2013-11-20, 13:52
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marux
Tyvärr får jag sägs att du inte har stöd här...Nobelfesten omfattas av exakt samma juridiska regler som Volvos firmafest eller Sven Svenssons efterdojja.

Detta är inte en offentlig myndighets tillställning. Det är som om Steve Jobs startade ett Jobs-pris. Då får de som förvaltar Jobs-priset bestämma helt självs vilka de vill bjuda in.

Men du glömmer nämna att nobelprisutdelningen (som är kopplad till nobelfesten) är så officiell att den har fått en egen flaggdag i vår almanacka. Så det går inte att jämföra detta med något som Volvo eller Steve Jobs skulle ha hittat på, såvida inte de också fått flaggdagar i en almanacka.

Många uppfattar nog nobelpriset och nobelfesten som en officiell tillställning anordnad av någon myndighet, bland annat med tanke på att det finns en flaggdag i anslutning till detta och att inbjudningar skickas till kungaparet, statsministern och utländska ambassadörer enligt UD:s diplomatlista.

Med tanke på detta, så borde väl nobelstiftelsen ha ett ansvar att leva upp till?

Jag jämförde ovan med de privata ambulanser som nu kör sjuka och skadade människor. Ska de med hänvisning till att de är privata få välja om de ska köra skadade/sjuka sverigedemokrater eller inte? Eller ska det finnas gränser för vilka friheter man kan ta med hänvisning till att man är en privat organisation?
Citera
2013-11-20, 15:17
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Men du glömmer nämna att nobelprisutdelningen (som är kopplad till nobelfesten) är så officiell att den har fått en egen flaggdag i vår almanacka. Så det går inte att jämföra detta med något som Volvo eller Steve Jobs skulle ha hittat på, såvida inte de också fått flaggdagar i en almanacka.

Många uppfattar nog nobelpriset och nobelfesten som en officiell tillställning anordnad av någon myndighet, bland annat med tanke på att det finns en flaggdag i anslutning till detta och att inbjudningar skickas till kungaparet, statsministern och utländska ambassadörer enligt UD:s diplomatlista.

Med tanke på detta, så borde väl nobelstiftelsen ha ett ansvar att leva upp till?

Jag jämförde ovan med de privata ambulanser som nu kör sjuka och skadade människor. Ska de med hänvisning till att de är privata få välja om de ska köra skadade/sjuka sverigedemokrater eller inte? Eller ska det finnas gränser för vilka friheter man kan ta med hänvisning till att man är en privat organisation?

Du har rätt att ifrågasätta vilka som bjuds in till Nobelfesten men ingen annan en Nobelstiftelsen förfogar över vilka som blir inbjudna.
Den 10 december är det Nobels dödsdag och allmän flaggdag. Detta är ett politiskt beslut som du har både rätt att ifrågasätta och även aktivt medverka till att ändra. (Ja inte att han dog den dagen men att det är allmän flaggdag.) Nobelstiftelsens styrelse beslutatar inte om allmänna flaggdagar. Ser du skillnaden?

Nobelstiftelsen har att leva upp till och tolka vad som är stiftelsens ändamål, inget annat. I klartext: Anser de att Jimmie Åkesson, i egenskap av ordförande för Sverigedemokraterna, inte skall inbjudas på grund av sina och SDs politiska åsikter så gör de följaktligen rätt.
Senast redigerad av Powergirl 2013-11-20 kl. 15:26.
Citera
2013-11-20, 17:10
Medlem
Powergirl tog orden ur munnen på mig.
Citera
2013-11-20, 17:34
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlassMotKlass
Bra bra det ska inte släppas in nazister i finrummen.
har ju aldrig hänt förr!!
http://www.nobelprize.org/nobel_prizes/themes/peace/tonnesson/images/quisling.jpg
Citera
2013-11-20, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Lille Jimmie skulle må så dåligt av att sitta intill en icke-vit att Nobelstiftelsen helt enkelt valt att skona honom. Vad lipar du för? Ni vill inte umgås med färgade, och där dräller det av människor från många olika länder, och med många olika hudfärger. Eftersom ni inte klarar av att umgås med människor på ett socialt accepterat sätt, måste ni förstå att inbjudan uteblir.

Det händer att mobbade tänker om, men i det här fallet går det inte att tvätta rasismen ur en sunkig tröja. Jimmie valde själv att ta på sig den.

