2013-11-26, 22:35
Medlem
Vi har den skiljaktiga meningen i HD här. De skiljaktiga, alltså justitieråden Dag Mattsson och Anders Eka anser INTE att det nya materialet skulle ha förändrat tidigare dom.

------------------------------------
Citera
2013-11-26, 22:36
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sailfish
Håller inte med.
Försvarets enda chans var att stoppa resningen till varje pris, iom att den beviljats så är det kört. Det är jag övertygad om

Det är det inte. HD tyckte bara att det var värt en ny prövning och använde ordet "sannolikt". Det är inte ett särskilt starkt uttryck när det skrivits av en jurist. Om uttrycken "tvivelsutan", "man kan vara viss om" eller "det är utrett att" hade använts så hade det varit starkt.

"Häktad på sannolika skäl" leder till fällande dom i hälften av fallen eller något. (Apropå det ordet).

Jag blev väldigt förvånad när det beviljades resning. Jag tror att HD släppte på kravet för att det är ett så allvarligt brott och för att det riktades mot en kvinna. (Lambertz har nog tryckt på mycket kraftigt både i korridorerna och på möten).
Citera
2013-11-26, 22:40
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Försvaret har ju möjlighet att genmäla med egen bevisning vid resningsprövningen. Hade de presenterat sin fantastiska motbevisning hade ju inte FS behövt häktas. Lite otaktiskt att vänta med det till huvudförhandlingen.

Ja ungefär så kan man resonera. Försvaret försökte under resningsansökan att påstå en del dock hade man inga bevis. Men försvaret fick då återigen svar från RÅ. Och allt gick igenom HD, och sen tog HD beslut efter försvarets påpekande.
Citera
2013-11-26, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Det är det inte. HD tyckte bara att det var värt en ny prövning och använde ordet "sannolikt". Det är inte ett särskilt starkt uttryck när det skrivits av en jurist. Om uttrycken "tvivelsutan", "man kan vara viss om" eller "det är utrett att" hade använts så hade det varit starkt.

"Häktad på sannolika skäl" leder till fällande dom i hälften av fallen eller något. (Apropå det ordet).

Jag blev väldigt förvånad när det beviljades resning. Jag tror att HD släppte på kravet för att det är ett så allvarligt brott och för att det riktades mot en kvinna. (Lambertz har nog tryckt på mycket kraftigt både i korridorerna och på möten).

(Delar din skepsis inför Lambertz men betvivlar att han "styrt upp" denna resning).

Sådana här, ovanliga, resningar brukar leda till fällning.

HD motiverar ju varför man beviljar och det bär då inte härifrån sett prägel av att man släppt på något. Att det finns skiljaktiga meningar (text enligt ovan) är väl närmast ett hälsotecken: justitieråden har gjort en självständig prövning. Betvivlar att könet på mordoffret inverkat: det här är ju Sveriges högsta jurister och mycket erfarna.

Och det är ATT det blivit resning som är signifikant.
Citera
2013-11-26, 22:53
Moderator
Eerieyes avatar
Dessutom gick inte HD särskilt djupt in i frågan om bilvittnet på parkeringen.

Jag tycker det är underligt att advokaten inte trasade sönder åklagarargumenten redan i skriftväxlingen i samband med resningsansökan. Men jag antar att det kan vara en taktik också - att spara ammunition till huvudförhandlingen alltså.

Vittnet såg nog bara en karl som kvällspissade och som borstade tänderna. Men eftersom vittnet var ute i brottsliga avsikter så uppfattade han karln som "flaxig" och hotfull. När polisen sedan ville ha kontakt med folk som gjort iakttagelser så var det spännande att ringa och att känna sig lite betydelsefull. Det handlar ju om en person med problem.
Citera
2013-11-26, 22:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
LJ och SW, bilvittnen vid pendelparkeringen. Var HD enig om nyheten för dessa vittnesmål ?

Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Lambertz kan ses just nu på ettan.

Fett med stryk på Lambretz, jag undrar om inte fanskapet är helt bakom flötet och hans oförmåga påverkade resningen mot FS ?

Han tar sig friheter att tolka Ms SMS på subjektiva grunder och dra fram bilvittnen som funnits under snoken på polis i åratal som nyhet.

Jävla bortgjord jubelåsna, Lambretz, lögnhals, och nu skall familj och skattebetalare få lida en gång till.
Jag kan tänka mig att de två skiljaktiga råden har rätt, att oavsett om vittnen är nyhet, hade det inte påverkat utgången.
Citera
2013-11-26, 23:01
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Renasanningen
(Delar din skepsis inför Lambertz men betvivlar att han "styrt upp" denna resning).

Sådana här, ovanliga, resningar brukar leda till fällning.

