2013-11-23, 17:19
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jag tror att vi är överens om att tejprullen är mycket svagare bevis än vad åklagarna framhöll i rättegången.

Det står i inledning till stycket standardanalys om besudlingar, medan i inledningen till stycket om specialanalys står områden. Blod ger besudlingar, det gör inte DNA.

Jag kommer inte ihåg exakt vad åklagarna sa i rättegången, men det är riktigt att jag ändrat uppfattning om rullen och numer inte tror att den har en direkt koppling till själva mordet. Jag utesluter dock inte att jag kan ha fel på den punkten.
Citera
2013-11-23, 17:25
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Visst är det möjligt, med dagens plaströr som används i avloppssystemet, till skillnad mot de gamla gjutjärnsrören, så fastnar inte några rester längre, i sprickor och andra utrymmen, utan flyter med vattnet friktionsfritt.

Jag tror definitivt att man kan stycka en kropp i ett badkar utan att lämna spår efter sig.
Ja, det tror jag också!

Sedan ska man inte glömma bort att det är ju förenat med vissa risker att genomföra
en styckning utomhus. Även i ett avsides beläget område som man räknar med att man
ska kunna agera ostört vid. Det kan ju aldrig helt uteslutas att nån eller några plötsligt
dyker upp. Och då blir man ertappad mitt i det blodiga hantverket...
Då får man börja överväga nytt mord...på vittne....om det låter sig göras...

Nu kanske killen utförde styckningsprocessen inomhus någon annanstans i och för sig.
Men mindre troligt tycker jag.
Citera
2013-11-23, 17:31
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Jag ser ett problem med att han springer och river av en mängd tejp från rullen i badrummet medan han huvudsakligen håller i rullens kant och den tejp som rivs av och att detta genererar en mindre besudling i form av blod från skadan (som han inte märker) men inte något DNA, åtminstone inte något som finns kvar och kan säkras flera veckor senare. VB:s DNA finns på rullen i två områden som saknar blod, sid 299. Hon har alltså hanterat rullen.
Nej, hon behöver inte ha "hanterat" rullen. Om tejpen kommit i kontakt med hennes hud avsätts DNA. Det fanns blod i två besudlingar på rullen, och på ytterligare två besudlingar (som gjordes med LCA-analys) hittades DNA (som också kan komma från blod).
Citat:
Jag ser ingen anledning att göra sig av med tejpen som användes som förband utan att göra sig av med resten av tejpbitarna. Det är osannolikt.
Förmodligen har han själv inte upptäckt några besudlingar (mikroskopiskt små) och tyckt det varit synd att slänga tejpen. Som mt själv säger så kommer tejpen från en jättestor rulle och ingen kan veta vilken historia just hans rulle har.
Citat:
Hans utpekande av tejpen som hans från en bild är inte tillförlitligt.
Mycket tillförlitligt; han igenkände omedelbart tejpen och utseendet på rullen efter att han själv delat den på känt sätt.

SKL tror att det är samma tejp: Man såg att tejpen i håret hade samma utseende som den tejp som fanns kvar på tejprullen. Även vid jämförelse med andra tejper kvarstod den slående likheten mellan tejpen som hittades på VB och den tejp som hittades i mt:s badrum.

Det var ju flera bitar tejp (jag vill minnas tio) som låg ovanpå varandra. Ändkanterna på rullen och tejpbitarna i håret hade raka kanter, klippta med sax eller delade med kniv. Vidare var tejpen delad på samma sätt med några millimeters avvikelse, som om någon dragit ut olika längder och då inte fått dessa exakt raka.

Vi vet inte hur mt använt tejpbitarna. Historien med hunden (och alla blodiga tryckförband och kompresser) kan indikera att han försökt ”laga” VB (dvs försökt tejpa ihop de skarpkantade sårskadorna). När person 1 mördat vill person 2 laga. När person 1 styckat blir person 2 väldigt ledsen, när person 2 får klagomål från grannarna funderar person 1 på vad han kan göra. När person 1 funderat två dagar löser han problemet. När person 2 blir väldigt olycklig och nästan ska börja skära sig själv i strimlor får person 1 sin bil påställd och blir föreslagen en katt att pyssla om.

