det där inte en vanlig dag i Malmö men saken är att ingen blir förvånad när sådant händer. Alla visste precis vad som skulle hända när de såg en israelisk flagga på torget, folk började vika av och ingen blev förvånad när det väl hände.

Så i mitt Malmö...ja, jag orkar fan inte fortsätta. Staden är rutten in i märgen och även om jag förstår att folk kan tycka det är överdrivet att inte skicka sina barn på klassresa hit så har jag förståelse för föräldrarna och jag har definitivt förståelse för att de inte vill att barnen skall övernatta här.

Intressant att få en nyanserad bild av en Malmöbo som inte är indoktrinerad. Det hade varit intressant att se dig ersätta Rakel Chukri som kulturchef på Sydsvenskan. Hon är, i min mening, en av de indoktrinerade Malmöbor som konstant försöker skapa en förljugen bild av Malmö i riksmedia. Hon är är förmodligen väldigt snar att lägga 'locket på' när händelser som den du beskrev uppstår i centrala Malmö.
Citera
2013-11-26, 20:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ValdtaktsSemiten
Föräldrar till danska 8-klassare känner sig otrygga med att skicka barnen till Malmö. Är det sunt förnuft eller rasism och fördomar som gör att föräldrarna beter sig så här?

Kanske bör man göra som i UK och utdela en rasiststämpel till föräldrarna om de vägrar låta barnen följa med?

Vad tycker du? Är föräldrarnas attityd till Malmö problemet eller är det Malmö som är problemet?

http://avpixlat.info/2013/11/25/danska-foraldrar-radda-for-malmo/

http://www.sydsvenskan.se/malmo/foraldrars-oro-stoppar-malmoresa/

Hahahaha.

Snacka om att gå på allt aftonbladet skriver.

Har aldrig kännt mig otrygg här
Citera
2013-11-26, 20:57
Medlem
Argus-eyeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av malevich
Hahahaha.

Snacka om att gå på allt aftonbladet skriver.

Har aldrig kännt mig otrygg här

Du är väl varken etniskt svensk, dansk eller jude heller? Det är ju de grupperna av människor mot vilken hotbilden är. Afrikaner, araber och f d balkanslaver kan röra sig fritt utan problem i staden.
Citera
2013-11-26, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bananzo
Nej deras fördomar stämmer inte med verkligheten, rör du dig på Ramels Väg vid midnatt får du skylla dig själv om du blir rånad, annars är det lugnt mitt på dagen i resten av Malmö. Sedan på kvällen är det precis som i vilken stad i Europa som helst. Ta det från någon som bott där hela sitt liv.

Varför skulle man inte kunna vistas på Ramels väg nattetid? Och tycker du verkligen att den som blir rånad har sig själv att skylla?
Senast redigerad av purukZ0 2013-11-26 kl. 21:58.
Citera
2013-11-26, 21:00
Medlem
Citat:
Du verkar hålla med mig fast kallar mig samtidigt inskränkt människa som skriker "PK" på samma sätt som vänstern skriker "rasism". Va.
Sedan handlar det ju inte om att ungarna inte skulle kunna gå omkring i Malmö på ljusa dagen, som jag förstod det handlade det om att de skulle övernatta elev för elev, runt om i staden tillsammans med varsen värdelev. Har du inte förståelse för att några av föräldrarna kanske inte vill att deras barn skall övernatta i Rosengård (eftersom det nu är det mest tydliga exemplet)?

1 centralt rån per dygn. Får jag fråga var du har fått det här ifrån för det är ta mig fan inte Malmö du beskriver. Det du beskriver låter som en drömstad. I mitt Malmö blir man enkelt påhoppad tio mot en om man kollar på fel person på fel sätt och det kvittar var du än är och vilken tid på dygnet det är. I mitt Malmö sitter jag med en kompis dotter utanför centralen och en liten skitunge på sexton år försöker sälja hash till mig. I mitt Malmö stängde banken på torget mittemot min bostad efter att den blivit rånad två gånger på en vecka och det inte var hållbart längre, eftersom det absolut inte var de två första rånen. I mitt Malmö är misshandlar, personrån och våldtäkter snarare regel än undantag. I mitt Malmö undrar man varför det är så förbannat händelselöst eftersom man inte hört en bomb brisera på en vecka.

