2013-11-24, 14:49
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Du skriver följande...

"Det får inte förekomma misstanke om att utredningen av Berg var en halvmessyr, eller att nån sorts vänskapskorruption föreligger i han fall."

Jag anser att du antyder att så kan vara fallet, och det har inte med lässvårigheter att göra utan snarare ditt sätt att uttrycka dig.

Antyder inte men utesluter inte heller. Hårklyveri och semantik.

Citat:
Klarar du verkligen inte av att se att MB är avförd därför att inget talar för att han är inblandad i mordet. Polisen har ingen misstanke om att MB skulle vara inblandad och han är därför inte aktuell i utredningen. Det finns ingenting som framkommit, i polisutredningen eller här i tråden, som på minsta sätt har förändrat detta faktum.

Såhär långt har ingenting framkommit som förändrar den bilden och drar in MB & ? i cirkeln, det är sant, men ingenting motsäger att det inte kommer att göra detta framledes. MB är enligt mitt förmenande inte genomlyst och analyserad till sista skruven, man släppte honom alldeles för tidigt när KJ fastnade på radarskärmen. Gissar att en starkt bidragande orsak till att KJ tilldrog sig polisens intresse är att han är en särling och en i många stycken bisarr kuf, och det är bestickande lätt att förmoda att detta gjorde mordutredarna intellektuellt stelopererade och släppte annat de hade för händerna, och så får det inte gå till. Det handlar inte om motsätta sig att MB blev avförd i sig, men det ska i så fall ske efter så seriöst utredningsarbete att omgivningen inte misstänker att det inte har gått rätt till. Misstanke om vänskapskorruption ligger då i färdriktningen vilket har antytts i några inlägg.

Citat:
Du har genomgående hållit en ganska låg kvalite i tråden med vilt spretande teorier om ritualmord, gangbangs och annat skit så från din sida kan man förvänta sig allt möjligt, så länge som inte fakta stödjer det för det är inte spännande nog för dig.

Det finns absolut ingenting som jag uppfattar är "spännande" i styckmordet på Vatchareeya Bangsuan, det är rakt igenom en sällsynt tragisk historia som till varje pris måste redas ut och klaras upp. Ritualmord ? Ja, så kan det vara, mordet kan ha rituella inslag. Gangbang ? Var har du fått detta ifrån ? Bristande läskunnighet igen ?

Citat:

Om MB är gärningsmannen så har han även planterat bevisningen hos KJ, det är den enda rimliga förklaringen. De som vill tro att alla dessa indicier och omständigheter som pekar ut KJ uppstått på grund av en massa slumpvisa omständigheter kan inte vara frisk. Det finns dessutom ingenting som talar för att MB och KJ i samförstånd har delat på bördan att döda henne och sedan stycka och dumpa hennes kropp.

Om det skulle visa sig att fler än KJ varit inblandade i styckmordet på VB så återstår rollistan och rollfördelningen att närmare preciseras. Än är det här nog långtifrån över.
Citera
2013-11-24, 14:50
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brottsfall
Ja, jag har skrivit en del om det här med ryggsäcken. Men 22-åringens kompisen och 22-åringens pappa uppger lite olika ryggsäckstyper. Beroende på vad det nu var för en ryggsäck så kan det vara mer eller mindre möjligt att få ner en torso med armar i den. Inte uteslutet i den mindre modellen, men lite enklare i den större som kompisen hävdar skulle finnas.

Några inlägg om ryggsäcken:
https://www.flashback.org/p46169744#p46169744
https://www.flashback.org/p46170929#p46170929
https://www.flashback.org/p46170929#p46170929

Det är besvärande ja. Det är konstigt att inte åklagaren tog upp frågan om en försvunnen ryggsäck i förhör med 22-åringen under rättegången. Både 22-åringens pappa samt kompisen har ju uppgett (även om deras uppgifter skiljer sig åt om vilken typ av ryggsäck det var) att det ska finnas någon typ av ryggsäck, som sen inte hittades vid husrannsakan.

