2013-11-18, 17:07
Medlem
Har läst FUP
Varför eller vet någon om man kollat under parketten i hörnet vardagsrummet där hunden markerade en större yta samt golvmoppen.
Citera
2013-11-18, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brottsfall
Ja, jag noterade det där i tråden när användaren skrev. Uppgifterna är svårvärderade. Det går inte att utesluta att det ligger något i det användaren skrev. Kanske stämmer vissa uppgifter. Visst är det lite intressant, men även om 22-åringen drömmer mardrömmar och pratar om blod så kan man inte dra slutsatsen att han har utfört gärningarna. Han kan ju ta intryck av all information han fått i målet och drömma mardrömmar ändå. Eller så tyder nattpratet på något annat.

Det kanske har funnits psykotiska inslag under den här perioden. Det blir intressant att se vad RPU:n kommer att visa, det som blir offentligt från den vill säga.

Har tänkt hela tiden på mgm då kj troligen behövt hjälp med undanröjande av kropp och bevis (eller inte med sin stora ryggsäck) hursomhelst har kjs pappa inte visat några direkta känslor under tiden KJ varit häktad. iskall och säker på att "inget kommer hittas" vad menar jag då? inget säkert men efter rykten om att pappa hjälpte kj med hundens försvinnande så vandrar mina tankar till pappa som mgm
Citera
2013-11-18, 17:18
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 888poker
Kan han inte ha en del att vinna på att nu erkänna? Det måste vara bättre för honom att erkänna sig sjuk och få vård istället för fängelse. Det är väl ingen garanti men ändå?

KJ är inte sjuk i meningen att han blir frisk om han får vård, han är psykopat med morbida intressen. Med tanke på vad KJ utsatt Vatchareeya för har han sparat ihop till livstid med råge. Om han inte varit ensam gör han klokt i att säga som det är, peka ut övriga och dra igång blame game för att föminska sin egen roll och vältra över det värsta på någon annan.
Citera
2013-11-18, 17:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
KJ är inte sjuk i meningen att han blir frisk om han får vård, han är psykopat med morbida intressen. Med tanke på vad KJ utsatt Vatchareeya för har han sparat ihop till livstid med råge. Om han inte varit ensam gör han klokt i att säga som det är, peka ut övriga och dra igång blame game för att föminska sin egen roll och vältra över det värsta på någon annan.

Jag tror att KJ kommer dömas till vård med särskild försöksutskrivning eller vad det kallas? Det kan innebära ett helt liv inlåst. I ett sådant läge måste det vara en fördel att erkänna och försöka ta till sig behandling för att ens ha en chans att komma ut. Det var min fundering.
Citera
2013-11-18, 17:35
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine

Blir kanske inte bättre av att göra så, beror ju på vem övriga i så fall är, kanske inte alldeles enkelt att berätta, om det nu finns något att berätta om eventuella medhjälpare.
Citera
2013-11-18, 17:41
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arrowscaup
Nja, håller inte helt med dig där
RPU:n skall vara inlämnad inom 4 veckor från den dag dom får åtgärdandet från TR.
Sen skall TR gå igenom RPU:n och övrigt gällande skadeståndskrav m.m vilket säkert tar några veckor.
Därefter skall samtliga parter träffas i TR igen.
Komplett Dom skrivs ut
3 veckor har Försvaret på sig att överklaga och inkomma med ev. nya eller kompletterande uppgifter.
(Sen beror det också på om HR godtar den nya bevisningen, kompletterande uppgiftern.. dom kan även avslå denna om den ej är relevant till målet)
Därefter skall HR läsa in sig på målet, vilket garanterat många veckor, då det är en stor FU och ett stort mål.

Så 4 veckor från överklagande från Försvar till HR Förhandling är nog inte relevant i detta brottsmål.

