2013-11-22, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spizzy-SWE
En del SL-bussar har en dumpventil som pyser när man släpper gasen, och dom är alla automater. Går det på buss går det på bil.
Gott om gasspjäll på SLs dieselbussar?
Finns dock massa tryckluftsdrivet som pyser och har sig.
Citera
2013-11-22, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Säker på att det är dumpventil du hör och inte övertrycksventil som dumpar luft för att sänka trycket i bl.a lufttankarna?
Varför skulle man vilja sänka trycket i lufttankarna?
Citera
2013-11-22, 21:06
Medlem
borrasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife

för att man vill ha ett visst tryck, blir det högre tryck så dumpas luften ut, kompressorn drivs mekaniskt och därför reglerar man trycket så,
Citera
2013-11-22, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borrass
för att man vill ha ett visst tryck, blir det högre tryck så dumpas luften ut, kompressorn drivs mekaniskt och därför reglerar man trycket så,
Jaha ja............
det låter bra men tyvärr............fel.
Så fungerar INTE tryckluftsbromsarna på bussar/lastbilar.
Då skulle det ju "pysa" hela tiden när man väl uppnått "rätt" tryck.
Låter det så om SL-bussarna? Alltså att dom "pyser" hela tiden?

Näääää................
Citera
2013-11-22, 22:17
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Farsans gamla Volvo-buss från 82 har något fel så kompressorn laddar för mycket (antar att det är en avlastningsventil som inte öppnar eller en magnetkoppling som inte släpper om det nu finns sådan på den) och överskottet blåser ut i en säkerhetsventil med ett ljudligt pysande men så borde väl inte SL köra runt särskilt ofta. Kan det vara tryckluftsbromsar kanske eller systemet för nigning när man ska släppa på skröpliga passagerare? Vad som helst är i alla fall troligare än dumpventil.
Citera
2013-11-22, 22:23
Medlem
Det som pyser lite nu och då är när lufttorken dräneras på vatten.
Kompressorn som fyller lufttankarna styrs av en tryckregulator som stänger av kompressorn när tankarna har tillräckligt med luft och slår på kompressorn när det är för lite luft i tankarna.

På vägen mellan kompressor och tankar sitter lufttork som "samlar" upp ev vatten i luften.

Det är när denna lufttork dräneras på vatten som det "pyser" till.
Senast redigerad av smokieknife 2013-11-22 kl. 22:27.
Citera
2013-11-22, 22:40
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Det som pyser lite nu och då är när lufttorken dräneras på vatten.
Kompressorn som fyller lufttankarna styrs av en tryckregulator som stänger av kompressorn när tankarna har tillräckligt med luft och slår på kompressorn när det är för lite luft i tankarna.

På vägen mellan kompressor och tankar sitter lufttork som "samlar" upp ev vatten i luften.

Det är när denna lufttork dräneras på vatten som det "pyser" till.
Lufttorken ja visst fan, det borde jag ju kommit på. Jag höll ju på att skita knäck när en stor sådan gick in i regenereringsläge när jag minst anade det en gång Jag visste inte att man har sådana på fordon nu för tiden, förr var det ju mest spritinjektion för att undvika isproppar men utvecklingen har väl gått framåt där med.

Vi snackar alltså adsporptionstork i så fall.
Citera
2013-11-22, 23:19
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
För att trycket inte ska bli för högt, varför skulle det annars finnas en övertrycksventil?

Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Farsans gamla Volvo-buss från 82 har något fel så kompressorn laddar för mycket...
Inte bara din fars buss som har det problemet, hör det då och då på stadsbussarna i göteborg.
Senast redigerad av Arne.Anka 2013-11-22 kl. 23:21.
Citera
2013-11-22, 23:28
Medlem
Citat:
För att trycket inte ska bli för högt, varför skulle det annars finnas en övertrycksventil?

Inte bara din fars buss som har det problemet, hör det då och då på stadsbussarna i göteborg.

Jamen det sköter tryckregulatorn om. Sedan finns det en övertrycksventil OM tryckregulatorn skulle paja. Men då åker man till verkstad och fixar det.

Och återigen, det är lufttorken som dräneras på vatten............
Citera
2013-11-22, 23:39
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Och återigen, det är lufttorken som dräneras på vatten............
Kan du ge mig 1 förklaring till varför jag ska tro på dig och inte på någon jag haft personlig kontakt med som är utbildad och anställd för att laga dessa bussarna?

Citat:
Jamen det sköter tryckregulatorn om. Sedan finns det en övertrycksventil OM tryckregulatorn skulle paja. Men då åker man till verkstad och fixar det.
Fungerar inte riktigt på det sättet, har kanske blivit lite bättre på senare år men förr så kördes bussar ut oavsett i vilket skick dom än va i om det saknades buss på någon linje.
Senast redigerad av Arne.Anka 2013-11-22 kl. 23:42.
Citera
2013-11-22, 23:50
Medlem
Citat:
Kan du ge mig 1 förklaring till varför jag ska tro på dig och inte på någon jag haft personlig kontakt med som är utbildad och anställd för att laga dessa bussarna?

Fungerar inte riktigt på det sättet, har kanske blivit lite bättre på senare år men förr så kördes bussar ut oavsett i vilket skick dom än va i om det saknades buss på någon linje.
Så du menar att man satte i system att bränna ut kompressorer?
Att det KAN ske tillfälligt kan jag köpa men inte i längden. Följden är ju att man måste byte kompressorn
i förtid och det kostar.....pengar.

Du behöver inte tro på mig. Du kan läsa om hur tryckluftsystem på lastbilar/bussar fungerar tex i "Tungboken" som används vid utbildning av chaufförer och som testas vid körkortsprovet. Det finns säkert ett flertal länkar på Internet också som förklarar hur det fungerar.
Det är ditt beslut.
Jag har CE-körkort, gått utbildningen, läst Tungboken samt en del annat matrial och jag har klarat körkortet med tillhörande funktionsbeskrivning.
Citera
2013-11-23, 00:02
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Så du menar att man satte i system att bränna ut kompressorer?
Att det KAN ske tillfälligt kan jag köpa men inte i längden. Följden är ju att man måste byte kompressorn
i förtid och det kostar.....pengar.
Och vissa företag beter sig som ekonomiska idioter, tyvärr kan jag inte skriva om det i detalj för då skulle jag outa mig själv men hade under några år insikt i ett bussföretag och det jag fick höra från en person som arbetade i verkstaden och en person som körde bussarna va milt uttryckt, djävligt skrämmande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in