2013-11-25, 20:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av blackrivulet
En möjligtvis påtänd Säpo eller Baseball-poliser som ser Palme av en slump vid biografen och skjuter honom pga av sin kommunistiska övertygelse, alternativt för att han trodde att det var Sigge Cedergren. En trolig och rimlig teori i alla avseenden, helt klart.

Hursomhelst skulle man väl vilja veta om det ligger en sanning i mannens uppgift till bekantskapskretsen att han var hemlig informatör/infiltratör för polisen och vad dennes "kontaktpolis" isåfall hette.
Citera
2013-11-25, 20:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GarryCoper
Men Alsén ville ha klarlagt om Pecka var den man finskorna hade känt igen och ville att Pecka skulle konfronteras med finskorna. Antar att han menar valkonfrontation, alltså 10-12 pers bakom en spegel. Ölvebro vägrade, varför vet jag inte, men det finns väl någon förklaring antar jag. Sannolikt så sätter dom inte så hög trovärdighet på finskornas berättelse.

Det är Alsén som sedan gissar att det är AA finskorna har mött.

Men jag anser att det helt enkelt är på för lösa boliner. Storyn är inte trovärdig. Den är åt helvete för bra för att vara sann och berättas först 7 år efteråt. Betänk att det är 50 miljoner i belöning. Här har dom ju mördaren i en liten ask. Hur skulle dom kunna hålla käft i 7 år om en sådan sak med 50 mille i belöning? Och sedan bara berätta storyn på en Finlandsfärja för en tillfällig bekant sådär rätt upp och ner. Du hör väl själv. Det är ju 0 trovärdighet. Men tycker du något annat så ska jag inte ändra dig i den villfarelsen

Om de nu ville åt pengarna, varför beskriver de i så fall inte gärningsmannen? Läs vittnesmålet, de finska flickorna beskriver helt uppenbart en annan person. En person som var klädd annorlunda och befann sig vid mordplatsen vid en annan tidpunkt än gärningsmannen. Talar inte det för att de berättar vad de faktiskt minns, snarare än vad de tror att Palmeutredningen vill höra? Och om de ville åt pengarna skulle de inte snarare försöka nita den högaktuelle Christer Pettersson istället för en diffus finne?
Citera
2013-11-25, 20:49
Medlem
GarryCopers avatar
Citat:
Om de nu ville åt pengarna, varför beskriver de i så fall inte gärningsmannen? Läs vittnesmålet, de finska flickorna beskriver helt uppenbart en annan person. En person som var klädd annorlunda och befann sig vid mordplatsen vid en annan tidpunkt än gärningsmannen. Talar inte det för att de berättar vad de faktiskt minns, snarare än vad de tror att Palmeutredningen vill höra? Och om de ville åt pengarna skulle de inte snarare försöka nita den högaktuelle Christer Pettersson istället för en diffus finne?

Vi vet ju bara Annelies beskrivning av gärningsmannen och den är ju inte mycket att hänga i julgran. Det är den enda som offentliggjorts. Anki är ju den, påstås det som i huvudsak känt igen denna man och hennes beskrivning är för allmänheten okänd mig veterligen.Det enda vi vet är enligt Ölvebro att deras berättelse inte är samstämmig.
Citera
2013-11-25, 20:58
Medlem
ieshos avatar
Citat:
De var uppenbarligen inte ute efter belöningen, det är nog alla överens om. Inte heller ville de "nita" någon. Men om det hade denna iakttagelse att komma med så skulle de kunnat ha fått en belöning, förutsatt att staten var benägen att döma en polis för mordet. De kanske kände en berättigad oro? OM deras berättelse är sann, vilket inte mycket tyder på.
Citera
2013-11-25, 21:06
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Men det är fortfarande så att finskorna aldrig pekat ut AA. Det är ju bara gissningar. En snut som är finne tränade på gymmet i Uplands väsby har varit föremål för polisens granskning. Han har i media kallats Pecka och har också framträtt anonymt och givit avslag. Och f.ö som sagt, tror jag inte ett dyft på deras historia.

De finska flickornas berättelse kommer upp till ytan nästan sju år efter MOP. Detta faktum och att ett antal vittnen som passerar sveavägen/Tunnelgatan inte ser vare sig tjejerna eller någon Dekorimaman får mig att tro att tjejerna gjort sin iaktagelse vid en annan tidpunkt.
Citera
2013-11-25, 21:21
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ejdar
”Säkerhetspolisens analys kom fram till att Olof Palme hade varit övervakad på eftermiddagen den 27 februari samt från det att han lämnade bostaden på kvällen den 28 februari till det att han mördades kl 23.21.”

Vad har vi för övriga källor på SÄPOS analys för utom GK. Artiklar ,inlägg, datum, inblandade, beställare, dokument mm som rör detta.
Bra om vi kunde samla allt på ett ställe
Fyllpå här

I stort sett bara att Walter Kegö var påtänkt som utredare men fick nej från facket.
Citera
2013-11-25, 21:23
Medlem
GarryCopers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
De finska flickornas berättelse kommer upp till ytan nästan sju år efter MOP. Detta faktum och att ett antal vittnen som passerar sveavägen/Tunnelgatan inte ser vare sig tjejerna eller någon Dekorimaman får mig att tro att tjejerna gjort sin iaktagelse vid en annan tidpunkt.
Du har ju redovisat några vittnen under denna tid och plats och de upplever jag när jag läste det som trovärdiga. Du får gärna publicera det inlägget igen. Jag tyckte det var bra och vittnesmålen var inte särdeles kända.
Citera
2013-11-25, 21:25
Medlem
MrBigguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovfaxen
Hursomhelst skulle man väl vilja veta om det ligger en sanning i mannens uppgift till bekantskapskretsen att han var hemlig informatör/infiltratör för polisen och vad dennes "kontaktpolis" isåfall hette.
Tror banne mig det närmar sig! Har tänkt mycket på detta idag, gjort lite research. Bara några tomma hål att fylla i, sen så!
Citera
2013-11-25, 21:41
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
I stort sett bara att Walter Kegö var påtänkt som utredare men fick nej från facket.

