2013-11-23, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Ja. 62.5% gäller de 40 första (heltids)veckorna. Det betyder att skulle du bara läsa (eller ta ut studiemedel) på 50% studietakt så gäller 62.5% i 4 terminer. För att 50% i 4 terminer motsvarar 100% i 2 terminer.

Tack
2013-11-23, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sapphirus
Vad är problemet? Du läser kurserna och har inte hoppat av, och klarar du 23 hp så har du kommit över 75 % av hösten och får nya pengar i vår.. Tror inte du har något att vara orolig över för tillfället!

Tack så mycket.
2013-11-23, 22:59
Medlem
Finns det någon hemsida med alla dessa förkortningar inom aktievärlden t.ex ISK och andra förkortningar som man behöver kunna?
2013-11-23, 23:23
Medlem
Vad borde jag ha för konto?

Just nu använder jag ISK hos Avanza, endast med köp av fonder hittills.

Tanken är att senare köpa lite aktier, planen är att köpa stabila aktier och hålla dem långsiktigt, minst ett flertal år.

Vad tjänar man på att ha för konto för det syftet? Tanken är att handla 3-5 gånger per år, för 10-30 tusen kronor per gång. Vad rekommenderas som konto och varför?
2013-11-24, 01:30
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brandalarmz
Vad borde jag ha för konto?

Just nu använder jag ISK hos Avanza, endast med köp av fonder hittills.

Tanken är att senare köpa lite aktier, planen är att köpa stabila aktier och hålla dem långsiktigt, minst ett flertal år.

Vad tjänar man på att ha för konto för det syftet? Tanken är att handla 3-5 gånger per år, för 10-30 tusen kronor per gång. Vad rekommenderas som konto och varför?
ISK, alltid ISK. Jag har motiverat ett flertal gånger i denna och andra trådar.
2013-11-24, 11:18
Medlem
Är sugen på att ge mig in i aktievärlden men är inte särskilt påläst och vill därför lära mig först, självklart!
Hade därför tänkt hålla med nån testportfölj men har inte hittad någon bra sida som man kan göra detta på.

Letar därför hjälp här :-)

Har ni några schysta bolag som man kan titta på så vore det också gött! Har endast en del
2013-11-24, 16:58
Medlem
Någon som vet om pengarna som ska komma den 25e kommer kl 00.01 eller imorgon när bankerna har öppnat?
2013-11-24, 17:03
Medlem
Mannomorths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Det enda vore om du hade en särskild omständighet som gjorde att du inte lyckades med komvux. Annars är det bara att bita ihop och söka stöd hos socialen. Du måste klara motsvarande 40 veckors heltidsstudier, det motsvarar exakt 2 terminer. 60 högskolepoäng, eller vad nu komvux har för motsvarighet.

Viss drogproblematik och har haft en historia av psykiskt ohälsa, är det möjligt att jag kan referera till detta?
Vet ni om någon som har haft någon särskild omständighet och vad har det varit isf?
2013-11-24, 19:59
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MEGERNONGO
Någon som vet om pengarna som ska komma den 25e kommer kl 00.01 eller imorgon när bankerna har öppnat?
Har du Swedbank så kommer pengarna på kontot typ 00:01. Har du annan bank så får du vänta ett par timmar, för överföring och annat tjaffs (det är mest tjaffs nu när allt är digitalt).
Citat:
Ursprungligen postat av Mannomorth
Viss drogproblematik och har haft en historia av psykiskt ohälsa, är det möjligt att jag kan referera till detta?
Vet ni om någon som har haft någon särskild omständighet och vad har det varit isf?
Om detta är något som faktiskt hindrade dig under just dessa två terminer som du fick studiemedel för så kan det hjälpa.
2013-11-24, 20:03
Medlem
Kan någon snälla hjälpa mig?

I slutet av nästa termin 2014 så kommer jag att ha varit klar med basåret på KTH. Jag kommer att varit inskriven och registrerad på alla kurser jag har läst. Dock så har jag inte gått på tentorna eller laborationerna, vilket lett att jag inte klarat en enda kurs. Blir jag tvungen att betala tillbaks de studiebidrag jag har fått eller får jag behålla dem?

Och som jag har förstått så behöver jag inte oroa mig för framtida studier då jag har hört att CSN inte prövar studieresultat för studenter som gått basår eftersom det inte är en högskoleutbildning som ger högskolepoäng.
2013-11-24, 20:08
Medlem
jzprs avatar
Jag behöver snabbt svar om avhopp av studier!

Jag har valt att hoppa av programmet jag började läsa nu i höstas. Jag tar lån och bidrag men vill avbryta detta ikväll så att jag inte får utbetalningen imorgon som jag ändå kommer få betala tillbaka. Jag vill samtidigt läsa klart en av kurserna på programmet för att få högskolepoängen från den så att jag kan ta studielån vid nästa tillfälle. Hur ska jag göra för att gå tillväga med detta? Ska jag bara meddela studieavbrott via CSN:s hemsida?
2013-11-24, 20:11
Medlem
Fittsaft85s avatar
När man har ett ISK, hur gör man med skatten? Skattar avanza åt en innan man får pengarna eller får man betala skatten som man fick göra förr?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in