2013-10-07, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeitlos
Det är en bit ur en låttext från början, den svenska texten är:

"Ashes to ashes, av jord är du kommen,
men som ljus ska du gå härifrån."

Det finns inte något direkt sammanhang - utan man får tolka ganska fritt. Däremot kommer "av jord är du kommen" från det prästen säger under en svensk begravningsgudstjänst, men jag hittade inte någon direkt översättning av det på ryska, så jag gissade lite.

Hjälper det något?

[Ashes to ashes], av jord är du kommen, men som ljus ska du gå härifrån.

Det är faktiskt ett citat av en bibelvers, ”ибо прах ты и в прах возвратишься” (Бытие 3:19). Den svenska översättningen är ”av jord är du kommen och till jord ska du åter bli.” Jag skulle inte använda particip vid översättning av denna vers, det får det att låta lite opoetiskt, som en facktext nästan.

[Прах к праху], ибо прах ты и как светом возвратишься

Föredrar "возвратиться" i detta sammanhang, låter lite mer som att man återvänder hem.

Mvh.
Senast redigerad av Grishka 2013-10-07 kl. 19:33.
Citera
2013-10-07, 20:03
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grishka
[Ashes to ashes], av jord är du kommen, men som ljus ska du gå härifrån.

Det är faktiskt ett citat av en bibelvers, ”ибо прах ты и в прах возвратишься” (Бытие 3:19). Den svenska översättningen är ”av jord är du kommen och till jord ska du åter bli.” Jag skulle inte använda particip vid översättning av denna vers, det får det att låta lite opoetiskt, som en facktext nästan.

[Прах к праху], ибо прах ты и как светом возвратишься

Föredrar "возвратиться" i detta sammanhang, låter lite mer som att man återvänder hem.

Mvh.

Är det exakta citat så kanske det är kyrkslaviska, fornryska eller vad det nu kallas? Det gammeldags språket som används i biblar.
Jag har läst lite sådant, främst på nätet. Mycket intressant. Fast ganska svårt att läsa ofta då de använder ett ålderdomligt språk och en massa skrivtecken som är bortrationaliserade i modernt språk. Är det dessutom handskrivet med gamla snirkliga bokstäver så är det verkligen en utmaning att läsa det.
Citera
2013-10-07, 20:21
Medlem
Lesoviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Är det exakta citat så kanske det är kyrkslaviska, fornryska eller vad det nu kallas? Det gammeldags språket som används i biblar.

Det är på normal ryska (synodalöversättningen). På kyrkoslaviska blir det "дондеже возвратишися в землю, от нея же взят еси, яко земля еси и в землю отидеши" (http://www.wco.ru/biblio/books/bible_cs/bible_cs_pdf/gen.pdf
Citera
2013-10-07, 22:09
Medlem
Vuxenporrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Narkomat
Framgår inte. De sluddrar och svär mest och flickan säger att hon inte vill bli filmad.

Okej, tack ändå!
Citera
2013-10-08, 10:22
Medlem
AntZoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vuxenporr
Någon rysktalande som kan översätta vad som sägs i följande videoklipp?

[varning, innehåller kraftigt berusade ~10 åringar]

http://englishrussia.com/2009/06/01/drunk-children/

Härdad är jag efter år av gore, men inte när det gäller barn som verkar fara illa.
Det ser ut som att det är flickornas storebrödrar som drar hem dem, men är det det?

Vill du få en översättning av allt de säger eller vill du få veta ngt särskilt? Som Narkomat sa så vill den flickan inte bli filmad och säger det flera gånger på olika sätt, tom säger att hon kan ge den som filmar 100 rubel om han slutar. Annars så fattade jag inte vart de killarna tar de, eftersom när i början den flickan som inte ville bli filmad bad killen att ta henne hem, svarade han, att hon är helt dum i huvudet för att morsan ska se henne. Och sen så gick de i alla fall. Och jag vet inte precis, om den killen är hennes storebror, men jag tycker att det är han.

