2013-11-16, 19:11
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mickeavensis
Hej hej som dom säger i brittiska parlamentet, jag håller alltså med, man ska inte bråka och käfta i onödan men när personer dömer ut nåt jag VET funkar blir jag upprörd, visst funkar alldeles utmärkt att inte göra något alls , så var det ju för mig i många år innan jag upptäckte detta med laser, ooo boy säger jag bara vilken otrolig skillnad det är att ha kraftig tinnitus och en klart hanterbar ton..

Gott att höra, verkligen bra!

Själv kan jag berätta att när jag fick B12-injektioner rätt nyligen i försök att dämpa nervinflammation i perifera nerver i händer och fötter så hjälpte detta mot det i viss grad, men dock övergående, men det som framförallt hände var ju att tinnitus under behandlingsperioden i princip helt försvann!! Ska ta ett nytt snack med läkaren om ev påbörad injektionskur igen. Nervinflammationen är ju kvar och operation/er kan bli aktuell/a.

Sedan innan är min mest positiva erfarenhet av tinnitusbehandling akupunktur, som varje enskild gång helt tog bort min tinnitus temporärt. Till sist skedde en viss kvarstående effekt. Jag har nu sett att det finns en sjukgymnast med akupunktur "på schemat" (i samband med den där andra nervproblematiken) och det verkar gå på frikort om man kommit upp i sånt, så det kan vara värt att testa för mig, inte bara för mina händer.

Även den zonterapi och som helt botade cirkulationsbesvär i benen gav en positiv effekt på min tinnitus som en indirekt verkan. När jag tänker efter har jag alltså med en och annan behandling mot ANNAT, fått en positiv effekt på tinnitusen.

Annars är ju ljudbehandling bra också. Att ha spelat musik på lagom nivåer. Inte alls för högt! det har varit bäst för långvarig effekt, i kombination med tillvänjning av allehanda ljud, prat, porslin, metall. Ljudbehandling körde jag ihop med fysisk träning som gav extra endorfiner - då stod jag ut.

Mediciner har inte alls hjälpt för mig, inte heller bettskena. Allra sämst har avslappning varit för då ökade min tinnitus kraftigt, men det kan säkert hjälpa många andra. Bemer, laser och hypnos har jag aldrig provat.
Senast redigerad av RoaldDahl 2013-11-16 kl. 19:17.
Citera
2013-11-16, 20:03
Medlem
Mickeavensiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Gott att höra, verkligen bra!

Själv kan jag berätta att när jag fick B12-injektioner rätt nyligen i försök att dämpa nervinflammation i perifera nerver i händer och fötter så hjälpte detta mot det i viss grad, men dock övergående, men det som framförallt hände var ju att tinnitus under behandlingsperioden i princip helt försvann!! Ska ta ett nytt snack med läkaren om ev påbörad injektionskur igen. Nervinflammationen är ju kvar och operation/er kan bli aktuell/a.

Sedan innan är min mest positiva erfarenhet av tinnitusbehandling akupunktur, som varje enskild gång helt tog bort min tinnitus temporärt. Till sist skedde en viss kvarstående effekt. Jag har nu sett att det finns en sjukgymnast med akupunktur "på schemat" (i samband med den där andra nervproblematiken) och det verkar gå på frikort om man kommit upp i sånt, så det kan vara värt att testa för mig, inte bara för mina händer.

Även den zonterapi och som helt botade cirkulationsbesvär i benen gav en positiv effekt på min tinnitus som en indirekt verkan. När jag tänker efter har jag alltså med en och annan behandling mot ANNAT, fått en positiv effekt på tinnitusen.

Annars är ju ljudbehandling bra också. Att ha spelat musik på lagom nivåer. Inte alls för högt! det har varit bäst för långvarig effekt, i kombination med tillvänjning av allehanda ljud, prat, porslin, metall. Ljudbehandling körde jag ihop med fysisk träning som gav extra endorfiner - då stod jag ut.

Mediciner har inte alls hjälpt för mig, inte heller bettskena. Allra sämst har avslappning varit för då ökade min tinnitus kraftigt, men det kan säkert hjälpa många andra. Bemer, laser och hypnos har jag aldrig provat.