Sedan tror jag att Saab-historien måste tas med en stor nypa salt; tejpen kan mt ha hittat hemma hos sina föräldrar (farsan hade ju haft flera likadana) - och varför skulle mt ha lämnat kvar en rulle i Saaben..? - Däremot saknade Saab-ägaren en vackert röd plastficka vari han förvarat registreringsbevis samt besiktningshandlingar (FUP, s. 1507).
Citera
2013-11-23, 17:35
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Visst är det möjligt, med dagens plaströr som används i avloppssystemet, till skillnad mot de gamla gjutjärnsrören, så fastnar inte några rester längre, i sprickor och andra utrymmen, utan flyter med vattnet friktionsfritt.

Jag tror definitivt att man kan stycka en kropp i ett badkar utan att lämna spår efter sig.
I så fall måste man göra rent badkaret efteråt. Sid 288:
Citat:
Pilarna visar skurhinken och badkarets golvbrunn där prover togs.

Badkaret var smutsigt och på kanterna stod bl.a. tomma flaskor.
Citera
2013-11-23, 17:41
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Helt orelevant hur brottet kan ha begåtts, det som har relevans är att ingen annan än den nu skyldige kan ha begått brottet.

MB är utesluten och avförd av polisen.
I marinafallet är 33 män uteslutna och avförda av polisen. Har du gjort det också? Det vi diskuterar här är om polisen har gjort fel i vatchareeyafallet.
Citera
2013-11-23, 17:42
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Helt orelevant hur brottet kan ha begåtts, det som har relevans är att ingen annan än den nu skyldige kan ha begått brottet.

Du gjorde häromdagen tråden uppmärksam på en intressant detalj: när polisen var vid
KJ:s lägenhet och tittade in genom ett fönster så lade man märke till en skurhink med
tillhörande skurmopp. Väl inne hos KJ registrerade man att då var hink med mopp
plötsligt avlägsnade.

Brukade den här killen ägna sig åt att skura golven?
Varför fick hinken inte stå kvar vid polisbesöket?
Var det något som skulle döljas, måntro?
Citera
2013-11-23, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheSkeptiker
Minns inte nu, men den Mercedes som brann nånstans utanför Boden/Luleå - hur var det med den? Tidpunkt? Ägare?

Mercedesen brann väl strax innan första fyndet gjordes. Det bör finnas uppgifter i slasken om den bilen eftersom polisen var på brandplatsområdet den 10 juli. Om bilen var intressant så långt efter att den brann måste det funnits en misstanke om samband med annat än en simpel bilstöld. Polisen kan å andra sidan ha varit i området av någon annan orsak.
Citera
2013-11-23, 18:11
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Nej, hon behöver inte ha "hanterat" rullen. Om tejpen kommit i kontakt med hennes hud avsätts DNA. Det fanns blod i två besudlingar på rullen, och på ytterligare två besudlingar (som gjordes med LCA-analys) hittades DNA (som också kan komma från blod).
DNA hamnar inte på både insidan och utsidan av rullen vid kontakt med hennes hud. Sid 299:
Citat:
I två områden (ett på rullens pappersdel, ett på utsidan av tejpen) påvisades DNA.
VB har sannolikt hållit tejpen mellan tumme och finger.
Citat:
Förmodligen har han själv inte upptäckt några besudlingar (mikroskopiskt små) och tyckt det varit synd att slänga tejpen. Som mt själv säger så kommer tejpen från en jättestor rulle och ingen kan veta vilken historia just hans rulle har.
Precis. Ingen kan veta vilken historia rullen har haft. När säger han jättestor?
Citat:
Mycket tillförlitligt; han igenkände omedelbart tejpen och utseendet på rullen efter att han själv delat den på känt sätt.
Hur vet du hur snabbt han kände igen tejpen? Kanske för snabbt? Jag har tittat på många bilder av tejper, det är ofta svårt att vid en snabb blick se skillnad.
Citat:
SKL tror att det är samma tejp: Man såg att tejpen i håret hade samma utseende som den tejp som fanns kvar på tejprullen. Även vid jämförelse med andra tejper kvarstod den slående likheten mellan tejpen som hittades på VB och den tejp som hittades i mt:s badrum.

Det var ju flera bitar tejp (jag vill minnas tio) som låg ovanpå varandra. Ändkanterna på rullen och tejpbitarna i håret hade raka kanter, klippta med sax eller delade med kniv. Vidare var tejpen delad på samma sätt med några millimeters avvikelse, som om någon dragit ut olika längder och då inte fått dessa exakt raka.

