2013-11-23, 18:46
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peckinpah
Angående ljudfiler från Luleå Tingsrätt:

Fånigt nog så vet jag inte. Förväntade mig ett mailsvar med innehåll såsom "Du kan beställa detta från oss, kostnaden är xxx kr". Dock fick jag bara ett svar där de skrev att nu är det skickat.
Kan visa sig vara postförskott eller bifogad faktura. Jag får se när det kommer.

Alltså, om du är dum nog att maila iväg en beställning / ett köp, och ger din adress (och inte frågar vad det kostar) - så får du glatt betala vad det kostar när fakturan dimper ner i brevlådan... herrejävlar.

Som du fick till svar, så hade det inte tagit mer än 1 minut att googla fram att en skiva kostar 120 kr.
Citera
Medlem
Det är ett par frågor som jag inte kan få svar på i förundersökningen. Har någon annan möjligen hittat svar på dessa frågor?
1. Finns något utrett om varför KJ badade när han boendestöd kom på det avtalade besöket? Brukade han bada när han väntade besök?
2. Kan vattnet i ett fullt badkar spola med sig blod så effektivt att inget blir kvar i vattenlås och på avloppsgaller?
3. KJ påstås ej kunna knyta skor. Var samtliga skor han ägde (även de som uppenbarligen var försvunna) utan skosnören?
Citera
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Vem har blandat i Marinafallet här, förutom du nu?

Vad som hittills har framkommit i utredningen så har polisen gjort ett bra jobb. En hel veckas utredning inklusive spaning för att utesluta alternativ GM är mycket tid och den tiden har garanterat inte de 33 personer du nämner fått.

Eller har du stöd för att påstå annat?

Och om du har det så kan jag ju ställa frågan, är då denna TR mer sopig än den i Marinafallet eftersom de inte i denna TR hade problem med att utesluta alternativa GM?
Jag jämför med Marina, jag diskuterar henne inte i den här tråden. Det är riktigt att polisen har ägnat mer tid åt MB än åt de 33 personerna, men den behöver inte ha gjort rätt för det. Att polisen har uteslutit och avfört honom är inte skäl för oss att utesluta honom. Om vi ansåg att polisen har gjort rätt hela tiden finns det inte mycket att diskutera.

Denna TR har haft lättare att utesluta alternativa GM. Vad det beror på vet vi inte. Är det bevisen mot KJ eller brist på alternativa GM? Det får vi troligen veta i domen. I Flakeböle tar domen upp alternativa GM, och utesluter den ende som kan komma i fråga.
Citera
2013-11-23, 18:55
Medlem
Quarrels avatar
En intressant motsägelse på sidan 991:
Citat:
Ploy har aldrig hotat att avslöja allt för [MB:s] hustru. [MB] uppger dock att strax innan Ploy försvann så hotade hon att avslöja allt för [MB:s] hustru. Det kan vara på Facebook eller SMS, [MB] kommer inte ihåg. Detta skedde cirka fyra veckor innan hon försvann.
Det är också intressant att sökningarna på KJ:s bil började ca fyra veckor innan VB försvann, den 1 april, sid 1475. Om jag vore konspiratoriskt lagd skulle jag säga att början av planläggnngen av mordet började där.
Citera
2013-11-23, 18:57
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jag jämför med Marina, jag diskuterar henne inte i den här tråden. Det är riktigt att polisen har ägnat mer tid åt MB än åt de 33 personerna, men den behöver inte ha gjort rätt för det. Att polisen har uteslutit och avfört honom är inte skäl för oss att utesluta honom. Om vi ansåg att polisen har gjort rätt hela tiden finns det inte mycket att diskutera.

Denna TR har haft lättare att utesluta alternativa GM. Vad det beror på vet vi inte. Är det bevisen mot KJ eller brist på alternativa GM? Det får vi troligen veta i domen. I Flakeböle tar domen upp alternativa GM, och utesluter den ende som kan komma i fråga.