Ja visst är den första att hålla med om att ljudbehandling kan vara eller är effektivt emot att störa ut eller lindra tinnitus använder det själv sedan åratal tillbaka, sätter tvn på avstängning och somnar till det men för några år sedan tog jag ett steg till för att verkligen försöka bota min tinnitus som var verklig kraftig då, testade allt som fanns på "marknaden" och kom då fram till laserbehandling och det var räddingen för mig, efter detta så kunde jag gå vidare i mitt liv utan att allt skulle handla om denna jävla ton som förstörde så mycket för mig, min lilla story hoppas andra kan hitta sin grej som jag gjorde och för tusan inget är "fel" alla sätt är bra utom dom dåliga...
Citera
2013-11-16, 20:32
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Själv kan jag berätta att när jag fick B12-injektioner rätt nyligen i försök att dämpa nervinflammation i perifera nerver i händer och fötter så hjälpte detta mot det i viss grad, men dock övergående, men det som framförallt hände var ju att tinnitus under behandlingsperioden i princip helt försvann!!
Att offra en tupp under fullmåne till beelzebub's ära har snäppet bättre effekt för mig än b12 injektioner...men b12 brist kan sätta sig på nerverna så kanske det som spökar för dig.
B12 är förövrigt en sån där sak som sjukvården har dålig pejl på vilka värden en människa bör ha, när jag sökte för några år sen tog de inte många minuter för mig att hitta människor som fick bristsymptom när b12 låg dubbelt så högt som nedre referensvärdet.
Senast redigerad av Arne.Anka 2013-11-16 kl. 20:34.
Citera
2013-11-16, 22:48
Medlem
Mickeavensiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Navarrox
Jag har totalt betalat ca 14 000 för olika laserbehandlingar som skulle bota min tinnitus. Hjälpte inte ett skit.

Detta blir jag konfunderad på, var gjorde du dina behandlingar? Utveckla gärna mera hur det var och blev? Visst kanske inte funkar på alla med laser mot tinnitus vad vet jag? Vore skoj att få veta mera?
Citera
2013-11-16, 23:00
Medlem
RoaldDahls avatar
Självklart är det individuellt.
Citera
2013-11-16, 23:26
Medlem
Mickeavensiss avatar
Citat:
Självklart är det individuellt.

Joo så är det kanske men man tror, lite naivt kanske, att om man själv blivit hjälpt så ska alla kunna bli hjälpta på samma sätt. Men jag är fortfarande inte övertygad vill nog ha en riktig redogörelse från personen som la 14.000 kr och att det inte förändra ett skit. Kanske bara bullskit?
Ännu en som snackar skit?
Citera
2013-11-17, 21:49
Medlem
Jag har så sjukt svårt att vänja mig vid mina ljud. Har pip+brus i vänstra örat, blir som en högfrekvent ton. Och sen har jag ett oregelbundet pip på högra. Någon som har liknande?
Citera
2013-11-17, 21:56
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rggdz
Jag har så sjukt svårt att vänja mig vid mina ljud. Har pip+brus i vänstra örat, blir som en högfrekvent ton. Och sen har jag ett oregelbundet pip på högra. Någon som har liknande?
Har också pip + brus på just vänstra men då jag haft tinnitus sedan jag var 13 eller 14 och är ett par år in i 20-årsåldern nu är det sällan något jag tänker på. Det suger men man vänjer sig med tiden. Mitt har aldrig blivit mycket värre men det går upp och ner i perioder. Aldrig försvunnit dock och räknar inte med att det kommer göra det.
Citera
2013-11-17, 22:55
Medlem
Har en ständig ton på båda öronen, aningen starkare på vänster sida och i aningen olika tonhöjd.

Använder monotont vitt, brunt eller violett brus och ljudet av vatten i rörelse (regn, fontäner osv) med aningen större naturliga variationer för att maskera ljudet.
Senast redigerad av Putsch 2013-11-17 kl. 22:57.
Citera
2013-11-18, 18:24
Medlem
Strumpebandssnokens avatar
Intressant att vi återigen fått en levande diskussion i tinnitustråden, även om det kanske inte är muntra anledningar, precis som vanligt. Det är folk som drabbats som frågar om råd och rön och undrar vad man ska pyssla med.

Jag känner ändå att jag vill lägga in några kommentarer, dels åt vår laserförespråkare Mickeavensis, och åt Roalddahl som jag vet är påläst och välinsatt.

