2013-11-20, 22:38
Medlem
Kvantitativ del: 38/80 -> 1.0

Verbal del: 72/80 -> 1.9

Hela provet: 110/160 -> 1.45

Inga särskilda förberedelser. Känns lite mystiskt med tanke på att mitt personbästa 1.5 (gamla HP, år 2009) fick jag när jag aktivt försökte förbättra resultaten och både läste texter och pluggade matte aktivt, något som jag inte gjort nu på flera år, ej heller pluggat annat.
Första gången jag skrev provet sedan 2010
Citera
2013-11-20, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ickerokare
Kvantitativ del: 38/80 -> 1.0

Verbal del: 72/80 -> 1.9

Hela provet: 110/160 -> 1.45

Inga särskilda förberedelser. Känns lite mystiskt med tanke på att mitt personbästa 1.5 (gamla HP, år 2009) fick jag när jag aktivt försökte förbättra resultaten och både läste texter och pluggade matte aktivt, något som jag inte gjort nu på flera år, ej heller pluggat annat.
Första gången jag skrev provet sedan 2010
Du är fyra år äldre nu och har antagligen läst en hel del och lärt dig nya ord utan att du kanske har tänkt på det då det inte har varit ett aktivt studerande. Den verbala delen verkar ju korrelera ganska bra med ålder.
Citera
2013-11-20, 22:53
Medlem
Bara jag som inte kan logga in för att kolla mitt resultat?
Citera
2013-11-20, 22:55
Medlem
J.Bismarcks avatar
Det här resultatet var en besvikelse. Visserligen fick jag över 1.1, men det krävs mer för att komma in på juristprogrammet. Dåliga gymnasiebetyg har man också. Matematiken är min stora utmaning, så nu tänker jag köpa böcker och lära mig grundligt. Min fråga till er är om ni har några tips på relevanta matteböcker. Jag vet att det finns bra med information på tex Matteboken.se men jag vill ha mer. Gick ur gymnasiet innan det hette Matte 1,2,3 osv så jag har ingen koll. Jag har hört att matematiken på högskoleprovet ungefär motsvarar det som finns med i Matematik A och B. Det verkar stämma bra med mina erfarenheter av högskoleprovet. Är matte A = Matte 1 och Matte B = Matte 2?

Så vilka böcker gäller?
Citera
2013-11-20, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J.Bismarck
Det här resultatet var en besvikelse. Visserligen fick jag över 1.1, men det krävs mer för att komma in på juristprogrammet. Dåliga gymnasiebetyg har man också. Matematiken är min stora utmaning, så nu tänker jag köpa böcker och lära mig grundligt. Min fråga till er är om ni har några tips på relevanta matteböcker. Jag vet att det finns bra med information på tex Matteboken.se men jag vill ha mer. Gick ur gymnasiet innan det hette Matte 1,2,3 osv så jag har ingen koll. Jag har hört att matematiken på högskoleprovet ungefär motsvarar det som finns med i Matematik A och B. Det verkar stämma bra med mina erfarenheter av högskoleprovet. Är matte A = Matte 1 och Matte B = Matte 2?

Så vilka böcker gäller?

Jag läser matte på gymnasiet nu, läser för tillfället kurs 4. Boken vi har heter Mattematik 5000 och är riktigt bra. Om jag minns rätt så motsvarar högskoleprovet Matte- 1 och 2b, är lite osäker dock så kan inte lova något.. Mattematik 5000 är dock som sagt en väldigt bra bok!
Citera
Medlem
Ytoxs avatar
Funkar fortfarande inte för mig?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ytox
Funkar fortfarande inte för mig?

Samma här... Otroligt frustrerande
Citera
2013-11-20, 23:00
Medlem
1,10 -> 1,15 -> 1,20 -> 1,50

Fick det helt oväntade resultatet 1,50 i år, men det passar mig ganska bra för jag ville plugga medieteknik på KTH. Då kommer min fråga: det var 1,35 poäng intagning i år. Hur stor chans är det då att komma in med 1,50 nästa år? Är chansen minimal eller är det rimligt? eller kommer alla som har över 1,35 in?

Tack
Citera
2013-11-20, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fellesh

Fick det helt oväntade resultatet 1,50 i år, men det passar mig ganska bra för jag ville plugga medieteknik på KTH. Då kommer min fråga: det var 1,35 poäng intagning i år. Hur stor chans är det då att komma in med 1,50 nästa år? Är chansen minimal eller är det rimligt? eller kommer alla som har över 1,35 in?

Tack

vad tror du, spontant?

jo, du kommer in om du har 1,5 - kan nästan garantera det! det är mycket rimligt
Citera
2013-11-20, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fellesh

Tack
Tror du är ganska säker med 1,5 iallafall funderar på samma utbildning men fick bara 1.3 nu på hösten, första gången jag gjorde provet, så ska försöka till våren igen
Citera
2013-11-20, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av powniac
vad tror du, spontant?

jo, du kommer in om du har 1,5 - kan nästan garantera det! det är mycket rimligt

Grymt, tack för det snabba svaret

Citat:
Ursprungligen postat av anlu
Tror du är ganska säker med 1,5 iallafall funderar på samma utbildning men fick bara 1.3 nu på hösten, första gången jag gjorde provet, så ska försöka till våren igen

Vad trevligt, kanske vi ses nästa år då

Gonatt nu allihoppa
Citera
2013-11-20, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petrucci
Du är fyra år äldre nu och har antagligen läst en hel del och lärt dig nya ord utan att du kanske har tänkt på det då det inte har varit ett aktivt studerande. Den verbala delen verkar ju korrelera ganska bra med ålder.

Jo, jag vet att det är känt att läsförståelsedelarna blir bättre med åldern. Dock har jag alltid haft ett bra resultat på orden (är lite nördig när det gäller svåra ord, har sedan ung ålder slagit upp ord jag inte kan definiera). Men de senaste åren har jag läst många färre böcker än tidigare, samt att jag inte längre prenumererar på och lusläser Dagens Nyheter, vilket jag gjorde för några år sedan. Så det känns ändå lite konstigt. Det är inte så, att läsförståelsen blivit lättare sedan de införde det nya provet?

Kuriosa är att jag anmält mig till ett par tre prov sedan 2010 men inte orkat stiga upp.
Senast redigerad av ickerokare 2013-11-20 kl. 23:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in