2013-11-24, 21:26
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WaltzingMatilda
Gällande telefonsamtalet - någon ansåg att "Stadion" uttalades med östermalmskt uttal men det stämmer inte; kunde lika gärna varit en Solnabo som nämnde Råsundastadion.

Det är väl knappast någon som tror på uppringaren när han säger "jag kommer inte härifrån"?
Jag instämmer helt med ovanstående.

Jag är ju från området, känner folk från många delar av Storstockholm och i de flesta åldrar. Och jag kan inte placera personen vare sig geografiskt eller åldersmässigt enbart pga uttalet.

Däremot tycker jag att det stora antal platser som nämns tyder på viss vana vid området. Och omnämnandet av Swartlings tyder på mycket stor vana. Inte en jäkel förutom närboende och de som ridit eller gått i någon av skolorna intill brukar veta vad Swartlings är. Och vet man inte det säger man förmodligen att man är "vid stadion" eller "vid stadions tunnelbanestation".
Citera
2013-11-24, 21:31
Medlem
Cinnabars avatar
Detta brott förblev ouppklarat tills cold case-gruppen gjorde ett omtag.

Min teori är att brottet stod och stampade därför att teorin om rånmord var helt fel. Jag tror att de tittat på brottet med rimligare ögon: Relationer, svartsjuka.

Det fanns ingen som helst mening med att förfölja en ung man en lång sträcka i mitten av 1990-talet, för att råna. Det fanns inga stora värden att få, skulle man råna, blev det ett kvickt rån. Platsen är avskild och man möter inte någon där. Det är också klart att Per hade tjej, och inte var homosexuell.
Han hade varit på fest, och ska man backa bandet, som man gör vid felsökning, ska man börja där.

Jag tror att polisen kammat igenom alla som hördes i början, deras kontaktnät har genomsökts och det blev till sist träff på RO. Kufen. Tjejen som Per dansade med sist har antagligen hörts, och hon har fått redogöra för sina kontakter. Case closed.

Tänk att Pers föräldrar fått lida av ovisshet i alla år för att polisen dragit fel slutsats, inklusive Leif GW.

RO skaffade sig en mycket ung tjej, från en annan kultur, en kontrollfreak tror jag. Asiatiska tjejer landar tyvärr ofta med skadat-gods-avdelningen. Kanske har RO något handikapp eller störning, så besinningslöst och kallt. Han har levt som en kung i alla år, rivalen fick inget liv. Hårt straff på det, om Sverige kan förmå sådant!
Senast redigerad av Cinnabar 2013-11-24 kl. 21:35.
Citera
2013-11-24, 21:31
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korean
Det har varit polisiärt uppklarat en längre tid. Polisen vet vem mördaren är men har inte kunnat leda det i bevis förrän nu (förhoppningsvis). De beslagtog ju Ros dator så den ska gås igenom. Tveksamt om det hittar direkt bindande bevis där, men några miljoner sökningar om "mordet vid Swartlings" kommer de såklart att hitta.
Hur kan polisen veta vem som mördaren om det inte fanns vittnen på plats och man inte vet vems dna som är på kniven?

En bekant som berättar om ett erkännande eller säger att han var med men att RO höll i kniven är verkligen inget som automatiskt leder till en fällande dom.
Citera
2013-11-24, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adidas
Du kan ju inte säga att "ingenting" stämmer in på RO?

gärningsmannen:
– Småkriminell - vet vi inget om..
– Var omkring 25 år vid mordtillfället - helt rätt då RO var 22.
– Har en historik av blandmissbruk - ser jag som mycket troligt..en lina här och en joint där tex..
– Bor i området kring Karlaplan - har bott där under tidigt 2000-tal. Kanske hade han denna lägenhet tidigare men hyrde ut den?
– Är känd av polisen sedan tidigare" - nej men samtidigt kan man ju inte ha rätt på allt...

