Citat:
Ursprungligen postat av
Quarrel
Jag begär inte att man ska kunna visa allt i ett brott, bara att man ska kunna visa på ett sätt som brottet kan ha begåtts på. Hittills har vi inte sett något sådant scenario.
Jag tycker vi är flera som har försökt visa på det. Jag har t ex föreslagit att det uppstår bråk i lägenheten pga av exempelvis ett avvisat, sexuellt närmande. Skadorna på huvud/hals kan ha uppkommit vid detta tillfälle. KJ tar telefonen och slår sönder den i sin vrede. Sen ångrar han sig och ber om förlåt och lovar att skjutsa hem en skräckslagen VB efter att hjälpt henne med någon typ av förband (fyndet på tejpen). Hon går ut, kanske lite i förväg, och han kommer efter. De lämnar området i hans bil, ev plockar han upp henne längre fram (Han har tur här att ingen gjort några observationer). I bilen ökar spänningen igen, eller så har han redan bestämt sig för att de inte ska hem till henne. Han kör in i något skogsparti bortom insyn, hon får panik och försöker riva honom. Han blir vansinnig och hugger henne med håljärnet som han antingen haft i bilen eller tagit med sig. VB dör, han döljer tillfälligt kroppen under några kvistar eller liknande. Så åker han därifrån till sin bror för att skaffa sig ett alibi (han anländer troligen en stund efter kl 22 snarare än 22 prick), eventuellt för att också leta efter lämplig utrustning. Sen åker han hem, plockar ihop saker och återvänder till mordplatsen. Kanske befinner han sig i närheten av älven så att han har tillgång till mycket vatten? Han styckar liket för att kunna frakta kroppen i ett emballage: Den stora 120-liters ryggsäcken. För att slippa se den dödas ansikte sätter han påsen på huvudet. Kanske har han en annan tejprulle till hjälp här som sen "försvinner" tillsammans med blodiga kläder och annat. Han tänker nämligen så långt som att det finns ett antal problem förknippade med att lägga en död kropp rakt upp och ner i bagageutrymmet. Därefter beger han sig till värnet som han just då bedömer som den bästa platsen att förvara kroppen på. Kanske lämnar han den i ryggsäcken, det är en öppen fråga. Det kan t o m hända att han lämnat andra spår på platsen, vilket förklarar ivern att ha koll på var nånstans MP söker och försöken att ev vilseleda dem angående avsökning av värnen. Sen går det åtminstone 5-6 dar innan han bestämmer sig för att kroppen måste flyttas igen, kanske i förhoppningen att få den till en plats där eftersök redan skett. Jag säger inte att det är rationellt på minsta vis, men vid det här laget är han nog för pressad och jagad för att kunna agera särskilt rationellt längre. Han gör en andra förflyttning av kroppsdelarna, kanske är det nu som besudlingarna uppkommer. Det finns ett antal öppna tidsspann han kan genomföra detta under.
Vad i detta scenario är omöjligt eller motsäger någorlunda säkra fakta från utredningen? Det enda problem jag ser med det är vittnesmål om skrik från lägenheten vid runt kl 21. Dessa kan dock som det spekulerats om i tråden vara ett villospår (filmen) eller bero på att vittnena minns fel. Om VB skriker vid 21-tiden för att han skadar henne på något vis och/eller slår sönder mobilen så finns definitivt också en möjlig tidshorisont för att hinna åka ut i terrängen, mörda henne och sen dyka upp hos brodern nånstans kanske runt tjugo över tio, halv elva.