2013-11-21, 15:42
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
I SKL:s rapport står "...jämförelsen gjordes efter fingeravtrycksbehandling". Jag har tolkat detta som att de faktiskt gjorde en analys av fingeravtryck.
Jag fick just svar på en fråga till SKL:
Citat:
Materialet med SKL:s materialnr 201300745708 har inte undersökts avseende fingeravtryck.
Tejprullen har alltså inte fingeravtrycksundersökts.
Citera
2013-11-21, 15:48
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Hade alla människor genom tiderna resonerat som du, hade vi inte haft något rättssystem. Det är ifrågasättandet som leder till utveckling och förbättring. Rättvisa för BO och GM. Inte att någon berättar "sanningen" för mig och klappar mig på huvudet samtidigt. Det hör hemma i analfabetismens era. (avser Sverige)

För MB:s skull tror jag att han hade föredragit att blivit grundligt utredd om han är oskyldig.

KJ:s problematik är att se helheten. Han verkar strutta bland detaljer utan att kunna sammankoppla dem. FU pratar i mun på varann om olika saker samtidigt och när KJ ska svara, byter de ämne. De låter heller inte honom få tid att svara.

BP lyser med sin frånvaro, så vad säger att TR har dömt rätt GM.

Och hade folk resonerat som dig hade vi haft rättsövergrepp och inte kunnat fälla någon för mord.
Utredningen du talar om finns inte med i det verkliga perspektivet eftersom domstolen anser att den åtalade är skyldig.

Han har svarat tillräckligt med fabler om andra som vill sätta dit honom. Snacka om ett klassiskt uttalande från en som sitter skyldig, och ska tala bort övertygande bevisning.
Brottsplatsen finns och den behövs inte i det här fallet bevisligen och domstolen har resonerat sig fram och värderat bevisen , och det är alltså solklart oavsett var han mördade henne någonstans.
Det kan varit i lägenheten eller ute det har ingen som helst betydelse för skuldfrågan.

MB kan snart börja leva som en normal människa om folk slutar peka ut honom som styckmördare på¨kriterier som inte är närheten av underlag eller minsta belägg för påståendet.

Tejprullen och fingeravtryck är pinsamt att dra upp då tejprullen tillhör misstänkte, och som misstänkte talat om att den tillhör honom. Så vad man letar efter för avtryck på en tejprulle är helt ovidkommande i dagsläget.
Citera
2013-11-21, 15:48
Medlem
Peckinpahs avatar
Skickade följande begäran till Tingsrätten i Luleå:

Hej

Jag önskar få mig tillskickat en CD med ljudfiler från mål nr 1300-13 avseende:

Samtliga förhör från Tingsrätten med B*rg, H*ns M*cael 19*308*7-8914.
Samtliga förhör från Tingsrätten med J*hanss*n, K*rl Krist*ffer 19*104*9-3635
Samtliga slutpläderingar i målet.

(min maskning av namn/persnummer här enligt FB regler)

Fick svar idag att de postar CD:n idag till mig.

Någon som är intresserad av att ta del av ljudfilerna?
Citera
2013-11-21, 15:49
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flutter
Tror du blandar ihop MB och KJ här. Var det inte KJ som beskrevs som paranoid och körde flera varv i rondeller och varierade hastigheten?

Sen spelar det inte så stor roll om så polisen satt parkerad vid MBs brevlåda och vinkade glatt till alla som gick förbi...nu i efterhand så är vi rätt så säkra på att det var KJ som gjorde det, antagligen ensam.

Vad är det för något i utredningen som du tycker saknas? Om vi säger att vi hade haft en osynlig spanararme med supermörkerröntgenkikare, parabolmikrofoner och spionsatelliter. Vad borde man ha hittat hos MB som passar in i de bevis vi redan har och skulle göra honom misstänkt för någon sort inblandning?

Med det man visste vid tidpunkten för span så känns det som att dom kanske borde ha undersökt MB mer men med den information vi har NU så känns det tragiskt att man inte höll sig kvar kring KJ.

Eller tänker jag fel?
Vad jag vill säga är att om MB såg att span försvann fick han tillfälle att göra sig av med kroppen. Benen påträffades dagen därpå, den 20, och det finns vittne som tittade in i ödehuset 19 utan att se benen. Det är alltså troligt att benen kom dit på kvällen 19 - kvällen 20.
Citera
2013-11-21, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
"Till sist kan husrannsakan få genomföras hos en person där misstankegraden inte når upp till 'skäligen misstänkt' om det finns synnerlig anledning att anta att husrannsakan kommer att göra att man kan få material till utredningen av brottet. 'Synnerlig anledning' är ett mycket högt beviskrav. Detta innebär att det i dessa fall måste finnas mycket starka skäl för att genomföra en husrannsakan i dessa fall."