Mickeavensis, jag vill inte frånta din upplevelse, absolut inte och jag tror på vad du säger. Men rent vetenskapligt finns det tyvärr inga klara belägg för att det (LLLT, low-level laser therapy) skulle fungera. Jag vill dock poängtera att jag läst motstridiga studier där det funnits en viss effekt för vissa människor, om än inte kostnadseffektiv. Andra studier har inte kunnat påvisa någon effekt alls. Ur ett strikt vetenskapligt perspektiv är det dock inte dokumenterat att det fungerar. Det finns ju också en tvivelaktighet i att det SKULLE kunna fungera då man inte kan redogöra för vilka mekanismer lasern skulle kunna påverka och hur, i fall det fungerar. Personligen är jag kluven i frågan och vill helst inte frånta människor upplevelsen av att de skulle kunnat blivit hjälpta. I slutet av dagen spelar det ingen roll för individen om det kommer fram en trollkarl och skriker "abrakadabra simsalabim" eller om man injicerar stamceller i innerörat för att bli botad. Hade jag vetat att LLLT fungerat för mig trots att vetenskapen hävdar att det är omöjligt, hade jag inte tvekat en sekund. Problemet nu är att det är en kostsam behandling där många människor blivit besvikna med utebliven positiv effekt, eller total regression av effekten (troligtvis en placebo-effekt). Det finns ingen uppdelning vilka patienter det skulle kunna fungera för, vilka det troligtvis inte fungerar för o.s.v. Tinnitus är, som vi alla vet, ett SYMTOM och ingenting annat. Vad symtomet beror på kan skilja sig något ofantligt, och här ligger en stor del av problematiken. Hursomhelst LLLT kanske kan fungera men jag skulle själv personligen inte kunna rekommendera det till någon om man inte har en stor påse med pengar över och ingenting att förlora.

Angående det RoaldDahl skrev vill jag bara lägga in en brasklapp angående TRT, bara så att ingen missuppfattar. TRT är ett sätt att påverka habitueringsprocessen, alltså att vänja sig vid ljudet så att det inte påverkar en längre, det finns inga bevis för att det faktiskt sänker ljudet. Däremot kommer upplevelsen av ljudet minskas när man vant sig och hjärnan inte längre fokuserar på det. TRT kräver en lång tidsinsats och de flesta habituerar av sig själva under den tidsperioden. Jag vill inte dissa TRT helt och hållet, men vill man ha hjälp att habituera skulle jag hellre rekommendera KBT eller mindfullnessträning. Jag har gjort båda två, och tycker det fungerar alldeles utmärkt. För att sammanfatta: TRT kommer med största sannolikhet inte minska ljudnivån på din tinnitus eller få bort den, utan bara hjälpa dig bli van vid ljudet, på sin höjd.

Jag är inte främmande för mothugg så vill ni piska mig lite i stjärten så tar jag glatt emot det. Ha det fint, och må vi alla en dag få uppleva tystnaden (vid liv då, så klart)

MvH

Strumpebandssnoken
Citera
2013-11-18, 18:33
Medlem
RoaldDahls avatar
Blev en liten felcitering här. La den senare.
Senast redigerad av RoaldDahl 2013-11-18 kl. 18:37.
Citera
2013-11-18, 18:35
Medlem
Aernes avatar
Hejsan gott folk! Jag tänkte be om lite råd angående min nyligen förvärvade tinnitus.

Bakgrund:

Har haft ett nästan ständigt ringande i mitt högra öra i ca 9 dagar nu, vilket jag fick efter att ha spelat allt för hög musik i hörlurar. Kom på mig själv efter ca halva låten (och ca 15-20 sek in i det absolut högsta partiet av låten), och tog då av mig lurarna.
Jag kände att allt inte riktigt stämde i öronen, och hade en ganska skum känsla under dagen.
Sedan på kvällen kunde jag konstatera att jag hörde detta ringandet i princip konstant (dock då i båda öronen), vilket nu övergått i att bara vara i mitt högra öra.

Jag har inga problem att somna, och jag hör inte detta ringandet hela tiden, utan jag kan ha kortare stunder (sekunder/minuter) där jag inte hör tinnitusen, och har jag ljud på i bakgrunden, eller fipplar med något så att jag glömmer av den så hör jag oftast heller inget av den.
Ljudet är heller ej konstant på samma nivå, utan går från att vara väldigt mildt, till att låta aningen högre, men oftast ligger det någonstans därimellan.

Bör jag uppsöka läkare för detta? Kan han/hon ens göra något annat än att bara konstatera att jag mycket riktigt har tinnitus?

Tack på förhand!

Förövrigt så är detta låten i fråga: http://www.youtube.com/watch?v=lGK8Ugae-zM
Senast redigerad av Aerne 2013-11-18 kl. 18:40. Anledning: tillägg av min beskrivning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in