2013-11-21, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Likdoften kommer från blodet, som kommer från en död VB.

En bloddroppe kan ha smetats på listen och droppats på mattan. DNA kan ha överförts därifrån till luckan.

Men lägg ner med dina lögner.

Åklagaren sa klart och tydligt att likdoften fanns på höger sida där det inte fanns något blod!

När man börjar förneka rena fakta som har kommit fram under rättegången, då står det inte rätt till i huvudet.
Senast redigerad av Macca2013 2013-11-21 kl. 18:26.
Citera
2013-11-21, 18:25
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macca2013

Åklagaren sa klart och tydligt att likdoften fanns på höger sida där det inte fanns något blod!
Hade åklagaren hört det av hunden? Lukten kan ha fyllt hela utrymmet. Hundföraren sa inget om var i utrymmet lukten fanns.
Citera
2013-11-21, 18:29
Medlem
Citat:
Hade åklagaren hört det av hunden? Lukten kan ha fyllt hela utrymmet. Hundföraren sa inget om var i utrymmet lukten fanns.

Han sniffade till höger och la sig direkt efter. Åklagaren säger (utan att någon invänder) att det är till höger.
Utgå ifrån det. Hitta inte på saker bara för att de ska passa in i din teori.

Är det här fallet SÅ viktigt för dig att du är villig att förlora all din trovärdighet tack vare det?

Gå ut, andas frisk luft, det är inte hela världen.
Utgå från det experter/åklagare/advokater säger.

Lyssna på slutplädringen från BÅDE försvaret och åklagare.
Citera
2013-11-21, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Hans dator i första hand. Kanske eventuellt fler mobiler. Var det så svårt att förstå?
Ja, det är lite svårt att förstå. Jag har verkligen inga juristkunskaper (har du det?), men det låter inte som en synnerlig anledning att anta att man kan hitta material till utredningen.
Är verkligen "synnerlig anledning att anta" detsamma som "Vi tror att det kanske kan finnas material, oklart vad, i datorn och kanske i andra mobiler om han eventuellt har såna"?
Citera
2013-11-21, 18:37
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Han sniffade till höger och la sig direkt efter. Åklagaren säger (utan att någon invänder) att det är till höger.
Utgå ifrån det. Hitta inte på saker bara för att de ska passa in i din teori.

Är det här fallet SÅ viktigt för dig att du är villig att förlora all din trovärdighet tack vare det?

Gå ut, andas frisk luft, det är inte hela världen.
Utgå från det experter/åklagare/advokater säger.

Lyssna på slutplädringen från BÅDE försvaret och åklagare.
Jag har andats frisk luft och utgår gärna från vad den störste experten, hundföraren, skriver på sid 384.
Citat:
Sista söket gjordes i bil A. Samma plan som tidigare sök, hunden letar intensivt. När vi kommer till bakluckan så får hunden ett intresse på höger sida inne i bagageutrymmet. Han kommer sedan till markering genom att lägga sig ner och titta på mig. Jag kommenderar ut hunden och skickar in honom igen i bagage utrymmet detta för att han ska övertyga mig om att han har rätt. Han söker då i den vänstra delen av utrymmet och krafsar på det fast tejpade pappersarket som sitter på mattan i bagage utrymmet.
Han markerar sedan där också genom att lägga sig ner. Jag anmäler då markering.
Först höger, sedan vänster.
Citera
2013-11-21, 18:37
Medlem
Flutters avatar
Citat:
Det finns mycket GM kunde ha gjort. T.ex. kunde KJ ha sparat mobilen tills han kom i närheten av VB:s bostad på kvällen på väg till föräldrahemmet och skickat ett SMS till mamma "Jag är snart hemma", eller till någon annan. Det går att hitta på hur mycket som helst som GM kunde ha gjort och diskutera det i evighet. Men nu vet vi att om MB begick brottet gjorde han vad som krävdes för att få KJ fälld.
Nu slingrar du dig bara.

