• 2
  • 3
2013-11-25, 23:35
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knugen-Skuk
Tycker jag med, i alla fall vem förövaren är.
Där har du rätt, offren bör givetvis inte hängas ut.
Citera
2013-11-25, 23:35
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noola
Men man kan redan nu ringa till domstolen och uppge personnummer på en viss person och fråga om det finns några domar på personen, det är offentliga handlingar.
Men då måste du vet i vilken tingsrätt domen har fallit.
Citera
2013-11-26, 10:43
Medlem
Sir Dwains avatar
Det är dåligt. Tanken ska vara att när personen väl tjänat av sitt straff så har den sonat för sitt brott, ska inte behöva göra det längre. Ja det finns ibland en hög risk för återfall för en del brott och vissa typer av relationsvåld är nog sådana men det här är inte en lösning, det här är att ge upp.
Citera
2013-11-26, 10:50
Medlem
theRulerOfBethoss avatar
Utan att ha satt min in i det så låter det ju konstigt. I Sverige gör ju arbetsgivaren så att den kräver att den sökande själv ska begära ett utdrag och sedan skicka vidare det direkt till arbetsgivaren. Kan inte se någon anledning till att inte det ska fungera på samma sätt i England och i även sådana frågor som gäller förhållanden. Vill kvinnan ifråga se mannens polisregister så får hon väl helt enkelt be mannen beställa ett sådant utdrag själv och sedan kika på det (samma sak bör ju gälla åt båda hållen förstås).

Kan inte se varför ovanstående metod, som redan praktiseras här i Sverige, skulle vara något problem på något sätt, och/eller varför man skulle behöva forma lagstiftningen på något annat sätt.
Citera
2013-11-26, 12:20
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theRulerOfBethos
Utan att ha satt min in i det så låter det ju konstigt. I Sverige gör ju arbetsgivaren så att den kräver att den sökande själv ska begära ett utdrag och sedan skicka vidare det direkt till arbetsgivaren. Kan inte se någon anledning till att inte det ska fungera på samma sätt i England och i även sådana frågor som gäller förhållanden. Vill kvinnan ifråga se mannens polisregister så får hon väl helt enkelt be mannen beställa ett sådant utdrag själv och sedan kika på det (samma sak bör ju gälla åt båda hållen förstås).

Kan inte se varför ovanstående metod, som redan praktiseras här i Sverige, skulle vara något problem på något sätt, och/eller varför man skulle behöva forma lagstiftningen på något annat sätt.

Den ovanstående metoden är värd en egen diskussion. Det finns en del jobb där utdrag ur straffregistret krävs av lagen, om man t ex vill jobba med barn. Då är det (såvitt jag vet) våld-, sex- och narkotikabrott de är intresserade av. Det finns särskilda utdrag för det där det är svårt att fuska.

Men det är också mycket vanligt att vanliga arbetsgivare kräver utdrag, trots att de inte har någon laglig rätt till detta. Utdraget får man begära själv och det skickas till ens bokföringsadress (det är inte meningen att det ska användas för sånt där) men eftersom sidorna inte är numrerade är det bara att öppna kuvertet (försiktigt så att det inte märks och kan återförslutas) och plocka bort uppgifterna om brott och straff.

Typiskt exempel på dubbelbestraffning det här systemet, det borde vara förbjudet för arbetsgivare att be om de här uppgifterna. Så som det är har de ingen laglig rätt att kräva att få ta del av de, men om den arbetssökande inte vill skicka in uppgifterna så förstår de ju anledningen och man får inte jobbet.
Citera
2013-11-26, 19:57
Medlem
Kate80s avatar
I nästa steg kanske man gör som i USA där det finns sidor på nätet där man kan gå in och kolla var alla sexualbrottslingar bor.

Jag tycker inte att den typen av information ska finnas tillgänglig för allmänheten. Om en person upprepade gånger fälls för grova våldsbrott ska man istället skydda övriga medborgare genom att hålla brottslingen borta från resten av samhället.
Citera
2013-11-26, 20:08
Medlem
Lemurias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kate80
I nästa steg kanske man gör som i USA där det finns sidor på nätet där man kan gå in och kolla var alla sexualbrottslingar bor.

Jag tycker inte att den typen av information ska finnas tillgänglig för allmänheten. Om en person upprepade gånger fälls för grova våldsbrott ska man istället skydda övriga medborgare genom att hålla brottslingen borta från resten av samhället.
Väl formulerat, jag är helt överens med dig här. I Storbritannien har dömda pedofiler hängts ut med namn, adress och bild och det har lett till att oskyldiga råkat illa ut genom förväxling. Vigilantism hör inte hemma i en rättsstat. Däremot är straffen ofta för milda, särskilt för återfallsförbrytare, och där ser jag gärna att man låser in dem på livstid, alltså bokstavligen för resten av deras liv.
Citera
2013-11-26, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Men då måste du vet i vilken tingsrätt domen har fallit.
Ja, eller så skickar man förfrågan till samtliga tingsrätter.
Citera
2013-11-26, 23:41
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noola
Ja, eller så skickar man förfrågan till samtliga tingsrätter.
Lysande Sickan.
Finns det en sammanställd lista på mailadresser till samtliga tingsrätter någonstans?
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in