Hämtat från http://www.lag24.se/a/husrannsakan

Till MrFold:

Människorov är ett grovt brott som kan ge upp till 18 års fängelse - till och med livstid! Trots att MB:s misstankegrad inte nådde upp till "skäligen misstänkt" hade åklagarna, vad jag kan förstå, kunnat åberopa "synnerlig anledning" som skäl för att genomföra en husrannsakan hos honom. MB var trots allt "spanad på" och fick sin mobil beslagtagen. De hade även haft möjlighet att topsa honom, men gjorde aldrig det.
Det vore intressant att höra hur du ser på detta
Vilket material skulle de ha synnerlig anledning att anta att husrannsakan skulle ge?
Citera
2013-11-21, 15:51
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flutter
Tror du blandar ihop MB och KJ här. Var det inte KJ som beskrevs som paranoid och körde flera varv i rondeller och varierade hastigheten?

Enligt spanings PM så va han paranoid och ur balans så ja det stämmer på KJ. MB är inte med i det här åtalet och kommer inte vara med framöver. Det är ett simpelt utpekande utan minsta underlag. Det är inte ens i närheten av relevans för mordåtalet.

Citat:
Ursprungligen postat av Silverax
Vilket material skulle de ha synnerlig anledning att anta att husrannsakan skulle ge?

Inget eftersom ingen husrannsakan genomfördes. Enkel logik.
Citera
2013-11-21, 15:57
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
"Till sist kan husrannsakan få genomföras hos en person där misstankegraden inte når upp till 'skäligen misstänkt' om det finns synnerlig anledning att anta att husrannsakan kommer att göra att man kan få material till utredningen av brottet. 'Synnerlig anledning' är ett mycket högt beviskrav. Detta innebär att det i dessa fall måste finnas mycket starka skäl för att genomföra en husrannsakan i dessa fall."

Hämtat från http://www.lag24.se/a/husrannsakan

Till MrFold:

Människorov är ett grovt brott som kan ge upp till 18 års fängelse - till och med livstid! Trots att MB:s misstankegrad inte nådde upp till "skäligen misstänkt" hade åklagarna, vad jag kan förstå, kunnat åberopa "synnerlig anledning" som skäl för att genomföra en husrannsakan hos honom. MB var trots allt "spanad på" och fick sin mobil beslagtagen. De hade även haft möjlighet att topsa honom, men gjorde aldrig det.
Det vore intressant att höra hur du ser på detta

Varför topsa någon när man inte har något material att jämföra med? Topsningen av KJ var väl helt rutinartad och hör till rutinerna vid anhållande (åtminstone vid grövre brott?).

Hade man under utredningen gjort fynd som inte kunde härledas till KJ så hade ju topsning kunnat genomföras vid senare tillfälle mot både airsoftare, karatemänniskor och andra med någon slags direkt eller indirekt anknytning till offret.. Så jag förstår inte vad det tjänar till att tjata om denna topsningen?

Jag kan inte bedöma om det hade funnits legala möjligheter att gå på MB (eller KJ!) under tiden VB var försvunnen. Som lalajlaj nämnde så gjordes detta i Marina-fallet, dock utan annat resultat än att man fick släppa den misstänkte efter en vecka. Problemet är väl bl.a. just det jag nämnt flera gånger: Försvararen kan med all rätt anföra att man inte ens vet om något brott är begånget! Det är i vart fall en svår situation för åklagaren att agera i.

Personligen fortsätter jag med en dåres envishet att hävda att det måste finnas något annat än motivspekulationer och allmänna synpunkter på någons karaktär för att plocka in personen som skäligen misstänkt. Ingen har hittills kunnat påvisa något sådant avseende MB heller. Jag kan i sammanhanget påminna om Pierre Karlsson på Öland. Där räckte INTE:

- Bekantskap (långvarig) med mordoffren
- Välbestyrkta ekonomiska problem (kassaskåp i huset hade försökt brytas upp)
- Oklarheter om var han befunnit sig vid tidpunkten för morden
- Tidigare åtal (med friande dom) för mord och mordbrand under liknande omständigheter.

Istället lyckades man som bekant att via kronofogden ta ett utmätt gevär i beslag (med RB27:1 som grund rimligen) och när man på det hittade blodrester från en av de två mordoffren kunde man äntligen anhålla mördaren och sätta igång processen mot honom på allvar. Detta säger väl ändå något om att kraven för skälig misstanke ligger högre än vad många i tråden begriper?
Citera
2013-11-21, 16:01
Medlem
Buddisch13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peckinpah
Skickade följande begäran till Tingsrätten i Luleå:

Hej

Jag önskar få mig tillskickat en CD med ljudfiler från mål nr 1300-13 avseende:

Samtliga förhör från Tingsrätten med B*rg, H*ns M*cael 19*308*7-8914.
Samtliga förhör från Tingsrätten med J*hanss*n, K*rl Krist*ffer 19*104*9-3635
Samtliga slutpläderingar i målet.

