2013-11-22, 22:13
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marlo.Stanfield
Varför spelar Sverige ens med yttrar när man har så pass urusla sådana? Varför inte köpa såhär istället?

Isaksson

Lustig H A Olsson
Ekdal Källström Taco
-------Zlatan
Elmander-Hysen

Man får två köpstarka anfallare, en kreativ länk mellan anfall och mittfält och sedan ett väldigt kompakt centralmittfält.

Yttrar är inget Sverige skall satsa på.
Fixade till lite.
Citera
2013-11-22, 22:26
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honken55
Skulle funka mot Spanien som vägrar anfalla på kanterna, men om laget vi möter har starka kanter blir det slakt....

Det kan man lösa genom att flytta ut sitt centrala mittfält mot bollsida, stå lite högre med yb och bredd sin första press en aning.

Det är för mig den solklart bästa uppställningen för Sverige. Man kommer alltid vara övertaligt centralt, man kommer hota backlinjen med två forwards. Motståndarlaget tvingas centrera, och då stormar Lustig och Olsson fram på kanterna, vilket passande nog är deras styrka. Sedan kan man fråga sig om vi inte bör ha en mer renodlad mittfältare som tia istället. Elmander/Guidetti bredvid Zlatan beroende på motstånd och förväntad matchbild.

Men ett 4-3-1-2 kommer sällan spelas i Sverige. Det går ju emot allt vad svenska fotbollförbundet har för riktlinjer med spelbredd och spelavstånd.
Citera
2013-11-23, 10:31
Medlem
Mellbergans avatar
Det här med nya formationer känns lite verklighetsfrånvänt eftersom det med största förmodan aldrig kommer hända att vi byter formation. Men i så fall hade denna formationen/startelvan varit ganska intressant:

--------------------A.Isaksson----------------------
------------------------------------------------------
---------------P.Nilsson-----J.Olsson-----------------
---M.Lustig-------------------------------M.Olsson---
-------------------------------------------------------
------------------------R.Elm--------------------------
-------------------------------------------------------
---------------A.Ekdal---------K.Källström------------
--------------------------------------------------------
-Elmander/Guidetti----Z.Ibrahimovic----A.Kacaniclic----

Elm är bra på att täcka upp defensiva ytor så jag tror att han skulle passa bra på denna positionen. Källströms klubblag Moskva har samma uppställning i sitt klubblag och han spelar på exakt samma position där.

Nyttiga avbrytare att ta in blir Elmander/Guidetti, Seb Larsson, Wernbloom, Durmaz och Hrgota.
Senast redigerad av Mellbergan 2013-11-23 kl. 10:34.
Citera
2013-11-23, 11:27
Medlem
ett oseriöst förslag här är ju att spela en pyramid som aldrig faller

Isaksson
Lustig Nilsson Olsson M.Olsson
Larsson Ekdal Källström
Ibrahimovic kacaniklic
Guidetti(Elmander,Hysén om Guidetti bestämmer sig för kyckling på Fredag)

pyramiden funka ju bra andra halvlek mot Tyskland hahaha, men skämt å sido skulle ändå vara intressant att ha Larsson centralt och prova Kacaniklic i en mera fri roll
Citera
2013-11-23, 12:07
Medlem
Mellbergans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amelito
ett oseriöst förslag här är ju att spela en pyramid som aldrig faller

Isaksson
Lustig Nilsson Olsson M.Olsson
Larsson Ekdal Källström
Ibrahimovic kacaniklic
Guidetti(Elmander,Hysén om Guidetti bestämmer sig för kyckling på Fredag)

pyramiden funka ju bra andra halvlek mot Tyskland hahaha, men skämt å sido skulle ändå vara intressant att ha Larsson centralt och prova Kacaniklic i en mera fri roll
Vi kanske ändå inte ska ha allt för stora förhoppningar om Guidetti. Och redan räkna med honom som given i startelvan. Han har fortfarande mycket kvar att bevisa innan det ens är tal om A-landslagspel. Tänk om det blir en flopp i den klubben han lånas/köps till? Ska i alla fall bli intressant att följa hans utveckling.
Citera
2013-11-23, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mellbergan
Vi kanske ändå inte ska ha allt för stora förhoppningar om Guidetti. Och redan räkna med honom som given i startelvan. Han har fortfarande mycket kvar att bevisa innan det ens är tal om A-landslagspel. Tänk om det blir en flopp i den klubben han lånas/köps till? Ska i alla fall bli intressant att följa hans utveckling.

