2013-11-23, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
Ja och i detta fall träffades de i Stockholm 2007 så någon "import" är hon inte i vart fall.

Att de träffades i Stockholm motsäger ju inte att det är en import-dam. Hon kan varit importerad av någon annan som det tagit slut med och sedan träffat mgm i Stockholm. Andra hands marknaden av import-damer är omfattande.
Citera
2013-11-23, 14:23
Medlem
Efter att ha hört MGM röst på hans telesvar och lyssnat på SOS-samtalet så klarnar bilden av att rösten på nödsamtalet kommer från en kriminell/missbrukare. Jag sätter 500:- på att han inte är den som ringer nödsamtalet!
Citera
2013-11-23, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SibirienKalle
Och det allra mest svårförklarliga: Vad gjorde dom så långt in på Swartlings oupplysta tomt?

Nattetid gick man normalt bara dit om man hade något man ville dölja. Och jag har svårt att tro att PH tog sin tillflykt in i detta folktomma, mörka område om han var jagad.

Kvarstår funderingen om han möjligen hört något (rop på hjälp?) inifrån området och gått in för att hjälpa någon.

1. Det är väl inte ovanligt att en flyende person hamnar någonstans i mörkret. Trots allt är det ju svårare att jaga folk i bäckmörker än i gatubelysning. En naturlig reflex från stenåldern helt enkelt.

2. Det kan ju ha varit en uppgörelse också.

3. Det måste nog skrikas rejält och länge för att någon innanför tullarna ska bemöda resa sig ur sängen och ringa polisen. Tänk i termer av 5-15 minuter.

Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Att uppringarens (MGM) DNA finns på kniven, är inte konstigt. Han säger ju själv i telefonsamtalet att han ska gå och kolla hur det gick med offret.

Så han gör det, tar upp kniven, eller t om drar ut den.

Sen får han panik, flyr, och kommer dagen efter fram till att det är bäst att hålla tyst, han inser att han kan mycket väl bli misstänkt!

Därefter lever han ett hyfsat liv, en del ångest kring händelsen, men det rullar på.

Och, nu pga allas tilltro till DNA, så kan han bli FELAKTIGT fälld.

Vad tror ni om det?

Men så länge det finns TVÅ DNA på kniven blir det nog svårt att fälla han.

Eller så är han den skyldige men telefonsamtalet visar att uppsåtet inte var att döda utan att grovt misshandla samt råna varför brottet är utredningsbart och åtalsbart men rätten skulle kunna finna att de egentliga lagbrotten är preskriberade.
Citera
2013-11-23, 14:26
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SibirienKalle
Konsultföretaget han jobbar i är inte så särskilt stort: Knappt 20 anställda.

Ok, han anger olika företag på Facebook respektive LinkedIn. Det som anges på det senare har typ 3000 anställda.
Citera
2013-11-23, 14:34
Medlem
Kan det vara så, att uppringaren var den som rånade BO - han trodde kanske att det var ett annat fyllo eller så - men sedan såg att det var värre och ringde? Han kan ha stött på MGM men inte vågat höra av sig sedan just på grund av de två DNA och på grund av att han tömt plånboken?
Citera
2013-11-23, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P-o-beln
Vill av respekt för ev anhöriga till BO, som läser detta inlägg, säga att detta är en teori och har säkert inget med verkligheten att skaffa.

Ni som skrivt i tråden får ursäkta min amatörmässighet, men:

•jag har läst det mesta ur tråden. Sett Veckans Brott-avsnittet två gånger, även lyssnat på sos-inringaren ett tiotal gånger. Och mitt första intryck var att inringaren bevittnat alt passivt medverkat till händelsen.

•det har spekulerats i att PH skulle haft hand om någon "studentkassa". Och då tänkte jag att det är ju inte helt otroligt att han använt just en liten del av denna kassa att betala ev fyllekäk med? Han kanske t.o.m slagit följe med någon från tentapuben för att äta och, eftersom han hade ca 2000 i kassan, bjudit sällskapet?

•PH gav sig av ensam längs valhallav. riktning mot Swartlings Ridskola alt följde GM med direkt. Hursomhelst, med PHs kassa i baktanke bestämde sig GM för att råna PH och drog som brukligt kniv. Varpå PH retirerade.

Många har förundrats över att PH hittades på en sådan avskild och, tiden för dådet, mörk plats. Jag tycker inte PHs förmodade tillflykt, rent instinktivt, var konstig alls. Om han t.ex blev jagad av fler än en person, vill säga, på så sätt försökt skaka av sig förföljande.

Och övervåldet? BO kände (om än så bara ytligt) GM och skulle således kunna pekat ut denne efteråt. Samtidigt ville inte GM döda, men eftersom PH inte gav sig så enkelt trappades våldet upp och fick också ett olyckligt slut.

Efter dådet flydde Gärningsmännen åt varsit håll, den som var mest aktiv kastade fodralet. Den passive "kutade" så fort han förmådde i några minuter. Under tiden gnagde samvetet i honom. Han tänkte på PH som låg där i mörkret och förblödde. Han fattade mod, skyndade sig till en telekiosk han kände till, förmodar jag, sen innan. Ringde det mystiska samtal till SOS.

Jag kan ju ha helt fel i min lilla amatöranalys. GM kan ha varit helt solo. Det är ju också tänkbart, jag utesluter det defintivt inte. Även solen har fläckar.

