Citat:
Och en mer komplex beskrivning av Simas inställning är att hon skulle vifta bort både hög invandring av lågutbildade och höga ingångslöner som troliga delförklaringar, och istället hävda att svenska arbetsgivare är mer rasistiska än deras utländska motsvarigheter inom EU. Om förklaringsmodellen inte bygger på ondskefulla "strukturer" (patriarkatet, kapitalister, den vita majoritetsbefolkningen etc) så vill hon inte höra, eftersom hon tillhör den dogmatiska yttre vänsterkanten.
Jag vet inte huruvida Sverige har en högre andel dropouts inom majoritetsbefolkningen än jämförbara EU-länder. Vad jag däremot vet med all säkerhet är att Sverige har en högre andel asylinvandrare från Afrika och Mellanöstern än jämförbara EU-länder. Man kan ju börja med det man vet...
Jag vet inte huruvida Sverige har en högre andel dropouts inom majoritetsbefolkningen än jämförbara EU-länder. Vad jag däremot vet med all säkerhet är att Sverige har en högre andel asylinvandrare från Afrika och Mellanöstern än jämförbara EU-länder. Man kan ju börja med det man vet...
Jag tror helt enkelt att det finns färre jobb för lågutbildade i Sverige än i jämförbara länder, av massor av olika skäl (jag angav två, men det finns fler). Observationen gäller alltså att det är svårt att hitta arbete rent generellt om man är lågutbildad och allra mest märks detta för ungdomar, för de har bara sin (ibland obefintliga) utbildning. Moment 22, dessutom & dessvärre.
Vi kan lugnt enas om att av lågutbildade vuxna, så är MENA-invandrarna en stor andel. Till skillnad från lågutbildade svenskar i samma ålder som genom tidigare enklare arbete ändå har skaffat sig en kunskapsbas är de givetvis helt pantade på vår arbetsmarknad eftersom den har ett relativt litet utrymme för att anställa lågutbildade personer, rent allmänt.