Ett synnerligen korkat påstående med tanke på hur icke-vita tas emot med öppna armar när de vill joina SD och med tanke på hur många svartingar utav alla färger, sålänge dessa inte är muslimer det finns i partiet.
Citera
2013-11-20, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tramsebyxan
Men till vissas stora lycka släpps ju kommunistiska diktaturlakejer in.

Jag tycker för övrigt att det är ett rent hån mot nazisternas många miljoner offer under andra världskriget, när man helt omotiverat jämställer oss SD-are med "nazister".

Du är uppenbarligen mycket okunnig i såväl historia som nutidspolitik.

Du är rolig du.

Det är ett hån mot alla nazismens offer att igen släppa in nazistpartier till maktens korridorer och finrummen. Det är ett hån mot offren att upprepa historien. Apskalle.
Citera
2013-11-20, 19:23
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Citat:
Du är rolig du.

Det är ett hån mot alla nazismens offer att igen släppa in nazistpartier till maktens korridorer och finrummen. Det är ett hån mot offren att upprepa historien. Apskalle.
Vad har det med SD att göra? Och är det inte ett lika stort hån i så fall, att bjuda in Jonas Sjöstedt efter hur många kommunisterna mördat? Eller att bjuda in Nordkorea? Eller att bjuda in Socialdemokraterna och Centern som stod för tvångssterilisering som samhällspreventiv verksamhet mot exempelvis brott och degeneration av "folkstammen"?
Citera
2013-11-20, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaiser Chief
Vad har det med SD att göra? Och är det inte ett lika stort hån i så fall, att bjuda in Jonas Sjöstedt efter hur många kommunisterna mördat? Eller att bjuda in Nordkorea? Eller att bjuda in Socialdemokraterna och Centern som stod för tvångssterilisering som samhällspreventiv verksamhet mot exempelvis brott och degeneration av "folkstammen"?

Varför ska ni spela så dumma här?
Spelar ingen roll vilka sd sparkar ut ur sitt parti, det kommer alltid vara ett nazistparti som hatar kvinnor, arbetare och homosexuella och invandrare.

Vad har Sjöstedt med kommunism att göra? Dåre.
Citera
2013-11-20, 19:42
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Du har rätt att ifrågasätta vilka som bjuds in till Nobelfesten men ingen annan en Nobelstiftelsen förfogar över vilka som blir inbjudna.

Ja. Och vad jag gör nu är att ifrågasätta. Att de inte gör något fel rent juridiskt är jag medveten om.

Citat:
Den 10 december är det Nobels dödsdag och allmän flaggdag. Detta är ett politiskt beslut som du har både rätt att ifrågasätta och även aktivt medverka till att ändra. (Ja inte att han dog den dagen men att det är allmän flaggdag.) Nobelstiftelsens styrelse beslutatar inte om allmänna flaggdagar. Ser du skillnaden?

Ja. Men att prisutdelningsdagen är en flaggdag visar hur officiell denna händelse är. Flaggdagen finns mer pga prisutdelningen än pga Nobels död. Sverige har haft många tunga industrinamn genom historien, men endast ett av dessa har en flaggdag på sin dödsdag och det beror inte på att han var mer lyckosam på något sätt utan det beror i första hand på det pris som han instiftade - Nobelpriset - vilket är något unikt.

När folk refererar till Nobeldagen så är det i första hand till prisutdelningen som de refererar till. Inte Alfreds Nobels död.

Citat:
Nobeldagen kallas numera allmänt den dag då Nobelpriset delas ut i Stockholm. Dagen är en officiell flaggdag och dagen för en av de mest högtidliga och berömda festerna i Sverige.

http://www.nordiskamuseet.se/aretsdagar/nobeldagen

Denna händelse är så officiell som den bara kan vara, utan att vara statlig. Gästlistan förstärker det, då man använder UD:s diplomatlista för att skicka ut inbjudningar till ambassadörer från hela världen, samt bjuder in kungaparet och statsministern.

Sedan kan det vara bra att tänka några varv vill och se bortom nobelfesligheterna. Dagens regering har privatiserat väldigt mycket och vill privatisera ännu mer. Det blir en farlig värld om privata företag ska få bestämma vilka människor som de vill ha att göra med. Tänk om ambulanser och sjukvården började tillämpa samma princip?

