Citat:
Ursprungligen postat av
Green-manalish
När det var som värst var det 900 personrån i Malmö per år. 3 per dygn. Många sker utanför centrum och definitivt inte på dagtid. Är väl ganska enkel matematik? Dina upplevelser är inte relevanta för antal anmälda personrån (såvida du inte har belägg för att de sker ytterligare 10 rån per dag i centrala staden som inte anmäls..).
Känner lite att jag sagt mitt. Danska skolan är ingen judisk skola vad jag vet och jag betvivlar att de kommer gå runt stan med en fanbärare som glatt viftar med den israeliska flaggan..
Nåväl, bo på Rosengård har du så klart rätt i att det vore mindre önskvärt. Men jag har hittills inte sett något som sagt att så var planen? Samtidigt har jag en känsla av att Rosengård är lugnt om du är där med folk som bor på området.
Fast du måste väl förstå att det är väldigt naivt att tro att statistiken speglar verkligheten. Tror du på fullaste allvar att ens hälften av alla misshandlar och rån polisanmäls? Tror du att en elva/tolvåring som möter rånaren varje dag på väg till skolan ens tänker tanken på att säga till ens sina föräldrar? Tror du att misshandlar och rån som är gängrelaterade eller uppgörelser statistikförs?
Jag vaknar ju för fan minst en gång i veckan av ett bråk utanför mitt fönster nattetid.
Fast, såklart, nu är mina upplevelser inte relevanta, trots att jag blivit påhoppad mitt i centrum, mitt på ljusa dagen. Tio mot två var de, om du ville veta. Vad gjorde vi? Min kompis råkade titta på en av dem. Fast det är klart, den enskilde Malmöbons fakta är ju fullkomligt ovidkommande, den speglar ju inte den anmälda statistiken...alltså, hur tänker du nu?
Citat:
Ursprungligen postat av
Argus-eyed
Intressant att få en nyanserad bild av en Malmöbo som inte är indoktrinerad. Det hade varit intressant att se dig ersätta Rakel Chukri som kulturchef på Sydsvenskan. Hon är, i min mening, en av de indoktrinerade Malmöbor som konstant försöker skapa en förljugen bild av Malmö i riksmedia. Hon är är förmodligen väldigt snar att lägga 'locket på' när händelser som den du beskrev uppstår i centrala Malmö.
Naturligtvis händer saker som detta inte varje dag, det säger ju sig självt. Fast att media mörkar kan ju inte någon säga emot. Fast det är klart, ingen vill erkänna att vad man byggt upp falerat fullkomligt, särskilt inte när Malmö vill vara den internationellt erkända stad som den eftersträvar att vara.
Sedan, Malmö kan vara en väldigt trevlig stad och en fin stad att vistas i. Fast du kommer inte ifrån vad som finns under ytan, där de största problemen ligger i en enorm segregation. Möjligt att "alla skall med" men lita på att alla verkligen inte är med.