2013-11-23, 13:39
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proff-Pojkstreck
Missförstå mig rätt, han är helt riktigt en endast tänkbar GM. Att man har en thaifru gör ingen till mördare, nej. Jag menar bara att det finns tecken på lite knepighet, fruimporten är ett tecken anser jag. Fördomsfullt? ja kanske det.
Det kanske framför allt är ett tecken på knepighet i den samhällsklass som RO representerar.

Sen ska vi iofs ha klart för oss att alla thailändska kvinnor gifta med svenska män i Sverige inte är "thaifruar" i normal mening av ordet. Den enda thailändska gift med en svensk som jag har känt personligen var dotter till en general på vars begravning för några år sedan kronprins Vajiralongkorn närvarade som representant för kungafamiljen. Sånt finns alltså också.
Citera
2013-11-23, 13:44
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gregor.Samsa
GW påstår att GM lever ett kriminellt liv. Vad är det ev. för kriminalitet RO sysslar med?
Asch Professor Flås och Stön fabulerar mest.
Citera
2013-11-23, 13:44
Medlem
Enligt Leif GW Persson lever den person som polisen "vet" är gärningsmannen ett kriminellt liv. På vilket sätt lever den misstänkte Rikard Oxenstrand ett kriminellt liv? Eller är den gripne inte samme person som polisen "vet" är gärningsmannen?

http://www.expressen.se/nyheter/misstankte-mannens-fru-jag-ar-chockad/
Citera
2013-11-23, 13:46
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det kanske framför allt är ett tecken på knepighet i den samhällsklass som RO representerar.

Sen ska vi iofs ha klart för oss att alla thailändska kvinnor gifta med svenska män i Sverige inte är "thaifruar" i normal mening av ordet. Den enda thailändska gift med en svensk som jag har känt personligen var dotter till en general på vars begravning för några år sedan kronprins Vajiralongkorn närvarade som representant för kungafamiljen. Sånt finns alltså också.
Ja och i detta fall träffades de i Stockholm 2007 så någon "import" är hon inte i vart fall.
Citera
2013-11-23, 13:46
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olivrankan
Jag tror det handlar om det klassiska: "Jag vill ha ett annat namn som låter lite finare än det jag har, för då kanske jag automatiskt blir lite finare och får umgås i lite finare kretsar."

Han borde dock, i samband med namnbytet, tagit bort namnet Kenneth. Där avslöjar han sin "ofinhet."
Japp, big time. Men för känsliga öron räcker det med själva efternamnet Oxenstrand. Det låter inte illa, mycket bättre än Jigefalk eller Kegemyr, men doften av hemkokt namn är fortfarande tillräckligt påtaglig för att kunna uppfattas tydligt av någon som är van att skilja katter från hermeliner. Hade det funnits en svensk sjö som hade hetat Oxen hade det varit betydligt bättre, men det gör det inte.
Citera
2013-11-23, 13:49
Medlem
styrlunds avatar
Citat:
Japp, big time. Men för känsliga öron räcker det med själva efternamnet Oxenstrand. Det låter inte illa, mycket bättre än Jigefalk eller Kegemyr, men doften av hemkokt namn är fortfarande tillräckligt påtaglig för att kunna uppfattas tydligt av någon som är van att skilja katter från hermeliner. Hade det funnits en svensk sjö som hade hetat Oxen hade det varit betydligt bättre, men det gör det inte.
http://www.geografi.nu/region.php?var1=sverige_27_3_2684649_Oxen_-69897029.jpg_69897029_6827343_500_375_styrbjorn_Ko nstgjor d%20sj%C3%B6

Sjön är lika konstgjord som efternamnet, men den finns...
Citera
2013-11-23, 13:54
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
http://www.geografi.nu/region.php?var1=sverige_27_3_2684649_Oxen_-69897029.jpg_69897029_6827343_500_375_styrbjorn_Ko nstgjor d%20sj%C3%B6

Sjön är lika konstgjord som efternamnet, men den finns...
Kostgjorda sjöar gills inte för efternamnsbildning. I synnerhet om de inte ens finns på kartan...
Citera
2013-11-23, 14:02
Medlem
styrlunds avatar
Citat:
Kostgjorda sjöar gills inte för efternamnsbildning...

