Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jag ser ett problem med att han springer och river av en mängd tejp från rullen i badrummet medan han huvudsakligen håller i rullens kant och den tejp som rivs av och att detta genererar en mindre besudling i form av blod från skadan (som han inte märker) men inte något DNA, åtminstone inte något som finns kvar och kan säkras flera veckor senare. VB:s DNA finns på rullen i två områden som saknar blod, sid 299. Hon har alltså hanterat rullen.
Nej, hon behöver inte ha "hanterat" rullen. Om tejpen kommit i kontakt med hennes hud avsätts DNA. Det fanns blod i två besudlingar på rullen, och på ytterligare två besudlingar (som gjordes med LCA-analys) hittades DNA (som också kan komma från blod).
Citat:
Jag ser ingen anledning att göra sig av med tejpen som användes som förband utan att göra sig av med resten av tejpbitarna. Det är osannolikt.
Förmodligen har han själv inte upptäckt några besudlingar (mikroskopiskt små) och tyckt det varit synd att slänga tejpen. Som mt själv säger så kommer tejpen från en jättestor rulle och ingen kan veta vilken historia just hans rulle har.
Citat:
Hans utpekande av tejpen som hans från en bild är inte tillförlitligt.
Mycket tillförlitligt; han igenkände omedelbart tejpen och utseendet på rullen efter att han själv delat den på känt sätt.
SKL tror att det är samma tejp: Man såg att tejpen i håret hade samma utseende som den tejp som fanns kvar på tejprullen. Även vid jämförelse med andra tejper kvarstod den slående likheten mellan tejpen som hittades på VB och den tejp som hittades i mt:s badrum.
Det var ju flera bitar tejp (jag vill minnas tio) som låg ovanpå varandra. Ändkanterna på rullen och tejpbitarna i håret hade raka kanter, klippta med sax eller delade med kniv. Vidare var tejpen delad på samma sätt med några millimeters avvikelse, som om någon dragit ut olika längder och då inte fått dessa exakt raka.
Vi vet inte hur mt använt tejpbitarna. Historien med hunden (och alla blodiga tryckförband och kompresser) kan indikera att han försökt ”laga” VB (dvs försökt tejpa ihop de skarpkantade sårskadorna). När person 1 mördat vill person 2 laga. När person 1 styckat blir person 2 väldigt ledsen, när person 2 får klagomål från grannarna funderar person 1 på vad han kan göra. När person 1 funderat två dagar löser han problemet. När person 2 blir väldigt olycklig och nästan ska börja skära sig själv i strimlor får person 1 sin bil påställd och blir föreslagen en katt att pyssla om.
Sedan tror jag att Saab-historien måste tas med en stor nypa salt; tejpen kan mt ha hittat hemma hos sina föräldrar (farsan hade ju haft flera likadana) - och varför skulle mt ha lämnat kvar en rulle i Saaben..? - Däremot saknade Saab-ägaren en vackert röd plastficka vari han förvarat registreringsbevis samt besiktningshandlingar (FUP, s. 1507).