absolut, men tycker 2 mål i U-21 comebacken lovar gott :, men ska väll till ett herrejössös år för att konkurrera ut Elmander gissar jag, får hoppas han får spela något här i City i December då dem har väldigt många matcher på spelschemat nu och sedan bli utlånad till någon vettig klubb där han kan göra det minst lika bra som i Feyenoord, talanger som Guidetti växer inte på träd i Sverige så vi får ju verkligen hoppas han får ett genombrott här snart, för ska jag vara ärlig tycker jag inte Elmander är särskilt bra längre även om hans arbetsmoral är viktig för vilket landslag som helst i världen
Citera
2013-11-23, 15:05
Medlem
Mellbergans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amelito
absolut, men tycker 2 mål i U-21 comebacken lovar gott :, men ska väll till ett herrejössös år för att konkurrera ut Elmander gissar jag, får hoppas han får spela något här i City i December då dem har väldigt många matcher på spelschemat nu och sedan bli utlånad till någon vettig klubb där han kan göra det minst lika bra som i Feyenoord, talanger som Guidetti växer inte på träd i Sverige så vi får ju verkligen hoppas han får ett genombrott här snart, för ska jag vara ärlig tycker jag inte Elmander är särskilt bra längre även om hans arbetsmoral är viktig för vilket landslag som helst i världen
Jag hade gärna sett Guidetti i Italien, i något habilt Serie A-lag där han lyckas få bra med speltid. Feyenoord är också ett alternativ.

Han verkade i alla fall ha en fortsatt bra touch på bollen, även om hans snabbhet/kondition enligt mig bör slipas lite. Målsinne vet vi sedan innan att han besitter. Tråkigt dock att det är 10 månader till nästa riktiga tävlingsmatch i landslaget. Spelare som Guidetti, Hiljemark och Hrgota får och andra sidan god tid på sig nu att bevisa sig frams tills dess.
Senast redigerad av Mellbergan 2013-11-23 kl. 15:18.
Citera
2013-11-23, 16:46
Medlem
snillet_1s avatar
Känns som att Kacaniklic börjar bli gravt överskattad. Han har varit medioker i många landskamper nu och han verkar numera given "bara för att". Jag ser inte vad som gör honom självklart bättre än en spelare som Durmaz, Kaca ger ofta ett intryck av okonkretism och vekhet tycker jag.

Durmaz verkar köra sitt race varje match, oavsett motstånd. Han har lite mer aggressiv speed i sitt spel.
Citera
2013-11-23, 21:41
Medlem
L.jaxxons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Känns som att Kacaniklic börjar bli gravt överskattad. Han har varit medioker i många landskamper nu och han verkar numera given "bara för att". Jag ser inte vad som gör honom självklart bättre än en spelare som Durmaz, Kaca ger ofta ett intryck av okonkretism och vekhet tycker jag.

Durmaz verkar köra sitt race varje match, oavsett motstånd. Han har lite mer aggressiv speed i sitt spel.

Håller med, efter att ha inlett bra i landslaget har han ju gjort ett antal slätstrukna matcher i rad... Durmaz förtjänar chansen, tycker även att Hamad borde få en. Släng ut Zengin.
Citera
2013-11-24, 08:52
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.jaxxon
Håller med, efter att ha inlett bra i landslaget har han ju gjort ett antal slätstrukna matcher i rad... Durmaz förtjänar chansen, tycker även att Hamad borde få en. Släng ut Zengin.

Hamad är en innermittfältare med offensiva kvaliter. Det är Zlatans plats som han är bäst på och det dröjer innan han når dit.

Dumazz är snabbare och lite mer teknisk medan Hamad har bättre blick för spelet. Totalt sett är Hamad den bättre spelaren medan Dumazz har en topp som är lite bättre men också en botten som är väldigt låg.

I dagsläget är de filtnötare båda två.

Vänsterkanten borde vara Wendt som back och Olsson som mittfältare. Högerkanten Lustig/ Mattias Johansson som back och varför inte Johan Larsson som mittfältare.

Alltså ingen plats till Dumazz och Zengin.
Citera
2013-11-24, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Hamad är en innermittfältare med offensiva kvaliter. Det är Zlatans plats som han är bäst på och det dröjer innan han når dit.

Dumazz är snabbare och lite mer teknisk medan Hamad har bättre blick för spelet. Totalt sett är Hamad den bättre spelaren medan Dumazz har en topp som är lite bättre men också en botten som är väldigt låg.

I dagsläget är de filtnötare båda två.

Vänsterkanten borde vara Wendt som back och Olsson som mittfältare. Högerkanten Lustig/ Mattias Johansson som back och varför inte Johan Larsson som mittfältare.

Alltså ingen plats till Dumazz och Zengin.
Herregud vad stelt. 4 ytterbackar på plan alltså? Heja.
Citera
2013-11-24, 09:29
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riquelme
Herregud vad stelt. 4 ytterbackar på plan alltså? Heja.

Alla fyra har en bra offensiv så det blir nog inga problem, däremot får vi en bra defensiv och det lär ju behövas.

Nordfelt- Lustig, P Karlsson, F Helander, Wendt- Ekdal, Källström- Johan Larsson, Zlatan/ Hamad, M Olsson- Guidetti/ Hysén.

Bänken: Viland, Dahlin, Mattias Johansson, P. Jansson, S. Holmén, Kaca, S. Thern, Hrgota, Hiljemark, Magnus Eriksson.

Jag har säkert glömt en handfull kapabla spelare men inte Ola T, Dumazz eller Zengin det är med flit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in