2013-11-20, 07:24
Medlem
misantrop1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarAtitPannkaka
En lite smartare väg är att inse att gamla volvoväxellådor inte tål så mycket. Bättre att utgå från en äldre bmw av lite sportigare modell. M52 t.ex. De sportigare modellerna har en växellåda från Zahnrad Fabrik monterad i original och tål ledigt tre ggr så mycket effekt som de 200-300 originalkusarna piskar ut över en standardkoppling. Bara att byta koppling och slänga på turbo så tål hela systemet ungefär 400 hästkrafter på bakdäcken utan att börja kröka vevstakar eller förvandla växellådan till svarvspån. Går man högre än så så blir det väldigt dyrt eftersom man måste bygga om motorn från grunden med smidda kolvar och ordentliga vevstakar etc och gör man det så är det liksom ingen ide att spara på krutet. I slutändan har man då en bil som lätt klarar 700hp stabilt på bakhjulen. Den börjar då bli okörbar för vanliga dödliga även om den har antispinn etc.

Även om jag helt och fullt håller med dej så är det ju inte någon lag att exakt alla ZF lådor skulle palla nära obegränsat med stryk. Det finns framförallt en av dem som är bra,och den sitter i E36 328an och M3 3.0 - ZF S5D. Sen finns det en hel del gamla välkända Getrag lådor som tål mycket stryk, bla Getrag 226, Getrag 420G, Getrag 262, Getrag 262CR och Getrag 265. Sen så har du ju Getrag 260 och 280/5, som i stort sett är samma låda och klarar 400 hk om man inte slår in växlarna. De kan jämföras med volvos M90 låda om man svetsar synken i M90n.

Ska man ha mer än 7-800 hk i en bil som väger 1.5 ton så bör man nog se sej efter något lite stöddigare; typ en Tremec TKO600 eller T56. Man kan ju också kolla efter renodlade racelådor som Jericho eller Sellholm. Liberty är ju också ett märke som man kan leta om man ska ha något som håller men då börjar det dra iväg (mer än Sellholm skulle jag tro utan att veta).

Sen är ju bland de svagaste i drivlinan på en BMW drivaxlarna. De går av för "ingenting" och man gör rätt i att byta till sviktstål när de går av första gången om man vill att det ska hålla. Vissa kardanaxlar har en tendens att snörpa ihop sej också, så det gäller ju att ta något som tål vridmomentet.

I motorväg är ju en M50 bland de billigare man kan turbokonvertera idag. Börjar bli ganska vanligt vilket ökar utbudet och sänker kostnaderna, men sedan så står de ju pall för ganska mycket också. Med en coopering packning mellan block och topplock samt ett bra styrsystem med en fin mapp, vettig intercooler och ett bra grenrör så kan du plocka stabila 400 hk ur en M50B25.

(Hade aldrig rört vid en M52a utom möjligen för att plocka en 2.8l vev, då de europiska versionerna har block i aluminium).

Citat:
Ursprungligen postat av Customize
En jag känner har jagat upp en B230 2.3L till 1170 HK och 1064 HK på bakhjulen.

Dock har han mirafräs m.m själv då men databoxar, kamaxlar, kamhjul, kolvar, stakar, kopplingar, slangar, oljegrejer osv osv får han ju köpa och det drar iväg rätt bra i pengar när allt ska lira ihop och riva loss

Jo, min uppskattade siffra tog jag ifrån att få en E34 M5a med överladdad S38a att fungera någorlunda driftsäkert på över 750hk. Kan man inte göra något av det du nämner själv så får man vara beredd på att hosta upp åtminstone 200 tkr om man vill att det ska hålla någorlunda. Har personligen aldrig förstått mej på de som kör 1000 hk i gatbilar då registret i det närmsta är oanvändbart.
Citera
2013-11-20, 07:40
Medlem
LightClouds avatar
Inte så jättepedagogisk, men den förklarar ändock lite om hur du trimmar en motor. Just den här sidan är inriktad på Volvo 740/940 med turbomotorer dock, vilket är viktigt att poängtera. Gå in under "Guider och tips" och läs.

http://jawz940turbo.weebly.com/index.html
Citera
2013-11-20, 18:06
Medlem
Customizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av misantrop1
Jo, min uppskattade siffra tog jag ifrån att få en E34 M5a med överladdad S38a att fungera någorlunda driftsäkert på över 750hk. Kan man inte göra något av det du nämner själv så får man vara beredd på att hosta upp åtminstone 200 tkr om man vill att det ska hålla någorlunda. Har personligen aldrig förstått mej på de som kör 1000 hk i gatbilar då registret i det närmsta är oanvändbart.

