2013-11-20, 09:19
Medlem
Danziger-gatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marux
Det är intressant hur många här inne reagerar starkt på när en person blir utesluten ur ett sammanhang pga sina åsikter, ni pratar om "mobbing" och om åsiktsfriheten och hur den ska värnas.

Bra. Då ser ni säkert samband med hur det är orimligt att andra individer (läs: de som SD genom sin politik, och användarna här inne genom sin argumentation och retorik, missaktar) ska behöva utsättas för dylika åtbörder (som moskéen som skändades t.ex.) då vi även har religionsfrihet i sverige, och denna princip och grundlagsbefästa rättighet står sig lika starkt som den yttrande/åsikts-frihet ni åberopar.

Rätten att fritt själv välja vilka man ska bjuda på sina privata fester är heller inget som värderas lägre än någon slags åsiktsfrihet eller på annat sätt går emot demokratiska värderingar. Som man bäddar får man (inte) ligga så att säga.

Jag eftersöker en en större stringens i hur argumentationen förs här inne. Ska ni SD-sympatisörer föra fram era åsikter kan ni väll åtminstone försöka styrka logiska samband och vara konsekventa i era argument, och därmed få lite höjd på debatten.
Vad har SD med vandaliseringen av Fitja moskén att göra?
Citera
2013-11-20, 09:22
Medlem
Inget. Så till vida, inte partiet som våldsman, men däremot retoriken och argumentationen som förs av användare här inne, många som jag får anta har SD-sympatier.

Läs mitt inlägg nogrannare så märker du att jag särskiljer de två. Skillnad på ett partis retorik och deras sympatisörers indiv. höjda rösters retorik.

Har du f.ö. Något att säga om stringensen som jag eftersöker?
Senast redigerad av marux 2013-11-20 kl. 09:24.
Citera
2013-11-20, 09:31
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Citat:
Det är omöjligt att säga något om stringensen när du hänvisar svävande till olika argument och sammanblandar olika debattörers/skribenters inlägg till en stor massa. Flashback är summan av dess användare, och i denna tråden - liksom i alla andra - så är det helt omöjligt att försöka klumpa ihop dem till något slags enhet.

Vill du tala om stringensen i någon resonemang, börja med att citera dem och vänd dig direkt till dem vars stringens du har problem med.
Citera
2013-11-20, 09:31
Medlem
Danziger-gatts avatar
Citat:
Inget. Så till vida, inte partiet som våldsman, men däremot retoriken och argumentationen som förs av användare här inne, många som jag får anta har SD-sympatier.

Läs mitt inlägg nogrannare så märker du att jag särskiljer de två. Skillnad på ett partis retorik och deras sympatisörers indiv. höjda rösters retorik.

Oki då är jag med, antar att du vill ha mer av noggrannhet i resonemanget i trådarna. Lite mer av eftertänksamhet istället för emotionella inlägg i affekt.
Citera
2013-11-20, 09:40
Medlem
Kaiser Chief det är helt sant. Vad tycker du själv om t.ex. Jimmies uteslutning från Nobelfesten? Om den inte är ok - är det då rent hypotetiskt rimligt att i andra sammanhang utesluta/på annat sätt visa missaktning mot andra individer pga deras åsikter, som t.ex. religion eller vänster/feminist-sympatier?

Danziger-gatt Yes, helt korrekt tolkat.

Tilläggas bör att jag själv är politisk neutral (en s.k. "undecided voter") som tycker att såväl SD som övriga partier har vissa poänger.
Citera
2013-11-20, 10:20
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Citat:
Kaiser Chief det är helt sant. Vad tycker du själv om t.ex. Jimmies uteslutning från Nobelfesten? Om den inte är ok - är det då rent hypotetiskt rimligt att i andra sammanhang utesluta/på annat sätt visa missaktning mot andra individer pga deras åsikter, som t.ex. religion eller vänster/feminist-sympatier?
Jag försöker också hålla mig fri från partitillhörighet, då det ger en större frihet i nästan alla frågor.