Om MB placerade ut benen och planterade eller fick hjälp att plantera blod i bagageluckan hos KJ (UTAN att span såg något av detta) varför skulle han då INTE hitta på eller "minnas" sms från VB som pekar ut KJ?

Du säger att det finns en lucka där MB teoretiskt skulle kunna ha placerat ut benen.

Jag säger att i så fall borde han ha använt sms sända från VBs telefon att peka ut KJ.
Citera
2013-11-21, 18:41
Medlem
afvongreves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrottNeger
Teoretiskt: om KJ tvärvänder och medger brott mot griftefriden men förnekar mord, vad ska hovrätten då göra?
Visst, man kan resonera som så att han borde gjort det direkt - men han kan ju alltid påstå att han gick in för att bli helt friad och nu har tänkt om och vill ta ansvar för sin del i brottet.

Jag tror inte det är bra för honom att erkänna att han ljugit i tingsrätten, så då blir han nog fälld i hovrätten. Lögner i domstol är inte bra Ja, ditt resonemang håller: man ska säga sanningen på en gång!
Citera
2013-11-21, 20:06
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Vittnet LV tittade in i huset på förmiddagen den 18/5 eller på förmiddagen den 19/5. Den 18/5 var MB med fru till Lakaträsk och hämtade kallkällvatten med x antal procent smältvatten inkluderat. Denna färd på totalt cirka 15 mil verkar iaf ha intresserat polisen eftersom paret förhördes i efterhand angående ärendet. Känns inte som polisen hade full koll på dem denna dag.

Kom benen dit strax innan MPS anlände den 20/5 så bör benutsättaren/benutsättarna haft kännedom om att MPS skulle dit och söka. Eller att vederbörande gav ett anonymt tips till någon i MPS lokala ledning att söka där. Jag tror inte så gärna på slumpen.

Synska media APs Gula Hus...MBs Gula Hus i Lakaträsk... och det Gula Huset där VBs ben hittades...

Undrar om... MB hadde hört ryckten att en synsk informerat MLL från MP om att VB fanns i et gult hus (" slitet gult ruckel till hus"),
att MLL från MP kanske hadde informerat polisen om detta, och att MB blev rädd att polisen skulle komma underfund med att MB hadd just ett sådant hus i Lakaträsk.
MLL sagde i förhör den 21 Maj att hon viste om att MB hadde ett ett gult hus i Lakaträsk, och att hon informerat kom Inge Barsk om detta.
Och så undrar jag om MB då, den18 Maj, åkte till hans gula hus i Lakaträsk och hämtade VBs kvarlevor och någon gång mellan kvällen den 18 Maj och kvällen den 20 Maj, plaserade VBs ben i "det gula huset" för på så sätt förflytta ett evt interesse för hans eget gula hus till ett annant gult hus?

FUP 58
Förhör med MLL från MP den 21 maj, 2013. Förhör påbörjat 11:10

MLL har tidigare kontaktats av ett synskt media Ann* Parf* från (*=a *=a)

Gällivare och hennes bilder är att flickan skall finns i

Ett slitet gult ruckel till hus, i ett tallhedsområde, där taggtråd, elektiska

ledningar finns.

Huset kan eventuellt vara en ladugård.

Där kroppen finns skall det vara mörker, flickan skall vara bragt om livet eller

finnas sövd.

Budskapet från Parfa har " surrat" i den hördas huvud och har fastnat i gula

slitna hus.

FUP 59
Förhör med MLL från MP den 21 maj, 2013. Förhör påbörjat 11:10

MLL känner också till att Berg har ett gult hus i Lakaträsk, vilket hon lämnat till

kom Inge Barsk. Huruvida denna fastighet är kontrollerad känner den hörda inte till.

FUP 59
Förhör med MA från MP den 21 maj, 2013. Förhör påbörjat 14:22

Sedan var det någon som hade fått ett tips om att korpar varit synliga uppe vid Gammelängsfortet och då beslutade de sig för

att åka dit.