Precis, har man kunskap och maskiner så spar man pengar, annars får man tänka mer än en gång samt skaffa bra kontaktnät innan man drar igång bygget på sådana nivåer.

Ja, fast den B230 sitter i en dragracemaskin för tävling så där används motorn som den ska

Annars tycker jag att halvvägs, dvs 500 kusar på hjulen räcker länge och väl.
Citera
2013-11-20, 20:47
Medlem
misantrop1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Customize
Annars tycker jag att halvvägs, dvs 500 kusar på hjulen räcker länge och väl.

Absolut, äkta 500 kusar på hjulen är jävligt mycket att köra med och inget man bara kastar sej på.
Citera
2013-11-22, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarAtitPannkaka
1. Jämn kompression och hög täthet (frånvaro av läckage som förslitningar osv).
2. Få motorn att andas så mycket som den tål.
3. Förstärka allt som behövs för att kunna tvångsmata den så mycket den tål.
4. Material som tål ännu mer i samma utförande som 3. och höj trycket ännu mer.

Grunden i att trimma en motor handlar om att "blue printa" motorn det vill säga optimera alla komponenter vikt och ballans mässigt.Alla kolvar skall väga lika mucket alla lilländor skall väga lika mycket.alla insugs ventil fjädrar akall ha samma anspänning det skall avgas fjäfrarna också ha.

När detta är gjort skall du bestamma dig för vart du vill ha effekten,en rally åkare vill ha ett bredare effekt register än en racer förare, du kan tyvärr inte få en motor som drar från 2000 rpm till 10 000 rpm (rpm betyder motor varv per minut) det är här du bestämmer vilken kamaxel du skall välja.

Det är inte antalet häskrafter du har som gäller om du inte skall köra rakt fram bara.Men detta är inget som jag kan utbilda dig i på 5 minuter.Mitt råd är att lär dig blue printa innan du gör något annat.
Citera
2013-11-22, 18:35
Medlem
Offices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anywhan
Grunden i att trimma en motor handlar om att "blue printa" motorn det vill säga optimera alla komponenter vikt och ballans mässigt.Alla kolvar skall väga lika mucket alla lilländor skall väga lika mycket.alla insugs ventil fjädrar akall ha samma anspänning det skall avgas fjäfrarna också ha.

När detta är gjort skall du bestamma dig för vart du vill ha effekten,en rally åkare vill ha ett bredare effekt register än en racer förare, du kan tyvärr inte få en motor som drar från 2000 rpm till 10 000 rpm (rpm betyder motor varv per minut) det är här du bestämmer vilken kamaxel du skall välja.

Det är inte antalet häskrafter du har som gäller om du inte skall köra rakt fram bara.Men detta är inget som jag kan utbilda dig i på 5 minuter.Mitt råd är att lär dig blue printa innan du gör något annat.
Så då när man alla detaljer i motorn väger lika mycket som sina motsvarigheter så får man jättemycket hästkrafter förstås?
Citera
2013-11-22, 19:42
Medlem
RAGEDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Office
Så då när man alla detaljer i motorn väger lika mycket som sina motsvarigheter så får man jättemycket hästkrafter förstås?
Att blue printa har inte mycket att göra med att plocka hem lite extra hästkrafter utan snarare få motorn att hålla mer än några mil.
Citera
2013-11-22, 22:40
Medlem
misantrop1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anywhan

Kan inte annat än instämma.

