2013-11-14, 14:31
Medlem
PaterNoster777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Da-Urgh
Det var ingen miss. jag sköt och träffade ett föremål som låg på marken mellan mig och skjutvallen. Kan tillägga att jag var ensam på banan, och banan ligger långt från bebott område, Så det fanns ingen risk att "nån som var dum nog att passera under min anläggning" riskerade att blir träffad av en rikoschett Men återigen visar du enastående förmåga att tolka in dina tankar i det som andra skriver.
Banan i fråga är 300 meter lång, inte 80 som du antar.
Varför antar du att det finns elektronisk markering på banan ?
Jag har god erfarenhet av skytte både i jaktsituationer, och på banan.
OK. då missuppfattade jag dig!
Jag trodde du sköt på en älgskyttebana.

Citat:
Vad är det för skjutprov du skriver om. Antar du menar skjutprov inför älgjakten?
Känns inte relevant i så fall då jag jagar endast småvilt, så varför blandar du in det?
Du använde ett klass ett vapen. För att få jaktlicens måste man klara ett praktiskt prov och för att få tävlingslicens måste man vara en seriös medlem i en skytteförening och där ha kunnat visa att man är en duglig skytt. Men det vet du ju eftersom du har god erfarenhet av skytte både i jaktsituationer, och på banan.
Citera
2013-11-14, 19:17
Medlem
Revolvermans avatar
Citat:
Så varför känner du dig tvungen att svara å hans vägnar ? Är ni enäggstvillingar som delar på allt och har samma världsuppfattning eller behöver han hjälp med argumenten.
Svårt att förstå hur det funkar på forum? Jag skiter väl vem det är du svarar till, skriver du dumheter och repeterar meningslösheter så påpekar jag det självklart. ...och det gör du ju (skriver dumheter alltså)!
Citera
2013-11-16, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PaterNoster777
Finns det något ställe som du tycker det är lämpligt att jaga?

Kollar du någon fakta innan du slänger ur dig saker? Hur många jägare tror du vill ha sin bil så nära att man tvingas avstå från att skjuta en älg (eller en varg ) för att bilen står i vägen?

Kollar du någon fakta innan du slänger ur dig saker?
Den fysiska förmågan varierar givetvis från person, en generellt tror jag den är bättre än genomsnittet eftersom jägare faktiskt rör på sig. Jämför med någon som bara slår på trumma med en som sitter på pass vid soluppgången, vilken tror du, i varje fall genomsnittligt, har bäst kondis?

Hur stor praktisk erfarenhet av eftersöksjakt har du, kollar du någon fakta innan du slänger ur dig saker?

Du har ingen rätt färdas på en enskild väg om väghållaren ogillar det.10 kap 10§ trafikförordningen 1998:1276

Ska man köra själv bör man vara nykter och inte ta för mycket tabletter.

I skogen och inte utanför skogen vid en väg är väl ett ganska lämpligt ställe att jaga på? Jag har ganska mycket erfarenhet. Jag skickade mitt telefon nr till dig i ett PM varför ringer du inte upp mig och ställer dina frågor istället för att fortsätta med påhoppningar. Det är roligt att jag har presenterat källa till dig varenda gång du har bett om det men du har aldrig gjort det.
Citera
2013-11-18, 14:30
Medlem
Enligt polisen vårdas 200 000 personer varje år för sjukdomar som borde föranleda läkarna att anmäla dem olämpliga som vapenägare, men läkarna anmäler endast 1000 personer per år.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/olampliga-vapenagare-anmals-sallan_8738270.svd
Citera
2013-11-18, 17:25
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av komocka
Enligt polisen vårdas 200 000 personer varje år för sjukdomar som borde föranleda läkarna att anmäla dem olämpliga som vapenägare, men läkarna anmäler endast 1000 personer per år.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/olampliga-vapenagare-anmals-sallan_8738270.svd
Jaha? Hur många av dessa har vapen?
Citera
2013-11-18, 20:24
Medlem
Fettsprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av komocka

Om din bil blir stulen, ringer du till din lokala vårdcentral?
Och omvänt, vad har polisen för expertis att bedöma medicinsk lämplighet?

Man måste ställa sig frågan varför RPS går ut med detta?
Att 1/3:e del av Sveriges legitima vapenägare skulle vara så allvarligt sjuka att dom är olämpliga...
Det är naturligtvis rent trams! Och är det ens tillåtet för RPS att bedriva opinionsbildning?

Memnok, ligger nog sanningen närmast med frågan: Jaha? Hur många av dessa har vapen?

