Citat:
Det är väl rimligt att arguentera utifrån vad en lagsiftande församling tycker i det här fallet? Jag är ingen vän av att stifta lagar men om du tycker att alla skall få göra som de vill kan du väl inte argumentera om att någon homosexuell blir kränkt? Det rör sig minst om så många som röstade för förslaget som har detta "tycke och smak" i frågan och några stor protester från det Ryska folket ser man inte av så antagandet att de tycker detta är en bra lag känns inte för avlägset.
Frågan kvarstår! Varför skall homosexuella ha mer rättigheter än Ryska folket?
Frågan kvarstår! Varför skall homosexuella ha mer rättigheter än Ryska folket?
Till att börja med vill jag klargöra detta en gång för alla:
Min utgångspunkt är ett sekulärt och demokratiskt samhälle. Det som inte går i linje med detta förkastar jag därför att jag tror att demokrati är det bästa styrelseskicket. Jag antar att även du tror på demokratin, men om du inte skulle göra det, så bör vi inte besvära oss med att diskutera.
Friheten som människor har måste begränsas. Människor som gör fria val måste respektera andra och inte skada dem eller inskränka deras frihet. Frihet betyder även ansvar.
Givet att vi utgår ifrån att vi vill ha ett demokratiskt samhälle så är det orättvist att människor som är homosexuella ska få sina rättigheter borttagna enbart på grund av deras sexuella läggning. Det påminner om hur mörkhyade behandlades i USA förr. De fick sina rättigheter inskränkta på grund av deras hudfärg. Att påstå att det är kränkande för rasister att inte få instifta lagar som inskränker mörkhyade människors rättigheter låter inte vettigt. Den konkreta skillnaden är att man i Ryssland utgår ifrån en persons sexuella läggning och inte hudfärg.
Vad sedan majoriteten tycker om dessa frågor är inte speciellt intressant. Det ska inte vara statens uppgift att stifta lagar som direkt förbjuder det. Majoriteten ska inte ha någon rätt att förtrycka minoriteter på det sättet.
Undersökningen som jag postade tidigare visar att dryga 80% av den ryska befolkningen tror att homosexualitet är en sjukdom. Det säger rätt så mycket om graden av kunskap som befolkningen har. Det finns med största sannolikhet en hel drös med andra fördomar gentemot homosexuella. Det i sig är förmodligen en förklaring till varför den ryska befolkningen ser ner på dem. Jag tror nämligen inte att lika många hade röstat för en sådan lag om de hade bättre kunskap. Det är lika löjligväckande som de antal människor i USA som tror att jorden är mindre än 10,000 år gammal, eller studenten i Nigeria (tror jag det var) som ’’bevisade’’ att homosexualitet är fel genom att använda två magneter, abstrakt algebra, och några kycklingar. Det värsta av allt är att det finns folk som faktiskt tror på detta vilket spär på fördomarna. Det är just detta som jag tror är problemet i Ryssland.
Senast redigerad av Professor.Wer 2013-11-13 kl. 23:16.
Senast redigerad av Professor.Wer 2013-11-13 kl. 23:16.