2013-11-22, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Precis, råstockholmskan i kombination med att uttala Valhallavägen med långt A i början stämmer inte överens. Aldrig hört någon uttala gatunamnet på det sättet.

Kan man vara i stort sett säker på att det uttalet var för att förvirra, bara någon som är helt nu i Stockholm skulle kunna uttala på det sättet. Och hade han varit det så hade han inte heller haft koll på stadion, karlaplan etc. som han verkade ha. Tycker också att det är fullt möjligt att han är 22, låter enligt mig helt klart mer som 22 än 42 iaf.
Citera
2013-11-22, 20:10
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storyteller
...

Det talades väl om att mordvapnet var en klassisk morakniv, men med brytmärken på eggen av den typ som uppkommer när man bänder upp fönster och annat för att begå inbrott. En pundarkniv, alltså. Inte heller detta stämmer överens med bilden av en universitetsstuderande 22-åring.

Låter kanske inte "spot on" nej, men å andra sidan så behöver ju inte universitetsstudier vara någon garant för att man har alla hästar hemma eller är speciellt skötsam heller för den delen. Finns trots allt både en och annan skummis på våra svenska universitet.
Citera
2013-11-22, 20:14
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Låter kanske inte "spot on" nej, men å andra sidan så behöver ju inte universitetsstudier vara någon garant för att man har alla hästar hemma eller är speciellt skötsam heller för den delen. Finns trots allt både en och annan skummis på våra svenska universitet.

Dessa skummisar och kufar har i regel svårigheter när det sedan är dags att ge sig ut i arbetslivet.
Citera
2013-11-22, 20:17
Medlem
Citat:

1. En garanti för ingenting.

2. Universitet och högskolor är som anomalier i en brottskarta. I de mindre finansierade ämnena på universitet och högskolor så kunde man på åttio och nittiotalen vara säker på att åtminstone 25% av forskarstudenterna drygade ut kassan med inbrott.

3. Så nej, chansen att hitta en pundare är nog större på universitet och högskolor än tex. i Stockholms tunnelbana, per mött person räknat.
Citera
2013-11-22, 20:19
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Dessa skummisar och kufar har i regel svårigheter när det sedan är dags att ge sig ut i arbetslivet.

Absolut, men vet vi å andra sidan att den misstänkte har skött sig exemplariskt under sitt arbetsliv? Nu har jag inte läst alla artiklar om den senaste utvecklingen men det enda som framkommit är väl att han faktiskt har en anställning som någon typ av konsult, och det i sig säger väl inte så mycket om hur lyckad hans karriär har varit.
Citera
2013-11-22, 20:21
Medlem
Kan inte någon som har hans namn ringa hans mobil? den är ju vara avstängd...
Citera
2013-11-22, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vantage78
Personligen tror jag att det är ett enkelt personrån som gått snett. Pär satte sig till motvärn, var lång och lite på lyset, och reagerade med att mig rånar ingen. Jag är stor och (fylle)stark. Rånaren, med livsupphöjande substanser i kroppen, går bärsärkagång, mest för att han blir rädd för att Pär ska ta över situationen. Efter knivningen tömde han plånboken, sprang därifrån, men fick samvetskval. Ringer polisen. Att han är stockholmare med omnejd råder inget tvivel om. Tror inte de kände varandra (varför då tipsa polisen).

Det som förundrar mig, och har gjort ända sedan efterlyst tog upp fallet: Rösten är enligt min uppfattning inte förställd, utan ligger lika dan under hela samtalet. Låtsas okunskap om hur Valhallavägen uttalas etc är för att verka vara utifrån. Varför har ingen ringt in och berättat vem det är? Måste finnas dussintals som hört det hela och känner igen rösten! Förrän nu då?

Citerar mig själv. Någon som har en synpunkt på det jag skrev? Trojan?
Citera
2013-11-22, 20:23
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. En garanti för ingenting.

2. Universitet och högskolor är som anomalier i en brottskarta. I de mindre finansierade ämnena på universitet och högskolor så kunde man på åttio och nittiotalen vara säker på att åtminstone 25% av forskarstudenterna drygade ut kassan med inbrott.

3. Så nej, chansen att hitta en pundare är nog större på universitet och högskolor än tex. i Stockholms tunnelbana, per mött person räknat.

Nu har du ju tidigare på Flashback gett uttryck för en avsky mot akademian, men visst knarkas det en del vid universiteten. Men det är en jäkla skillnad på att läsa exempelvis filosofi vs. industriell ekonomi, avseende drogacceptans och drogmissbruk. Tror också att pundarknivinnehavet är högre bland pundarna på tunnelbanan än bland pundarna på Handelshögskolan.
Senast redigerad av Troian 2013-11-22 kl. 20:28.
Citera
2013-11-22, 20:26
Medlem
Troians avatar
Citat:
Absolut, men vet vi å andra sidan att den misstänkte har skött sig exemplariskt under sitt arbetsliv? Nu har jag inte läst alla artiklar om den senaste utvecklingen men det enda som framkommit är väl att han faktiskt har en anställning som någon typ av konsult, och det i sig säger väl inte så mycket om hur lyckad hans karriär har varit.

En månadslön på 50+ kkr, anställd vid ett större företag, antyder en ganska lyckad karriär.
Citera
2013-11-22, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Jago_
Men han uttalar det korrekt senare i samtalet. Citerar ett inlägg från tidigare i tråden:
Citat:
Ursprungligen postat av _Jago_
Noterbart förutom att han växlar uttal mellan [valhallavägen] och [vallhallavägen] så försöker han ju flera gånger indikera att han inte är hemmahörande i området. "Kommer inte härifrån", "tror jag det heter", "vettefan vad det heter", "Karlaplan nånstans" etc.

I mina öron låter det som att han aktivt gör allt för att verka vara någon som inte är "hemmahörande".
Sedan skrevs det en del tidigare tråden om hur många platser/gator i Stockholm som han ändå nämner under det korta samtalet.

Håller med, det är knepigt att han ändrar uttalat på Valhallavägen/Vallhallavägen, särskilt som inte SOS-killen replikerade och uttalade på något annat vis så att ringaren kunde korrigera sig.

Och han rabblade ändå ganska många platser i närområdet.

Citat:
Precis, råstockholmskan i kombination med att uttala Valhallavägen med långt A i början stämmer inte överens. Aldrig hört någon uttala gatunamnet på det sättet.

Citat:
Ursprungligen postat av Itchii
Han som ringde kan mkt väl vara 22 alla har olika mognad på sin röst.

Tycker att hans utseende skulle kunna stämma med rösten. Det ser i vilket fall inte hel-fel ut, ingen ranglig vek hals eller något spänt utseende där man skulle gissa på t ex ett ljusare röstläge.
Citera
2013-11-22, 20:29
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
En månadslön på 50+ kkr, anställd vid ett större företag, antyder en ganska lyckad karriär.

Jaha, så inkomsten har framkommit? Ja i sådana fall lär det knappast handla om en ambulerande plåtslagare (ursäkt till alla hederliga plåtslagare utfärdas! ) från Proffice.
Citera
2013-11-22, 20:31
Medlem
Citat:

Vad jag förstått har han en anställning, och en årsinkomst på ca 600 000=50 000 kr per mån. Visst kan det vara så att folk på hans jobb uppfattat honom som obehaglig men han klarat sig kvar tack vare kompetens inom ett visst område, men man kan inte bete sig precis hur som helst socialt heller för att få den inkomsten. Dessutom har han familj vad jag har förstått.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in