2011-01-31, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av woxxo
Det som chockade mig mest var att Danmark hade nästan lika stor skuld som sverige då ska vi komma ihåg att våran ekonomi är mycket större och vi har fler invånare att dela ut den på.. Varför snackar alla som att danmark är skuld fria?

När jag läste danska för bara 4-5 år sen så sa den danska lärarinnan plötsligt en dag att den danska statsskulden var betald. Några månader senare läste jag att den danska staten varit tvungen att låna 71 miljarder kr, vilket ju är småpotatis, och skulle bli avbetad månaden efter. Sen har jag inte hört ngt mer tills jag för nån vecka sedan fick höra att Danmark hade nästan en biljon i statsskuld?! Vad fan har hänt??
Citera
2011-02-01, 01:32
Medlem
Fris avatar
Ceaucescu, Rumäniens kommunistdiktator, betalade berömt av hela statsskulden på 1980-talet. Bl.a. genom att exportera mat samtidigt som befolkningen svalt. Man utlös lämpligt nog en officiell nationell bantningskampanj samtidigt, vilket ju låg i tiden då fitness blev inne på 80-talet...

Putin har väl också betalat av det sista på statssksulden häromåret, efter att oljepriset stigit enormt (för Rysslands ekonomi har oljeexportpriset alltid varit mycket viktigare än vilken ekonomisk politik som dess politiker bedrivit). Och då var det inte så många år efter att Jeltsin förklarade landet statsbankrutt genom att vägra betala en hel del obligationslån, vilket råkade försatta optionsnobelpristagarna bakom Long Term Capital Fund i konkurs.
Citera
2011-02-01, 01:36
Medlem
Fris avatar
Till statsskulden bör man förstås addera kommuners, landstings, delstaters och motsvarande offentliga skulder. Mycket statistik visar bara den nationella/federala statens skulder, inte de underliggande nivåernas. I just USA verkar man vara mycket bättre på att uppmärksamma allmänstatliga skulder för kommande reformer och pensionslöften m.m.

Jag hoppas att EU inte har skuldsatt sig, så att vi måste räkna in överstatliga skulder dessutom...
Citera
2011-02-02, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Backinaflash
När jag läste danska för bara 4-5 år sen så sa den danska lärarinnan plötsligt en dag att den danska statsskulden var betald. Några månader senare läste jag att den danska staten varit tvungen att låna 71 miljarder kr, vilket ju är småpotatis, och skulle bli avbetad månaden efter. Sen har jag inte hört ngt mer tills jag för nån vecka sedan fick höra att Danmark hade nästan en biljon i statsskuld?! Vad fan har hänt??
Vad som hänt i Danmark har jag ingen aning om, men jag är ganska säker på att du fick fel information av lärarinnan. Enligt Eurostat (http://epp.eurostat.ec.europa.eu/cac...2010-AP-EN.PDF) var den danska statsskulden 32% av BNP 2006.
Citera
2011-08-08, 23:25
Medlem
Hur räknar med statsskuld egentligen. I en statsskuld inkluderar man vad kommuner och län är skyldiga eller bokför man dessa skulder separat ?
Citera
2011-08-11, 18:39
Medlem
Schmuppss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Putin har väl också betalat av det sista på statssksulden häromåret, efter att oljepriset stigit enormt (för Rysslands ekonomi har oljeexportpriset alltid varit mycket viktigare än vilken ekonomisk politik som dess politiker bedrivit). Och då var det inte så många år efter att Jeltsin förklarade landet statsbankrutt genom att vägra betala en hel del obligationslån, vilket råkade försatta optionsnobelpristagarna bakom Long Term Capital Fund i konkurs.

http://en.wikipedia.org/wiki/Economy_of_Russia

Inkorrekt. Ryssland har en statsskuld på nästan 10 % av BNP.
Citera
2011-08-11, 19:27
Medlem
Fris avatar
Inte helt skuldfri, men Estland har tydligen bara 7% av BNP i statsskuld idag, och budgetöverskott. Och en BNP-tillväxt på +8%. Men så lät de ju anti-keynesianskt i hög grad finanskrisens priskorrigeringar ha sin gång och därmed bli snabbt överstökad.
http://epp.eurostat.ec.europa.eu/cac...2011-AP-EN.PDF
Citera
2013-04-12, 14:36
Medlem
rabuldats avatar
hur funkar det
att alla länder i världen är skuldsatta
det går inte ihop
har det alltid vart så?
Citera
2013-11-21, 00:22
Medlem
Alla länder jag kunde hitta har en statsskuld iaf:
http://globaldebts.com/

du kan välja bland länderna i menyn...
Citera
2013-11-21, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rabuldat
hur funkar det
att alla länder i världen är skuldsatta
det går inte ihop
har det alltid vart så?

Den statliga sektorns skuld motsvarar den privata sektorns nettosparande på öret. Om stater inte var skuldsatta skulle den privata sektorns sparande vara noll. I den utsträckning det finns en privat efterfrågan på nettosparande så måste detta ske genom att statsskulden ökar, så ur detta perspektiv är det fullt naturligt och bra att stater skuldsätter sig. Statsskulden är en sorts offentlig nyttighet ur detta perspektiv.
Citera
2013-11-21, 13:49
Citat:
Ursprungligen postat av Deffe
Alla länder jag kunde hitta har en statsskuld iaf:
http://globaldebts.com/

du kan välja bland länderna i menyn...

Varför talar man inte om statens tillgångar?

Bara vägnätet i Skåne har kostat mer än 800 miljarder att anlägga.

Och sedan statens alla andra tillgångar.............
Citera
2013-11-21, 17:51
Medlem
ByeByeBostons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svartsynsk
Varför talar man inte om statens tillgångar?

Bara vägnätet i Skåne har kostat mer än 800 miljarder att anlägga.

Och sedan statens alla andra tillgångar.............

Skulle kostnaden på 800 miljarder vara en tillgång menar du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in