Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-11-13, 12:04
  #1753
Medlem
Minns en gång när jag sköt helmantlad kula med ett gevär 6.5x55, snett ner mot marken vid skjutbanan. När det small föll det ner en kvist från ett träd, som stod några meter bakom där kulan vinklat av från marken. Den vinkel som kulan tagit efter studsen från marken var rätt så tvär.
Jakt bedrivs oftast med nån form av blyspets eller annan kula som deformeras mer vid träff. Men att skjuta parallellt med en väg när det kommer en bil är inte att rekommendera. Är alltid ett litet lotteri hur mycket skydd kulfånget ger.
Är en viss skillnad att skjuta en kula mot en sandvall. Än att slänga iväg ett skott bland stenar o träd. Det kan ibland räcka med att nån blir träffad av fragment av en kula för att det ska gå riktigt illa. En normal jägare tar aldrig den risken.
Citera
2013-11-13, 13:14
  #1754
Medlem
PaterNoster777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Da-Urgh
Minns en gång när jag sköt helmantlad kula med ett gevär 6.5x55, snett ner mot marken vid skjutbanan. När det small föll det ner en kvist från ett träd, som stod några meter bakom där kulan vinklat av från marken. Den vinkel som kulan tagit efter studsen från marken var rätt så tvär.
Man bör givetvis inte skjuta rakt ner i marken framför sig. Nu får vi dock förutsätta att skytten hade klarat sitt skjutprov.


Citat:
Ursprungligen postat av Da-Urgh
Jakt bedrivs oftast med nån form av blyspets eller annan kula som deformeras mer vid träff.
Älgjakt bedrivs aldrig med med helmantlad amunnition, det vore ett lagbrott.


Citat:
Ursprungligen postat av Da-Urgh
Men att skjuta parallellt med en väg när det kommer en bil är inte att rekommendera.
Det kan jag holla med om, men den främsta risken är kanske att bilföraren kissar på sig av rädsla, inte för att han skulle ha utsatts för någon reell risk.


Citat:
Ursprungligen postat av Da-Urgh
Är alltid ett litet lotteri hur mycket skydd kulfånget ger.
Nej.
Skulle det vara så skulle massvis med jägare har blivit dödade av egna skott avlossade från jakttorn. Känner inte till ett enda sådant fall.


Citat:
Ursprungligen postat av Da-Urgh
Än att slänga iväg ett skott bland stenar o träd.
Träd ger nog ett ganska bra skydd, sten kan vara mera problematiskt, vilket är ett skäl till varför blyförbud är vansinnigt och ändast bygger på miljöpartistisk vidskepelse.Halvmantlad ammunition lär dock för det första ha splittrats och för det andra ha tappat i hastighet/energi, så att det förefaller osannolikt att fragment efter den skulle nå fram om skottet avlossades på normala håll.
Citera
2013-11-13, 15:36
  #1755
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PaterNoster777
Jag rättar mig, du får inte bli skjutsad på en privat väg, köra själv bör du nog inte göra alls.
En markägare har jakträtt även på en allmän väg, att denna rätt kanske inte bör utnyttjas är en annan sak. Skjuter man ett skott över en väg, utan att det finns trafik kan risken för skada vara obefintlig, t.ex. om det finns ett viltstängsel.

Jepp de är sant det du säger, överlag tycker jag det jagas ofta på olämpliga ställen. Det är mycket parkera bilen vid vägen (icke privata) och 15 meter till pinnstolen principen som passkyttarna numera använder. Är dagens jägare i så dåligt skick att dom inte klarar av att gå några hundra meter in i skogen. Ävens dagens eftersök är ju ett skämt mot det var förr... hittar man inte något på 200 meter så ger man upp. Återigen så talar jag i det länet jag bor i och inte rikstäckande.

