2013-11-22, 02:13
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aimboat
Tjena! Hur gör ni för att "hitta" aktier? Kollar runt på forum och skapar er sen en egen bild? Känns lite b att gå in på en lista och analysera på måfå

Undrar också om det går att få candlesticks på Avanza Trader? Verkar tyvärr inte så...
Ta en massa skit på måfå så blir det rimligtvis ungefär som lite annan skit / all annan skit och då har du ju lyckats rätt bra ..
2013-11-22, 10:09
Medlem
Klaus Kinskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zader
Titta gärna in på https://www.facebook.com/groups/aktier/ om ni vill lära er mer om aktier, otroligt bra forum med skön stämning pga av att ingen är anonym!

Sluta hypa din jävla facebookgrupp och svara på mitt inlägg istället.
2013-11-22, 10:45
Medlem
DJInvalidos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Ja, du slipper skatta för en period.

Vad du vinner på det vet jag dock inte. Har du pengarna investerade i något som ger mer än statslåneräntan, alltså nästan vad som helst t.ex en korträntefond, så förlorar du på att ha pengarna utanför ISK, då 30% vinstskatt blir mer än schablonskatten.

Har du bara pengarna liggande så vinner du några kronor, men räknar du kronor undrar man varför du inte har pengarna i en korträntefond...

Tack! Bra svar. Var inte helt medveten om att man kunde investera i en korträntefond direkt i ISKn, men isåfall är det ju definitivt en bra möjlighet att ha sina likvida medel i tills vidare
2013-11-22, 17:27
Medlem
Halsduks avatar
Vad tycker ni om investmentbolag just nu? Med börsen så högt värderad menar jag. Är det dumt att köpa in sig i t.ex. Investor?
2013-11-22, 22:44
Medlem
927s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halsduk
Vad tycker ni om investmentbolag just nu? Med börsen så högt värderad menar jag. Är det dumt att köpa in sig i t.ex. Investor?

ja kanske på 6 mån sikt men troligtvis inte på 5 år. jag har själv köpt lite halvdyra aktier nu i nov men då inte för hela summan utan spara en del för att komma in billigare nån gång. i just investor räknar jag med att man kan komma in minst 50 kr lägre
2013-11-23, 10:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av RebeccaMell
Hej,

Jag har förstått att om man söker studiemedel för ett helt år måste man under det året klara av 75% av studierna.
Hur är det när man söker CSN varje termin?

Jag läste 30 hp för första gången i mitt liv i våras och klarade dessa. Nu läser jag 30 hp igen men är rädd för att jag bara kommer klara 15 av de. För ett helt år har jag ju då skrapat ihop 75%.
Men vill de att jag ska klara 75% av denna termin för att få fortsatt studieresultat?

Såg ett annat svar, men... Har man sökt för en termin i taget kan CSN se över resultaten för båda terminerna. Man ska inte hamna i sämre läge än de som sökt för två terminer på en gång.
Alltså: (30+30)*0,625 = resultatkravet

Det ska inte vara någon nämnvärt glapp mellan de olika perioderna man sökt för. Vet inte hur många veckors glapp de tillåter.
2013-11-23, 12:39
Medlem
Sapphiruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dorbein
Såg ett annat svar, men... Har man sökt för en termin i taget kan CSN se över resultaten för båda terminerna. Man ska inte hamna i sämre läge än de som sökt för två terminer på en gång.
Alltså: (30+30)*0,625 = resultatkravet

Det ska inte vara någon nämnvärt glapp mellan de olika perioderna man sökt för. Vet inte hur många veckors glapp de tillåter.

http://www.csn.se/hogskola/krav/studieresultat/provar-studieresultaten/undantag-1.2582
2013-11-23, 14:23
Medlem
Halsduks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 927
ja kanske på 6 mån sikt men troligtvis inte på 5 år. jag har själv köpt lite halvdyra aktier nu i nov men då inte för hela summan utan spara en del för att komma in billigare nån gång. i just investor räknar jag med att man kan komma in minst 50 kr lägre

Jag tar och väntar lite då, har ingen brådska!
2013-11-23, 15:21
Medlem
Mannomorths avatar
Hej hopp.