Vi vet inte hur mt använt tejpbitarna. Historien med hunden (och alla blodiga tryckförband och kompresser) kan indikera att han försökt ”laga” VB (dvs försökt tejpa ihop de skarpkantade sårskadorna). När person 1 mördat vill person 2 laga. När person 1 styckat blir person 2 väldigt ledsen, när person 2 får klagomål från grannarna funderar person 1 på vad han kan göra. När person 1 funderat två dagar löser han problemet. När person 2 blir väldigt olycklig och nästan ska börja skära sig själv i strimlor får person 1 sin bil påställd och blir föreslagen en katt att pyssla om.

Sedan tror jag att Saab-historien måste tas med en stor nypa salt; tejpen kan mt ha hittat hemma hos sina föräldrar (farsan hade ju haft flera likadana) - och varför skulle mt ha lämnat kvar en rulle i Saaben..? - Däremot saknade Saab-ägaren en vackert röd plastficka vari han förvarat registreringsbevis samt besiktningshandlingar (FUP, s. 1507).
Nu diskuterade vi inte om tejpen på VB kommer från tejprullen i KJ:s badrum, utan om tejprullen i KJ:s badrum är KJ:s. Men om vi har identifierat rätt tejp, så är det den typen som NLL köper in i storstorpack. Jag vågar anta att den finns representerad i många hushåll i Norrbotten.

Om KJ inte har varit i Saaben, hur kunde han veta att det fanns tejp i den? Han kan ha ansett att han bara behövde en tejprulle och ville inte stjäla mer. Plastfickan kan vem som helst ha tagit.
Senast redigerad av Quarrel 2013-11-23 kl. 18:27.
Citera
2013-11-23, 18:27
Medlem
Vanills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Du gjorde häromdagen tråden uppmärksam på en intressant detalj: när polisen var vid
KJ:s lägenhet och tittade in genom ett fönster så lade man märke till en skurhink med
tillhörande skurmopp. Väl inne hos KJ registrerade man att då var hink med mopp
plötsligt avlägsnade.

Brukade den här killen ägna sig åt att skura golven?
Varför fick hinken inte stå kvar vid polisbesöket?
Var det något som skulle döljas, måntro?

Fast även om de var avlägsnade från den plats där de sett mopp och skurhink genom fönstret så verkar det som att de funnit dem någon annanstans eftersom det står i fup:en att prover tagits från mopp och skurhink och inte påvisat något. Inte fanns väl heller något nystädat ställe i lägenheten (inte vad jag läst iaf) så var förmodligen någon gammal hink med innehåll.
Citera
2013-11-23, 18:37
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
I marinafallet är 33 män uteslutna och avförda av polisen. Har du gjort det också? Det vi diskuterar här är om polisen har gjort fel i vatchareeyafallet.

Vem har blandat i Marinafallet här, förutom du nu?

Vad som hittills har framkommit i utredningen så har polisen gjort ett bra jobb. En hel veckas utredning inklusive spaning för att utesluta alternativ GM är mycket tid och den tiden har garanterat inte de 33 personer du nämner fått.

Eller har du stöd för att påstå annat?

Och om du har det så kan jag ju ställa frågan, är då denna TR mer sopig än den i Marinafallet eftersom de inte i denna TR hade problem med att utesluta alternativa GM?
Citera
2013-11-23, 18:37
Medlem
Citat:

vi är fler än jag som inte delar din åsikt. Därför diskuteras ämnet. Om fallet är avslutat för vissa så kan väl vi andra få fortsätta diskussionen ändå utan dessa upprepade mothugg?
Citera
2013-11-23, 18:41
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laxrosa
vi är fler än jag som inte delar din åsikt. Därför diskuteras ämnet. Om fallet är avslutat för vissa så kan väl vi andra få fortsätta diskussionen ändå utan dessa upprepade mothugg?

Visst får ni diskutera, men det vore klädsamt om ni kunde presentera underlag för era hypoteser när ni nu pekar ut en namngiven oskyldig person. På 6 månader så har fortfarande inte någon klarat av att presentera något som kan påvisa att MB är inblandad, annat än fantasier, inklusive polisen.

Så räkna med mothugg så länge det saknas.

Dessutom skiter jag högaktningsfullt i om du delar min åsikt eller inte eftersom det är polisen som har uteslutit och avfört MB som gärningsman, inte jag.

Men lägg fram underlag som styrker det ni vill påstå så kan vi diskutera.
Senast redigerad av Lalajlaj 2013-11-23 kl. 18:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in