Jag får inte bli skjutsad på en privat väg men har rätt att köra på den eller syftar du på att jag inte skulle ha körkort? kollar du någon fakta innan du slänger ur dig saker? Jag har 2 bilar och det vore rätt korkat att betala en 10 gånger högre försäkringspremie om jag inte har körkort eller ens äga ett fordon.
Citera
2013-11-13, 16:26
  #1756
Medlem
PaterNoster777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JonnyBijl
Jepp de är sant det du säger, överlag tycker jag det jagas ofta på olämpliga ställen.
Finns det något ställe som du tycker det är lämpligt att jaga?


Citat:
Ursprungligen postat av JonnyBijl
Det är mycket parkera bilen vid vägen (icke privata) och 15 meter till pinnstolen principen som passkyttarna numera använder.
Kollar du någon fakta innan du slänger ur dig saker? Hur många jägare tror du vill ha sin bil så nära att man tvingas avstå från att skjuta en älg (eller en varg ) för att bilen står i vägen?


Citat:
Ursprungligen postat av JonnyBijl
Är dagens jägare i så dåligt skick att dom inte klarar av att gå några hundra meter in i skogen.
Kollar du någon fakta innan du slänger ur dig saker?
Den fysiska förmågan varierar givetvis från person, en generellt tror jag den är bättre än genomsnittet eftersom jägare faktiskt rör på sig. Jämför med någon som bara slår på trumma med en som sitter på pass vid soluppgången, vilken tror du, i varje fall genomsnittligt, har bäst kondis?


Citat:
Ursprungligen postat av JonnyBijl
Ävens dagens eftersök är ju ett skämt mot det var förr... hittar man inte något på 200 meter så ger man upp. Återigen så talar jag i det länet jag bor i och inte rikstäckande.
Hur stor praktisk erfarenhet av eftersöksjakt har du, kollar du någon fakta innan du slänger ur dig saker?


Citat:
Ursprungligen postat av JonnyBijl
Jag får inte bli skjutsad på en privat väg men har rätt att köra på den eller syftar du på att jag inte skulle ha körkort? kollar du någon fakta innan du slänger ur dig saker? Jag har 2 bilar och det vore rätt korkat att betala en 10 gånger högre försäkringspremie om jag inte har körkort eller ens äga ett fordon.
Du har ingen rätt färdas på en enskild väg om väghållaren ogillar det.
Citat:
I fråga om en enskild väg skall ägaren av vägen avgöra om trafik med motordrivna fordon eller ett visst eller vissa slag av sådana fordon får äga rum. Sådant förbud får avse även fordon med viss största bredd, längd eller vikt.
10 kap 10§ trafikförordningen 1998:1276

Ska man köra själv bör man vara nykter och inte ta för mycket tabletter.
Citera
2013-11-13, 16:32
  #1757
Medlem
Shankss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JonnyBijl
Jepp de är sant det du säger, överlag tycker jag det jagas ofta på olämpliga ställen. Det är mycket parkera bilen vid vägen (icke privata) och 15 meter till pinnstolen principen som passkyttarna numera använder. Är dagens jägare i så dåligt skick att dom inte klarar av att gå några hundra meter in i skogen. Ävens dagens eftersök är ju ett skämt mot det var förr... hittar man inte något på 200 meter så ger man upp. Återigen så talar jag i det länet jag bor i och inte rikstäckande.

Jag får inte bli skjutsad på en privat väg men har rätt att köra på den eller syftar du på att jag inte skulle ha körkort? kollar du någon fakta innan du slänger ur dig saker? Jag har 2 bilar och det vore rätt korkat att betala en 10 gånger högre försäkringspremie om jag inte har körkort eller ens äga ett fordon.

