2013-11-21, 20:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Renasanningen
HD:s slutsats är sådan, lögner och undvikanden.

Känner du till något i fallet som talar för FS skuld?

Att kunna fastställ datumet är som HD säger nyckeln för att fria eller fälla FS.

Det skulle räcka med ett tekniskt bevis som styrker observationer kring 27/28 med tid/datum.

Tänk om idioterna till poliser kunde tömt masten vid pendeln när man hittade bilen ?!?
Eller beslagtagit LJs telefon...

Då hade man kunnat fria eller fälla FS med gott samvete.
Och fått upp spår efter alt.GM.

Så går det när man har en gärningsmannastyrd utredning.
Citera
2013-11-21, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Att kunna fastställ datumet är som HD säger nyckeln för att fria eller fälla FS.

Det skulle räcka med ett tekniskt bevis som styrker observationer kring 27/28 med tid/datum.

Tänk om idioterna till poliser kunde tömt masten vid pendeln när man hittade bilen ?!?
Eller beslagtagit LJs telefon...

Då hade man kunnat fria eller fälla FS med gott samvete.
Och fått upp spår efter alt.GM.

Så går det när man har en gärningsmannastyrd utredning.

Så om FS fälls i HR så är det i princip justitiemord?
Citera
2013-11-21, 20:29
Medlem
olovpalmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fin
Ja verkligen.
Han borde inte ha sorterat kläder, vädrat och låst sovrumsdörren efter sig heller för att sedan förneka detta. Om han var oskyldig.
Det luktar skyldig lång väg.Inte ens om jag vore hans bästa kompis skulle jag tro han är oskyldig.

Citat:
Jag är absolut ingen jurist så jag kanske inte ska uttala mig, men får man bara två chanser på sig att åtala så kanske man skall vänta tills kroppen har hittats innan man bränner sista kortet.
Eller har det på film.

Jag kan dock förstå på ett sätt.
Man vet då inte om Marina nånsin kommer att hittas och fallet var "hett".

Nånting man aldrig ta ifrån PÅK är dock att han har full pott i sina gissningar, långt innan många andra vågade andas detsamma.

Edit:
Nu fick man en tredje chans, men det är tydligen inget påk kunde räkna med då.
Nu går det inte för domstolen att ifrågasätta att Marina dött.
Nu kan inte FS längre räkna med att undgå rättvisan.
Huvudanledningen till att kropp göms undan efter mord är väl svårigheten att bli dömd när det inte finns någon kropp.

Hur många har egentligen blivit dömda för mord trots att inte kropp hittats?Ingen alls?
Citera
2013-11-21, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olovpalme
Det luktar skyldig lång väg.Inte ens om jag vore hans bästa kompis skulle jag tro han är oskyldig.

Nu går det inte för domstolen att ifrågasätta att Marina dött.
Nu kan inte FS längre räkna med att undgå rättvisan.
Huvudanledningen till att kropp göms undan efter mord är väl svårigheten att bli dömd när det inte finns någon kropp.

Att hon hittas mördad i sina bäddmadrasser och en vit presenning i närområdet, kombinerat med ombäddningen säger en del om vem som kan gjort detta.

Citat:
Ursprungligen postat av olovpalme

Hur många har egentligen blivit dömda för mord trots att inte kropp hittats?Ingen alls?

Enligt Q, tror jag det var, har det hänt men är utomordentligt ovanligt. Under 5 tror jag.

Jag passar på att slänga iväg en annan juridisk fråga:
Skulle FS kunna få straffrabatt om han erkänner nu? Hur funkar det i Sverige?
Citera
2013-11-21, 20:49
Medlem
klokastiklassens avatar
Citat:
Ja.
FS har mindre variationer i sina utsagor, men inte på avgörande nivå. Det du säger styrker alltså FS trovärdighet ?
Läs om läs rätt. Nej, precis tvärtom.
Var snäll och sluta sprid desinformation och förvränga saker i tråden.
Citera
2013-11-21, 21:26
Medlem
Citat:

Jag passar på att slänga iväg en annan juridisk fråga:

Sverige har idag straffrabatt om man begått flera brott. På förslag är att man ska kunna få rabatt om man t.ex. erkänner ett brott man själv begått. Men är inte aktuellt i Marinafallet.

Mycket tyder på att FS aldrig kommer att erkänna något. Antagligen tycker också advokaten att det är en bra strategi, lät så senast han uttalade sig. Fast HD:s resningsbeslut tyder på något annat, att det kommer att läggas honom till last. Låter rättvist.
Citera
2013-11-21, 23:24
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Renasanningen
Så om FS fälls i HR så är det i princip justitiemord?

