2013-11-12, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baoge
Söker ett spel som jag har för mig utspelade sig i Egypten. Det är inte "Pyramiden - Gåtan vid Nilens strand", spelat jag letar efter är lite nyare. Man gick runt på egen hand och "pekade & klicka", detta kombinerat med lite pusselspel.

Inte mycket att gå på, men någon kanske kommer ihåg det?

Hittade det!

Egypten 1156 f.Kr. : Faraos hemlighet
Recension (nostalgi):
http://powerspot.se/www/IDG/CSw/cs981016s21w.jpg
Video:
http://www.youtube.com/watch?v=838azBx1FHQ
Senast redigerad av Baoge 2013-11-12 kl. 15:26.
Citera
2013-11-13, 09:54
Medlem
wohknowss avatar
Söker ett spel som spelades mycket under grundskoletiden.

Spelet är ett PC-spel. Det är super mario (eller super mario tema) Du kan vara upp till 4 karaktärer. Alla vs Alla. Vad spelet går ut på är att du på denna 2D-bana skall hoppa omkring på lådor och upphöjningar, försöka undvika att de andra spelarna hoppar på dig. Spelet går alltså ut på att hoppa på de andra spelarnas huvuden och därefter förlorar dom liv. Tror att varje spelare har 4-6 liv eller något sådant. När man dör så uppstår man någonstans på banan direkt. Varje spelare spelar på samma PC samtidigt. Man rör karaktären med w+a+s+d tangenterna, varav de andra tre spelarna har andra key configurations på tangentbordet.

Är det någon som känner igen detta? Vore otroligt tacksam. Ber om ursäkt för en anningen luddig beskrivning... men jag hoppas att någon känner till detta.
Citera
2013-11-13, 17:38
Medlem
leabsurds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wohknows
Söker ett spel som spelades mycket under grundskoletiden.

Spelet är ett PC-spel. Det är super mario (eller super mario tema) Du kan vara upp till 4 karaktärer. Alla vs Alla. Vad spelet går ut på är att du på denna 2D-bana skall hoppa omkring på lådor och upphöjningar, försöka undvika att de andra spelarna hoppar på dig. Spelet går alltså ut på att hoppa på de andra spelarnas huvuden och därefter förlorar dom liv. Tror att varje spelare har 4-6 liv eller något sådant. När man dör så uppstår man någonstans på banan direkt. Varje spelare spelar på samma PC samtidigt. Man rör karaktären med w+a+s+d tangenterna, varav de andra tre spelarna har andra key configurations på tangentbordet.

Är det någon som känner igen detta? Vore otroligt tacksam. Ber om ursäkt för en anningen luddig beskrivning... men jag hoppas att någon känner till detta.

Jump n Bump. Löjligt obskyrt spel.
Citera
2013-11-14, 08:19
Medlem
wohknowss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leabsurd
Jump n Bump. Löjligt obskyrt spel.

Ser ungefär ut vad jag sökte efter, dock utan Super Mario tema. Samma princip dock...

Håller på att utveckla lite spel nu och skulle verkligen behöva få tag på detta Jump n' Bump Super Mario spel. Studera rörelsemekaniken, responstiden, uppbyggnad och allt vad hör till
Citera
2013-11-17, 12:42
Medlem
Söker ett spel som lätt påminner om Moonstone. Det vill säga man går runt i en skog utanför en en medeltidsby.
Runt byn finns det en mur och man kan endast komma in i byn på dagen, på natten är grinden stängd ( spelet växlar mellan dag och natt). I skogen finns det olika monster, dessa tror jag bara är framme på natten. Man kan även köpa olika saker i byn, t ex fukt eller nåt, och man kan även prata med invånarna. Man kan även gå till något slott. Jag spelade detta runt 1996-1997 tror jag. Jag minns inte om det var Mac eller Pc.

Bra spel iaf! Någon som vet?
Citera
2013-11-18, 19:21
Medlem
Hej letar efter ett strategispel

En av kartorna gick ut på att döda en demon i mitten av banan.
Man var typ monster och kunde välja olika element såsom is, eld, jord. Var även ställen på kartorna där det fanns drakar osv man kunde döda o andra monsters, drakar (Mini bossar) i som små städer placerade på banan. man hade inga pengar minns inte vad man fick resuer för att bygga och man kunde göra gubbar till warlords o sånt vad jag minns iaf.

Skulle chansa på att spelet är från 2007, 2008 är inte 100 på det dock.
Citera
2013-11-18, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jaanejj
Söker ett spel som lätt påminner om Moonstone. Det vill säga man går runt i en skog utanför en en medeltidsby.
Runt byn finns det en mur och man kan endast komma in i byn på dagen, på natten är grinden stängd ( spelet växlar mellan dag och natt). I skogen finns det olika monster, dessa tror jag bara är framme på natten. Man kan även köpa olika saker i byn, t ex fukt eller nåt, och man kan även prata med invånarna. Man kan även gå till något slott. Jag spelade detta runt 1996-1997 tror jag. Jag minns inte om det var Mac eller Pc.