Jag tycker att det är OK att inte bjuda in Jimmie Åkesson till Nobelfesten, utifrån att det rent tekniskt är en privat fest där stiftelsen väljer vilka de bjuder in. Det är alltså inget lagbrott begånget. Att sen Nobelfesten och Nobelpriset i praktiken är en riksangelägenhet som egentligen borde ägas av svenska folket snarare än Nobelstiftelsen är en annan fråga. Det går naturligtvis inte att jämföra med en privat hemmafest som anordnas av Svenne Svensson eller Mohammed Mohammedsson.

Jag tycker däremot att det är en oerhört krystad förklaring som ges vilket jag tror att Alfred Nobel hållit med om, och jag tycker att det är skrattretande löjligt att inte bjuda in partiledaren för ett riksdagsparti när alla andra riksdagspartiers ledare är bjudna. Det kastar ett löjets skimmer över Nobelstiftelsen, när man samtidigt bjuder in företrädare för allsköns märkliga stater.

Jag förstår ärligt talat inte kopplingen du försöker göra. Exakt vem är det som SD missaktar, vilka är det som Jimmie Åkesson utesluter? Det enda SD gör - som andra partier inte gör - är att prata om begränsningar i kommande invandring. Att media och maktpersoner vill ge en annan bild, handlar ytterst om tolkningsföreträde och att man är ointresserad av att dela med sig av sagda makt.

Kan du visa mig lite mer konkret på vilket sätt Jimmie Åkesson eller SD motarbetar eller säger sig vara för en inskränkning av religions- eller yttrandefriheten? Eller var de visar missaktning mot feminister eller vänstern, på ett sätt om inte är normalt för det politiska samtalet? Jag förstår ärligt talat inte riktigt poängen du försöker göra.
Citera
2013-11-20, 11:54
Medlem
Doktor Porks avatar
Citat:
Det är intressant hur många här inne reagerar starkt på när en person blir utesluten ur ett sammanhang pga sina åsikter, ni pratar om "mobbing" och om åsiktsfriheten och hur den ska värnas.

Bra. Då ser ni säkert samband med hur det är orimligt att andra individer (läs: de som SD genom sin politik, och användarna här inne genom sin argumentation och retorik, missaktar) ska behöva utsättas för dylika åtbörder (som moskéen som skändades t.ex.) då vi även har religionsfrihet i sverige, och denna princip och grundlagsbefästa rättighet står sig lika starkt som den yttrande/åsikts-frihet ni åberopar.

Rätten att fritt själv välja vilka man ska bjuda på sina privata fester är heller inget som värderas lägre än någon slags åsiktsfrihet eller på annat sätt går emot demokratiska värderingar. Som man bäddar får man (inte) ligga så att säga.

Jag eftersöker en en större stringens i hur argumentationen förs här inne. Ska ni SD-sympatisörer föra fram era åsikter kan ni väll åtminstone försöka styrka logiska samband och vara konsekventa i era argument, och därmed få lite höjd på debatten.
Har du otur när du tänker? Jag antar att gripandet av våra kära Vänsterterrorister i revolutionära fronten exkluderar Jonas Sjöstedt då? Jag kan ju lova att en hel del där röstar på V av taktiska skäl snarare än på Kommunistiska partiet som aldrig kommer in i riksdagen. Om någon idioti som möjligen råkar sympatisera med SD är det naturligtvis irrelevant i frågan om vad partiet faktiskt står för.

Nobelfesten är de facto en officiell statlig tillställning i Sverige och då gäller naturligtvis inte samma regler som om det vore en helt privat hemmafest, vilket naturligtvis är förklaringen till att vi även bjuder in diverse suspekta diktaturer som ju för den delen ofta har betydligt hårdare hantering av invandring än något som Åkesson någonsin skulle förespråka. Det hör till det diplomatiska spelets regler att man får hålla lite för näsan ibland och bjuda in även de man kanske inte är bästa kompis med.
Citera
2013-11-20, 12:05
Medlem
Jag försökte ärligt talat inte göra någon politisk poäng, utan var ärligt intresserad av din åsikt . Risken finns att det inte spelar så stor roll vad jag säger mig kunna styrka, tror inte mina argument kommer övertyga dig om du redan nu är avigt inställd, det tyder på en rätt stor diskrepans i våran grundläggande värderingar (tänker på om huruvida SD visar missaktning mot någon eller ej), och det är fine by me.

