2013-11-25, 18:18
Medlem
Har du tänkt ligga lång i aktierna blir courtaget inget att fundera över. Mycket fina bolag, äger en del själv och har några till av dem på bevakning. Apropå hur du ska lägga upp köpen är oerhört svårt att säga. Personligen köper jag när aktierna handlas för under det pris jag anser att de är värda, men vill man inte lägga ner tiden som krävs på detta kan man nästan lika gärna köpa allt på en gång. Annars finns risken att du kan få sitta likvid ett bra tag eftersom att marknaden är svår att förutspå.
2013-11-25, 19:37
Medlem
Börja med att lägga in 10 000 på 3 aktiefonder. Köp en fond per månad.
Därefter så fortsätter du köpa aktier för 10 000 per bolag enligt din lista. Köp ett företag per månad.

Företagen ser bra ut.
2013-11-25, 19:45
Medlem
Avanza,

När kommer jag kunna börja handla tyska aktier direkt på sajten?
2013-11-25, 20:40
Medlem
Klaus Kinskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinglefitte
Avanza,

Och engelska...?
2013-11-25, 21:05
Medlem
Har ett dilemma jag måste ha hjälp med.

Uppfyllde i onsdags poängkraven för studiestöd, och fick enligt min handledare csn från och med idag (dvs en utbetalning på 9000kr). Har jag inte rätt att få retroaktivt för 4veckor bakåt?, alltså en till utbetalning på 9000kr?. Hjälp uppskattas!
2013-11-25, 21:31
Medlem
aimboats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepstah
Är sugen på att ge mig in i aktievärlden men är inte särskilt påläst och vill därför lära mig först, självklart!
Hade därför tänkt hålla med nån testportfölj men har inte hittad någon bra sida som man kan göra detta på.

Letar därför hjälp här :-)

Har ni några schysta bolag som man kan titta på så vore det också gött! Har endast en del

Shareville är en väldigt bra sida där man har en fiktionell aktieportfölj!
2013-11-25, 22:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av akeeee
Har ett dilemma jag måste ha hjälp med.

Uppfyllde i onsdags poängkraven för studiestöd, och fick enligt min handledare csn från och med idag (dvs en utbetalning på 9000kr). Har jag inte rätt att få retroaktivt för 4veckor bakåt?, alltså en till utbetalning på 9000kr?. Hjälp uppskattas!

Det där lät snurrigt, om du börjat i början av september t.ex. Om du återkvalificerade dig till fortsatt stöd, så ska du ha stöd från veckan EFTER det du klarade av studieresultatskravet.

OM jag inte missminner mig (emmie slår väl mig om jag har fel) så är det så att poäng ska vara avklarade senast 4 veckor in på den nya studieperioden. Då kan retroaktivet 4 veckor bak i tiden gälla från det ansökan görs. Men kommer poäng in efter det gäller regler för återkvalificering.

http://www.csn.se/hogskola/krav/studieresultat/studieresultaten-racker-inte
2013-11-25, 22:10
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dorbein
Det där lät snurrigt, om du börjat i början av september t.ex. Om du återkvalificerade dig till fortsatt stöd, så ska du ha stöd från veckan EFTER det du klarade av studieresultatskravet.

OM jag inte missminner mig (emmie slår väl mig om jag har fel) så är det så att poäng ska vara avklarade senast 4 veckor in på den nya studieperioden. Då kan retroaktivet 4 veckor bak i tiden gälla från det ansökan görs. Men kommer poäng in efter det gäller regler för återkvalificering.

http://www.csn.se/hogskola/krav/studieresultat/studieresultaten-racker-inte
Det är 4 veckor in på terminen, inte studieperioden. För att många högskolor sätter omtentaperioden som det första som händer / precis innan ny termin börjar.
http://www.csn.se/hogskola/krav/studieresultat/provar-studieresultaten
2013-11-26, 09:32
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
När man har ett ISK, hur gör man med skatten? Skattar avanza åt en innan man får pengarna eller får man betala skatten som man fick göra förr?

Skattereglerna för ISK ser ut som följande:

Skatten beräknas årligen utifrån en fjärdedel av summan för:

- Värdet av tillgångarna på kontot vid ingången av varje kvartal.
- Insättningar till kontot
- Överföringar av värdepapper.

Detta kapitalunderlag multipliceras sedan med statslåneräntan per 30 november året före beskattningsåret. Detta kallas schablonintäkt.