Är det en känd älgövergång just vid vägen är det ju lämpligt att ha ett älgpass just där de brukar passera. Det är ju inte så lyckat att posta på något ställe där det väldigt sällan kommer några älgar.
Citera
2013-11-13, 16:46
  #1758
Medlem
PaterNoster777 Du borde bli journalist på hänt i veckan. Du är ju en begåvning på att återge vad andra sagt, men med din egen tolkning. Om jag skriver snett ner i marken, så återger du det som rakt ner i marken, och så vidare. Jävlas du bara, eller är du dum på riktigt?
Vad menar du med kulfångsteorin din ? Ett kulfång har du för att andra inte ska skadas av ett avlossat skott inte för att skydda dig själv, eller ?
Vidare så är det ett FAKTUM att delar av en kula, eller det som blir kvar efter en träff räcker gott och väl för att döda. Det är ingen myt. Hur förklarar du annars att hundar ibland blir dödad av kulor som gått genom en älg, och efter att de dödat älgen träffar de hunden o dödar den. Finns inte många hundförare som skjuter på en älg om hunden finns bakom den. Inte om det är deras egen hund i alla fall.
SÅ varför skulle då inte en kula som skjuts parallellt med en väg kunna vika av efter träff, och sen träffa nått mer. ?
Sluta ordbasja tack....
Citera
2013-11-13, 20:56
  #1759
Medlem
PaterNoster777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Da-Urgh
Om jag skriver snett ner i marken, så återger du det som rakt ner i marken, och så vidare.
Du verkar inte ha några större kunskaper. Du skjöt förmodligen med helmantel vilket man inte gör vid älgjakt.




Citat:
Ursprungligen postat av Da-Urgh
Vad menar du med kulfångsteorin din ? Ett kulfång har du för att andra inte ska skadas av ett avlossat skott inte för att skydda dig själv, eller ?
Kufång har man givetvis för att undvika att andra skadad, men skjuter man mot klippor är ju kulfånget bra men rikoschettrisken kan ju finnas där.




Citat:
Ursprungligen postat av Da-Urgh
Hur förklarar du annars att hundar ibland blir dödad av kulor som gått genom en älg, och efter att de dödat älgen träffar de hunden o dödar den.

Du blandar ihop ett genomskott med en rikoschett!



Citat:
Ursprungligen postat av Da-Urgh
SÅ varför skulle då inte en kula som skjuts parallellt med en väg kunna vika av efter träff, och sen träffa nått mer. ?
I det här fallet avlosades precis då en idiot körde förbi ett jakttorn då sttollen såg att skytten lade an mot en älg, sedan´blev fjollan rädd för det smälde när skottet avfyrades, vilket skedde när hen var parallellt vid jakttornet.

Bumerangamunnition är inte vanlig
Sluta ordbasja tack....
Citera
2013-11-14, 11:14
  #1760
Medlem
Jag ska citera min egen text.
"Jakt bedrivs oftast med nån form av blyspets eller annan kula som deformeras mer vid träff."
Läs det där några gånger, förklara sedan hur du kan få det till att jag påstår att man jagar älg med helmantel.
Du kanske ska ta på dig dina "objektiva läsglasögon" när du läser andras inlägg. Jag har aldrig påstått att man använder helmantel vid älgjakt. Det är ju dina egna ord.
Är det möjligen så att du har svårt att acceptera att andra åsikter än just dina egna kan vara riktiga. Så därför försöker du vända o vrida på andras åsikter, så dom ska passa bättre ihop med dina ?
Citera
2013-11-14, 12:43
  #1761
Medlem
Revolvermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Da-Urgh
Jag ska citera min egen text.
"Jakt bedrivs oftast med nån form av blyspets eller annan kula som deformeras mer vid träff."
Läs det där några gånger, förklara sedan hur du kan få det till att jag påstår att man jagar älg med helmantel.
Du kanske ska ta på dig dina "objektiva läsglasögon" när du läser andras inlägg. Jag har aldrig påstått att man använder helmantel vid älgjakt. Det är ju dina egna ord.
Är det möjligen så att du har svårt att acceptera att andra åsikter än just dina egna kan vara riktiga. Så därför försöker du vända o vrida på andras åsikter, så dom ska passa bättre ihop med dina ?
Eftersom du inte presterar något som helst nytt till debatten, utan bara rapar ur dig självklarheter, så är det väl inte så konstigt ifall du blir lite övertolkad. Se det som en komplimang, PaterNoster777 förutsatte väl (felaktigt) att du hade något att bidra med, men kunde inte hitta det, och övertolkade för att försöka hitta vad syftet med ditt inlägg egentligen var.

