Citat:
Ursprungligen postat av
Spindelfrida
"Till sist
kan husrannsakan få genomföras hos en person där misstankegraden inte når upp till 'skäligen misstänkt' om det finns synnerlig anledning att anta att husrannsakan kommer att göra att man kan få material till utredningen av brottet. 'Synnerlig anledning' är ett mycket högt beviskrav. Detta innebär att det i dessa fall måste finnas mycket starka skäl för att genomföra en husrannsakan i dessa fall."
Hämtat från
http://www.lag24.se/a/husrannsakan
Till MrFold:
Människorov är ett grovt brott som kan ge upp till 18 års fängelse - till och med livstid! Trots att MB:s misstankegrad inte nådde upp till "skäligen misstänkt" hade åklagarna, vad jag kan förstå, kunnat åberopa "synnerlig anledning" som skäl för att genomföra en husrannsakan hos honom. MB var trots allt "spanad på" och fick sin mobil beslagtagen. De hade även haft möjlighet att topsa honom, men gjorde aldrig det.
Det vore intressant att höra hur du ser på detta

Varför topsa någon när man inte har något material att jämföra med? Topsningen av KJ var väl helt rutinartad och hör till rutinerna vid anhållande (åtminstone vid grövre brott?).
Hade man under utredningen gjort fynd som inte kunde härledas till KJ så hade ju topsning kunnat genomföras vid senare tillfälle mot både airsoftare, karatemänniskor och andra med någon slags direkt eller indirekt anknytning till offret.. Så jag förstår inte vad det tjänar till att tjata om denna topsningen?
Jag kan inte bedöma om det hade funnits legala möjligheter att gå på MB (eller KJ!) under tiden VB var försvunnen. Som lalajlaj nämnde så gjordes detta i Marina-fallet, dock utan annat resultat än att man fick släppa den misstänkte efter en vecka. Problemet är väl bl.a. just det jag nämnt flera gånger: Försvararen kan med all rätt anföra att man inte ens vet om något brott är begånget! Det är i vart fall en svår situation för åklagaren att agera i.
Personligen fortsätter jag med en dåres envishet att hävda att det måste finnas något annat än motivspekulationer och allmänna synpunkter på någons karaktär för att plocka in personen som skäligen misstänkt. Ingen har hittills kunnat påvisa något sådant avseende MB heller. Jag kan i sammanhanget påminna om Pierre Karlsson på Öland. Där räckte INTE:
- Bekantskap (långvarig) med mordoffren
- Välbestyrkta ekonomiska problem (kassaskåp i huset hade försökt brytas upp)
- Oklarheter om var han befunnit sig vid tidpunkten för morden
- Tidigare åtal (med friande dom) för mord och mordbrand under liknande omständigheter.
Istället lyckades man som bekant att via kronofogden ta ett utmätt gevär i beslag (med RB27:1 som grund rimligen) och när man på det hittade blodrester från en av de två mordoffren kunde man äntligen anhålla mördaren och sätta igång processen mot honom på allvar. Detta säger väl ändå något om att kraven för skälig misstanke ligger högre än vad många i tråden begriper?