Citat:
Ursprungligen postat av
Oskar.
Jag är inte en statistiker av rang, men gissar på att de många anmälda fallen av misshandel i Stockholms innerstad i stor utsträckning rör fyllebråk utanför krogar. Detta ursäktar naturligtvis inget, men kan ändå tyda på en annan typ av brott än den som förknippats med kanske framförallt Malmö.
Jag har bara spenderat någon vecka i Malmö och kan bara gå på mediebilden av staden, men känslan som skapats via tidningar är att skit kan hända vem som helst, mitt på ljusa dagen. Detta kan så klart vara en överdriven bild, men att föräldrar skulle vara oroliga för att skicka sina barn dit är inte så konstigt. Det rör sig trots allt om föräldrar till ungar i en nyfiken ålder, jag utgår ifrån att de hade "letat fel" på vilken stad de än skulle skicka sina barn. Med detta inte sagt att jag tycker att föräldrarna eller media ger en felaktigt dålig bild av Malmö, det verkar onekligen vara en stad med rätt risiga stadsdelar.
Vid detta laget borde ändå alla veta att tidningen gör allt för att få saker att låta tusen gånger värre än vad dem är.
Självklart är inte Malmö sveriges säkraste stad, men det är sjukt naivt att tro att man kan bli nerslagen mitt på ljusa dagen i Malmö.
Och som jag sa i tidigare inlägg så behöver man inte som turre-turist eller som Sven Svensson stapla omkring ensam i de lite mer "gäng" bebodda områdena mitt på natten. Det är liksom som att be om att bli rånad eller slagen.