2013-11-23, 11:54
Medlem
Bärhjälp?
Efter brottet i K Johanssons lägenhet - där sannolikt sängen är platsen VB legat och läst läxa..(den säng som mystiskt senare försvann) Där fick hon kniven i sig. 2 gånger. Men blöder inte spec mycket. till en början.
KJ är efter ett tag inte så kaxig längre. Lustmordet börjar övergå från lust till att bli nervöst.....Hur fn skall jag få ut liket.... går inte ensam, för ljust ute dessutom...grannarna tittar fortfarande på TV.. måste vänta ett tag.
Han drar sedan i väg till brodern DJ vid 22 tiden. (VB kvar i sängen). Eller var det 23 tiden.... det svamlas lite här med tidsuppfattningen.

Här uppdagas lite mystk - KJ är inte längre in i bostaden där bror och kompis befinner sig längre än till hallen. Där ligger en yxa på hatthyllan som brodern DJ stolt visar honom. KJ håller i yxan. Bra grepp, bra grej. Han går ut och irrar ett tag, Sedan in igen. Sedan drar han iväg. MEN gör han det ENSAM?
(Och har polisen verkligen avfärdat denna yxa från utredningen?)
Eller är broder D med i bilen tillbaka till KJ lägenhet? För att hjälpa till med utforslingen av en död Vahtareeya in i skuffen på bilen. Därefter åker broder snabbt som ögat hem till kompis dragspelare igen och tar nästa Kalle Jularbolåt. . Yngre Brodern DJ har dock alibi av sin vän dragspelaren - där de sägs spelat hela natten. Möjligen är det också sant
Men det förefaller en hel del små konstigheter i polisförhören med DJ. ( fup1187 ) Han Imponerar inte riktigt.
Och intresset för knivar och yxor tycks ligga i släkten. Brodern har just fått hem en laddning av vapen.
- det kanske är ett långskott att att påstå att lillebroder är bärhjälp i detta skitjobb den 4 maj. Men värre utopier har ju framförts i denna sak.
Citera
2013-11-23, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Du anklagade de som tror på MB som GM för att inte komma med något scenario.
Jag har inte anklagat nån. Jag påpekade bara att jag tycker att avsaknaden av sammanhängande teorier är ett svaghetstecken för exempelvis alternativa teorier, om man ska tala konspirationsspråk. Det gör det också svårt att bedöma sannolikheten och rimligheten i olika teorier. Bitarna ska ju helst passa ihop, men det är så klart omöjligt eftersom man om man vill kan ifrågasätta vad som helst. Därav allt tjafs på diskussionsforum som det här.

Citat:
Och i samband med det kränkte du mig, min signatur, mitt nick och min avatar.
Jag beklagar om du kände dig kränkt, men det här är ett diskussionsforum där det förekommer betydligt grövre invektiv än motvallskärring.

Jag har inte kränkt din signatur, ditt användarnamn eller din avatar. Jag vet inte ens hur man skulle kunna kränka dem. Inser du inte vad du skriver? Inser du inte att andra kan läsa vad du skriver? Du får ju MrsMagoo att nästan verka vettig.

Citat:
Du klarar inte heller av att komma med ett hållbart scenario.
Säger du, som inte vill svara på frågor eller komma med några scenarier alls. Jag verkar ha kommit med ganska hållbara scenarier, för du har uppenbarligen inte lyckats knäcka dem. Du ställer bara fler och fler frågor utan våga, vilja eller kunna svara själv.

Citat:
Du får en sista chans. Kom med ett hållbart scenario, utan alternativ, eller be om ursäkt.
Är det här ditt försök att smita undan diskussionen? Du kan inte "sätta dit" mig eller avkräva mig en ursäkt eftersom det inte finns nåt som förhindrar att man kan ha flera teorier där alternativen ser olika ut. Det här är trots allt ett diskussionsforum där i alla fall vissa av oss spekulerar om vad som kan ha hänt eller inte hänt.

Det finns inget scenario där vi kan utesluta alla andra alternativ. Vi kan bara bilda subjektiva uppfattningar om vad vi tycker verkar vara mer eller mindre sannolikt när det gäller KJ:s eller MB:s eventuella tejpningar. Så här enkelt är det: KJ kan ha haft tejp i bilen som han använde för att paketera VB:s kropp. Du kan inte motbevisa det, eller hur? Är det då ett hållbart scenario?
Citera
2013-11-23, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Nej, hon var död när han åkte till brorsan.

Tortyren kanske inte var medvetet, men det blev utdraget och jobbigt, för både VB och KJ.

Jag tror att om hon inte hölls kvar mot sin vilja så hade hon varit hemma senast klockan 20 för att äta sin svamprätt hon beställde, maginnehållet talar för att hon borde varit riktigt hungrig.

Mitt fetade:

Om man skall hitta ett sannolikt händelseförlopp så är det nog så att hon var död eller oförmögen att förmedla sig innan besöket brodern för det besöket var "inte" av typ vänskapsbesök utan det hade ett annat syfte, förmodligen hade han behov av diverse material som han visste var de fanns, verktyg/emballage etc.
Citera
2013-11-23, 11:59
Medlem
Finns det något som bevisar att KJ hämtade upp VB? Förutom att han säger det själv då.
Citera
2013-11-23, 12:01
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Nu var det inte bara på KJs bil utan även på pappans och med en minuts mellanrum.

Ja och det lär tyda på att någon kopplat ihop bilarna därför att de stod på samma ställe. Kanske bara en nyfiken granne som ville se vem som egentligen ägde vilken bil i familjen. Eller kanske rentav pappan som ville kolla något med bilarna (Han är inte tillfrågad om detta i förhören, jag har kollat). Varför skulle en planerande planteringsmördare vara intesserad av KJ:s pappas bil? (Alldeles bortsett då från osannolikheten i en sådan persons existens överhuvudtaget)
Citera
2013-11-23, 12:03
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindhsky
Personligen tror jag att KJ sagt något eller gjort oskyldiga närmanden på VB och då har hon tagit upp telefonen demonstrativt och slagit in numret och den där stjärnan eller fyrkanten innan för att lura KJ att hon ringer 112 om han försöker igen. Jag tror inte att hon varit särskilt rädd just då utan ska bara köra ett av sina hot. Sen har en liknande mening kommit " - Alltså KJ, vi är bara kompisar, fatta det! Jag vill inte ha sex med dig. Jag vill bara ha sex med MB. Han är så mycket mer man än vad du är. ".

Följdscenario #1 - Mordet har trots allt hänt i lägenheten.

Stryptag! Han tror VB dör. Han drar in henne i sängen som nu har försvunnit.

Inne i TV-serievärlden som han är kör han en DEXTER (som han har pratat om i förhör har jag för mig) för att undvika spår i lägenheten. Plastar in delar av ett rum. I normala fall hade jag skrattat om någon sagt detta men med tanke på hur ofta han hänvisade till tv-serier och hur lite spår man hittat så vet i fan om det ändå inte finns en liten chans att det har hänt.

Plötsligt märker han att VB inte är död trots allt.

Det fixar han med flertalet hugg med det där eventuella verktyget folk har sett hemma hos honom.

Nu måste han få ut kroppen. Han har en fet ryggsäck. Han har ett duschskynke. Han har inte rätt verktyg. Han har två saker han nu måste göra. 1. Göra sig av med hennes telefon. 2. Åka till sina föräldrar och hämta redskap han behöver för att stycka kroppen eventuellt material han behöver för att kunna bränna den sen. Styckningen är till för att kunna få ut den ur lägenheten.

Det som talar emot detta är att man inte hittat spår i lägenhet efter en styckning. Det verkar ju också som han har tömt henne på blod och det har man inte hittat spår från.

Följdscenario #2 - Mordet har inte hänt i lägenheten.

Om mordet inte har hänt i lägenheten så tror jag helt enkelt att de har varit förbannade på varandra, av samma anledning som jag skrev tidigare. Men han har ändå lovat att skjutsa henne hem. Men så har han ökat farten och kört någonstans där han i lugn och ro kan mörda henne. Sen hem till föräldrarna och hämtat verktyg för en styckning.

"jag vill mer" skriver VB i fb-konversationen med, vilket KJ reagerar och frågar på. Det verkar inte som om han har haft tanken ens. VB skojar bort det.
Så vi kanske inte ska överdriva hans sexuella lustar.
Citera
2013-11-23, 12:04
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Här kränkte du allt uppräknat. https://www.flashback.org/sp46264595

Ingen sida, varken MB:s eller KJ:s, kan presentera ett hållbart scenario. Det blir situationer, fakta och detaljer som ältas fram och tillbaka. Men om inget scenario håller ska heller ingen dömas.

Är det din personliga åsikt eller din tolkning av gällande rätt?

Anser du att Kristoffer i juridisk mening kan anses bunden till griftefridsbrottet, eller menar du att planteringsteorierna/softairgunkompisar med blodiga ryggsäckar/"näsblodet i bakluckan" är tillräckliga för rimligt tvivel där också?
Citera
2013-11-23, 12:06
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalais179
Finns det något som bevisar att KJ hämtade upp VB? Förutom att han säger det själv då.

Nej inget annat än en SMS-kontakt dem emellan om att KJ skulle hämta upp henne. Ingen har sett dem kliva in i bilen, ingen har sett dem i bilen, ingen har sett dem kliva ur bilen och gå in i KJs bostad. Ingen har heller sett någon av dem lämna bostaden på kvällen den 4/5.
Citera
2013-11-23, 12:07
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
"jag vill mer" skriver VB i fb-konversationen med, vilket KJ reagerar och frågar på. Det verkar inte som om han har haft tanken ens. VB skojar bort det.
Så vi kanske inte ska överdriva hans sexuella lustar.

Nä varför ska vi överdriva dem, den saken har han ju klarat galant själv med den anala onaniscenen på lördagskvällen.
Citera
2013-11-23, 12:08
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Är det din personliga åsikt eller din tolkning av gällande rätt?

Anser du att Kristoffer i juridisk mening kan anses bunden till griftefridsbrottet, eller menar du att planteringsteorierna/softairgunkompisar med blodiga ryggsäckar/"näsblodet i bakluckan" är tillräckliga för rimligt tvivel där också?
Vad anser du själv? Ska man kunna döma någon för ett brott utan att kunna beskriva det på ett sätt som strider mot fakta?
Citera
2013-11-23, 12:12
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Ja och det lär tyda på att någon kopplat ihop bilarna därför att de stod på samma ställe. Kanske bara en nyfiken granne som ville se vem som egentligen ägde vilken bil i familjen. Eller kanske rentav pappan som ville kolla något med bilarna (Han är inte tillfrågad om detta i förhören, jag har kollat). Varför skulle en planerande planteringsmördare vara intesserad av KJ:s pappas bil? (Alldeles bortsett då från osannolikheten i en sådan persons existens överhuvudtaget)

Borde det inte varit något man borde frågat pappan i så fall? Som vanligt släpps vissa oklarheter snabbare än andra. Detta är bara ett ex i mängden. Kanske man även skulle frågat KJ lite ingående angående detta.

Som jag ser det är lika troligt att det är någon annan med ett annat syfte än din påhittade granne som bara varit nyfiken. Varför skulle pappan kolla både sin egen bil och KJs?
Citera
2013-11-23, 12:13
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Nej inget annat än en SMS-kontakt dem emellan om att KJ skulle hämta upp henne. Ingen har sett dem kliva in i bilen, ingen har sett dem i bilen, ingen har sett dem kliva ur bilen och gå in i KJs bostad. Ingen har heller sett någon av dem lämna bostaden på kvällen den 4/5.

Det finns dock en iakttagelse från vittnet BI (FUP 186) om att han sett Kristoffers bil köra fram till trappen någon gång kl 14-16 med en mörkhårig passagerare i sig.

Inte för att jag fattar varför vi skulle börja ifrågasätta uppgiften om att de varit i lägenheten. Den styrks av såväl SMS-konversation som mobilpejlingar, den åtalade själv och vittnesiakttagelser som i vart fall kan kännas säkra på den punkten att det varit personer i lägenheten på lördagskvällen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in