PS. Ber om ursäkt för eventuella grammatiska- och/eller stavfel. Hade lite bråttom
.
Ok! Berätta hur du kom fram till den slutsatsen, vilket "intryck" fick dig att tänka så?
Citera
2013-11-23, 14:43
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Ok, han anger olika företag på Facebook respektive LinkedIn. Det som anges på det senare har typ 3000 anställda.
Nja, det företaget som anges på LinkedIn verkar vara ett helsvenskt företag, grundat 2001, med 18 anställda, inriktat på att utveckla och tillhandahålla en speciell programvara för svenska banker.

Sen finns det ett större, internationellt bolag med samma namn, men med annan sorts verksamhet. Jag får inte intrycket av att de hänger ihop.

Men jag kan ha fel; korrigera gärna i så fall! (Sen vet jag inte vilken betydelse det egentligen har).
Citera
2013-11-23, 14:49
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErnstJunger
Att de träffades i Stockholm motsäger ju inte att det är en import-dam. Hon kan varit importerad av någon annan som det tagit slut med och sedan träffat mgm i Stockholm. Andra hands marknaden av import-damer är omfattande.
kan det vara ja, men det är i vart fall inte RO som har "importerat" henne och då är hon heller inte i relation till honom någon "importfru". Finns inget som tyder på annat än att de har träffats under helt normala omständigheter och har haft en fullkomligt normal svenssonrelation.

Att använda det faktum att hans fru har ursprung från Asien för att spekulera i om han är riktig i huvudet just på grund av den omständigheten är helt befängt.
Citera
2013-11-23, 14:49
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartpixlad
Gick det inte en gångväg där förut, vill minnas att det nämns i inslaget från Veckans Brott?

Citat:
Ursprungligen postat av Cohiba
Per bodde väl så att det passade bra att gena över ridskolan vill jag minnas.
Det här är ju en rätt viktig omständighet, så jag försöker reda ut begreppen så gott det går:

- Det har aldrig gått någon gångväg över Swartlings område (gamla fru Swartling var dessutom rabiat mot varje obehörig som råkade vistas på området ).

- För länge sedan gick det att snedda över området och komma ut på en liten asfalterad gångväg just bakom dåvarande Musikhögskolan. Men sen sattes det upp ett högt Gunnebostängsel längs gångvägen, och jag är ganska säker på att det var på plats 1996.

- PH bodde ju på Ekerö, så han var på helt fel väg om han var på väg hem. Var han på väg för att övernatta hos någon på gärdet blir det en annan femma. Men då måste personen han skulle övernatta hos ha bott på övre gärdet och inte längs Valhallavägen eftersom man kommer upp mot övre gärdet om man tar den där genvägen.
Citera
2013-11-23, 14:56
Medlem
SibirienKalles avatar
Det finns många märkliga faktorer i det som nu skett. Här är ett par stycken:

- GW talar om en "pundarkniv" med märken från inbrott och att GM lever ett kriminellt liv. Men den nu anhållne passar inte alls in på detta.

- Om den nu anhållne verkligen är GM har han levt ett lugnt liv (vad vi vet, i alla fall) fram till mordet, när han gick loss besinningslöst på PH. För att sedan hålla sig lugn igen i 17 år (vad vi vet, i alla fall). Hur vanligt är det?

- PHs plånbok var länsad och eventuellt hade han tentapubskassan med sig. Men hur vanligt är det att en 22-årig, skötsam civilekonomstuderande kniv-rån-mördar (synnerligen brutalt dessutom) för ett par tusenlappar? och använder en "pundarkniv"?

Jag håller öppet för att t ex kan ha varit fler personer på platsen.

Tänk om PH och den nu anhållne gjorde sällskap och de blev rånade av en pundare. PH gör motstånd medan den nu anhållne flyr i panik, ringer polisen och sedan håller sig undan, livrädd för att bli misstänkt?
Citera
2013-11-23, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
kan det vara ja, men det är i vart fall inte RO som har "importerat" henne och då är hon heller inte i relation till honom någon "importfru". Finns inget som tyder på annat än att de har träffats under helt normala omständigheter och har haft en fullkomligt normal svenssonrelation.

Att använda det faktum att hans fru har ursprung från Asien för att spekulera i om han är riktig i huvudet just på grund av den omständigheten är helt befängt.

Det vet vi inte. Hon kan ha varit här på visum för att besöka någon thai-vän och letat svensk man under tiden. Mycket vanligt scenario.
Citera
2013-11-23, 14:58
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Att uppringarens (MGM) DNA finns på kniven, är inte konstigt. Han säger ju själv i telefonsamtalet att han ska gå och kolla hur det gick med offret.

Så han gör det, tar upp kniven, eller t om drar ut den.

Sen får han panik, flyr, och kommer dagen efter fram till att det är bäst att hålla tyst, han inser att han kan mycket väl bli misstänkt!

Därefter lever han ett hyfsat liv, en del ångest kring händelsen, men det rullar på.

Och, nu pga allas tilltro till DNA, så kan han bli FELAKTIGT fälld.

Vad tror ni om det?

Men så länge det finns TVÅ DNA på kniven blir det nog svårt att fälla han.
Ja, jag vill också hålla öppet för en sådan möjlighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in