Din schablonintäkt redovisas förtryckt på din deklaration och beskattas med 30%. Vi rapporterar din schablonintäkt till Skatteverket åt dig och du behöver därför inte göra något själv. Sedan fungerar skatteåterbetalningen/restskatten som vanligt.

Om du är nyfiken på skattereglerna för ISK har du alltid möjlighet att titta in på Skatteverkets hemsida.

Citat:
Ursprungligen postat av Vinglefitte
Avanza,

Citat:
Ursprungligen postat av Klaus Kinski
Och engelska...?

Det är tyvärr svårt att säga. Vår ambition är att utöka vårt utbud på sajten men att erbjuda utländska aktier på sajten är förknippat med stora kostnader och vi har inte hittat en kostnadseffektiv lösning än. Däremot vet jag att vi tittar på en lösning för att kunna erbjuda detta. Idag går det att handla tyska och engelska aktier via våra mäklare om ni ringer 08-562 250 00 och knappval 1. Värt att notera är att courtaget är annorlunda för denna typ av aktiehandel. Prislistan för baskunder hittar ni här och premiumkunder här. Det går även alltid att höra med våra mäklare vilka handelsavgifter som gäller för det bolag som ni planerar att köpa aktier i.

/Hanna, Avanza Bank
Senast redigerad av AvanzaBank 2013-11-26 kl. 09:34.
2013-11-26, 13:42
Medlem
Hej,

Har under senaste tiden börjat intresserat mig för sparande. Jag började därför kika över vad mina föräldrar har placerat i, åt mig. Jag är nu inne på att sälja hälften och placera i annat. Tänkte höra om ni har några synpunkter.

Har nu:
• ca 100 000kr i Swedbank Robur Allemansfond Komplett
• ca 40 000kr i Länsförsäkringar Sverige aktiv

Mina tankar är alltså att sälja hälften, vilket ger mig ca 61 000 (efter borträknad skatt på vinsten) att placera.

1. Skulle ni sälja av mer?

2, En fond som jag har hört mycket om är avanza zero.
För att sprida risken har jag tänkt dela upp köp av avanza zero på flera månader. Men ska jag isåfall sälja varje månad, eller sälja allt nu och låta pengarna ligga på räntekonto så länge?

3. Ska man kanske blanda in fler fonder?
Andra fonder jag kikat på:
• Länsförsäkringar Europa index
• Swedbank Robur mix indexfond Sverige
• någon tillväxtmarknadsfond (indonesien, Kazakstan, Ryssland)

Tacksam för all respons, då jag som sagt är ny på området.
2013-11-26, 16:09
Medlem
Min tur att ställa frågor

Jag gjorde en ansökan i början av Sep, fick nedslag för att jag saknade poäng vilket jag räknade med
Gjorde en överklagan, fick ett nej igen vilket även det var vänta. Anledningen jag gjorde detta är för att hålla min ansökan öppen.

Nu har jag lyckats klara de poängen som saknades, till min förvåning så har läraren registrerat att jag klarade poängen för 2 veckor sedan, vilket jag även ser om jag kikar i ladok.

Nu till problemet, ringde csn för att kolla att mitt ärende var fortfarande aktivt men icke, jag var tvungen att göra en ny ansökan.

Hur kommer csn hantera detta? kommer jag få pengar för 2 veckor bak i tiden eftersom det var då jag klarade kraven? eller kommer jag endast att få pengar efter att min ansökan kom in.

CSN nämner ju som vi vet på deras hemsida "När du uppnått resultatkravet kan du få studiemedel igen tidigast från och med veckan efter du klarade poängen."

Men de säger inget om när man ansöker? tänk om man ansöker flera veckor eller en månad efter att man klarat kraven, får man retroaktivt då?
2013-11-26, 19:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Det är 4 veckor in på terminen, inte studieperioden. För att många högskolor sätter omtentaperioden som det första som händer / precis innan ny termin börjar.
http://www.csn.se/hogskola/krav/studieresultat/provar-studieresultaten

Hm, låter bra. En termin börjar trots allt med en studieperiod. Äh, potatoe potato - inte samma men ack så nära.

Jisses vad mycket frågor folk har ändå om studiemedel. Antar att en liten del beror på att CSN:s sida inte är nog enkel. Klart, med en trave regler lär det bli svårt att få en sida enkel. Har någon smarta idéer kan man väl lämna in det på http://www.csn.se/kontakta-oss/forslag

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in