2013-11-24, 22:57
Medlem
_Jago_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rigbo
Här är en karta där intressanta platser är ungefärligt utmärkta.

http://oi44.tinypic.com/2iw828k.jpg
Tack för den.

Fanns där blod på knivslidan?

Om inte, kastade mördaren i så fall iväg slidan innan han utförde mordet? Kanske medan han följde efter Per, så gjorde han kniven redo för användning, så att säga.

Kastade han iväg slidan efter mordet så är det ju lite förvirrande sett till att telefonkiosken ligger åt andra hållet.

Så, för att summera:

Kastade han iväg knivslidan innan mordet, tyder det ju på att det fanns lite planering bakom. Åtminstone att han i några hundra meter följer efter Per med en kniv redo.

Kastade han iväg knivslidan efter mordet tyder det på att det ev. kan finnas två gärningsmän, eller åtminstone två inblandade. Om nu inte en ensam GM springer åt telefonkiosken åt ena hållet, för att sedan dumpa fordralet helt åt andra hållet.

Är kopplingen att man hittat samma DNA på kniven som på knivslidan? Eller har man bara tagit för givet att knivslidan hör samman med mordet?

Fanns sedan Pers DNA på knivslidan talar det för scenario två...
Citera
Medlem
Adidass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Nu blev det nog fel. R*kard ska förnamnet vara.

Helt rätt. My bad.
Citera
Medlem
Finns det något som tyder på fler gm?
Citera
2013-11-24, 22:59
Medlem
RegnochSols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rigbo
Här är en karta där intressanta platser är ungefärligt utmärkta.

http://oi44.tinypic.com/2iw828k.jpg

Det som främst förvånar mig är tidsspannet, från det BO handlar i korvkiosken till det att samtalet rings förlöper endast 19 minuter. Det är åtminstone i mina ögon en bit att gå från Östra, upp till Swartlings, längs med Nybrogatan ned till korsningen Karlavägen. Det måste ha handlat om en blixartat "överfall".
Citera
2013-11-24, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Om jag inte missförstår helt så missade han båda kurserna han registrerade sig på den hösten, IT-systen III och fortsättningskurs i företagsekonomi. Går att se att han omregistrerade sig på dem senare terminer. IT-systemen fick han dessutom omregistrera sig för ytterligare en gång, han klarade alltså inte andra försöket heller. Skulle ändå inte säga att hans studiemissar är särskilt illa jämfört med andra studenter, men ändå intressant att han tidigare hade klarat alla kurser i första försöket före HT1996, och den hösten missar han båda kurserna.

Jo, men det kan ju ha att göra med ambitionsnivån. HT 1996 planerades 150 procents studietakt, vilket kan vara lite av Trial and error, går det så går det. Man vet inte vid ansökningstillfället till extrakurserna, som bedrevs parallellt med ekonomiprogrammet, hur krävande det kommer bli.

Antogs till:
30 p - HT 93 (100%) (30 p godkänt= 100% studietakt)
00 p - VT 94 (0%)
15 p - HT 94 (50%) (0 p godkänt= 0% studietakt)
30 p - VT 95 (100%) (30 p godkänt= 100% studietakt)
30 p - HT 95 (100%) (30 p godkänt= 100% studietakt)
30 p - VT 96 (100%) (30 p godkänt= 100% studietakt)
45 p - HT 96 (150%) (varav 26,5 p? godkänt t o m 1997-01-16, sen klar 97-02-19)

....

Ser förresten nu i registerutdraget (tack flakmopedisten) att han inte antogs till eller tog några poäng VT 1994 samt endast antogs till 50 procents studietakt HT 1994. Så 1994 studerade han inte så intensivt. Inte för att det kanske har någon relevans i målet.
Senast redigerad av Brottsfall 2013-11-24 kl. 23:24. Anledning: fyller på lite med tagna poäng
Citera
2013-11-24, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brottsfall
Jo, men det kan ju ha att göra med ambitionsnivån. HT 1996 planerades 150 procents studietakt, vilket kan vara lite av Trial and error, går det så går det. Man vet inte vid ansökningstillfället till extrakurserna, som bedrevs parallellt med ekonomiprogrammet, hur krävande det kommer bli.

