2013-11-22, 19:39
Medlem
storytellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irishrage
Det är uppringaren de har.
Källa?
Citera
2013-11-22, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irishrage
Det är uppringaren de har.
Hur vet du detta?
Citera
2013-11-22, 19:51
Medlem
Eftersom personen i samtalet använder ord som "asså", "kuta" och "hörru" ser jag det inte som otroligt att mannen som ringer är 22. Har hela tiden tänkt att det skulle ha varit en äldre pundare som utfört detta men det här stämmer nog ganska bra.
Citera
2013-11-22, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Det som är påfallande är hur pass samlad han är för att ha bevittnat eller utfört ett mord. Vad det nu betyder.

Håller med, han låter inte särskilt skärrad.

Tänkte på en sak:
Citat:
S: Aa, var var det här någonstans sa du?
O: Öh, Swartlings ridskola på… fan vad heter det, det blir väl.. Vallhallavägen. Jag kommer inte härifrån.

Om det var mördaren som ringde så är det en intressant uppgift. Kanske hade han visst anknytning till området men ville i stället framhålla att han inte alls hade det.
Citera
2013-11-22, 19:57
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brottsfall

Tänkte på en sak:

Om det var mördaren som ringde så är det en intressant uppgift. Kanske hade han visst anknytning till området men ville i stället framhålla att han inte alls hade det.

Precis, råstockholmskan i kombination med att uttala Valhallavägen med långt A i början stämmer inte överens. Aldrig hört någon uttala gatunamnet på det sättet.
Citera
2013-11-22, 19:59
Medlem
Var en av de första fallen på Efterlyst vill jag minnas, har alltid varit övertygad att GM=SOS-ringaren

Klart det är han som är gripen annars hur skulle polisen hitta honom? Märkligt att man först nu hittat SOS-ringaren, kanske någon som känt igen rösten på något av hans konsultgig sanningen brukar alltid komma fram för eller senare..

Märkligt är det dock att han flyttat tillbaka till Valhallavägen efter mordet?

Kan någon PM'a hans namn till mig?
Citera
2013-11-22, 20:00
Medlem
Enligt tråden på "Svenska mord" så blev uppringarens röst identifierad av dennes arbetskamrater efter att samtalet spelades upp i "Veckans brott" 2011. I samma tråd påstår även någon att personen är bosatt på Lidingö.

Hittar folk på eller uns av sanning?
Citera
2013-11-22, 20:01
Medlem
StuGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Precis, råstockholmskan i kombination med att uttala Valhallavägen med långt A i början stämmer inte överens. Aldrig hört någon uttala gatunamnet på det sättet.

Javisst låter det tillgjort. Vill minnas att GW påpekade det också. Men någon 22-åring är det inte. Kan varit en "lirare" av något slag som bara inte ville bli indragen.
Citera
2013-11-22, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Dessutom ändras ju uttalet till ett kort A nån minut senare in i samtalet. Den som ringer uttrycker ju också flera ggr att han inte har koll på området, vilket i detta fall tyder på motsatsen.
Citera
2013-11-22, 20:02
Medlem
_Jago_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brottsfall

Tänkte på en sak:

Men han uttalar det korrekt senare i samtalet. Citerar ett inlägg från tidigare i tråden:
Citat:
Ursprungligen postat av _Jago_
Noterbart förutom att han växlar uttal mellan [valhallavägen] och [vallhallavägen] så försöker han ju flera gånger indikera att han inte är hemmahörande i området. "Kommer inte härifrån", "tror jag det heter", "vettefan vad det heter", "Karlaplan nånstans" etc.

I mina öron låter det som att han aktivt gör allt för att verka vara någon som inte är "hemmahörande".
Sedan skrevs det en del tidigare tråden om hur många platser/gator i Stockholm som han ändå nämner under det korta samtalet.
Citera
2013-11-22, 20:04
Medlem
Han som ringde kan mkt väl vara 22 alla har olika mognad på sin röst.
Citera
2013-11-22, 20:06
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StuG
Javisst låter det tillgjort. Vill minnas att GW påpekade det också. Men någon 22-åring är det inte. Kan varit en "lirare" av något slag som bara inte ville bli indragen.

Jag har lyssnat igen och har ändrat mig, personen kan mycket väl vara i 25-årsåldern. LGW har också gått ut med att han förmodligen är runt 25, vilket jag tror bygger på någon form av analys av experter. Finns en röstforensiker i Göteborg som är duktig och regelbundet anlitas av polisen.

Å andra sidan känns det väl som att kriminell- och missbrrukarspåret också kan bygga på rösten, vilket inte alls stämmer in på -74.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in