Tjena! Jag läser just nu en universitetskurs där jag inte riktigt är säker på att jag kommer klara 75% av poängen jag läser. Till våren ska jag börja läsa ett program på YH som ger mig en Kvalificerad Yrkesexamen. Själva anledningen till att jag kanske inte kommer klara poängen är att jag har jobbat med arbetsprover väldigt mycket under hösten och således halkat efter i pluggandet. Så nu har jag några frågor gällande CSN:
1. YH och Universitet går på olika kvoter, måste jag ändå ta 75% av en universitetskurs för att kunna få CSN för mitt YH-program?
Om
nej
2. Mitt YH-program börjar 7e januari medans min universitetskurs slutar den 17e januari, kan jag bli beviljad för YH-kursen(om jag ansöker typ nu) innan de får reda på att jag inte tagit mina poäng? Och isf, vad händer när jag de får reda på det?
3. Om jag skulle skriva till CSN och beskriva varför jag inte tagit alla mina poäng, alltså att jag har jobbat hårt med arbetsprover, samt förklara för dom att om de bara ger mig en chans till så kommer jag om två år, när jag går ut från YH, ha ett bra jobb och kommer kunna betala tillbaka alla mina skulder. Detta till skillnad från om de inte skulle ge mig bidraget och jag inte skulle kunna gå utbildningen pga det och de aldrig skulle få tillbaka sina pengar för att jag skulle leva som bidragstagare resten av livet.
4. Vet ni någon enkel kurs jag kan tenta av som är på mellan 2-5 poäng så att jag kan få mitt studiemedel så fort som möjligt?
Skit man sitter i
Tacksam för svar!