Minns inte helt vad det står i FUP, men om ryggsäcken har väl 22-åringen bara sagt att han inte vet var den är.

Pelleblaue har en poäng. Är man oskyldig borde det väl inte finnas några större hinder i att försöka hjälpa polisen att hitta ryggsäcken. Det skulle vara om 22-åringen verkligen glömt såpass att han inte alls kan minnas var den är. Men borde inte polisen kunna ha nystat i frågan ändå, se hur mycket som gick att få fram?

Är det som jag tror att han fått kroppen som present av mördaren och sedan fått bråttom att bli av med den, förklarar det alla de sk bevisen och de slarviga och konstiga fynden på Mjösjöberget. Eftersom blodet inte runnit från listen och ner i bagageluckan så kan det tyda på att blodet kom på listan när han skulle lyfta ut kroppen. Sen har plåten på bilens utsida tvättats och regnet gjort sitt. Detta förklarar varför han ljuger och uppför sig som han gör under förhör och rättegång. Antagligen hade han inget val om det var så att han hittade hennes kropp vid bilen när han var i stugan som ex. Ringa polisen var nog inget han ens övervägde. Möjligtvis att han pratade med sin bror och/eller sin pappa om vad han hittat. Ska jag gissa på dag och tid han hittade henne i så kan det ha varit kring 15/5 +/- ett par dagar.
Citera
2013-11-24, 15:00
Moderator
OYs avatar
Jag minns inte om det står något i FUP om det, men har polisen gått igenom även AN mobiltelefon?

Kan det ha funnits konversationer mellan KJ och MB/AN via VB och MB mobiler, att det kan vara anledningen till hyschpyschet med MB raderade sms?
Citera
2013-11-24, 15:15
Medlem
En hel del onödiga verbala boxningsmatcher pågår i tråden.
Några verkar med 100%-ig säkerhet veta vem mördaren är.
Detta är ju säkrare än "bortom rimligt tvivel".

Kan inte låta bli att tänka på nyss avslutade TQ-fallen med
8 mordfall där alla inblandade, inkl försvarsadvokaten var
säkra - förutom ett par personer som lämnade cirkusen.
Fallen tillbaka där allt började - vilka är mördarna?

"Utan tvivel är man inte riktigt klok"(Tage Danielsson)

Så till tråden. Har inte läst FUP-en. Måste man det?
Har följt tråden sporadiskt och läst referat från TR.

Ser framför mig en bild av en uppfälld bagagelucka.
I bilden är övre vänstra hörnet markerat - där man
funnit VB:s blod(på tätningslisten?).
Har man funnit blod på bagagerumssargen?
Borde funnits där också, eller hur?
Eller har man konstaterat att bagagerummet har skurats
och då även sarg och lister?
Citera
2013-11-24, 15:21
Medlem
Man kan i alla fall konstatera att MB har betalat ett högt pris för sin otrohet.
Uthängd,misstänkt,hela boden/sverige har inblick i hans privata förhållanden.
Det som i normala fall är en sak mellan parterna är nu offentligt
med social katastrof och minskad respekt som följd.
Så nog har han blivit straffad för sitt nedsteg i många år framåt.
Kanske en tröst för de som Hävdar MB spåret.
Citera
2013-11-24, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Hur kunde VB:s oblodiga DNA hamna både på utsidan och insidan av tejprullen? Varför blev inget annat han rörde vid blodigt, när han stirrig och nervös sprang runt i lägenheten?

På fråga 1 svarar jag att det har väl fastnat på hans handske när han hanterat hennes kropp.

På fråga 2 svarar jag att han säkerligen varit försiktig och tagit bort saker han rört vid. Men eftersom han visste att han inte använde rullen så tog han inte bort den. Sen tror jag inte de har kollat efter hennes oblodiga DNA i resten av lägenheten för hon har ju trots allt varit där och det säger han inte emot. Jag tycker inte just den rullen är så intressant för fallet men jag tror mer på min gissning än att hon ska ha haft med den dit eller att hon har använt hans tejp. Om jag har fattat deras kontakt rätt så träffades de inte så ofta de senaste månaderna.
Citera
2013-11-24, 15:45
Medlem
Citat:
Och hade det hittats övertygande bevis mot MB hade inte KJ-spåret varit borta, för det är bara något enstaka hekto fantasifullare att hävda att det förslagna kriminalgeniet KJ naturligtvis hunnit städa undan alla spår efter sitt grymma mord än att hävda att han planerat det i förväg inklusive planteringen hos den stackars missförstådda karatetränaren som sen hjälpt till på traven genom diverse lögner och underliga beteenden både före och efter mordet.