Bra spel iaf! Någon som vet?

Låter som nåt av quest for glory spelen. Förmodligen fyran.

Om det påminner om moonstone nåt vetefan dock

*Edit* Skulle kunna vara ettan också när jag tänker efter. Finns slott och skog och "medeltidsby" med grindar som stänger på natten. Möjligen VGA versionen I såna fall.
Senast redigerad av Jäggarn 2013-11-18 kl. 20:42.
Citera
2013-11-18, 21:11
Medlem
Och här snubblar jag in...

Jag söker namnet på ett rätt gammalt spel, dock minns varken jag eller mina två småsystrar vad det heter men tillsammans så har vi kommit fram till några få saker vi minns ifrån spelet...

1. Det är ett barnspel som förmodligen utspelar sig på medeltiden, man är i ett slott och det är inte heller så färgglatt! Det ska finnas någon groda eller något som talar också (spelet är på svenska!)

2. Någon/några gånger i spelet säger en av de sliskiga figurer som är i spelet ''snålajåp''.

3. Det är någonting med skeva tavlor...

4. Det är med en sång i spelet som går ''sekunder, minutrar, timmar åh, tiden går! wooho! veckor, månader, år och tiden gååår..'' eller något dyligt.

Snälla, säg att någon här vet vad spelet heter! Har letat som en tok!

EDIT: Flygande start - Tredje klass! ÄNTLIGEN, tack hamsterpaj! /flera års letande...
Senast redigerad av twistedminds 2013-11-18 kl. 21:19. Anledning: Kom på namnet!
Citera
2013-11-19, 14:35
Medlem
Haha, bra att du hittade den, Twistedminds!

Jag och mina kompisar spelade två spel om och om igen på fritis (90-talet). Dessa har följt med mig resten av livet och blivit lite av ett par legender för mig. Efter år och år av letande hittade jag det ena:
The Incredible Machine från 1992

Det andra är fortfarande som en hägring i öknen för mig...

Beskrivning:
Pixelgrafik (vad jag kan minnas). Man är en Pac-Man-liknande (rött, tror jag) klot i banor sedda ur Dig Dug-perspektiv. Man ska käka sig igenom banorna och undvika fiender och komma till en dörr eller nåt sånt, som gör att man klarar banan och kommer till nästa.
Allt var uppdelat i fyrkanter. Olika material reagerade olika. För det mest rörde (käka bort liksom) man sig igenom jordliknande material, men ibland kunde det vara dynamiter som small om de föll (om det är tomt under så faller vissa material) eller stenar som man inte kom igenom som var stilla.
Detta var alltså på 90-talet, och det var till PC. Windows 95 eller 98 eller nåt. Man kunde bara spela en spelare, vad jag minns. Jag kan inte komma ihåg så mycket mer tyvärr. Om det verkligen behövs mer ska jag gräva allt vad jag kan i mitt minne.
Citera
2013-11-19, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aegidrom
Haha, bra att du hittade den, Twistedminds!

Jag och mina kompisar spelade två spel om och om igen på fritis (90-talet). Dessa har följt med mig resten av livet och blivit lite av ett par legender för mig. Efter år och år av letande hittade jag det ena:
The Incredible Machine från 1992

Det andra är fortfarande som en hägring i öknen för mig...

Beskrivning:
Pixelgrafik (vad jag kan minnas). Man är en Pac-Man-liknande (rött, tror jag) klot i banor sedda ur Dig Dug-perspektiv. Man ska käka sig igenom banorna och undvika fiender och komma till en dörr eller nåt sånt, som gör att man klarar banan och kommer till nästa.
Allt var uppdelat i fyrkanter. Olika material reagerade olika. För det mest rörde (käka bort liksom) man sig igenom jordliknande material, men ibland kunde det vara dynamiter som small om de föll (om det är tomt under så faller vissa material) eller stenar som man inte kom igenom som var stilla.
Detta var alltså på 90-talet, och det var till PC. Windows 95 eller 98 eller nåt. Man kunde bara spela en spelare, vad jag minns. Jag kan inte komma ihåg så mycket mer tyvärr. Om det verkligen behövs mer ska jag gräva allt vad jag kan i mitt minne.

Kan det vara supaplex?
Citera
2013-11-19, 16:55
Medlem
gisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wohknows
Ser ungefär ut vad jag sökte efter, dock utan Super Mario tema. Samma princip dock...

Håller på att utveckla lite spel nu och skulle verkligen behöva få tag på detta Jump n' Bump Super Mario spel. Studera rörelsemekaniken, responstiden, uppbyggnad och allt vad hör till

Det heter Super Mario War.

http://smw.supersanctuary.net/site/
Citera
2013-11-20, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jäggarn
Kan det vara supaplex?
AAAAAHHH!!! Vet inte om du förstår hur OTROLIGT glad jag är för att du hittat detta, detta är en stor dag i mitt liv... Ett helt sjukt stort tack till dig! Ord är inte nog. Så lycklig...
Senast redigerad av Aegidrom 2013-11-20 kl. 17:55. Anledning: grammatik
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in