Men det där är väl en gärningsmannaprofil som GW gjort - inte en beskrivning av den numera kände MGM!?
Citera
2013-11-24, 21:41
Medlem
Adidass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykopatchefer
Men det där är väl en gärningsmannaprofil som GW gjort - inte en beskrivning av den numera kände MGM!?

Precis - jag försökte bara förklara att GWs gärningsmannaprofil inte var så fel (om nu RO är den skyldige) som postaren försökte få det till.
Citera
2013-11-24, 21:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SibirienKalle
Hur kan polisen veta vem som mördaren om det inte fanns vittnen på plats och man inte vet vems dna som är på kniven?

En bekant som berättar om ett erkännande eller säger att han var med men att RO höll i kniven är verkligen inget som automatiskt leder till en fällande dom.

Personen från SOS-samtalet är identifierad, det vet jag. Däremot vet jag inte säkert RO är ringaren, men förmodligen. Han togs ju in för nåt år sen och hördes, var borta från jobbet i samband med det.

Kniven bör vara full av dna från GM. BO hade stickskador över allt på kroppen. Sannolikheten att GM har skadat sig själv med morakniven är under en sån attack hög.

Skulle inte förvåna mig om det är någon tipsare som orsakat de senaste dagarnas aktivitet.

GWs teori om det här fallet kommer nog i stort stämma bra.
Senast redigerad av korean 2013-11-24 kl. 21:46.
Citera
2013-11-24, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korean
Personen från SOS-samtalet är identifierad, det vet jag. Däremot vet jag inte säkert RO är ringaren, men förmodligen. Han togs ju in för nåt år sen och hördes, var borta från jobbet i samband med det.

Kniven bör vara full av dna från GM. BO hade stickskador över allt på kroppen. Sannolikheten att GM har skadat sig själv med morakniven är under en sån attack hög.

Skulle inte förvåna mig om det är någon tipsare som orsakat de senaste dagarnas aktivitet.

GWs teori om det här fallet kommer nog i stort stämma bra.
Är du säker på att den misstänkte vart intagen för ett par år sedan?
Citera
2013-11-24, 21:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Greycap
Är du säker på att den misstänkte vart intagen för ett par år sedan?

Inte 100%, nej, men ganska säker.
Citera
2013-11-24, 21:54
Bannlyst
Är M.S helt avförd från alla misstankar?
Citera
2013-11-24, 22:02
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mammacino
Är M.S helt avförd från alla misstankar?
Ja, det var ett rent trollspår.
Citera
2013-11-24, 22:04
Medlem
Silliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomasx
"I "Veckans Brott" nämner Leif GW Persson ett antal egenskaper hos gärningsmannen:
– Småkriminell
– Var omkring 25 år vid mordtillfället
– Har en historik av blandmissbruk
– Bor i området kring Karlaplan
– Är känd av polisen sedan tidigare"

Knappast RO, då ingenting av detta stämmer in på honom.
Det var väl bara GWs spekulationer? Alltså vad han själv tror.
Citera
2013-11-24, 22:07
Medlem
Adidass avatar
Blir mer och mer övertygad om att det är GM som ringer SOS av flera skäl. Främst för att han aldrig hör av sig igen men även på grund av alla "villospår" han försöker lägga ut samtidigt som det framgår av hans lokalkännedom att han känner till området mycket bra. Han nämner att BO fick ett stort antal knivhugg vid flera tillfällen i samtalet men vid ett tillfälle i slutet av samtalet säger han något i stil med "fan det här är inte bra alltså han fick många knivhugg jag ba...kuta" vilket låter som att han höll på och erkänna/förklara sitt dåd och säga att han fick en blackout eller dylikt men bytte till kuta vilket egentligen inte är logiskt sett till meningen i övrigt. Rena spekulationer så klart - finns alltid en risk att man överanalyserar sånt här men visst känns det som att de har tagit rätt snubbe.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in