Citat:
Ursprungligen postat av
Heavymoose
Ni är retarded.

Låt mig upplysa er torrbollar att man inte blir blind av hembränd sprit så enkelt som det ryktas. Har man otur och får tag i dåligt hembränt så kan det finnas en del metanol (träsprit) i skiten. Kroppen saknar enzymer för att kunna bryta ner metanol och därifrån går det åt helvete. Det som händer är att kroppen försöker att bryta ner metanol trots saknaden av de rätta enzymerna. Det kommer då bildas myrsyra som produkt (HCOOH). Denna myrsyra angriper i första hand synnerverna som kommer fucka upp och gå sönder som därefter resulterar i blindhet eller döden.
Men frukta icke! Ponera att ni fått er pissig sprit som ni sedan njuter av. Det ni ska göra är att fortsätta dricka vanlig etanol efter ni druckit dålig hembränt. Då kommer kroppen att fokusera på etanolen och metanolen kommer att "rinna" rakt igenom kroppen utan att bli nedbruten.
Ursäkta att jag skriver som en pundare men jag är retarded idag.

En liten korrektion här; hembränt som är framställd genom destillation av mäsk jäst på socker och vatten kommer inte innehålla metanol mer än i spårämneshalter, alef-noll redogör ganska bra för vilka halter det blir frågan om, och hur mycket man skulle behöva dricka för att det ska bli farligt
Vad som kan vara farligt är när folk tillverkat dricksprit på andra vis, exempelvis genom "kemisk mäskning", som vanligtvis görs genom att blanda etylacetat och natriumhydroxid. Etylacetat för industriellt bruk innehåller ofta metylacetat som förorening, vilket givetvis bildar metanol vid reaktion med natriumhydroxid.
Det kan också vara frågan om industrisprit där eventuella denatureringsmedel frånskilts, som sedan säljs som hembränt. Är det gjort i Sverige är det rätt lugnt, här får inte ens denaturerad etanol innehålla skadliga mängder metanol (ett exempel på detta är att Kemetyl bara för några år sedan fick återkalla en hel batch T-röd pga för högt metanolinnehåll), men tyvärr är det ju ganska omöjligt att spåra tillbaka köpt hembränt till sin källa.