Menar du att vi för säkerhets skull ska utgå från att polisen gjort en dålig utredning så vi har något att diskutera, fast ingenting talar för det?

Ska vi döma ut TR också och utgå från att de gjorde en fel bedömning av bevisningen som nu kommer fälla KJ, så vi har mer att diskutera?

Eller borde inte fokus i tråden ligga på brottet och de som kan påvisas vara inblandad i det. Där finns det åtminstone underlag, fakta och annan information man kan använda som underlag, så man slipper hitta på den själv.

Vissa har bestämt sig för att nita till MB ordentligt, jag vet att du inte tillhör dessa, men varför ge dessa vatten på sin kvarn när ingenting talar för att han är inblandad.
Citera
2013-11-23, 19:02
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Menar du att vi för säkerhets skull ska utgå från att polisen gjort en dålig utredning så vi har något att diskutera, fast ingenting talar för det?

Ska vi döma ut TR också och utgå från att de gjorde en fel bedömning av bevisningen som nu kommer fälla KJ, så vi har mer att diskutera?

Eller borde inte fokus i tråden ligga på brottet och de som kan påvisas vara inblandad i det. Där finns det åtminstone underlag, fakta och annan information man kan använda som underlag, så man slipper hitta på den själv.

Vissa har bestämt sig för att nita till MB ordentligt, jag vet att du inte tillhör dessa, men varför ge dessa vatten på sin kvarn när ingenting talar för att han är inblandad.
Nej, det är inte TR som ska dömas ut, det är försvarsadvokaten, som inte har insett och förklarat för TR hur dassiga bevisen är.

Jag anser att det finns sådant som talar för MB:s skuld, och att andra använder mina argument är ingenting som ska hindra mig från att diskutera.
Citera
2013-11-23, 19:07
Medlem
highfives avatar
Citat:
En intressant motsägelse på sidan 991:

Det är också intressant att sökningarna på KJ:s bil började ca fyra veckor innan VB försvann, den 1 april, sid 1475. Om jag vore konspiratoriskt lagd skulle jag säga att början av planläggnngen av mordet började där.
Detta är detaljer som är intressanta. Har vi något annat på någon av fronterna som också sker vid den tiden? Jag har inget ett eget svar just nu, men strax innan skedde väl bråket kring reklamutdeningen? Läste tidigare idag förhören med B*hagen (i) och reagerade en del på dialogen med VB. Trots att B*hagen är vän med MB.

Att lägga ihop fler enskilda händelser till ett händelseförlopp brukar vara rätt, även om dessa händelser ingår i motivbilden.
Citera
2013-11-23, 19:07
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSkeptiker
Minns inte nu, men den Mercedes som brann nånstans utanför Boden/Luleå - hur var det med den? Tidpunkt? Ägare?

Sen har jag tänkt på detta med eventuella medhjälpare/medgärningsmän - att det inte tycks finnas några konkreta spår eller ledtrådar och det faktum att såna kräver att kontakt/kommunikation funnits men inget i FUP visar detta - kan det vara för att detta redan finns där, i form av redan befintliga kontakter/vänner/bekanta, som inte är nåt konstigt att KJ känner?

Den silver färgad Mercedes c 240 stulen natten till den 19 Maj hittades utbränd den 19 Maj.

Ägare til omtalade Mercedes är: initialer PM bor sand*iksgatan 1* (*=v *=7) i Luleå

Den silver färgad Mercedes c 240 blev av PM uppget stulen natten till den 19 Maj, 2013, och ifölje PM hittades utbränd den 19 Maj.

Så här skrev han på sin Facebook den 19 Maj 2013:

Min bil har blivit STULEN natten mot idag 19/5! En silver färgad Mercedes c 240 registrerings nr UFU 241. Bilen blev stulen från sand*iksgatan 1* . Dela gärna och ring 07305384** (** 45) om ni hittar den eller sett något! Tack!!

PM är Facebook vänn med bla:

Mich* Toke* Engrun* (*= a *=r *=d) som hittade VBs ben i Gula Huset den 20 Maj.

