2013-11-19, 16:10
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Och en mer komplex beskrivning av Simas inställning är att hon skulle vifta bort både hög invandring av lågutbildade och höga ingångslöner som troliga delförklaringar, och istället hävda att svenska arbetsgivare är mer rasistiska än deras utländska motsvarigheter inom EU. Om förklaringsmodellen inte bygger på ondskefulla "strukturer" (patriarkatet, kapitalister, den vita majoritetsbefolkningen etc) så vill hon inte höra, eftersom hon tillhör den dogmatiska yttre vänsterkanten.

Jag vet inte huruvida Sverige har en högre andel dropouts inom majoritetsbefolkningen än jämförbara EU-länder. Vad jag däremot vet med all säkerhet är att Sverige har en högre andel asylinvandrare från Afrika och Mellanöstern än jämförbara EU-länder. Man kan ju börja med det man vet...

Jag tror helt enkelt att det finns färre jobb för lågutbildade i Sverige än i jämförbara länder, av massor av olika skäl (jag angav två, men det finns fler). Observationen gäller alltså att det är svårt att hitta arbete rent generellt om man är lågutbildad och allra mest märks detta för ungdomar, för de har bara sin (ibland obefintliga) utbildning. Moment 22, dessutom & dessvärre.

Vi kan lugnt enas om att av lågutbildade vuxna, så är MENA-invandrarna en stor andel. Till skillnad från lågutbildade svenskar i samma ålder som genom tidigare enklare arbete ändå har skaffat sig en kunskapsbas är de givetvis helt pantade på vår arbetsmarknad eftersom den har ett relativt litet utrymme för att anställa lågutbildade personer, rent allmänt.
2013-11-19, 16:34
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Jag tror helt enkelt att det finns färre jobb för lågutbildade i Sverige än i jämförbara länder, av massor av olika skäl (jag angav två, men det finns fler). Observationen gäller alltså att det är svårt att hitta arbete rent generellt om man är lågutbildad och allra mest märks detta för ungdomar, för de har bara sin (ibland obefintliga) utbildning. Moment 22, dessutom & dessvärre.

Vi kan lugnt enas om att av lågutbildade vuxna, så är MENA-invandrarna en stor andel. Till skillnad från lågutbildade svenskar i samma ålder som genom tidigare enklare arbete ändå har skaffat sig en kunskapsbas är de givetvis helt pantade på vår arbetsmarknad eftersom den har ett relativt litet utrymme för att anställa lågutbildade personer, rent allmänt.
Det mest anmärkningsvärda är att det bara är SD som företräder en politik som kan råda bot på konsekvensen av dessa skillnader. Och för det får partiet mer skit än något annat svenskt parti fått i modern tid. En tröst är att partiet växer för varje månad som går i princip.
2013-11-19, 18:12
Medlem
LO skriker i högan sky och fortsätter skicka IRM-Henrik till arbetsplatser:
"Ökat stöd för Sverigedemokraterna - 'rasistiska åsikter inte ett alternativ'"

Citat:
– Jag blir så upprörd när Sverigedemokraternas politik ska normaliseras. De är rasister och fascister, det går att läsa i deras partipolitik, och därför ska de också kallas det.

Det är inte SD som normaliseras. Det är den högst normala åsikten att Sverige borde ha lika återhållsam invandringspolitik som resten av EU, som endast kan uttryckas genom att stödja SD. Det är inte SD eller väljarna som har riggat förutsättningarna på ett så sinnesrubbat sätt, det är sjuklöverpartierna påhejade av media som skapat den situationen. De har tillsammans tvingat fram en situation som gjort frågan till en exklusiv SD-fråga.

SD har inte uppfunnit invandringskritiska åsikter. Billström apade inte efter SD när han talade om volymer, han uttryckte vad väljarna skriker efter till moderata kommunpolitiker som i sin tur har vidarebefordrat önskemålen till Billström. Precis som danska Høyre valde att lyssna till väljarna, inte härma Dansk Folkeparti. Opinion är energi. Energi hittar alltid en väg. Ni kan inte propagera bort den här opinionen, journalistsvin, den kommer inte att försvinna. Det enda ni kan påverka är till vilket parti opinionen ska leta sig. Ni har valt att lotsa den till SD genom att förbjuda sjuklöverpartierna att ens viska om att bromsa invandringen.
2013-11-19, 23:50
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jonas Sjöstedt satt faktiskt i SVT Forum i morse och sa -"Om vi hade haft en folkomröstning om EU nu när vi går ut från studion så hade jag röstat för att vi skall stå fria från EU"-
9.25 in i programmet.

Så V & SD verkar vara dom enda alternativen om man som väljare är EU-kritisk.

Jonas Sjöstedt är nog den partiledare inom 7-klövern som jag har mest respekt för. Hans idéer är stolliga, men han verkar stå för dom öppet iallafall.
Måste han väl göra ,han åkte ju lande oc hrike runt före eu och predikade mot unionen,sedan satt han där och blev miljonär,så att stödja konceptet skulle se rätt avigt ut.
Men visst tror jag han är ärlig i den frågan.
2013-11-20, 00:46
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amalrik
Novus webbmätningar 2013

2013-11-18 SD 14,3% 1-7 november

2013-09-24 14,6% 12-17 september

2013-03-26 13,2% 7-18 mars

2013-02-24 12,8% 14-19 feb

Resultaten indikerar att SD ökat ca 1,5 procentenheter sedan i vintras.

