Citat:
Ursprungligen postat av
Quarrel
Sluta lägga ord i min mun! Jag har aldrig hävdat att misstankarna hade räckt till ett häktningsbeslut.
Jo, det har du faktiskt, i och med att du har påstått att misstankarna hade räckt för en husrannsakan. For en
husrannsakan kvävs skälig misstanke. Och anser åklagaren att det föreligger skälig misstanke vid mord eller människorov, så begär h*n den misstänkte häktad. Och föreligger skälig misstanke, så
blir den misstänkte häktad.
Citat:
Husrannsakan behöver inte föregås av domstolsbeslut.
Nejvisst, åklagaren kan besluta om det själv. Men det ska fortfarande finnas skälig misstanke, annars begår åklagaren tjänstefel.
Citat:
Det fanns, enligt min bedömning, orsak till skälig misstanke mot MB, och därmed husrannsakan, iom att han ljög i första förhöret och hade ett sexuellt förhållande med den försvunna kvinnan.
Enligt
min bedömning - som uppenbarligen överensstämmer med åklagarens professionella bedömning - räcker det inte alls. Anledningarna till att ljuga om utomäktenskapliga förbindelser är så många, och kopplingen mellan lösa sexuella förhållanden och gärningsmannaskap rent allmänt så svag, att detta inte kommer upp i mer än
kan misstänkas.