(min maskning av namn/persnummer här enligt FB regler)

Fick svar idag att de postar CD:n idag till mig.

Någon som är intresserad av att ta del av ljudfilerna?

Absolut Är dom gratis att beställa eller kostar det? Det lilla man fick höra på efterlyst av KJ så verkar han inte kunna svara på nåt skulle va kul att få en mer samlad bild av frågorna & svaren
Citera
2013-11-21, 16:04
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Personligen fortsätter jag med en dåres envishet att hävda att det måste finnas något annat än motivspekulationer och allmänna synpunkter på någons karaktär för att plocka in personen som skäligen misstänkt. Ingen har hittills kunnat påvisa något sådant avseende MB heller. Jag kan i sammanhanget påminna om Pierre Karlsson på Öland. Där räckte INTE:

- Bekantskap (långvarig) med mordoffren
- Välbestyrkta ekonomiska problem (kassaskåp i huset hade försökt brytas upp)
- Oklarheter om var han befunnit sig vid tidpunkten för morden
- Tidigare åtal (med friande dom) för mord och mordbrand under liknande omständigheter.

Istället lyckades man som bekant att via kronofogden ta ett utmätt gevär i beslag (med RB27:1 som grund rimligen) och när man på det hittade blodrester från en av de två mordoffren kunde man äntligen anhålla mördaren och sätta igång processen mot honom på allvar. Detta säger väl ändå något om att kraven för skälig misstanke ligger högre än vad många i tråden begriper?
Åklagaren har här fått kritik för sen husrannsakan. Barometern: http://www.barometern.se/nyheter/oland/kritik-mot-sen-husrannsakan(4035256).gm
Citat:
Det var i tisdagens tv-program, Veckans brott, som Ulf Martinsson medverkade och där Leif GW Persson gav polisen en rejäl avhyvling för senfärdighet när det gällde att beslagta vapen som fanns i den nu dömde mannens bostad. Det var Kronofogden som med handräckning av polisen hämtade sju skjutvapen i april, först fyra månader efter morden, trots att polisen misstänkte mannen i ett tidigt skede i spaningsarbetet.
På ett vapen hittades blod och det kunde ha varit mer färskt om polisen slagit till tidigare, hävdar Leif GW Persson som anser att polisen i Kalmar inte följt rikspolisstyrelsens anvisningar om att vidta en snar husrannsakan vid misstanke om brott.
Citera
2013-11-21, 16:05
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverax

Hans dator i första hand. Kanske eventuellt fler mobiler. Var det så svårt att förstå?
Citera
2013-11-21, 16:09
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Hans dator i första hand. Kanske eventuellt fler mobiler. Var det så svårt att förstå?

Det duger inte med domstolens bedömning i skuldfrågan alltså utan man ska efterhandskonstruera husrannsakan hos person som aldrig varit delgiven misstanke? Vad finns det för synnerliga skäl till det?
Rent konkret menar jag och då spår, bevis, osv.
Ska husrannsakan och beslag göras pga tyckande och åsikter eller misstanke om brott?

Anser tingsrätten att åklagarna inte utrett tillräckligt?

Citat:
Det var ett riktigt dåligt förhör försvaret höll med MB idag. Inga som helst följdfrågor!
Dom ska vara glada att MB inte anmält dom för falsk tillvitelse-
Senast redigerad av MrsMagoo 2013-11-21 kl. 16:14.
Citera
2013-11-21, 16:15
Medlem
Flutters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Vad jag vill säga är att om MB såg att span försvann fick han tillfälle att göra sig av med kroppen. Benen påträffades dagen därpå, den 20, och det finns vittne som tittade in i ödehuset 19 utan att se benen. Det är alltså troligt att benen kom dit på kvällen 19 - kvällen 20.
Fast då kommer nästa fråga, när skulle han fått tillfälle att placera blod och likdoft i KJs bagage?

Ja, jag vet att det finns ett glapp mellan span på MB och KJ. Men det skulle betyda att MB visste mer om var KJ befann sig än vad polisen gjorde. Och/eller att MB och KJ samarbetade...utan att lämna några spår av kommunikation alls. Det är så otroligt att det inte ens skulle bli en bra kriminalroman.

Jag förstår hur du menar. Men det passar inte ihop med resten av bevisen. Du har en hypotetisk pusselbit med ett moln på medans vi andra bygger ihop en gräsmatta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in