Kan berätta om en händelse jag såg utspelas om det roar dig. Mitt på ljusa dagen, på Gustav Adolfs torg (så centralt det kan bli. Du vet, precis där och vid den tidpunkten det inte händer något enligt dig). I somras stod exempelvis några Livets Ordare med israelisk flagga och pratade lite inavlat om judar och "araber" (palestinier) och hur konflikten måste sluta för att alla skall leva i fred med Gud och sådant mög. Ingen normal människa brydde sig. Fast det var det där med den israeliska flaggan... Det tog en halvtimme, sedan var en stor samling människor på plats och stämningen började bli ganska stökig. Till slut började folkmassan slita mikrofonkablar och flaggan slets ned, samt fortsattes slitas ned så fort någon livets ordare (eller vad det nu var för nötter) reste den. Stämningen var inte stökig längre, utan den började bli direkt hotfull. Nu var det inte heller en folkmassa på plats utan det började närma sig något som man benämner "lynchmobb". Det hade till och med börjat släpas dit en massa palestinska flaggor och folk vrålade och skrek så det var sjukt. En timme senare är torget fyllt av poliser som särat och skickat iväg mobben. Jag räknade nio piketbilar och sex vanliga bilar, samt en sådan där polislastbil.

Sen får man inte glömma att ungefär 30% av alla ungdomar som blir rånade berättar det för sina föräldrar, alltså 70% av alla rånoffer berättar inte ens det för sina närmaste. Så statistiken är nog lite "off".

Källa: Brå.
Citera
2013-11-26, 21:02
Medlem
Stiftpennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Green-manalish
När det var som värst var det 900 personrån i Malmö per år. 3 per dygn. Många sker utanför centrum och definitivt inte på dagtid. Är väl ganska enkel matematik? Dina upplevelser är inte relevanta för antal anmälda personrån (såvida du inte har belägg för att de sker ytterligare 10 rån per dag i centrala staden som inte anmäls..).

Känner lite att jag sagt mitt. Danska skolan är ingen judisk skola vad jag vet och jag betvivlar att de kommer gå runt stan med en fanbärare som glatt viftar med den israeliska flaggan..

Nåväl, bo på Rosengård har du så klart rätt i att det vore mindre önskvärt. Men jag har hittills inte sett något som sagt att så var planen? Samtidigt har jag en känsla av att Rosengård är lugnt om du är där med folk som bor på området.
Fast du måste väl förstå att det är väldigt naivt att tro att statistiken speglar verkligheten. Tror du på fullaste allvar att ens hälften av alla misshandlar och rån polisanmäls? Tror du att en elva/tolvåring som möter rånaren varje dag på väg till skolan ens tänker tanken på att säga till ens sina föräldrar? Tror du att misshandlar och rån som är gängrelaterade eller uppgörelser statistikförs?
Jag vaknar ju för fan minst en gång i veckan av ett bråk utanför mitt fönster nattetid.

Fast, såklart, nu är mina upplevelser inte relevanta, trots att jag blivit påhoppad mitt i centrum, mitt på ljusa dagen. Tio mot två var de, om du ville veta. Vad gjorde vi? Min kompis råkade titta på en av dem. Fast det är klart, den enskilde Malmöbons fakta är ju fullkomligt ovidkommande, den speglar ju inte den anmälda statistiken...alltså, hur tänker du nu?

Citat:
Ursprungligen postat av Argus-eyed
Intressant att få en nyanserad bild av en Malmöbo som inte är indoktrinerad. Det hade varit intressant att se dig ersätta Rakel Chukri som kulturchef på Sydsvenskan. Hon är, i min mening, en av de indoktrinerade Malmöbor som konstant försöker skapa en förljugen bild av Malmö i riksmedia. Hon är är förmodligen väldigt snar att lägga 'locket på' när händelser som den du beskrev uppstår i centrala Malmö.
Naturligtvis händer saker som detta inte varje dag, det säger ju sig självt. Fast att media mörkar kan ju inte någon säga emot. Fast det är klart, ingen vill erkänna att vad man byggt upp falerat fullkomligt, särskilt inte när Malmö vill vara den internationellt erkända stad som den eftersträvar att vara.