Det där är en rättshaveristisk tankegång och ingen kommer ta notis om allt som kan tyckas komma i form av åsikter i mordfallet Marina. Det enda som har egentlig relevans är att rättvisan har sin gång, och att man bedömt att det här mordfallet ska tas om.
Justitiemordet kom då man inte kunde fälla en uppenbar mordmisstänkt i två instanser. Helt uppenbara lögner, och fantasier och ratande av bevis det kallar jag rättshaveri.
Beviskraven som man räknat upp i Tingsrätten vill man inte ens tänka på eftersom domaren där va den mest fulländade konspirationsteoretikern man kunde hitta., Jag har ta mej fan aldrig läst ett sånt domslut i hela mitt liv. Snacka om döskalle. Rinell i HR som tidigare är överkörd i princip samma antal som Friman och som dessutom har ansvarat för grova rättegångsfel bör omedelbart se sig om efter annat yrke. Överbevisning som krav ska inte förekomma helt enkelt.

Det går inte att ha domare av den här kalibern i domstolarna det är en skymf ett spratt på allvarliga mordfall. Jag förstår att HD gav klartecken till att ta om det här målet. Det vore ett hopplöst läge att ge signalen till att både kräva överbevisning och att man kan gömma en kropp och inte fälla en mördare trots uppenbara omständigheter som man inte godtog. Skäms gör man för de här två instanserna vidriga rättsröta.
Citera
2013-11-21, 23:36
Medlem
KluvenTungas avatar
Citat:
Menar du att rätten startar förhandlingen med att utgå från att allt FS ljuger ?
Jag tror de våta önskedrömmarna i denna tråden kommer få ett snöpligt uppvaknande.
Det finns ingen lucka, hade det funnits så hade FS suttit i fängelse. Han har nämligen uppgett exakt samma historia från dag 0.
Det kommer, med den nya bevisningen, att framgå att FS ljuger. Lögnerna (liksom sanningen) leder till hans fall.
Citera
2013-11-21, 23:40
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Noep inte då HD har påpekat den långa tid han inte förklarat sig på, och inte ens olyckshändelse finns med i bilden. Straffskärpning för lögner är däremot en bedömning domstolen kan ha,.

HDs beslut och underlag är svårt för "vissa" att tolka, men för andra är det mycket enkelt.
Senast redigerad av MrsMagoo 2013-11-21 kl. 23:48.
Citera
2013-11-21, 23:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KluvenTunga
Det kommer, med den nya bevisningen, att framgå att FS ljuger. Lögnerna (liksom sanningen) leder till hans fall.

Svår match för FS då. Han skall dömas oavsett han talar sanning eller ljuger ?
Enligt dig.
Citera
2013-11-21, 23:59
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
FS erkänna?
Knappast troligt. Han är ju oskyldig så vad har han att erkänna när det gäller Marinas död...

Han vidhåller sin historia trots att HD anser att han inte talat sanning.
Noep han erkänner inget den här typen inte ens då övervakningskamera filmar honom, så erkänner han.
Han säger då istället att jag är dömd mot mitt nekande.
En mycket obehaglig typ som våldfört sig på kvinnor, djur, och barn. Totalt avsaknad av empati, och den största lögnhalsen som finns.
Ett driv i ämnet om precis allt för att inte framstå som skyldig.
Han gick så långt att han visade upp fejkade drogtester.
Bilder från Marinas privata album kom in och ett evigt tjat om att hon minsann inte va död.
Han va så oskyldig så att det måste varit någon av alla hennes karlar.

Flippersäljaren va inne och gästspelade och tja, man förstod ju att det inte va den som sålt flipperspelet då den försvann efter man redogjort för vad den riktiga säljaren hade sagt.
Kranen va väl inom diskussion också som att allt va sant det Fredrik sa,.
Värst av allt va då han togs in med 8 ovikta femhundralappar, och påstod att han sparat pengar.
Han hade inget att spara han ägde några tior på kontot. Och med vetskapen om att Marinas konto hade tömts på 10.000 den dagen hon redan va mördad, så framstod han som en likplundrare.

Nej, han är verkligen ett bra ämne för Skogomeanstalten med resten kvinnomördare, våldtäktsmän, pedofiler, och löst patrask. Ett ställe där han hör hemma helt enkelt.
Citera
2013-11-22, 00:00
Medlem
Kattskatts avatar
Någon som har tillgång till FUPen? De länkar som finns i början av tråden fungerar inte. Tyvärr!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in