Det är ingen som har påstått att inte rikoschetter kan uppstå, eller att kulor kan vinkla även vid genomskjutning. Det är ingen som har påstått att en jägare inte måste visa omdöme, med avseende på skottfång o.s.v.

Men i det aktuella fallet som vi diskuterar så är informationen så knapphändig att det inte går att dra några som helst slutsatser om riskerna.

Dessutom så kommer den knapphändiga information vi har ifrån en ytterst tveksam källa med avseende på omdömet. Den som medvetet kör förbi en jägare som står i anläggning är knappast en person som är värd att lyssna på när det gäller att bedöma risker.

Det finns oändliga möjliga scenarion där exakt det som bilföraren rapporterar skulle ha kunnat inträffa utan att det innebar någon risk överhuvud taget.
Vi vet ingenting om markförhållandena.
Vi vet inget om hur kuperad terrängen var.
Vi vet ingenting om vägens sträckning.
Vi vet inte i vilken exakt riktning skottet gick.
Vi vet inte om jägaren hade uppmärksammat bilisten (hörselkåpor).
Vi vet inte ens om bilisten hade rätt att framföra sitt fordon på den aktuella vägen.

De enda "fakta" vi har är en uppenbart omdömeslös bilförare som körde förbi en jägare när denne stod skjutberedd, och som sen har mage att gnälla över det inträffade! Detta är vad vi vet, och det är ytterst tunnt för att döma ut jägaren som omdömeslös och situationen som farlig.
Citera
2013-11-14, 12:50
  #1762
Medlem
Så varför känner du dig tvungen att svara å hans vägnar ? Är ni enäggstvillingar som delar på allt och har samma världsuppfattning eller behöver han hjälp med argumenten.
Citera
2013-11-14, 12:57
  #1763
Medlem
PaterNoster777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Da-Urgh
Jag ska citera min egen text.
"Jakt bedrivs oftast med nån form av blyspets eller annan kula som deformeras mer vid träff."
Läs det där några gånger, förklara sedan hur du kan få det till att jag påstår att man jagar älg med helmantel.
Det har jag inte heller påstått! Jag tänkte på din erfarenhet från skjutbanan. Jag antog att du använde helmantel där. Det skall man göra om det finns elektronisk markering!
Citat:
Ursprungligen postat av Da-Urgh
Minns en gång när jag sköt helmantlad kula med ett gevär 6.5x55, snett ner mot marken vid skjutbanan. När det small föll det ner en kvist från ett träd, som stod några meter bakom där kulan vinklat av från marken. Den vinkel som kulan tagit efter studsen från marken var rätt så tvär.
Avståndet på en älgbana är 80m. Det kanske inte var ett helt lyckat skott? Inget fel i det, övningsskytte gör man för att bli bättre, men jag tror inte att det vore någon större risk att en person som har klarat ett skjutprov skulle bomma så grovt.
Citera
2013-11-14, 13:49
  #1764
Medlem
Det var ingen miss. jag sköt och träffade ett föremål som låg på marken mellan mig och skjutvallen. Kan tillägga att jag var ensam på banan, och banan ligger långt från bebott område, Så det fanns ingen risk att "nån som var dum nog att passera under min anläggning" riskerade att blir träffad av en rikoschett Men återigen visar du enastående förmåga att tolka in dina tankar i det som andra skriver.
Banan i fråga är 300 meter lång, inte 80 som du antar.
Varför antar du att det finns elektronisk markering på banan ?
Jag har god erfarenhet av skytte både i jaktsituationer, och på banan.
Vad är det för skjutprov du skriver om. Antar du menar skjutprov inför älgjakten?
Känns inte relevant i så fall då jag jagar endast småvilt, så varför blandar du in det?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback