Ursprungligen postat av
Strumpebandssnoken
Alltså, jag tror du missförstår mina intentioner. Jag blir lite besviken på dig om du verkligen inte är benägen att hålla med om att det är en markant skillnad mellan att bli habituerad och att bli "botad". Jag själv är habituerad. Jag bryr mig inte särskilt mycket om min tinnitus längre, den stör mig inte, men den är ALLTID där, oförändrad i styrka. Volymen på ljudet i mina öron är antagligen EXAKT lika hög som den var från början, skillnaden är att min hjärna kan fokusera bort ljudet mycket enklare nu eftersom jag inte stör mig på det och fokuserar all min tid åt det. Jag har helt enkelt brutit den negativa psykologiska tinnituscirkeln. Om jag däremot av min egna fria vilja VÄLJER att fokusera på ljudet hör jag det lika klart och tydligt som alltid. TRT är en behandling för att påskynda det här förloppet, eller hjälpa till en med det. Problemet med TRT är att det fått mycket kritik just för att under den tidsperioden som man måste använda det (uppemot 24 månader) så uppstår en naturlig habituering utan TRT oftast ändå. Bevis om vad som har hänt finns där, det är hjärnans plasticitetsmekanismer som är i farten. Att påstå att man inte vet om att man fortfarande har tinnitus när man är habituerad är bluff och båg, det gör man definitivt. Skillnaden är att man inte lägger märke till den i alla vanliga vardagssituationer när man har möjlighet att fokusera på någonting annat, men i princip alla lägger märka till den om de ska lägga sig ner och slappna av, bara ta det lugnt. Är man däremot botad spelar det ingen roll hur länge man ligger och lyssnar, det finns ingenting där.
Jag är ganska säker på att du vet skillnaden, men för en nybörjare som läser den här tråden kan man få intrycket att TRT är någon superbehandling som gör att man bli besvärsfri. Så är det inte. Man blir fri från de psykologiska mekanismer som påverkar ens vardag negativ i huvudsak, men det betyder inte att man är helt befriad från negativa tinnitusupplevelser. Jag kan störa mig några minuter på det någon gång ibland, och när jag är ute i skogen och vandrar i den tysta ödemarken kan jag tänka "här märks det tydligt". Men jag mår inte dåligt av det på samma sätt.
Dessutom gäller oftast bara habituering för den tinnitusnivå man är på för tillfället, får man en permanent "spike" alltså uppåtgång, så behöver väldigt många omhabituera sig för de faller tillbaka på ruta ett igen. Är man däremot botad kan man inte omhabituera sig eftersom man inte har tinnitus längre. Då kan man inte ens habituera, eftersom man är fri.
Mickeavensis hävdar att han inte är habituerad, utan botad. Man blir inte habituerad av LLLT, man blir på något sätt fysiologiskt behandlad. TRT är en psykologisk behandling som spelar på neurologiska mekanismer, men den har ingen påstådd fysiologisk effekt. Klart man kan räkna en plasticitetsförändring som en fysiologisk effekt, men jag hade nog ändå sagt att det är en psykologisk effekt. Mja.
Jag förstår vad du menar. Det är alltid fruktansvärt frustrerande att försöka övertyga människor om att man blivit hjälp av någonting utanför den medicinska sfären som inte är bevisat. Folk har en tendens att lita på läkare, med rätta. Det betyder dock inte att de alltid har rätt eller att allt de per automatik säger är fel. När det gäller tinnitus är okunskapen enorm, många läkare sitter på en kunskap de läste i kurslitteratur från 60-70-80-talet. Jag har läst många av dem. Det är fakta i stil med "Ett oljud i huvudet utan yttre stimuli. Kroniskt, obotbart. Varma bad kan lindra och roliga upplevelser.".
Patetiskt alltså.
Däremot kan du inte, omvänt, hävda att du har bevis för att du blivit botad, eftersom det idag inte ens finns en mätmetod för att bevisa att man har tinnitus från första början (även om man har lokaliserat tinnitus i hjärnan via datortomografi). Ur ett strikt vetenskapligt perspektiv då. Samtidigt tvivlar jag inte på din historia, eftersom jag vet att det finns så mycket man inte vet. För en medicinsk expert är det alltid lättare att avfärda en behandling om det inte finns strikt evidensbaserad effekt på behandlingen, eftersom det är kravet för att det ska få räknas som medicinsk vård i Sverige. Och för laserbehandling finns det inte det, jag har läst alla studier jag kommit över. I de flesta får folk en marginell eller minimal effekt, men i vissa studier finns det en stor effekt. Som sagt, för den enskilde individen är det en fantastisk upplevelse, men för den generella befolkningen i nuläget kommer det, rent vetenskapligt, inte att fungera. Det är ungefär som att spela på lotto. För 1/50 kanske det ger effekt, och för 1/100 ger det en stor effekt. För 1/1000 ger det fullgod effekt, men det är för litet för att det ska vara kostnadseffektivt. Kan finnas oändligt antal faktorer som gör att det är så, som örats anatomi, våglängden på lasern, benplacering, cochleaplacering osv osv. Därför kritiken Micke. Att du fått hjälp tvivlar jag inte på. Men för gemene man är chansen liten, och eftersom det är så pass dyrt krävs det att man har en del pengar på konto och är beredd att spela med dom. Man kan inte förvänta sig något, utan det får vara en ren chansning.
Precis som Putsch uttryckte sig, Audionomer, otologer, och dylika yrkesmän som inte är hyperinsatta kommer rata laserbehandling. Så är det bara. Finns förövrigt rätt många studier angående LLLT, men de ger inga entydiga resultat.
Ser fram emot fortsatt debatt.
MvH
Strumpebandssnoken.