Det tusental som anmäls vart år, är förmodligen dom som behöver anmälas. Så enkelt är det med det!
Sedan får RPS tycka vad man vill.
Citera
2013-11-18, 20:32
Medlem
Fettsprutans avatar
En färsk Sifo-undersökning visar att 87 procent av befolkningen accepterar jakt.

http://jagareforbundet.se/kontakt/press/pressmeddelanden/2013/11/stodet-for-jakt-okar-i-sverige/

Citat:
– Jägarna har stor naturkunskap, en hög etik och gör mycket samhällsnyttigt som exempelvis trafikeftersök och viltvård. Det är också saker som ger en ökad acceptans. Det är förhållandevis billigt att jaga i Sverige jämfört med andra länder, vilket gör att jägarna finns i alla samhällsklasser

Idag finns ett mycket stort intresse i Sverige för kött som produceras på ett etiskt sätt.
Viltköttet är klimatsmart, närproducerat och hållbart eftersom djuren levt fritt och naturligt. Allt fler restauranger vill därför ha vilt på menyn och i matbutiker ökar försäljningen av viltkött. Detta kan också vara en förklaring till att acceptansen för jakt ökar.
Citera
2013-11-18, 22:21
Medlem
PaterNoster777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsprutan
Man måste ställa sig frågan varför RPS går ut med detta?
RPS och justitieminister Ask har fått ett tryck på sig att minska krimminellas användning av vapen.
Visserligen har dessa inga vapenlicenser, och de använder sig inte av jaktvapen, utan av pistoler och automatkarbiner, som smugglas främst från östeuropa, och då i synnerhet forna Jugoslavien, men det är ju svårt att ingripa mot dessa, då är det lättare att ge sig på legala vapeninnehavare, dvs sportskyttar och jägare, och då har man ju visat handlingskraft.
Det är bara ett spel för galleriet.
Citera
2013-11-18, 22:38
Medlem
Shankss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Jaha? Hur många av dessa har vapen?

Tänkte precis samma sak. På något sätt måste det där vara världsrekord i feltänk och felsyftning. 200 000 av svenska folket skulle anmälas olämpliga som vapenägare, därmed inte sagt att de redan äger vapen. Jag undrar om jag ska maila den som skrev och fråga vad hen menar.
Citera
2013-11-19, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shanks
Tänkte precis samma sak. På något sätt måste det där vara världsrekord i feltänk och felsyftning. 200 000 av svenska folket skulle anmälas olämpliga som vapenägare, därmed inte sagt att de redan äger vapen. Jag undrar om jag ska maila den som skrev och fråga vad hen menar.

Tilläggas kan ju att det inte är några större problem med sjuka jägare som far runt med vapen i hand. De flesta som är sjuka jägare är gamla och har lagt vapnet på hyllan. et är bättre att de har licensen kvar och bättre välbefinnande än att de mår sämre med fråntagna vapen som de ändå inte använder. I slutändan är det såväl en besparing i samhället som medmänskligt.
Citera
2013-11-19, 09:32
Medlem
Oculuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JonnyBijl
I skogen och inte utanför skogen vid en väg är väl ett ganska lämpligt ställe att jaga på? Jag har ganska mycket erfarenhet. Jag skickade mitt telefon nr till dig i ett PM varför ringer du inte upp mig och ställer dina frågor istället för att fortsätta med påhoppningar. Det är roligt att jag har presenterat källa till dig varenda gång du har bett om det men du har aldrig gjort det.

En väg kan vara ett väl så bra ställe att jaga på, det vet alla som jagar.
Det är först när man avlossar ett skott som det uppstår en verklig fara, ett pass på fel ställe i skogen kan vara otroligt mycket farligare än ett pass vid en väg.
När man sätter ett pass tar man hänsyn till 3 saker, sikt, kulfång samt om det kan komma djur, saknas något av dessa 3 så har man ett dåligt pass oavsett.
Att man på en jakt placerar ut skyttar vid en väg kan ha flera olika orsaker, en viktig sak är att varna trafikanter, ofta har man skyltar eller trianglar, men också jägare i varselvästar, att man då också har vapen på ryggen betyder inte att man skjuter i de passen utan att man har med vapnet för att inte lämna det utan uppsikt.

Jakten och genomförandet är inget som är enkelt, det finns mängder av variabler att ta hänsyn till och många jaktlag har sina egna seder och teorier, man kan således inte bara säga att man sett en jägare göra än det ena och än det andra för att sedan ta det man själv upplevt som en sanning.
Citera
2013-11-19, 10:45
Medlem
PaterNoster777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rundstedt
Tilläggas kan ju att det inte är några större problem med sjuka jägare som far runt med vapen i hand. De flesta som är sjuka jägare är gamla och har lagt vapnet på hyllan. et är bättre att de har licensen kvar och bättre välbefinnande än att de mår sämre med fråntagna vapen som de ändå inte använder. I slutändan är det såväl en besparing i samhället som medmänskligt.
Det blir ibland alldeles fel när besluten byråkratiseras, för i slutändan är det förvaltningsdomstolarna som fattar besluten.
Personer med betydande synfel kan anses olämpliga att inneha vapen, vilket ju iof kan låta rimligt. Men det är inte säkert att detta påverkar förmågan att skjuta.

Jag har hört om ett fall där vapenägaren fick sin licens indragen trotts att han bevisligen klarade av att skjuta godkänt prov på älgbanan. Det enda som krävdes var att optiken på hans kikarsike anpassades efter hans synfel, men det hjälpte inte.
Jag vet att åtminstånde en tävlingsskytt som tävlar på europeisk elitnivå har ett allvarligt synfel på det icke-dominanta ögat.
Det vore absurt att ta licensen för denne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in