På vägen upp dit lade de märke till ett gult hus och sade till varandra att detta hus måste de

kolla sedan. Det var någonting om att en siare hade sett ett gult hus i sin spådom.
Citera
2013-11-21, 20:11
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av majsmajs
Som jag sa så är KJ ingen ledartyp, och inte många i hans nära bekantskap heller. Detta gör mig förvirrad och lite fundersam.
Han kan inte ha gjort något sånt på eget bevåg som att döda. Men någon kan ha sagt vad han ska göra.
Ta och kolla i tråden om dödsskjutninngen på järnvägsstationen i Umeå! Gärningsmannen där, R*ckard Ol*son, har erkänt på ett synnerligen trovärdigt sätt, så gärningsmannafrågan är helt klarlagd. RO var inte heller någon ledartyp, och inte heller en våldsam typ, utan beskrivs snarast som en snäll mes. Med resonemang som dem du för ovan, skulle inte RO ha kunnat döda T*ve heller. Men det vet vi att han gjorde. KJ är mycket mer psykiskt avvikande än RO, som nästan alla som känner honom beskriver som fullt normal, men vad de båda verkar ha gemensamt är att de gömmer besvikelser och frustrationer inom sig på ett sätt som kan leda till explosioner när de bryter igenom.
Citera
2013-11-21, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Min kommentar var en motreaktion på ett påstående som jag anser vara ogrundat, åtminstone har jag inte sett några belägg för att påståendet stämmer med verkligheten. Den jag kommenterade vet troligen inte hur det förhåller sig med MB kontakter inom polisen och vad det kan ha resulterat i, så teoretiskt kan MB ha fått "inside information" från polisutredningen.

Om jag tror att MB har fått det? Nej, dock gillar jag inte när folk bestämmer vad som är sant utan att kunna styrka det mer än med sannolikhets- och rimlighetstjafs.

Det var enbart grundat på ett antagande om att det är mycket liten nytta med att ha ett uppenbart span på misstänkta gärningsmän, känns som att det förlorar sitt syfte om den misstänkte är varse om att vara iakttagen. Jag vet vem mb är, jag har hört en ansenlig mängd olika rykten men inget som inkluderar mb. Samtliga rykten rör kj. Jag har en säker källa på blodspåren från i vintras och vet att det inte fanns någon jordfelsbrytare i KJ:s hus. Dock finner jag det mindre sannolikt att polisen läckt alt. skyddat en misstänkt!?
Citera
2013-11-21, 20:17
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:

När man börjar förneka rena fakta som har kommit fram under rättegången, då står det inte rätt till i huvudet.

Om annan GM planterat blod och likdoft i KJs bil finns möjligheten att han använt en av VBs sanknade händer.
Om GM rört högre sida av mattan i bagageluckan med handens fingrar där det inte fanns blod, och sen vänt på handen och rört mattan i vänster sida med andra sindan av handen där den huggts av och blod fanns, då så har du vad teknikerna hittade i KJs bil.

Det var kanske rent av detta som var en del av förmålet med at hugga av händerna.
Citera
2013-11-21, 20:29
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
En skäligen misstänkt i en mordutredning ska häktas, kan du ge ett enda exempel på där det inte yrkats av FU-ledaren?

Vari bestod den skäliga misstanken menar du?
Motiv och osäkert alibi.
Det är inte skälig misstanke.

Citat:
Varför hade polisen span mot MB en vecka?
Därför att han kunde misstänkas. Den duger inte för husrannsakan.

Citat:
Vari låg misstanken mot KJ vid gripandet?
Den var svag, och bestod väsentligen i att han vad den siste som veterligen hade sett henne, att han hade betett sig anmärkningsvärt under söken, plus att han hade haft en egendomlig kommunikation med polisen, bland annat om vad som skulle visa sig var fyndplatsen för benen. Det hade aldrig räckt för sannolika skäl, men det var betydligt mer än vad man hade på MB.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in