Citat:
Ursprungligen postat av
Godowsky
Ny studie som, om den håller måttet, ikullkastar idén om det senaste dryga decenniets avtagande temperaturökning.
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/qj.2297/abstract
Från abstract:
Temperature trends are compared for the hybrid global temperature reconstruction and the raw HadCRUT4 data. The widely quoted trend since 1997 in the hybrid global reconstruction is two and a half times greater than the corresponding trend in the coverage-biased HadCRUT4 data. Coverage bias causes a cool bias in recent temperatures relative to the late 1990s which increases from around 1998 to the present. Trends starting in 1997 or 1998 are particularly biased with respect to the global trend. The issue is exacerbated by the strong El Niño event of 1997-1998, which also tends to suppress trends starting during those years.
Ingen kan tro på sådant dravel, om inte grava intellektuella/perceptionella brister föreligger, som jag tidigare nämnt i denna tråd! Själv är jag expert på att tyda tidsserieanalyser och har skådat tiotusentals sådana under mitt långa yrkesliv. Det är helt klart att GMT inte ökat de senaste 15-17 åren.
Det finns inte ens en anledning att kalla det för paus/hiatus, för det antyder att GMT kommer att öka senare. Risken är snarare att GMT kommer att minska. Det önskar jag egentligen inte, men det borde täppa igen käften på de korkade och sista spiken för AGW.
Naturen är j*vligt taskig mot de AGW-troende/hjärntvättade och pseudovetenskaparna, men rättvis!