Sedan, Malmö kan vara en väldigt trevlig stad och en fin stad att vistas i. Fast du kommer inte ifrån vad som finns under ytan, där de största problemen ligger i en enorm segregation. Möjligt att "alla skall med" men lita på att alla verkligen inte är med.
Citera
2013-11-26, 21:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av snuskis123
Men du har rätt, det är ett dåligt exempel, vi kan ta Los Angeles istället. Malmö är brutalt mycket farligare än L.A, såvida du inte jämför mord, men jag tror inte att de 14åriga danska skolgossorna är med i några rivaliserande gäng som säljer knark på fel områden, så skit i det. Men jag antar att du låter dina 14åriga pojkar springa omkring på kvällen i L.A, och är mycket säkrare med det än om de sprang omkring i Malmö.
Bor en bit utanfor LA. Skickar varje dag i veckan mina barn till LA istallet for Malmo. Forstor dom danska foraldrarna, helt ratt gjort.
Citera
2013-11-26, 21:16
Medlem
Green-manalishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Argus-eyed
Du är väl varken etniskt svensk, dansk eller jude heller? Det är ju de grupperna av människor mot vilken hotbilden är. Afrikaner, araber och f d balkanslaver kan röra sig fritt utan problem i staden.

De vette fan du..haha
Citera
2013-11-26, 21:52
Medlem
Lost-Highways avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HBOLL
Nuförtiden 2013 finns inga fördomar bara verklighet.

Det tvivlar jag starkt på.

Med internet så behöver folk aldrig ens gå ut i den sk "verkligheten" för att skaffa sig en uppfattning om hur saker o ting står till -- fördomar frodas nog lättare nu än någonsin. Särskilt fördomar som inte grundar sig på egen erfarenhet

Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Däremot visste jag inte att danskar är ängsliga mesar - någon källa till det påståendet? Samt ängsliga inför vad? Uppenbarligen verkar de inte vara lika ängsliga ifråga om konflikter, ifråga om att gå emot konsensus, samt ifråga om att ifrågasätta påståenden från auktoriteter som svenskarna. Faktum är att jag kan inte komma på något annat folk som är ängsligare än svenskarna när det gäller de sakerna. I vilket fall vill jag minnas att svensk regimmedia och regimlojal media har utmålat danskarna som hemska nazister/rasister, samt jag misstänker att det förmodligen inte blir bättre - alternativt blir helt tyst - när Dansk Folkeparti lär ingå i regeringen 2015.

Jag är källan för påståendet. Enligt mig är danskar betydligt mer konflikträdda än exempelvis skåningar; det sitter i den danska folksjälen att undvika dålig stämning, deras toleransnivå för negativa känslor är lika med noll (där finns det en enorm konsensus). Däremot så är nog svenskar betydligt mer konforma än vad danskarna är och jag upplever Sverige som betydligt mer centralstyrt än Danmark.

Så det förvånar mig inte att danska föräldrar inbillar sig att deras barn kommer råka illa ut om de skickas på klassresa över sundet, de är ett nojigt och skrajset folk. Det säger i varje fall min erfarenhet.
Senast redigerad av Lost-Highway 2013-11-26 kl. 22:05.
Citera
2013-11-26, 21:58
Medlem
Lost-Highways avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gorm Den Gamle
Mesar? Det är väl knappast danskarna som inte vågar snacka om elefanten i rummet?

Är elefanten "invandrarfrågan" och integrationsproblematiken i Sverige, i synnerhet Malmö? Tja, det krävs väl inget mod att våga snacka om elefanter när man är långt ifrån safari.

De så frispråkiga danskarna har en tendens att snabbt anpassa sig till det svenska debattklimatet så fort de kliver på svensk mark, beter sig som vilka mesar som helst.

Afghaner och araber är betydligt mer frispråkiga kring invandringspolitiken i Sverige än vad danskarna är, om några kan nämna elefanter i rummet i Sverige så är det invandrarna själva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in