Då är det ju "nästan sommar"
Det är bara att läsa lagtexten, RB 51:15 om jag inte minns fel på rak arm.
Citera
2013-11-18, 17:44
Medlem
KITTY007s avatar
Citat:
Kan han inte ha en del att vinna på att nu erkänna? Det måste vara bättre för honom att erkänna sig sjuk och få vård istället för fängelse. Det är väl ingen garanti men ändå?

Ja vi får verligen hoppas att han erkänner och att de som finns runt honom ger honom sitt stöd och uppmuntrar honomatt tala sanning. Han skulle må bäst av det. Vård och stöd kommer han att behöver hela livet, hans familj också naturligtvis (av omgivningen)
Hoppas LSS teamet i Boden startar planeringen och stöttning redan nu. Inte lätt att hantera.
Ni som nu tänk på att alla är förlorare och ingen vinnare, oberoende om ni tyckt si eller så.
Citera
2013-11-18, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KITTY007
Ja vi får verligen hoppas att han erkänner och att de som finns runt honom ger honom sitt stöd och uppmuntrar honomatt tala sanning. Han skulle må bäst av det. Vård och stöd kommer han att behöver hela livet, hans familj också naturligtvis (av omgivningen)
Hoppas LSS teamet i Boden startar planeringen och stöttning redan nu. Inte lätt att hantera.
Ni som nu tänk på att alla är förlorare och ingen vinnare, oberoende om ni tyckt si eller så.

Är han psykopat så mår han knappast dåligt över vad han gjort.
Citera
2013-11-18, 17:52
Medlem
Citat:
Jag tror att KJ kommer dömas till vård med särskild försöksutskrivning eller vad det kallas? Det kan innebära ett helt liv inlåst. I ett sådant läge måste det vara en fördel att erkänna och försöka ta till sig behandling för att ens ha en chans att komma ut. Det var min fundering.

1. Eller att ifall han är skyldig, inte enbart domstolsmässigt skyldig utan även *i verkligheten skyldig* så skulle han ju kunna gambla på VB:s mobil, be någon släkting hitta den och skicka till någon privat firma för informationsåterställning.

2. Att erkänna skulle i övrigt vara ett rent cockos-agerande även ifall denne KJ var *i verkligheten skyldig*.

3. Vården ska aldrig ha en koppling till domslutet. Då uppfyller nämligen verksamheten diverse kriterier från internationella avtal avseende tortyr mm.
Citera
2013-11-18, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Det är bara att läsa lagtexten, RB 51:15 om jag inte minns fel på rak arm.

Det är korrekt, men det finns omständigheter vid stora brottsmål att det kan dra ut på tiden ... sen är det korrekt att man skall ta hänsyn till den häktade/dömde och HR skall ta upp överklagan inom 4 veckor

Jag kan ha fel !
Citera
2013-11-18, 18:01
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KITTY007

Om jag inte minns fel så skrev jag tidigt i tråden att vi kanske aldrig får veta vad som hände.
Jag har stött på nåra fall där personer lever i så stark förnekelse att de faktiskt inte tillåter sej att tro att det de anklagas för är sant.
Eller, går in i sin bubbla om man vill uttrycka det så.
Dessa personer kan däremot helt plötsligt erkänna 30 år senare. Ofta efter att föräldrarna har gått bort.
Att mörda och sedan stycka någon är så tabubelagt att man kan ha svårt att ta det till sej.
Man bygger upp ett försvar och en alternativ händelsekedja och den blir så stark att man tror på den själv.
Inte helt ovanligt bland mytomaner f ö.
Det är inte lika lätt att erkänna ett styckmord som att t ex erkänna ett bankrån som t o m kan ge viss status i vissa kretsar.
Det finns de som hellre tar sitt liv än erkänner nåt så tabubelagt.
Studierektorn i Örebro t ex.
Citera
2013-11-18, 18:02
Medlem
Behöver heller inte vara första gången Luleå tingsrätt och hovrätten i övre Norrland har skickat folk på livstid med värdelösa polisutredningar och tvivelaktiga domar.

http://www.expressen.se/kronikorer/leif-gw-persson/leif-gw-persson-ratt-ska-vara-ratt/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in