Finns inget mer egentligen, men säg vad är det som du ville veta.
Citera
2013-10-08, 12:23
Medlem
Vuxenporrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AntZoo
Vill du få en översättning av allt de säger eller vill du få veta ngt särskilt? Som Narkomat sa så vill den flickan inte bli filmad och säger det flera gånger på olika sätt, tom säger att hon kan ge den som filmar 100 rubel om han slutar. Annars så fattade jag inte vart de killarna tar de, eftersom när i början den flickan som inte ville bli filmad bad killen att ta henne hem, svarade han, att hon är helt dum i huvudet för att morsan ska se henne. Och sen så gick de i alla fall. Och jag vet inte precis, om den killen är hennes storebror, men jag tycker att det är han.

Finns inget mer egentligen, men säg vad är det som du ville veta.

Jag var mest intresserad av flickornas relation till pojkarna, det känns ju lite bättre om det är bröder/kompisar och inte främlingar.
Citera
2013-10-08, 12:32
Medlem
AntZoos avatar
Citat:
Jag var mest intresserad av flickornas relation till pojkarna, det känns ju lite bättre om det är bröder/kompisar och inte främlingar.
Jo, främlingar är de inte. Jag tror att de är som du sagt antingen bröder eller kompisar. Å andra sidan vet jag inte vem som filmade.
Citera
2013-11-07, 18:40
Medlem
Taurus-s avatar
Citat:
Någon rysktalande som kan översätta vad som sägs i följande videoklipp?

[varning, innehåller kraftigt berusade ~10 åringar]

http://englishrussia.com/2009/06/01/drunk-children/

Härdad är jag efter år av gore, men inte när det gäller barn som verkar fara illa.
Det ser ut som att det är flickornas storebrödrar som drar hem dem, men är det det?

Vad oväntat att se detta klipp här!
Jag skrev faktiskt om just denna video för nästan tre år sedan:

Citat:
Kameramannen frågar varför flickan är så full, och undrar vad hon håller på med när hon börjar greja med kjolen.
Sedan börjar flickorna svära åt varandra, tills ena pojken springer fram och ger dem varsin smäll med orden "håll käften, för fan!"

Den ena flickan ber kameramannen om att han ska sluta filma och säger att hon kan ge honom 100 rubel.
Kameramannen frågar dem var de druckit sig så fulla.
Flickan kallar någon för en "jävla slyna" och den andre pojken kommer in i bild. Han ber henne lugna ner sig.

Flickan: Led mig hemåt!
Pojken: Är du dum, morsan kommer se dig!
Flickan: Till skeppet...
Pojken: Har du ett skepp hemma?
Flickan: Skeppet, för fan!

Den första pojken kommer fram och uppmanar kameramannen till att fortsätta filma allting.
Han skriker "du är full, va??" till den andra flickan.
Pojkarna knuffar iväg flickorna.

Kameramannen påpekar att det vore bättre att bära flickan så hon inte ramlar och slår i huvudet.
Den första flickan lägger sig på vägen:
- du kommer tröttna på att filma mig, och kommer filma annat.
- vänta, jag ska nyktra till och jag går själv.
- din slyna, om du inte tar fram mina nycklar...

Pojken ber henne att lugna ner sig, och knuffar iväg henne.

Tråden: https://www.flashback.org/t1400556p3
Citera
2013-11-23, 13:17
Medlem
spongebobsquares avatar
Ryska - kasus efter "Я не люблю"?

Vad är det för kasus efter Я не люблю? Genitiv (родительный) eller ackusativ (винительный)?

Efter люблю är det ju ackusativ t.ex.: Я люблю снег.

Efter не brukar det vara genitiv t.ex.: Завтра не будет снега.

Hur blir det då efter Я не люблю?
Citera
2013-11-23, 14:19
Medlem
JaneCs avatar
Därom tvista de lärde? Enligt skolböckerna så "bör" det väl vara genitiv efter negerat transitivt verb. Googlar du de båda alternativen så ser du däremot en helt annan bild.
Citera
2013-11-23, 14:31
Medlem
spongebobsquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaneC
Därom tvista de lärde? Enligt skolböckerna så "bör" det väl vara genitiv efter negerat transitivt verb. Googlar du de båda alternativen så ser du däremot en helt annan bild.

Ja, när man googlar hittar man fler som skrivit "Я не люблю снег" än "Я не люблю снега". Antingen skriver dom flesta fel eller så är båda rätt?
Citera
2013-11-23, 16:09
Medlem
spongebobsquares avatar
Jag har fått svar att de brukade använda genitiv i gammal version av ryska och att man nu använder ackusativ. Men att använda genitiv är inte stort fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in