Citat:
Ursprungligen postat av Office

Han menar givetvis att allting ska vara i symbios, synk eller vad man nu vill kalla det. Det gäller att ha bra balans mellan allt i en motor. Att grejerna ska vara balanserade och viktade är bara en liten detalj, utöver det så vill man optimera motorn utefter användningsområde, och då väljer man rätt kammar och portar upp kanalerna så de passar ändamålen. Att våldta en motor med laddtryck kan vem som helst, att inte överutnyttja laddtrycket utan att istället bygga en motor som flödar perfekt från luftfiltret till avgassystemets mynning är en jävla konst. Tycker han har skrivit det rätt bra.
Citera
2013-11-23, 14:25
Medlem
Tack för din komplimang misantrop1. Sedan efter trimningen kommer nästa steg,hur mycket effekt klarar växellådan? Att trimma en motor är ganska billigt i förhållande till vad det kostar att förstärka en växellåda efter detta skall man avpassa väghållningen till den ökade effekten sedan bör man avpassa bromsarna till den högre hastiheten som allt ovanstående bär med sig.

För att besvara frågan om blue printing ger en massa effekt är svaret nej ca 4-8 procent skulle jag gissa.Att blue printa en motor är ganska lik denna liknelse.

En motor är som en vev där du har 4 gubbar som vevar på varje vevända gubbarna är att jämföra med cylindrarna och kolvarna.bilfabrikanterna har ganska stora tillverknings toleranser.På en 4 cylindrig motor har du 4 "gubbar" som vevar bilfabrikanterna kan montera en 83 kilos gubbe på första cylindern en 75 kg gubbe på andra en 87 kilos på tredje och en 69 kilos på fjärde.Med andra ord så är de inte lika starka det man gör i en blue printing är att man optimerar motorn viktmässigt och ballans mässigt.
tar bort gjutskägg mm.

När jag byggde som mest motorer var jag hos Ford motorsport i England och köpte tio motorer,ni anar inte hur stora toleranser och vikter skillnader det var på komponenterna.kamtiderna på produktions motorerna skilljde det plus minur 5-6 grader.Vill du trimma motorn är det lättaste att chippa den om du har turbo detta ger upp till 30 procents mer effekt på en sugmotor får du kanske 5-6 procents effekt ökning och jag lovar dig det är inte märkbart på en sugmotor.på en sug motor är kamaxel byte det enklaste och det lättaste.
Citera
2013-11-29, 17:29
Medlem
RAGEDs avatar
Såg en 101 om att blueprinta en motor på youtube om någon skulle vara intresserad av att lära sig mer, dock på engelska. Han använder kanske inte världens mest exakta verktyg men man lär sig en del, om man nu inte har någon kunskap alls.

http://www.youtube.com/watch?v=gjN0fGfUzl0&list=PL5F971FF4F38CC85F
Senast redigerad av RAGED 2013-11-29 kl. 17:31.
Citera
2013-11-29, 18:48
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RAGED
Såg en 101 om att blueprinta en motor på youtube om någon skulle vara intresserad av att lära sig mer, dock på engelska. Han använder kanske inte världens mest exakta verktyg men man lär sig en del, om man nu inte har någon kunskap alls.

http://www.youtube.com/watch?v=gjN0fGfUzl0&list=PL5F971FF4F38CC85F
Fast det där i filmen är ingen blueprinting. Vad han gör är att visa lite mätverktyg och hur man använder dem. En blueprinting är inget som en hobbymekaniker fixar hemma i garaget, det krävs en hel del avancerade maskiner för det.
Citera
2013-11-29, 19:42
Medlem
RAGEDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Fast det där i filmen är ingen blueprinting. Vad han gör är att visa lite mätverktyg och hur man använder dem. En blueprinting är inget som en hobbymekaniker fixar hemma i garaget, det krävs en hel del avancerade maskiner för det.
Tittade du igenom alla 33 filmer?

Edit: Jag kan fullt hålla med om att företag med större maskin osv. kan göra jobbet bättre men som hobby så går det, om man vill, att plocka isär, renovera och trimma motorer på hobby nivå. Vissa jobb som man inte klarar själv får man i så fall lämna bort. Med hjälp utav stora racing-forum, märkesspecifika forum och företag som specificerar sig på att trimma motorer så tror jag att man utan problem skulle kunna plocka ihop en redig motor på hobby nivå. Dock så tror jag att man inte kommer nå en större lycka när man på Flashback frågar om hur man trimmar en bil.

Mvh.
Senast redigerad av RAGED 2013-11-29 kl. 20:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in