Haha, ok.
Eller så saknar du svart bälte i googling och missade den.
Citera
2013-11-23, 14:02
Avslutad
Att uppringarens (MGM) DNA finns på kniven, är inte konstigt. Han säger ju själv i telefonsamtalet att han ska gå och kolla hur det gick med offret.

Så han gör det, tar upp kniven, eller t om drar ut den.

Sen får han panik, flyr, och kommer dagen efter fram till att det är bäst att hålla tyst, han inser att han kan mycket väl bli misstänkt!

Därefter lever han ett hyfsat liv, en del ångest kring händelsen, men det rullar på.

Och, nu pga allas tilltro till DNA, så kan han bli FELAKTIGT fälld.

Vad tror ni om det?

Men så länge det finns TVÅ DNA på kniven blir det nog svårt att fälla han.
Citera
2013-11-23, 14:03
Medlem
Vill av respekt för ev anhöriga till BO, som läser detta inlägg, säga att detta är en teori och har säkert inget med verkligheten att skaffa.

Ni som skrivt i tråden får ursäkta min amatörmässighet, men:

•jag har läst det mesta ur tråden. Sett Veckans Brott-avsnittet två gånger, även lyssnat på sos-inringaren ett tiotal gånger. Och mitt första intryck var att inringaren bevittnat alt passivt medverkat till händelsen.

•det har spekulerats i att PH skulle haft hand om någon "studentkassa". Och då tänkte jag att det är ju inte helt otroligt att han använt just en liten del av denna kassa att betala ev fyllekäk med? Han kanske t.o.m slagit följe med någon från tentapuben för att äta och, eftersom han hade ca 2000 i kassan, bjudit sällskapet?

•PH gav sig av ensam längs valhallav. riktning mot Swartlings Ridskola alt följde GM med direkt. Hursomhelst, med PHs kassa i baktanke bestämde sig GM för att råna PH och drog som brukligt kniv. Varpå PH retirerade.

Många har förundrats över att PH hittades på en sådan avskild och, tiden för dådet, mörk plats. Jag tycker inte PHs förmodade tillflykt, rent instinktivt, var konstig alls. Om han t.ex blev jagad av fler än en person, vill säga, på så sätt försökt skaka av sig förföljande.

Och övervåldet? BO kände (om än så bara ytligt) GM och skulle således kunna pekat ut denne efteråt. Samtidigt ville inte GM döda, men eftersom PH inte gav sig så enkelt trappades våldet upp och fick också ett olyckligt slut.

Efter dådet flydde Gärningsmännen åt varsit håll, den som var mest aktiv kastade fodralet. Den passive "kutade" så fort han förmådde i några minuter. Under tiden gnagde samvetet i honom. Han tänkte på PH som låg där i mörkret och förblödde. Han fattade mod, skyndade sig till en telekiosk han kände till, förmodar jag, sen innan. Ringde det mystiska samtal till SOS.

Jag kan ju ha helt fel i min lilla amatöranalys. GM kan ha varit helt solo. Det är ju också tänkbart, jag utesluter det defintivt inte. Även solen har fläckar.

PS. Ber om ursäkt för eventuella grammatiska- och/eller stavfel. Hade lite bråttom.
Citera
2013-11-23, 14:08
Medlem
Citat:
Kostgjorda sjöar gills inte för efternamnsbildning. I synnerhet om de inte ens finns på kartan...

Men det finns ju många varianter på kopplingen oxe och vatten, tex. oxdjupet , oxeln osv. osv. osv. Så helt fel är det ju inte, däremot ger ju begreppet oxe dåliga associationer för män, eftersom en oxe är en kastrerad tjur. Det är ju då lite bättre med något annat namn i sådana fall även om tjur inte alltid är bra heller pga. av alla gamla ordstäv som tjurskalle tex.
Citera
2013-11-23, 14:16
Medlem
Aurora Borealiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av massepojken
Läste lite slarvigt

Intressant att dom byter namn. När skedde detta? Innan eller efter mordet?
Både Rikard och hans föräldrar hette Oxenstrand redan i 1980 års folkbokföring. Föräldrarna gifte sig 1973, kanske tog de namnet redan då. Pappan hette Gustavsson tidigare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in