Man måste inte hålla med om värderingar - men jag gillar inte när man byter värderingar/principer hux flux, t.ex. att tårtning är ett hot mot demokratin men att en hypotetisk tårtning mot en politisk motståndare ör ok.

Så det är avvikelser i logiken i resonemangen, och därmed stringensen, som jag ifrågasätter - inte om resonemangen överrensstämmer med just mina värdegrunder eller inte.
Senast redigerad av marux 2013-11-20 kl. 12:07.
Citera
2013-11-20, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doktor Pork
Har du otur när du tänker? Jag antar att gripandet av våra kära Vänsterterrorister i revolutionära fronten exkluderar Jonas Sjöstedt då? Jag kan ju lova att en hel del där röstar på V av taktiska skäl snarare än på Kommunistiska partiet som aldrig kommer in i riksdagen. Om någon idioti som möjligen råkar sympatisera med SD är det naturligtvis irrelevant i frågan om vad partiet faktiskt står för.

Nobelfesten är de facto en officiell statlig tillställning i Sverige och då gäller naturligtvis inte samma regler som om det vore en helt privat hemmafest, vilket naturligtvis är förklaringen till att vi även bjuder in diverse suspekta diktaturer som ju för den delen ofta har betydligt hårdare hantering av invandring än något som Åkesson någonsin skulle förespråka. Det hör till det diplomatiska spelets regler att man får hålla lite för näsan ibland och bjuda in även de man kanske inte är bästa kompis med.

Tyvärr får jag sägs att du inte har stöd här...Nobelfesten omfattas av exakt samma juridiska regler som Volvos firmafest eller Sven Svenssons efterdojja.

Detta är inte en offentlig myndighets tillställning. Det är som om Steve Jobs startade ett Jobs-pris. Då får de som förvaltar Jobs-priset bestämma helt självs vilka de vill bjuda in.
Senast redigerad av marux 2013-11-20 kl. 12:19.
Citera
2013-11-20, 12:20
Medlem
Bra bra det ska inte släppas in nazister i finrummen.
Citera
2013-11-20, 12:34
Medlem
tramsebyxans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cittra
varför inte skicka programmet till n-stiftelsen i stället.

Det var en riktigt bra idé

Citat:
Ursprungligen postat av Danziger-gatt
Var bor Michael Sohlman?

Djurgården.

Citat:
Ursprungligen postat av KlassMotKlass
Bra bra det ska inte släppas in nazister i finrummen.

Men till vissas stora lycka släpps ju kommunistiska diktaturlakejer in.

Jag tycker för övrigt att det är ett rent hån mot nazisternas många miljoner offer under andra världskriget, när man helt omotiverat jämställer oss SD-are med "nazister".

Du är uppenbarligen mycket okunnig i såväl historia som nutidspolitik.
Citera
2013-11-20, 13:32
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Lille Jimmie skulle må så dåligt av att sitta intill en icke-vit att Nobelstiftelsen helt enkelt valt att skona honom. Vad lipar du för? Ni vill inte umgås med färgade, och där dräller det av människor från många olika länder, och med många olika hudfärger.

Man undrar lite var du får dina fantasier ifrån. Det finns färgade inom SD och här kan du se en väldigt glad Jimmie Åkesson sitta bredvid den färgade (retorikexperten) Elaine Eksvärd:

http://www.snackasnyggt.se/blog/wp-content/uploads/2011/01/DSC06821.jpg

Tycker du att han ser ut att må dåligt?

Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Eftersom ni inte klarar av att umgås med människor på ett socialt accepterat sätt, måste ni förstå att inbjudan uteblir.

Att massmörda människor med maskingevär är ett socialt accepterat sätt att umgås med människor? (representanter för Nordkorea är ju inbjudna)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in