2013-11-24, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadyZamioc
Jag lyssnar på SOS-samtalet om och om igen..
Säger han verkligen "hör här.."?

Jag kan lätt få det till ett framsluddrat "hörru.."

Inte för att det på något sätt löser brottet, eller ens bidrar med något i rätt riktning..men apro pos att flera i tråden (även jag själv) reagerat på det lite ovanliga språkbruket och försöker spekulera utifrån det.

Nä, det löser inte brottet, men det kan vara så att om han i samtalet säger "men hör här...." så kan det bidragit till att folk känt igen rösten då det med all säkerhet är betydligt ovanligare att uttrycka sig så än att säga "men hörru" och om han fortfarande frekvent säger "men hör här" kan ju folk ha reagerat. För mig är det ett klart "men hör här" han säger, men som sagt, det är nog ingen vits att orda om det för folk hör uppenbarligen olika.
Citera
2013-11-24, 10:34
Medlem
Jag börjar bli allt mer övertygad om att detta är ett mord som är relaterat till typ svartsjuka och att polisen lagt ett duktigt pussel bland studenterna i P:s vänkrets och kanske topsat MGN och fått träff, samt att folk också kanske ringt in om rösten på samtalet.

Fyllebråk på krogar är inget ovanligt, MGN var väl sur och ville "prata ut" med BO och förföljde honom. Någon undrade varför MGN som gav så skötsamt intryck skulle burit med sig en kniv och det kan man fråga sig, men kanske är svaret så enkelt som att han var rädd att bli rånad och alltid bar med sig en kniv för att ev. kunna skydda sig, något som den aktuella kvällen fick förödande konsekvenser när det rann över och han i ren ilska kanske högg ihjäl BO med sin "skyddskniv".
Citera
2013-11-24, 10:47
Medlem
Morgonribbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Jag börjar bli allt mer övertygad om att detta är ett mord som är relaterat till typ svartsjuka och att polisen lagt ett duktigt pussel bland studenterna i P:s vänkrets och kanske topsat MGN och fått träff, samt att folk också kanske ringt in om rösten på samtalet.

Fyllebråk på krogar är inget ovanligt, MGN var väl sur och ville "prata ut" med BO och förföljde honom. Någon undrade varför MGN som gav så skötsamt intryck skulle burit med sig en kniv och det kan man fråga sig, men kanske är svaret så enkelt som att han var rädd att bli rånad och alltid bar med sig en kniv för att ev. kunna skydda sig, något som den aktuella kvällen fick förödande konsekvenser när det rann över och han i ren ilska kanske högg ihjäl BO med sin "skyddskniv".

Vilka fakta är det som gör att du blir övertygad?

Och vem menar du med "MGN"?
Citera
2013-11-24, 10:49
Medlem
Mulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flakmopedisten
Det stämmer och det var det jag skrev, alla automater har alltid haft identifikationsnummer. Och alla har, när automatiserade växlar infördes, haft ett telefonnummer. Det var dock först på 90-talet som de flesta fick publika nummer utskrivna på automaterna - dessa var då betalnummer.

Detta skedde, vill jag minnas, i samband med eller efter att de orangea kortautomaterna infördes (?). De de gamla gröna fanns det bara ett identifikationsnummer.
Citera
2013-11-24, 11:00
Medlem
Morgonribbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Mitt svar till dig handlade inte om thaikontakterna, men det förstår ju inte du eftersom rasister i allmänhet har väldigt långa avstånd mellan öron, ögon och hjärna. Synapserna orkar inte riktigt hela vägen.

Jag konstaterade att du inte kan avgöra om en person har en diagnos på utseendet, och så fortsätter du lägga till fler faktorer! Vet du hur många som ser ut så där? Många. Du är rubbad, men det ser man ju på din avatar. Rubbad, och elak. Typiskt rasister, och nu kränker du ett helt folkslag (men det är du ju van vid att göra)... res till Finland, så kommer du att bli chockad över hur många som har as, enligt dig då. Eller varför inte samerna?

För att återgå till topic, den seriösa delen, är det fascinerade hur en gm kunnat leva med detta, något måste väl ändå ha sipprat fram? Präster har tystnadsplikt, men gäller det även vid allvarliga våldsbrott? Det är väl i så fall den enda sortens person han kan ha öppnat sig för, utan risk?

Jag håller med. Jag kan inget om kriminologi, men det känns som att man måste ha mer på fötterna än att "han har ju brett mellan ögonen", eller "han är ju gift med en thailändska", för att binda någon till ett 20 år gammalt mord?