Citat:
Nobelstiftelsen har att leva upp till och tolka vad som är stiftelsens ändamål, inget annat. I klartext: Anser de att Jimmie Åkesson, i egenskap av ordförande för Sverigedemokraterna, inte skall inbjudas på grund av sina och SDs politiska åsikter så gör de följaktligen rätt.

Att de inte bjuder in Jimmie Åkesson har inget med Alfreds Nobels testamente att göra utan har enbart med de ansvarigas politiska åsikter att göra (exempelvis så är två av de ledande personerna kända sossar). Det finns inget stöd i Alfreds Nobels testamente för att porta Jimmie Åkesson. Eller vad har detta med Jimmie Åkessons vilja att minska invandringen till Sverige att göra?:

Ur Alfred Nobels testamente:
”Det är min uttryckliga vilja att vid prisutdelningarne intet afseende fästes vid någon slags nationalitetstillhörighet sålunda att den värdigaste erhåller priset, antingen han är Skandinav eller ej.”
Citera
2013-11-20, 19:49
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Du är rolig du.

Och nordkoreaner räknas inte? Nyligen så massmördade den nordkoreanska regimen 80 personer med maskingevär, bl.a för att de sett på TV:

Citat:
I hamnstaden Wonsan ska myndigheterna ha tvingat 10 000 människor, inklusive barn, att bevittna en av dödsskjutningarna på en sportarena. Där bands åtta personer fast vid pålar med sina huvuden täckta i vita säckar. Sedan sköts de ihjäl med ett maskingevär.

– Jag hörde från de boende att de såg på med skräck medan kropparna genomborrades så pass att de var svåra att identifiera efteråt, uppger källan för JoongAng Ilbo.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17823369.ab

Varför är Nordkoreas ambassadör inbjuden om civila offer ska vara ett argument? Hur många civila har Jimmie Åkesson och SD mördat genom åren?
Citera
2013-11-20, 19:51
Medlem
Doktor Porks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marux
Tyvärr får jag sägs att du inte har stöd här...Nobelfesten omfattas av exakt samma juridiska regler som Volvos firmafest eller Sven Svenssons efterdojja.

Detta är inte en offentlig myndighets tillställning. Det är som om Steve Jobs startade ett Jobs-pris. Då får de som förvaltar Jobs-priset bestämma helt självs vilka de vill bjuda in.
Självklart är jag medveten om att den juridiskt inte är en officiell tillställning, det var därför jag skrev att det endast de facto är en officiell tillställning. De flesta privata fester är nämligen sist jag kollade inte direktsända i statlig TV med kungaparet, den svenska makteliten och alla utländska diplomater inbjudna. Låt oss istället leka med tanken att Nobelstiftelsen bara bjuder in alliansens partiledare. Är det fortfarande ok bara för att det är en "hemmafest" i jätteformat? Eller ett alternativt scenario, låt oss anta att vi bjuder in alla diplomater i Stockholm utom den israeliska ambassadören. Du tror inte det skulle bli en nyhet i mer eller mindre alla internationella tidningar och leda till att Carl Bildt i raketfart får ett telefonsamtal från mer än ett statsöverhuvud?

Du kan inte tycka att det här andra skulle vara tvivelaktigt utan att också erkänna att det inte bara är en privatfest.
Citera
2013-11-20, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaiser Chief
Jag tycker att det är OK att inte bjuda in Jimmie Åkesson till Nobelfesten, utifrån att det rent tekniskt är en privat fest där stiftelsen väljer vilka de bjuder in. Det är alltså inget lagbrott begånget.
[...]
Jag tycker däremot att det är en oerhört krystad förklaring som ges vilket jag tror att Alfred Nobel hållit med om, och jag tycker att det är skrattretande löjligt att inte bjuda in partiledaren för ett riksdagsparti när alla andra riksdagspartiers ledare är bjudna. Det kastar ett löjets skimmer över Nobelstiftelsen, när man samtidigt bjuder in företrädare för allsköns märkliga stater.

Utöver löjets skimmer vill jag lyfta fram en annan aspekt (*)

När det för gemene man så tydligt framgår att politiska åsikter har varit ett urvalskriterie då Nobelstiftelsen nu satt ihop gästlistan, så är det inte så långsökt att denne betraktare börjar fundera kring huruvida samma urvalskriterie också gäller sammansättningen av pristagarlistan.

Uteslutningen av Jimmie Åkesson pga dennes politiska åsikter, riskerar i förlängningen att erodera förtroendet för pristagarna och nobelpriset.

===
(*)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in