2013-11-25, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burros
Hmm måste hennes begäran godkännas av pojkvännen först då eller hur fan ska snuten kunna veta att hon är hans flickvän?
Den totala öppenheten gäller alltid bara folket men aldrig makten och om nu våra samhällen i väst sett ut som så att allting kom upp till ytan och granskades så hade jag inte haft några problem med detta men så ser det ju långt ifrån ut och jag antar att engelsk media kommer ha riktigt mycket sköj med detta och massor av typ fotbollsspelare som kommer att hängas ut. Integritet är ett minne blott.

http://corporate.gwent.police.uk/fil...A5_ENG_WEB.pdf
här har du hur det funkar.

Citat:
Ursprungligen postat av TheKicks
Det var en väldigt bra lag, men den ska så klart gälla alla.

Det gäller alla det är bara media som vill dra det i gamla Man=Gärningsman, Kvinna=offer spår.
Citera
2013-11-25, 14:52
Bannlyst
Förstår bara inte vad lagen ska göra för skillnad med tanke på att attraktion inte är logisk på något sätt.

Är man kär i någon vill man vara med den personen och kommer ursäkta det allra mesta utan problem.
Citera
2013-11-25, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrLinus
Förstår bara inte vad lagen ska göra för skillnad med tanke på att attraktion inte är logisk på något sätt.

Är man kär i någon vill man vara med den personen och kommer ursäkta det allra mesta utan problem.

Ja, även utan lagen är det ju bara att kräva ett utdrag annars, precis som vid en vanlig anställnings-ansökan.
Citera
2013-11-25, 15:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av falaxard
http://corporate.gwent.police.uk/fil...A5_ENG_WEB.pdf
här har du hur det funkar.

Aha snuten som bestämmer och inget utlämnande till 3e part. Verkar ju inte helt fel egentligen även om jag inte hinner läsa allt nu.
Citera
2013-11-25, 16:09
Medlem
Gullegubbens avatar
Det finns väl viktigare info om kvinnor än straffregistret. Att få reda på hennes tidigare sexliv är mycket viktigt för en man som funderar på att inleda en seriös relation med en kvinna. Detta låter sig inte göras, men att få reda på om hon gjort abort eller haft några könssjukdomar räcker långt. Och det är uppgifter som finns tillgängliga i register.
Citera
2013-11-25, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av v50
. Om jag uppfattar det rätt gäller det ej det motsatta, alltså att män ska få kolla upp om en kvinna är dömd för något våldsbrott

Till allas förvåning uppfattar du det inte rätt.
Citera
2013-11-25, 17:11
Medlem
Utan att ha läst i tråden.

Rätt obehgalig lag, hur ska de kolla den som begär ut info?
Nu vet jag att man redan idag som arbetsgivare eller dylikt kan begära ut folks polisregister, men detta skulle ju då gälla allmänheten, dvs vem-som-helst. Och i denna tid av facebook och offentlig publiciering så blir ju inte det så kul för straffad person. Kan ju lika gärna tatuera det i pannan.

Gäller detta alla typer av brott? eller bara tidigare misshandel av partner? Vad med våldtäkt?
Mord på annan part? misshandel på stan? narkotika?

Och, gäller åt bägge hållen eftersom de skriver "allmänheten" i artikeln.
Men lagen döps efter ett fall med en kvinna, och är väl mest kvinnor det gäller, eftersom de antal kvinnor som dödar sina partners är väldigt liten i förhållande till antalet män.
Citera
2013-11-25, 17:18
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Alla domar borde finnas tillgängliga på nätet i sökbar form.
Citera
2013-11-25, 17:41
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orden
Till allas förvåning uppfattar du det inte rätt.

Jag skrev att jag var osäker på om tolkningen var rätt, så som den framställdes i media så kunde det tolkas som att det endast var kvinnor som skulle kunna kräva ut sådana uppgifter på män men inte tvärtom.
Citera
2013-11-25, 18:52
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Tycker jag med, i alla fall vem förövaren är.
Citera
2013-11-25, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin

Citat:
Ursprungligen postat av Knugen-Skuk
Tycker jag med, i alla fall vem förövaren är.

Ja, det är nog faktiskt en bra ide. Speciellt med tanke på hur rättvisa och effektiva alla våra lagar är. Hur bra det svenska rättsväsendet fungerar, samt hur intelligent man är när man alltid gör vad man blir tillsagd.
Citera
2013-11-25, 20:54
Medlem
Men man kan redan nu ringa till domstolen och uppge personnummer på en viss person och fråga om det finns några domar på personen, det är offentliga handlingar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in