Undersökningarna genomfördes genom webundersökningar i Novus slumpmässigt rekryterade sverigepanel med 1000 intervjuer på ett riksrepresentativt urval på åldern 18-79 år.
(2013-03-26 2000 intervjuer).

Resultaten är jämförbara med undersökningar från Sentio, UM och YouGov.
Novus har bättre kvalitet genom en slumpmässigt rekryterad panel och
resultaten behöver inte viktas ned pga påstådd överrepresentation av SD.
UM, och sannolikt också YouGov, gör däremot en nedviktning av SD.

Märk att resultaten ligger ca 1,4 ggr högre än Novus undermåliga telefonundersökningar.
Dessa och liknande från Ipsos, Sifo och Skop undervärderar SD.
Tvärtemot vad Torbjörn Sjöström från Novus hävdar med en åsnas envishet
trots att Novus egna webbundersökningar motsäger honom.

Mera info hos status.st:
långt ner på sidan
http://privat.bahnhof.se/wb492673/6%20Main%20frame%20Novus.html
Det står dock rådata, och innebär inte det att de inte viktat för överrepresentationen SDare på nätet?
2013-11-20, 08:14
Medlem
Citat:
Novus webbmätningar 2013

2013-11-18 SD 14,3% 1-7 november

Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Det står dock rådata, och innebär inte det att de inte viktat för överrepresentationen SDare på nätet?

Bra fråga.
Novus väljer ut deltagarna till sin webbpanel slumpmässigt
så att de är representativa för väljarna.
Ungefär som Novus gör vid telefonundersökningarna så SD är inte överrepresenterat.
Enda som kan betydelse är att panelen normalt omfattar 1000 personer.
Därför blir osäkerheten ca 1,5 procentenheter.
Senast redigerad av amalrik 2013-11-20 kl. 08:20.
2013-11-20, 08:42
Medlem
Citat:
Bra fråga.
Ungefär som Novus gör vid telefonundersökningarna så SD är inte överrepresenterat.

Jag är med i novus webbpanel. Jag har aldrig sökt dit aktivt utan blev tillfrågad efter att jag lämnade ut min mailadress till facket. Först var det bara facklig inriktning på undersökningarna men numera kan det handla om vad som helst. Facket lämnade jag dock förra valrörelsen när dom sponsrade sossarna i deras valkampanj.
2013-11-20, 14:51
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Bra fråga.
Intressant. Frågan är hur man väljer ut folk med tanke på överrepresentationen...
2013-11-20, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Intressant. Frågan är hur man väljer ut folk med tanke på överrepresentationen...

Novus Sverige Panel

Citat:
Ingen självrekrytering
http://www.novus.se/vaara-tjaenster/sverigepanel.aspx

"Novus Sverige Panel består just nu av cirka 35 000 aktiva panelmedlemmar. Novus definierar en aktiv medlem som en som svarat på minst en undersökning under senaste kvartalet."

"Panel är dock en färskvara vilket innebär att vi kontinuerligt nyrekryterar nya medlemmar till vår panel.

Vi använder oss av en slumpmässig rekrytering, det vill säga inte självrekrytering. Detta innebär att initiativet vid rekrytering alltid kommer från Novus och att ingen kan anmäla sig själv eller "ansöka" om att vara med i webbpanelen. Rekryteringen sker via flera olika kanaler, framförallt genom telefonintervjuer men även genom riktade personliga inbjudningar till underrepresenterade målgrupper."

Ingen har hävdat eller visat att Novus webbpanel inte är representativ.
Däremot har Novus hävdat att UM, YouGov och Sentio ger för höga
andelar för SD bl.a. pga att deras delvis självrekryterade webbpaneler innehåller
överrepresentation för SD.
Senast redigerad av amalrik 2013-11-20 kl. 15:18.
2013-11-20, 15:19
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Novus Sverige Panel
Finns det inte en viss motsägelse mellan slumpmässig "rekrytering" och "riktade personliga inbjudningar till underrepresenterade målgrupper"? Jag kan förstå om man bearbetar vissa målgrupper extra noga för att få med en tillräcklig mängd personer från gruppen men personliga inbjudningar antyder något mer än så. Men det kanske bara är otydligt formulerat.
2013-11-20, 15:57
Medlem
cem77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bohlwinkel
Finns det inte en viss motsägelse mellan slumpmässig "rekrytering" och "riktade personliga inbjudningar till underrepresenterade målgrupper"? Jag kan förstå om man bearbetar vissa målgrupper extra noga för att få med en tillräcklig mängd personer från gruppen men personliga inbjudningar antyder något mer än så. Men det kanske bara är otydligt formulerat.

Jag tolkar det som att om det är för få medlemmar som är bosatta t.ex. i Stockholm så gör man en "riktad" rekrytering mot det området. Samma sak kan tillämpas på åldersgrupper, yrken, utbildningsnivå eller vad man nu vill dela in det i. Panelen ska spegla Sverige i miniformat där de olika grupperna ska ha rätt % fördelning.
2013-11-20, 16:49
Medlem
RingRing2014s avatar
Citat:
Novus webundersökning SD 14,6%

Antal intervjuer

Totalt M__ S__ SD_A__RG
1000 183 281 123 301 418

A = M+FP+C+KD
RG= S+V+MP

Partisympati 842 = (123 + 301 + 418)

SD 123/842 ger ca 14,6%

Grymt Amalrik att du silar ut resultaten från denna intressanta undersökning varje månad, flashbackfjäder i hatten där.

14,6% för SD i denna ej självrekryterande undersökning är ju riktigt djäkla starkt!
Senast redigerad av RingRing2014 2013-11-20 kl. 16:55.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in