Antogs till:
30 p - HT 93 (100%)
00 p - VT 94 (0%)
15 p - HT 94 (50%)
30 p - VT 95 (100%)
30 p - HT 95 (100%)
30 p - VT 96 (100%)
45 p - HT 96 (150%)
....

Ser förresten nu i registerutdraget (tack flakmopedisten) att han inte antogs till eller tog några poäng VT 1994 samt endast antogs till 50 procents studietakt HT 1994. Så 1994 studerade han inte så intensivt. Inte för att det kanske har någon relevans i målet.

Ju, tänkte också på det, så det är givetvis ett svagt indicium som inte håller någonstans ur bevishänseende. Bara ett konstaterande att hans studier inte gick bra den hösten PH mördades.
Citera
2013-11-24, 23:07
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Hur trolig man bedömer den teorin som beror på hurpass mycket tilltro man fäster vid försvararens uppgift inför häktningsförhandlingen att det inte fanns någon teknisk bevisning mot hennes huvudman.
Nja, hon säger att ingen teknisk bevisning har presenterats av åklagaren. Och det har jag svårt att tro att hon skulle ljuga om. Sen hur man ska definiera teknisk bevisning är möjligen något oklart, men inte tusan tror jag hon skulle säga så om det rörde tex DNA bevisning.

Hur som helst så blir jag inte riktigt klok på vad det kan vara.
Citera
2013-11-24, 23:13
Medlem
AussieRedMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RegnochSol
Det som främst förvånar mig är tidsspannet, från det BO handlar i korvkiosken till det att samtalet rings förlöper endast 19 minuter. Det är åtminstone i mina ögon en bit att gå från Östra, upp till Swartlings, längs med Nybrogatan ned till korsningen Karlavägen. Det måste ha handlat om en blixartat "överfall".

Är ganska exakt 1km sträcka mellan valhallagrillen (lite felritad på den kartan) och telekiosken via ridskolan, vilket ger en snittfart på lite drygt 3 km/h. Säg att om larmaren är Gm och han har småsprungit från platsen till kiosken, ger min beräkning 7 min till dådet/slagsmål/ tjafs.
Citera
2013-11-24, 23:14
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Ju, tänkte också på det, så det är givetvis ett svagt indicium som inte håller någonstans ur bevishänseende. Bara ett konstaterande att hans studier inte gick bra den hösten PH mördades.
??? PH mördades hösten 1996, och då hade RO hög studietakt, och dessutom var han (i alla fall enligt egna uppgifter) anställd som utvecklare på SU parallellt med studierna.

Låter väl tvärtom som att han var mycket flitig hösten 1996?
Citera
2013-11-24, 23:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SibirienKalle
Togs han in och hördes, men utan att han topsades?

Eller topsades han, och hans dna stämmer inte överens med det på kniven?

Vet inte om han topsades då.
Citera
2013-11-24, 23:16
Medlem
RegnochSols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AussieRedMan
Är ganska exakt 1km sträcka mellan valhallagrillen (lite felritad på den kartan) och telekiosken via ridskolan, vilket ger en snittfart på lite drygt 3 km/h. Säg att om larmaren är Gm och han har småsprungit från platsen till kiosken, ger min beräkning 7 min till dådet/slagsmål/ tjafs.

Okej, det handlar om Valhallagrillen, trodde det handlade om den som ligger inne på tågområdet. Ja, i sådana fall är det betydligt rimligare.

Tack för din uträkning!
Citera
2013-11-24, 23:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SibirienKalle
??? PH mördades hösten 1996, och då hade RO hög studietakt, och dessutom var han (i alla fall enligt egna uppgifter) anställd som utvecklare på SU parallellt med studierna.

Låter väl tvärtom som att han var mycket flitig hösten 1996?

Jo, men han bommade 2:a och 3: gången, från att ha satt de övriga vid 1:a.
Kan det bero på han var lite distraherad av ett mord HT96?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in