Ruskig händelse hursomhaver. Personligen, rena spekulationer bara, så känns det som det som kan få folk till sådana här tokbryt är svartsjuka, droger, alkohol, psykisk sjukdom. Räcker med svartsjuka och alkohol för att göra en i övrigt ganska normal person till mördare -- var det inte så med Mattias Flink?

Till "tomten": det är hans bilder som är 59, inte vänner - de är 71.
Citera
2013-11-24, 11:08
Medlem
Morgonribbas avatar
Wildis: nu fattar jag MGN. "Misstänkt GärningsMan", fast det brukar vara M på slutet, inte N. Ursäkta min okunnighet/tröghet -- jag skyller på nyligen vaknad.
Citera
2013-11-24, 11:28
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemwalker
Eftersom han är häktad nu så kan han ju inte acceptera de förfrågningarna.
Nja, han är inte häktad ännu. Och tidigare förfrågningar från honom kan ha besvarats.

Expressen: Begärd häktad för 17 år gammalt mord
Citat:
Vid 11-tiden på söndagen var det inte bestämt när häktningsförhandlingen ska hållas.
Citera
2013-11-24, 11:32
Medlem
Proff-Pojkstrecks avatar
Rikard Kenneth Oxenstrand begärs häktad på sannolika skäl för mordet på Per Häggström

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17901241.ab
Citera
2013-11-24, 11:44
Medlem
Proff-Pojkstrecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Tycker man får "tjata" om thailändskor, bara för att de är thai ska det inte hymlas. Alla borde vara medvetna om att knepiga män är överrepresenterade då det gäller thaiimport. Naturligtvis är det också som Lajlaj skriver skillnad på om han t.ex. träffat en ingenjörsthailändska på jobbet eller om han importerat en fattig tjej. Det sistnämnda kan tyda på en störning i känslolivet.

Nåväl. Det jag funderar på är om det är så att MGN:s fru är den tjej som på sin status angett "komplicerat" som förhållandestatus och som verkar bo i Thailand just nu eller vem fan är det? MGN har ju taggat henne på alla bilder av sonen iaf och det brukar betyda att det är föräldern man avser, men detta verkar ju lite knepigt och den människans FB är skrivet på thailändska så man fattar ju ingenting.

Den misstänkte:
https://www.facebook.com/rikard.oxenstrand?fref=ts
Hans fru:
https://www.facebook.com/ning.natlada?fref=pb&hc_location=friends_tab

Bilder på Rikard Kenneth Oxenstrand:
Rikard Kenneth Oxenstrand 1

Rikard Kenneth Oxenstrand 2

Kommentar om makan. Nu kan inte jag thailändska men av bilderna att döma så tycker jag att hon både ser ut och beter sig som en fjortis. Inte riktigt vad man förväntar sig av makan till en höginkomsttagande akademiker i 40-årsåldern. De har bara ett barn tillsammans vad jag kan se.
Senast redigerad av Proff-Pojkstreck 2013-11-24 kl. 11:53.
Citera
2013-11-24, 11:44
Medlem
Bob-Ortons avatar
Jag gjorde militärtjänsten tillsammans med Per Häggström. Han var en supertrevlig kille. En kompis till mig känner till den mistänkte mördaren från skoltiden innan mordet. han beskriver honom som en kuf som spelade rollspel och hade dålig framgång hos tjejer. Att motivet kan ha varit svartsjuka ser jag som troligt. Det är möjligt att Per och tjejen inte äns har förstått att mördaren är svartsjuk. men i kufens värld var det annorlunda.
Citera
2013-11-24, 11:50
Medlem
rigbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Orton
Jag gjorde militärtjänsten tillsammans med Per Häggström. Han var en supertrevlig kille. En kompis till mig känner till den mistänkte mördaren från skoltiden innan mordet. han beskriver honom som en kuf som spelade rollspel och hade dålig framgång hos tjejer. Att motivet kan ha varit svartsjuka ser jag som troligt. Det är möjligt att Per och tjejen inte äns har förstått att mördaren är svartsjuk. men i kufens värld var det annorlunda.
Vad säger din kompis om inringarens röst, är den lik den nu anhållne?
Citera
2013-11-24, 11:55
Medlem
[quote=Proff-Pojkstreck|46284995]Rikard Kenneth Oxenstrand begärs häktad på sannolika skäl för mordet på Per Häggström

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17901241.ab[/QUOTE

Oavsett vem det är, hur klarar man av att leva vidare med vetskapen om att man lever en lögn och att man mördat någon. Man kan inte vara helt normal i huvudet för att soppa detta under mattan, skulle jag tro.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in