2013-10-05, 15:46
Medlem
timnylens avatar
kräkmedel
Att folk är så jävla inkompetenta i skallen och tror på sånt skit snack gör mig fan rädd. Fattar inte folk att kroppen kan spy utan hjälp?..
Citera
2013-10-07, 17:50
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heavymoose
Ni är retarded. Låt mig upplysa er torrbollar att man inte blir blind av hembränd sprit så enkelt som det ryktas. Har man otur och får tag i dåligt hembränt så kan det finnas en del metanol (träsprit) i skiten. Kroppen saknar enzymer för att kunna bryta ner metanol och därifrån går det åt helvete. Det som händer är att kroppen försöker att bryta ner metanol trots saknaden av de rätta enzymerna. Det kommer då bildas myrsyra som produkt (HCOOH). Denna myrsyra angriper i första hand synnerverna som kommer fucka upp och gå sönder som därefter resulterar i blindhet eller döden.

Men frukta icke! Ponera att ni fått er pissig sprit som ni sedan njuter av. Det ni ska göra är att fortsätta dricka vanlig etanol efter ni druckit dålig hembränt. Då kommer kroppen att fokusera på etanolen och metanolen kommer att "rinna" rakt igenom kroppen utan att bli nedbruten.

Ursäkta att jag skriver som en pundare men jag är retarded idag.

En liten korrektion här; hembränt som är framställd genom destillation av mäsk jäst på socker och vatten kommer inte innehålla metanol mer än i spårämneshalter, alef-noll redogör ganska bra för vilka halter det blir frågan om, och hur mycket man skulle behöva dricka för att det ska bli farligt

Vad som kan vara farligt är när folk tillverkat dricksprit på andra vis, exempelvis genom "kemisk mäskning", som vanligtvis görs genom att blanda etylacetat och natriumhydroxid. Etylacetat för industriellt bruk innehåller ofta metylacetat som förorening, vilket givetvis bildar metanol vid reaktion med natriumhydroxid.

Det kan också vara frågan om industrisprit där eventuella denatureringsmedel frånskilts, som sedan säljs som hembränt. Är det gjort i Sverige är det rätt lugnt, här får inte ens denaturerad etanol innehålla skadliga mängder metanol (ett exempel på detta är att Kemetyl bara för några år sedan fick återkalla en hel batch T-röd pga för högt metanolinnehåll), men tyvärr är det ju ganska omöjligt att spåra tillbaka köpt hembränt till sin källa.
Citera
2013-10-21, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rochstein
Vad 'är det för mongon som fortfarande tror på kräkmedels myten?

Min mor. Hon är inte mongolid, men hon växte upp innan allmänheten knäckt mysteriet om hemkoket.

Det är underligt att inte fler personer gör sin egen sprit, bolaget behövs egentligen inte.
Citera
2013-10-22, 17:04
Bannlyst
nej det där med kräkmedlet är bara en vandringssägen, jag tvivlar starkt på att tex. en gammal stolt fransk bryggeritradition skulle tillåta kräkmedel i sin fina cognac eller att absolut skulle tillåta det heller förresten, kräks av sprit gör man eftersom kroppen reagerar som om det du har druckit är giftigt och försöker göra sig av med det, det behövs inget särskilt medel om man skulle dricka för mycket.

om det är bättre eller sämre beror ju på vem det är som har bryggt det, men det finns säkerligen en hel del fin skogsstjärna ute i landet, precis som det finns skit som man kan bli hjärnskadad av om man dricker
Citera
2013-10-22, 17:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av daddyshome
Min mor. Hon är inte mongolid, men hon växte upp innan allmänheten knäckt mysteriet om hemkoket.

Det är underligt att inte fler personer gör sin egen sprit, bolaget behövs egentligen inte.

det är ingen höjdare om någon skulle masstillverka och sälja till småungar, men att bränna för eget bruk förstår jag inte varför det är förbjudet, man kan bli alkis på hembryggt vin och öl också
Citera
2013-10-23, 13:22
Medlem
Enzymes avatar
För några år sedan jobbade jag extra som Ma/NO-lärare och i kemiboken fanns ett avsnitt där det med bestämdhet hävdades att hembränt kan innehålla metanol. Är väl medveten skrämselpropaganda för att få ungdomar att kröka mindre kanske. Som exempel hade man en kille som avlidit efter att ha druckit bränslet till sitt modellflygplan men hur fan man kan likställa detta med HB fattar jag inte?!
Citera
2013-10-23, 16:45
Medlem
Basfrostens avatar
Icke att förglömma är att man kan bli blind av metanol, men det har säkert redan postats i tråden.
Citera
2013-10-25, 12:14
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enzyme
För några år sedan jobbade jag extra som Ma/NO-lärare och i kemiboken fanns ett avsnitt där det med bestämdhet hävdades att hembränt kan innehålla metanol. Är väl medveten skrämselpropaganda för att få ungdomar att kröka mindre kanske. Som exempel hade man en kille som avlidit efter att ha druckit bränslet till sitt modellflygplan men hur fan man kan likställa detta med HB fattar jag inte?!
Dock ingen osanning.
Men antar de inte berättade att mängderna är obetydliga och utgör ingen risk vid förtäring
Citera
2013-11-26, 21:09
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Dock ingen osanning.
Men antar de inte berättade att mängderna är obetydliga och utgör ingen risk vid förtäring
Jag skulle tro att det beror på att hembränt ofta används som ett begrepp för svartsprit. Hembränt är svartsprit, men all svartsprit är inte hembränt.
Citera
2013-11-26, 21:10
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Gurka
Det här stämmer inte, det finns massor av fall där folk dött av metanolförgiftning pga dåligt tillverkad sprit. Jag är ingen expert på detta ämne så jag för denna frågan vidare till folk som kan detta lite bättre, borde inte vara så svårt att hitta på Flashback.
Ge mig källa till ett enda fall där det är säkerställt att det beror på att de misslyckats med kokningen.
Citera
2013-11-26, 23:39
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Jag skulle tro att det beror på att hembränt ofta används som ett begrepp för svartsprit. Hembränt är svartsprit, men all svartsprit är inte hembränt.
Dock hör inte dessa antaganden hemma hos en kemibok och en lärare.
De ska hantera fakta, och förtydliga vad de menar när de gör såna här påståenden.
Citera
2013-11-26, 23:47
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Dock hör inte dessa antaganden hemma hos en kemibok och en lärare.
De ska hantera fakta, och förtydliga vad de menar när de gör såna här påståenden.
Instämmer till fullo. Och även om de menar att det faktiskt finns en liten, liten mängd metanol bör det specificeras att det är just en liten, liten mängd, eftersom det annars är starkt vilseledande även om det är korrekt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in