HD motiverar ju varför man beviljar och det bär då inte härifrån sett prägel av att man släppt på något. Att det finns skiljaktiga meningar (text enligt ovan) är väl närmast ett hälsotecken: justitieråden har gjort en självständig prövning. Betvivlar att könet på mordoffret inverkat: det här är ju Sveriges högsta jurister och mycket erfarna.

Och det är ATT det blivit resning som är signifikant.

Man får nog se det så att det va tre justitieråd som va för resning och beslutade, så Lambertz är långt ifrån ensam i beslutet. Och beslutet är som det är vilket innebär att man får bita i det sura äpplet. Hansson fick nog oerhört svårt att greppa beslutet, och han har inget att komma med till förhandlingen mer än det gamla vanliga. Min klient har inte ändrat uppfattning och han har inte med det här att göra.

Svårt för Hansson att ta in förklaringsmodellen som ligger på Fredrik nu, och förklaringsbördan hade man nog inte med i sin försvarsvärld. Inte ofta dom avkrävs att förklara sig, men i detta fallet så får han göra detta inför HR.

Svenkvist kommer köra över lögnhalsen och backa tillbaka. Det här är inget blåbär, och Hansson kommer inte att skapa ett skit. Advokatfjanten har gjort sitt i detta fallet och han har mest gnällt i media och kört snyftargument. Hansson kommer vara den där lilla myggan i HR, som för syns skull rabblar upp samma visa som han gjort de senaste åren. Och det gick inte hem hos HD.
Citera
2013-11-26, 23:01
Bannlyst
Citat:
Dessutom gick inte HD särskilt djupt in i frågan om bilvittnet på parkeringen.

Jag tycker det är underligt att advokaten inte trasade sönder åklagarargumenten redan i skriftväxlingen i samband med resningsansökan. Men jag antar att det kan vara en taktik också - att spara ammunition till huvudförhandlingen alltså.

Vittnet såg nog bara en karl som kvällspissade och som borstade tänderna. Men eftersom vittnet var ute i brottsliga avsikter så uppfattade han karln som "flaxig" och hotfull. När polisen sedan ville ha kontakt med folk som gjort iakttagelser så var det spännande att ringa och att känna sig lite betydelsefull. Det handlar ju om en person med problem.

Han, advokaten, kunde inte ha en aning om att lögnhalsen och sensationssökaren Lambretz skulle hävda nyhetsvärde av bilvittnen.

Vad kallade GW honom ? Dåre
Citera
2013-11-26, 23:06
Medlem
Citat:
Han, advokaten, kunde inte ha en aning om att lögnhalsen och sensationssökaren Lambretz skulle hävda nyhetsvärde av bilvittnen.

Vad kallade GW honom ? Dåre

Och SB drog till med "rättshaverist".
Citera
2013-11-26, 23:10
Bannlyst
Citat:
Jag har sannolikt sett honom i verkligheten på en flygplats. Det var strax efter att han skämt ut sig i TV och han hängde vid säkerhetskontrollen i närheten av säkerhetspersonalen. Patetisk figur som inte vågade beblanda sig med övriga resenärer. Han var nog rejält tagen av att bli utsedd till var mans niding på varenda löpsedel och i TV.

Hur fan kan de ha en sådan till domare i HD? En ärlig person hade slutat själv.

För att inte gå off topic kan jag säga att min förvåning över resningen minskade en smula när jag såg att det var Lambertz som var referent i ärendet.

Jag kan tänka mig att det ligger något i vad GW säger, man kommer nog göra något åt dåren Lambretz.

Fanskapet har påverkat även denna resning, HRs dom med ett ev. friande av FS kommer förskjuta honom ut i kylan. Han kan ju sitta där och gagga ihop med Kvarnström sedan.

Marinafallet har fått resning genom en komplett idiot som sitter och ljuger om det mesta. Säger mot 18 domare och åklagare. Det kommer bli 19 innan jul.
Citera
2013-11-26, 23:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Renasanningen
Föga förtroendeingivande, milt sagt. Kan han sitta kvar?

Tydliga tics...

Men knappast någon inverkan på resningens kvalitet.

Den var välgrundad.

En ren kvalitetsstämpel: att majoriteten inte tyckte som två skiljaktiga eller som den
föredragande. DET visar att man gjort en självständig prövning vilket stärker beslutets
veracitet.
Statsministern kan få sparken. Kungen kan få sparken. Men det finns ingen laglig möjlighet att sparka ett justitieråd. Jag har intervjuat honom och det är en osedvanligt obehaglig upplevelse. Det är en riktigt intelligent människa som totalt saknar förmåga att skilja på rätt och fel, sanning och lögn. Turligt nog hade han rätt i detta fall. Blir svettig när jag inser att han var tungan på vågen.
Citera
2013-11-26, 23:12
Bannlyst
Citat:

Marinafallet har fått resning genom en komplett idiot som sitter och ljuger om det mesta.

Antar du syftar på FS?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in