KJ tog väl inte upp MB som trolig planterare förrän i rättegången eller åtminstone i de absolut sista förhören? Han pekade väl ut två andra först?

Sen har ju faktiskt "kriminalgeniet" KJ åkt fast och har enligt TR tillräckligt bevis mot sig så att de har dömt honom skyldig.
Senast redigerad av lindhsky 2013-11-24 kl. 15:49.
Citera
2013-11-24, 15:48
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grottis2
En hel del onödiga verbala boxningsmatcher pågår i tråden.
Några verkar med 100%-ig säkerhet veta vem mördaren är.
Detta är ju säkrare än "bortom rimligt tvivel".

Kan inte låta bli att tänka på nyss avslutade TQ-fallen med
8 mordfall där alla inblandade, inkl försvarsadvokaten var
säkra - förutom ett par personer som lämnade cirkusen.
Fallen tillbaka där allt började - vilka är mördarna?

"Utan tvivel är man inte riktigt klok"(Tage Danielsson)

Så till tråden. Har inte läst FUP-en. Måste man det?
Har följt tråden sporadiskt och läst referat från TR.

Ser framför mig en bild av en uppfälld bagagelucka.
I bilden är övre vänstra hörnet markerat - där man
funnit VB:s blod(på tätningslisten?).
Har man funnit blod på bagagerumssargen?
Borde funnits där också, eller hur?
Eller har man konstaterat att bagagerummet har skurats
och då även sarg och lister?

Tror att det devis är en strategi att få användare med alternativ teorier avstängda när man provocerar som de två gör.

När det gäller blodet på listen kolla gärna mitt tidigare inlägg om att detta kan tyda på att läckaget kan ha uppstått vid urlastning. En list är oftast lite halvmjuk och böjer sig lite åt det håll som belastas.
Citera
2013-11-24, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lindhsky
Tyvärr tror jag inte att det hade tystat några rykten alls.

Förhoppningsvis kan man få några att tänka lite mindre med njuren.
Fast nu ser jag att någon har uppfunnit ytterligare en alternativ teori:

Nu tänker jag inte namnge några Nickar, men efter att ha kollat nattens diskussioner så verkar vissa tro att motiv och brottsplats är den viktigaste evidensen vid en mordutredning. I Marina fallet så fanns ett starkt motiv och en självklar brottsplats samt en bra indiciekedja, men det viktigaste saknades och det var Marina.
I det här fallet så är motivet bara ett av indicierna i en kedja, ungefär lika viktig eller oviktig som en tejprulle. Brottsplatsen är troligen lägenheten, men skulle kunna vara någon annanstans (tack och lov att inte åklagarna fastnade på den punkten).
Men att VB har mördats och sedan styckats är väl alla överens om?
Citera
2013-11-24, 16:10
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bolinda
Ang hot mot VB.

Fup sid 1094
Här vill VB att en person ska prata med hennes styvfar så han inte
pratar med MB ang att han har hotat VB.
Det gällde reklam som VB satt i i Brevlådan till MB:s kusin som tydligen
fick ett raseriutbrott för det. VB blev avstängd från klubben i mars

Fup sid 971
Här säger VB:s styvfar att Y*gves fru har sagt till
VB:s mor att AN hotat VB en månad (april) innan VB försvann.

Fup sid 1049
VB är rädd att gå till träningslokalen den 30 april.
(Kan bero på att hon skrivit på klubbens fb att hon och MB
har haft ett förhållande.

Fup sid 900
26 april pratar VB om hat och om MB vill döda henne.

Mit fetande.