Ja, det är korrekt. Jag påminner dessutom om detta telegram, vilket rimligen borde vara en av SÄPO:s grunder för slutsatsen.

Citat:
EXPRESSEN 1993-09-06 Sida 105 - Sektion: Nyheter - Del: 1

Författare: FALLENIUS ANDERS

Av ANDERS FALLENIUS Olof och Lisbet Palme kan ha varit förföljda redan när de lämnade hemmet på mordkvällen. Enligt ett vittne skuggade två män makarna på nära håll. - Vi arbetar med uppgifterna, säger kriminalkommissarie Åke Röst.

Vittnet är en tunnelbaneförare.

Han förhördes i inledningen av mordutredningen, men uppgifterna har aldrig
tidigare varit kända för allmänheten.

Klockan 20.30 den 28 februari lämnade Olof och Lisbet Palme bostaden och
gick mot Gamla stans tunnelbanestation. Elva minuter senare steg de ombord
på tåget.

"Två män

följde efter"

Det var då som tågföraren gjorde sina iakttagelser.

- När jag gick ut på perrongen fick jag syn på paret Palme och såg då att
två män följde efter dem.

Klockan 20.47 var tåget framme vid Rådmansgatans tunnelbanestation, där
makarna Palme steg av.

- Männen gick av samtidigt och fortsatte att följa efter dem. Jag såg
detta mycket väl eftersom jag körde ett åttavagnståg och därför alltid
måste gå ut och kolla på- och avstigningarna
, har tågföraren berättat.

Han har också kunnat lämna ett vagt signalement på männen.

Intressant

material

Rikspolisstyrelsen har valt att hemligstämpla hela förhöret.

- Med anledning av uppgifternas karaktär kan vi inte lämna ut dem, säger
kriminalkommissarie Åke Röst.

Han bekräftar dock att materialet är "intressant".

I förundersökningen mot Christer Pettersson togs tågförarens
vittnesuppgifter aldrig med.

Flera privatspanare menar att Christer Pettersson aldrig skulle ha kunnat
åtalas för mordet på Olof Palme, om åklagarna Axel Morath och Anders Helin
hade valt att redovisa innehållet i förhöret.

- Det låter verkligen långsökt, säger Åke Röst.
Senast redigerad av 14thInt 2013-11-25 kl. 21:44. Anledning: Fetmarkering
Citera
2013-11-25, 21:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrBiggus
Tror banne mig det närmar sig! Har tänkt mycket på detta idag, gjort lite research. Bara några tomma hål att fylla i, sen så!

Det var som attans! Intressant! Men jag är nog ändå mest försiktigt optimistisk tror jag.
Citera
2013-11-25, 21:50
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Du har ju redovisat några vittnen under denna tid och plats och de upplever jag när jag läste det som trovärdiga. Du får gärna publicera det inlägget igen. Jag tyckte det var bra och vittnesmålen var inte särdeles kända.

I GMP;s morddags rekonstruktion funns inte mindre än fem vittnen som passerar Dekorimahörnan(DH) 2315-20 utan att se skymten av en ev dekorimaman.

Ca 2315: Inga Ålenius och Anja Landgre. Två skådespelerskor som varit och sett samma föreställning av Bröderna Mozart som paret Palme. De stannar en kort stund vid DH och funderar över om de ska gå igenom den stängda Brunkebergstunneln, men väljer att gå söderut på sveavägen. De ser ingen annan person vid mordplatsen. Off topic kuriosa är att Anja Landgre är dotter till Inga Landgre och Nils Poppe.

Ca 2317: Rolder med sällskap stannar vid DH under två minuter pga av illamående. Ser inga andra personer där vid tillfället. Rolder stod och rökte utanför Grand när paret Palme kom ut ur Biografen och gick då söderut på sveavägen.

Ca 2319 Nicola Fauzzi passerar DekorimaHörnan och ser ingen där och inte heller på Tunnelgatan där han tittar in. Om en liten stund ska han möta paret palme längre norrut på Sveavägen och lägga märke till Anders Björkman i sin "Tensonjacka".

Ca 2320 Hellgren passerar DH när han promenerar sveavägen söderut. Ser ingen på mordplatsen.

Ingen av dessa fem ovanstående vittnen har sett någon Dekorimaman och indikerar att mördaren kommer till mordplatsen som mest en dryg minut före mordet. Förutom Fauzzi är dom okända även för många granskare då de endast finns med i GMP;s rekonstruktion , publicerad endast av Sven Aner i dennes bok ”Cover-UP”.
Citera
2013-11-25, 21:53
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Ja, det är korrekt. Jag påminner dessutom om detta telegram, vilket rimligen borde vara en av SÄPO:s grunder för slutsatsen.

Måste röra sig om tunnelbaneföraren Göran S som Sven Aner skriver om. Tror det var i cover UP. Aner hade blivit kontaktad av GS vid ett bokbord på Drottninggatan i augusti 1993.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in