Jag har precis fått avslag om studiemedel från CSN för att jag "inte följt studierna i den takt som står i din utbildningsplan" "För att kunna få studiemedel igen måste du visa att du studerat i takt med utbildningsplanen i minst 40 veckor."
Detta är pga att jag "studerade" för 2 års sedan på folkhögskola som jag inte blev klar med studierna.
Jag är nu helt pank då jag pluggar på komvux och har tidigare levt på sparade pengar.

Va kan jag göra nu?
Jag har inte angett något personlig skäl så det kan man testa, men va jag har läst så verkar inte de vara så lyckat.
Jag måste ha pengar? Kan jag överklaga? (är det någon ide?) Eller ska jag bara traska mot socialen och vänta 3 månader till och äta ris tills dess?
2013-11-23, 15:26
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mannomorth
Hej hopp.

Jag har precis fått avslag om studiemedel från CSN för att jag "inte följt studierna i den takt som står i din utbildningsplan" "För att kunna få studiemedel igen måste du visa att du studerat i takt med utbildningsplanen i minst 40 veckor."
Detta är pga att jag "studerade" för 2 års sedan på folkhögskola som jag inte blev klar med studierna.
Jag är nu helt pank då jag pluggar på komvux och har tidigare levt på sparade pengar.

Va kan jag göra nu?
Jag har inte angett något personlig skäl så det kan man testa, men va jag har läst så verkar inte de vara så lyckat.
Jag måste ha pengar? Kan jag överklaga? (är det någon ide?) Eller ska jag bara traska mot socialen och vänta 3 månader till och äta ris tills dess?
Det enda vore om du hade en särskild omständighet som gjorde att du inte lyckades med komvux. Annars är det bara att bita ihop och söka stöd hos socialen. Du måste klara motsvarande 40 veckors heltidsstudier, det motsvarar exakt 2 terminer. 60 högskolepoäng, eller vad nu komvux har för motsvarighet.
2013-11-23, 17:31
Medlem
Tjena.

Vet inte riktigt hur jag ska tillämpa CSN's regler i mitt fall. Jag har läst sidan om krav för att erhålla bidraget (ej lån, endast studiebidraget på 2.8k) men förstår inte riktigt hur det funkar för mig.

Jag har sedan tidigare läst 2 terminer vid universitetet, båda på heltid och båda med godkända resultat, alltså 60hp av 60 möjliga för det jag läste. HT13 påbörjade jag ett program på 3 år men jag kommer att till VT14 byta utbildning. Jag har hittills fått godkänt på 7hp av 14 möjliga. Jag undrar om jag kan skippa den tentan jag har underkänt i och istället satsa på resterande tentor och på så sätt erhålla 23hp av 30 möjliga när terminen är slut för att sedan byta utbildning. Anledningen till detta är att jag kommer att byta utbildning och eftersom det jag läser nu är irrelevant för det jag kommer att läsa vill jag helst inte "slita" för att göra den där tentan.

Vad bör jag göra? Har även övervägt att skriva av mig men det känns onödigt då jag knappt har ett jobb vid sidan av för tillfället och helst vill vänta tills antagningsbeskeden kommit. Jag vill alltså undvika att bli återbetalningsskyldig men har inget emot att berövas mitt CSN - det är "penningskulden" som jag inte pallar.
2013-11-23, 17:32
Medlem
jzprs avatar
Jag har valt att hoppa av min utbildning men ska läsa klart en av kurserna som håller på att avslutas för att kunna tillgodoräkna högskolepoängen. Ska jag på CSN:s hemsida meddela studieavbrott eller "ändra utbildning, bidrag och lån" tills jag läst klart kursen?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in