Citat:
Ursprungligen postat av
Enkel-Man
Det är i första hand guds egna vilja att fler ska underkasta sig honom. Gör man inte detta hamnar man i helvetet, vilket betyder att hedendom har förödande konsekvenser och måste därför motarbetas.
Just den här typen av bokstavstrogna kristendom har jag personligen väldigt svårt för och det vänder sig nästan i magen av obehag när jag läser dina inlägg.
"Underkasta dig eller DÖ!"
Det är väl kanske delvis därför som jag nog föredrar den forna seden som inte alls på samma sätt är missionerande, kvävande och förtryckande. Utan som istället uppmuntrar styrka, heder, mod och andra dygder. Det är för att recitera Efterbyrden en tro som speglar nyanser, det finns inget enbart gott och inget enbart ont som i kristendomen. Till och med gudarna kan göra fel och vara svekfulla och den propagerar inte för skam och underkastelse på samma sätt som åtminstone din kristna tro tycks göra.
Nu är jag som sagt agnostiker, men du visar ganska bra själv varför religiös tro bör vara just en privatsak och inte något som bestämmer över det offentliga rummet. En hållning som partiet lyckligtvis delar.