Dav*d Back*eman (*=i *=t) enligt MB förhör är DB VBs karatetränre i Luleå FUP 986

Tild* (M*tilda) Ekstö* (*=a *=a *=m) kompis med KJ men blev ovänner med KJ därför att KJ inte tyckte om hennes pojkvänn. Hon har ochså i FUP förhör påstått att KJ ville äta människokjött mm.
FUP 1246-1250
KJ hadde 95 mobil kontakter med T(M)E, FUP 583

Ronj* Ingelun* (*=a *=d) ... LO har i förhör FUP 1457 sagt att RI varit på fest i KJs lägenhet sommaren/höst 2012

Förhör av AM i FUP 1061 ... Info angående DB VB och MB:

Efter Vatchareeya försvinnande berättade DB för AM att Vatchareeya
hade frågat denne varför MB var sur på henne. DB hade då ringt MB och
frågat och då fått till svar att Vatchareeya skulle ha skickat en massa sms till MB. Denna
händelse ska ha utspelat sig i vintras, okart när.
DB har även berättat för AM att när han skulle börja med karateträngen hade
hans mamma sagt att MB skulle ha anklagats för en våldtäkt. AM har uppmanat
DB att underrätta polisen om detta men det ska inte ha skett.
Citera
2013-11-23, 19:11
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Nej, det är inte TR som ska dömas ut, det är försvarsadvokaten, som inte har insett och förklarat för TR hur dassiga bevisen är.

Jag anser att det finns sådant som talar för MB:s skuld, och att andra använder mina argument är ingenting som ska hindra mig från att diskutera.

Visst kan du få diskutera, men det finns ju inget som stödjer att MB är inblandad, han har man försökt sätta dit sedan den 12 maj i tråden, men fortfarande har ingen lyckas påvisa något som talar för att han ens kan vara inblandad.

För att MB ska vara skyldig så krävs att KJ är oskyldig, tror du KJ är oskyldig trots att TR beslutat sig för att fälla honom?
Citera
2013-11-23, 19:20
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Detta är detaljer som är intressanta. Har vi något annat på någon av fronterna som också sker vid den tiden? Jag har inget ett eget svar just nu, men strax innan skedde väl bråket kring reklamutdeningen? Läste tidigare idag förhören med B*hagen (i) och reagerade en del på dialogen med VB. Trots att B*hagen är vän med MB.

Att lägga ihop fler enskilda händelser till ett händelseförlopp brukar vara rätt, även om dessa händelser ingår i motivbilden.
Nej, reklamincidenten inträffade en månad tidigare, i början på mars, sid 1085.
Citera
2013-11-23, 19:22
Medlem
highfives avatar
Citat:
Visst kan du få diskutera, men det finns ju inget som stödjer att MB är inblandad, han har man försökt sätta dit sedan den 12 maj i tråden, men fortfarande har ingen lyckas påvisa något som talar för att han ens kan vara inblandad.

För att MB ska vara skyldig så krävs att KJ är oskyldig, tror du KJ är oskyldig trots att TR beslutat sig för att fälla honom?
Jag tror att många i tråden inte är nöjda med att KJ döms för mord och styckning så länge det inte finns en trolig mord- och styckningsplats. Hittills är det bara kvalificerade gissningar. Mordvapen och styckningsverktyg är också bara gissningar som redovisats. Tills detta är klarlagt eller erkänns av KJ så ser jag alla alternativ som möjliga. Sen får initialerna vara HA, MB eller JR. Jag tror fortfarande att KJ är den troliga mördaren, men övertygad är jag inte.
Citera
2013-11-23, 19:25
Medlem
Den här Mic*a Engru*d alltså. Varenda intuitiv cell i kroppen reagerar ju när man läser om hans förehavanden i det hela. Varför är det ingen som kan snöa in på honom som sidospår?
Erkänner att jag inte har kraften/orken att gå till botten med honom helt och hållet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in