Det där låter ju riktigt interessant.

Undrar varför det inte finns något förhör med Yn*ves fru i FUP ???

Och om dessa hot från AN mot VB är sant, då visste ju AN om MBs affär med VB långt innan VB försvann, och då har MB ett mycket stort problem iom att han påstår att han ljög om olika saker i första förhöret hos polisen därför att han var rädd för att hans fru AN skulle få reda på hans affär med VB.

Undrar förståss ochså om dessa påstådda hot från AN mot VB, kan kopplas til de anmälningar för olaga hot som VB gjort innan hon försvann?

Till dom som inte har tillgång till FUP här är vad som står i FUP sidan 971, förhör 3 Juni, 2013, med VBs styvpappa J-ES :

HOT MOT VATCHAREEYA
J-ES säger spontant att Yngv*s fru för någon vecka sedan berättat för J-ES fru i
samband med Vatchareeyas minnesstunda att AN hotat ta ihjäl Vatchareeya.
Om det sker via SMS kan J-ES inte svara på men det ska ha skett ca 1 månad innan
Vatchareeya försvinner.

Och till bolinda...vældigt interessant/vigtig information du hittat , otroligt att detta inte har kommit fram förren nu.
Skulle önska att Försvaret hittat och använt detta under rättegången, so keep digging det finns tydligen fortsatt mer av värde att hitta i FUP.
Citera
2013-11-24, 16:11
Medlem
Citat:
Hur kunde VB:s oblodiga DNA hamna både på utsidan och insidan av tejprullen? Varför blev inget annat han rörde vid blodigt, när han stirrig och nervös sprang runt i lägenheten?

Mitt fetade:

Han har gjort sig av med de saker som han förknippar med dådet men tejprullen faller mellan stolarna, han begår ett misstag och skulle givetvis slängt rullen också.

Han har gjort några avgörande misstag och därför sitter han där han hör hemma.
Citera
2013-11-24, 16:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Du skriver följande...

"Det får inte förekomma misstanke om att utredningen av Berg var en halvmessyr, eller att nån sorts vänskapskorruption föreligger i han fall."

Jag anser att du antyder att så kan vara fallet, och det har inte med lässvårigheter att göra utan snarare ditt sätt att uttrycka dig.

Klarar du verkligen inte av att se att MB är avförd därför att inget talar för att han är inblandad i mordet. Polisen har ingen misstanke om att MB skulle vara inblandad och han är därför inte aktuell i utredningen. Det finns ingenting som framkommit, i polisutredningen eller här i tråden, som på minsta sätt har förändrat detta faktum.

Du har genomgående hållit en ganska låg kvalite i tråden med vilt spretande teorier om ritualmord, gangbangs och annat skit så från din sida kan man förvänta sig allt möjligt, så länge som inte fakta stödjer det för det är inte spännande nog för dig.

Om MB är gärningsmannen så har han även planterat bevisningen hos KJ, det är den enda rimliga förklaringen. De som vill tro att alla dessa indicier och omständigheter som pekar ut KJ uppstått på grund av en massa slumpvisa omständigheter kan inte vara frisk. Det finns dessutom ingenting som talar för att MB och KJ i samförstånd har delat på bördan att döda henne och sedan stycka och dumpa hennes kropp.

Såså, inte bli så ilsken.
Det finns något subliminalt i vad hen säger. Det är ju så att MB var ju den som hamnade under Polisens lupp, och han var säkert en hårsmån från att gripas, det är jag rätt säker på.

Allteftersom Polisen reder ut KJ stärks misstankarna mot honom, och då blir det självklart att det som talar mot MB helst skall tas bort och mörkas.
Jag kan tänka mig att det finns en mängd spaningsuppslag och en alldeles speciell och tjock flik i pärmar någonstans med signatur MB.

Det här skulle kunna tolkas som "vänskapskorruption" är inget annat än Polisens sätt att utreda och styra FU mot en gärningsman.

Att det skulle finnas en "objektivitsprincip" när var och varannan polisprofessor sitter i TV och berömmer Polisens magkänsla...tja
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in