2013-11-18, 11:22
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dezron
Hur fungerar det när man säljer Avanza zero? Det står att affären genomförs samma dag. Nu står det fortfarande kursdatum 15/11. Om jag köper nu, får jag till priset 15/11 eller väntar den tills priset är satt idag den 18/11?

Hej!

När du köper/säljer en fond behöver du ta hänsyn till vilken stopptid fonden har samt vilken affärsdag som är angett. Om du la din order innan stopptid (för Avanza Zero är det 13:00) så skickas ordern samma dag. I och med att affärsdagen är samma dag för Avanza Zero så betyder det att du kommer få den NAV-kurs som sätts på kvällen samma dag. Om du däremot skickade din order efter stopptiden så förskjuts ordern en dag, du kommer då få affärsdag dagen efter och därmed även den NAV-kurs som sätts på kvällen efter. När du handlar med fonder köper/säljer du alltid till okänd kurs då NAV-kurserna sätts på kvällen.

Om du är nyfiken på att veta mer om orderläggning för fonder kan du läsa här och här hittar du lite allmän information om just fonder.

/Hanna, Avanza Bank
2013-11-18, 11:40
Medlem
Hej,

Jag har förstått att om man söker studiemedel för ett helt år måste man under det året klara av 75% av studierna.
Hur är det när man söker CSN varje termin?

Jag läste 30 hp för första gången i mitt liv i våras och klarade dessa. Nu läser jag 30 hp igen men är rädd för att jag bara kommer klara 15 av de. För ett helt år har jag ju då skrapat ihop 75%.
Men vill de att jag ska klara 75% av denna termin för att få fortsatt studieresultat?
2013-11-18, 12:31
Medlem
Tjena! Jag läser just nu en universitetskurs där jag inte riktigt är säker på att jag kommer klara 75% av poängen jag läser. Till våren ska jag börja läsa ett program på YH som ger mig en Kvalificerad Yrkesexamen. Själva anledningen till att jag kanske inte kommer klara poängen är att jag har jobbat med arbetsprover väldigt mycket under hösten och således halkat efter i pluggandet. Så nu har jag några frågor gällande CSN:

1. YH och Universitet går på olika kvoter, måste jag ändå ta 75% av en universitetskurs för att kunna få CSN för mitt YH-program?

Om nej

2. Mitt YH-program börjar 7e januari medans min universitetskurs slutar den 17e januari, kan jag bli beviljad för YH-kursen(om jag ansöker typ nu) innan de får reda på att jag inte tagit mina poäng? Och isf, vad händer när jag de får reda på det?

3. Om jag skulle skriva till CSN och beskriva varför jag inte tagit alla mina poäng, alltså att jag har jobbat hårt med arbetsprover, samt förklara för dom att om de bara ger mig en chans till så kommer jag om två år, när jag går ut från YH, ha ett bra jobb och kommer kunna betala tillbaka alla mina skulder. Detta till skillnad från om de inte skulle ge mig bidraget och jag inte skulle kunna gå utbildningen pga det och de aldrig skulle få tillbaka sina pengar för att jag skulle leva som bidragstagare resten av livet.

4. Vet ni någon enkel kurs jag kan tenta av som är på mellan 2-5 poäng så att jag kan få mitt studiemedel så fort som möjligt?

Skit man sitter i

Tacksam för svar!
2013-11-18, 17:34
Medlem
G-punktens avatar
Vad visar det undre diagrammet?
http://postimg.org/image/5a61aqhbf/
2013-11-18, 17:36
Medlem
Farmstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G-punkten
Vad visar det undre diagrammet?
http://postimg.org/image/5a61aqhbf/

Volym är nog rimligt att anta.
2013-11-18, 18:01
Medlem
Rob.Mooneys avatar
Om man vill investera i norska oljefonden, statens pensjonfond, hur gör man det? Har sökt på nordnet men hittar inget direkt, hittar Det norske Oljeselskap men det är väl inte det?
2013-11-18, 18:57
Medlem
Vi låtsas att jag köper andelar i en fond som stiger 50% per år för 10 000:-

Efter 5år så har jag då ______:- om förvaltingsavgiften är 1,5%

Efter 5år så har jag då ______:- om förvaltingsavgiften är 1%

Efter 5år så har jag då ______:- om det inte är någon förvaltingsavgift.

Tacksam för svar från han som räknar på fingrarna och kliar sig i huvudet och kommer fram till olika svar varje gång
2013-11-18, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av backFlach
Vi låtsas att jag köper andelar i en fond som stiger 50% per år för 10 000:-

Efter 5år så har jag då ______:- om förvaltingsavgiften är 1,5%

Efter 5år så har jag då ______:- om förvaltingsavgiften är 1%

Efter 5år så har jag då ______:- om det inte är någon förvaltingsavgift.

Tacksam för svar från han som räknar på fingrarna och kliar sig i huvudet och kommer fram till olika svar varje gång
1.5% => 70 411kr 604%
1.0% => 72 216kr 622%
0.0% => 75 938kr 659%

Är det där en skoluppgift?
2013-11-18, 20:55
Medlem
Sapphiruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RebeccaMell
Hej,

Jag har förstått att om man söker studiemedel för ett helt år måste man under det året klara av 75% av studierna.
Hur är det när man söker CSN varje termin?

Jag läste 30 hp för första gången i mitt liv i våras och klarade dessa. Nu läser jag 30 hp igen men är rädd för att jag bara kommer klara 15 av de. För ett helt år har jag ju då skrapat ihop 75%.
Men vill de att jag ska klara 75% av denna termin för att få fortsatt studieresultat?

62,5 % första 60 hp. Har du sökt termin för termin? Då räknas det per termin, dvs. 62,5 % av den här terminen.
2013-11-18, 22:57
Medlem
karamellas avatar
Får man bara räkna poäng som blivit registrerade under/efter det datum man får studiemedel för? Säg att jag tog 7,5 hp i september och söker CSN från och med oktober, är det då fortfarande irrelevant i min "CSN-kvot" när man ska ta 75% av poängen man har sökt studiemedel får? Även om poängen är t.ex registrerad 1 oktober och man får CSN från 2 oktober.
2013-11-19, 06:08
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karamella
Får man bara räkna poäng som blivit registrerade under/efter det datum man får studiemedel för? Säg att jag tog 7,5 hp i september och söker CSN från och med oktober, är det då fortfarande irrelevant i min "CSN-kvot" när man ska ta 75% av poängen man har sökt studiemedel får? Även om poängen är t.ex registrerad 1 oktober och man får CSN från 2 oktober.
Poängen du fick registrerade i september är helt irrelevanta. Oavsett mängden. Får du csn från 2 oktober så räknar de enbart med poäng inkomna från 2 oktober.
2013-11-19, 20:18
Medlem
lollipoppopipops avatar
dubbelpost. ta bort.
Senast redigerad av lollipoppopipop 2013-11-19 kl. 20:24. Anledning: felpost, dubbelpost.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in