Citat:
Fetmarkerat: Ja, men där har du ju lösningen (givet att team 1 även fortsättningsvis skall bestå av 2 konsulter och 1 anställd). Om du har längst anställningstid av samtliga och ingår i samma turordning, vilket borde vara fallet, kan du vägra följa med i verksamhetsövergången och "trumfa ut" den anställde som bolaget egentligen ville ha kvar.Har arbetat längre än samtliga i de bägge teamen (konsulter inräknat). Och jag har försökt att diskutera med företaget, dock utan resultat. De säger helt enkelt "Gå över, eller bli uppsagd" och att de ämnar att behålla konsulterna då de inte har "mandat att anställa ytterligare en person" utan endast har mandat att ta in konsulter. Så, om konsulterna trots allt klassas som tillsvidareanställda så borde väl någon av dem ändå vara före mig i turordningen, pga arbetstid?
Men om de inte klassas som tillsvidareanställda så berörs de inte överhuvudtaget, utan då kan jag sägas upp pga arbetsbrist/övertalighet även fast konsulterna blivit inhyrda efter att jag börjat samt att de gör exakt det jag är anställd för att göra?
Det känns med andra ord som att företaget hellre vill ha konsulter inhyrda än fast anställda, något som väl blir allt mer vanligt. Jag vet också att det finns planer på att ta in fler konsulter i teamet. Något som säger emot deras arbetsbrist/övertalighet-argument.
Men om de inte klassas som tillsvidareanställda så berörs de inte överhuvudtaget, utan då kan jag sägas upp pga arbetsbrist/övertalighet även fast konsulterna blivit inhyrda efter att jag börjat samt att de gör exakt det jag är anställd för att göra?
Det känns med andra ord som att företaget hellre vill ha konsulter inhyrda än fast anställda, något som väl blir allt mer vanligt. Jag vet också att det finns planer på att ta in fler konsulter i teamet. Något som säger emot deras arbetsbrist/övertalighet-argument.
Citat:
EDIT:
Ursprungligen postat av AD 1998 nr 144
Huvudregeln vid en sådan övergång av verksamhet som avses i 6 b § anställningsskyddslagen är som framgått av det tidigare anförda att personalen medföljer till den nye arbetsgivaren och där fortsätter sin anställning på i huvudsak samma villkor som tidigare. Bestämmelsen i paragrafens fjärde stycke innebär att arbetstagaren ges möjlighet att motsätta sig en övergång av anställningsförhållandet och i stället välja att stå kvar i sin anställning hos överlåtaren. Regeln har tillkommit för att en arbetstagare som av olika skäl inte vill följa med till en ny arbetsgivare inte skall behöva tvingas in i en sådan relation (se prop. 1994/95:102 s. 45). Bestämmelsen måste alltså ses som en rättighet för arbetstagaren.
Stycket ovan är ett utdrag från en dom i Arbetsdomstolen. Innebörden är att du kan vägra följa med vid en övergång, se även LAS 6 § 4:e st. Det som händer då är att bolag A får en övertalighet/arbetsbrist som skall hanteras i enlighet med turordning i LAS. Har du längst anställningstid blir du sist uppsagd. Om det inte vore för att...
Enligt LAS 22 § 2:a st. får en arbetsgivare med färre än 10 anställda undanhålla 2 personer innan turordningen fastställs. Arbetsgivaren skall dock kunna motivera varför dessa personer undanhålls. Iom det kan du åka först i ditt exempel trots att du har längst arbetstid.
Sen kan ni väl sluta snacka om olika org nr. hos överlåtaren. TS har ju tydligt berättat förutsättningarna i första inlägget.
Senast redigerad av Brain Damage 2013-11-18 kl. 21:07.
Senast redigerad av Brain Damage 2013-11-18 kl. 21:07.